Wat heb je als basis nodig voor een pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:40

Relliej schreef:
Destinietje... Je hebt daarentegen wel gelijk. Maar vindt het zelf wel handig een 2e halster. Dan kan je buiten poetsen enzo. Anders blijft al dat stof in de stal hangen als je het buiten niet doet.

dutske... Ik neem denk ik een witte halster (voor wedstrijden) erbij.

tamary... Maar als ze nou een dikke wintervacht hebben? (niet aanvallend bedoeld). En het ligt eraan op welke manege/pensionstal ik ga staan. Als er geen springmateriaal is neem ik geen peesbeschermers. Is dat er wel neem ik ze wel.


Peesbeschermers zijn niet alleen maar voor het springen, ze zijn voor het beschermen van de pezen van je paard...

Zowel tijdens de dressuur als tijdens springen, longeren, losgooien enz..

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 08:55

Dus wat ik als basis nodig zal hebben:
- zadel
- hoofdstel
- 2 sjabrakken
- zweetdeken
- winterdeken??
- wormenkuur
- EHBO spulletjes
- hoefolie??
- longeerlijn + zweep
- peesbeschermers
- borstels
- 2 halsters + touwen
- voer
- hooi
- stro
- stalling

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:20

ik mis een hoevenkrabber (maar dat zijn de kosten niet)
En hou er ook rekening mee dat je je paard zult moeten laten inenten. En als hij nog helemaal nooit is ingeent, dat je de basisinenting zult moeten laten uitvoeren en die loopt ook aardig in de papieren.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:34

Relliej schreef:
EquiMax (Ivermectine & Praziquantel)
De enige wormenpasta die uw paard, behalve tegen het gehele wormspectrum inclusief horzelfs, ook tegen de risico's van een lintworminfectie beschermt. Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de paarden besmet is met lintwormen, wat vaak onzichtbaar is, maar wel een veroorzaker van koliek kan zijn. Door middel van een behandeling met EquiMax om de 6 maanden bestrijdt u alle (nieuwe) lintworminfecties en voorkomt u de opbouw van een zware infectiedruk. Geschikt voor drachtige merries en veulens. Met appelsmaak. €22,50



Twee keer per jaar Equimax klopt wel, maar daarnaast moet je dan nog (minstens) drie keer Eraquell geven!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:35

Cupid schreef:
Twee keer per jaar Equimax klopt wel, maar daarnaast moet je dan nog (minstens) drie keer Eraquell geven!


Wat is dat? Verward

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:36

Cassidy schreef:
ik mis een hoevenkrabber (maar dat zijn de kosten niet)


hoort ff bij de borstels

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:36

Relliej schreef:
Dus wat ik als basis nodig zal hebben:
- zadel
- hoofdstel
- 2 sjabrakken
- zweetdeken
- winterdeken??
- wormenkuur
- EHBO spulletjes
- hoefolie??
- longeerlijn + zweep
- peesbeschermers
- borstels
- 2 halsters + touwen
- voer
- hooi
- stro
- stalling
- inentingen

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:41

Relliej"]
[quote="Cupid schreef:
Twee keer per jaar Equimax klopt wel, maar daarnaast moet je dan nog (minstens) drie keer Eraquell geven!


Wat is dat? Verward
[/quote]

Equimax en Eraquell zijn van dezelfde producent. Het komt erop neer dat twee keer per jaar tegen lintwormen ontwormen (met Equimax) genoeg is. Tegen de andere soorten wormen is twee keer per jaar ontwormen niet genoeg, dus moet je het paard ook nog drie keer per jaar met Eraquell (of eventueel hetzelfde soort ontwormingsmiddel van een andere producent) ontwormen.
Op de site http://www2.eraquell.nl/index1.htm staat in het menu linksboven de optie 'ontwormingsschema'. Dit is het ontwormingsschema van Virbac, de producent van Equimax en Eraquell.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 23:49

Ok bedankt. Ik snap het!!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:33

Relliej schreef:
tamary... Maar als ze nou een dikke wintervacht hebben? (niet aanvallend bedoeld).


Als je pony ziek is kan het zijn dat ook een wintervacht je pony niet warm genoeg houdt.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:15

Sjintoo"]
[quote="Elke schreef:
Ik zou toch ook maar een zweetdeken nemen, en vooral in de winter. Net zoals Stef als voorbeeld geeft. Maar je kunt ook makkelijk een zweetdeken zelf maken dat is waarschijnlijk goedkoper dan er eentje kopen Lachen



hoe doe je dit dan? Ben wel geïnteresseerd
[/quote]
Als je een zweetdeken echt puur gebruikt om te drogen en dus ook dat moment op stal bent kan je gewoon een plaid (zo'n lekkere deken voor op de bank e.d) opdoen met een dekensingel heb ik ook.
Die zijn rond de 5 euro en dan heb je allerlei kleuren en je hebt zelfs een ruitje enzo!
Die zijn meestal te vinden bij de zeeman, wibra enz.

En als je dat als onderdeken zou willen kan je er zelf makkelijk riempjes, klitteband enz. aan vast maken.
Maar als je met een extreem groot paard zit, zal een plaid wel te klein zijn, maar op de meeste paarden past het wel en vooral als je het gebruikt om je paard te drogen is het makkelijk te doen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:16

Jij bent heel wat van plan hee! Ik neem je absoluut wel serieus, maar dit gaat je echt veel kosten, zo'n paardestarterspakket... en dan moet het paard ook nog betaald worden! En vergeet goed zittende rijkleding trouwens ook niet! Ben je van plan om meteen een paardje te kopen of ga je eerst aan de spaar? Of heb je het al bijlekaar? Kan je rekenen op financiele steun van pa & ma? Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig hoor!! Knipoog Oja: zadelzeep en leervet! Hou je je spullen mooi, maar dat hoef je natuurlijk niet meteen te kopen. Succes ermee

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 17:46

Rijkleding heb ik al. Ik ga eerst sparen. Zadelzeep en leervet ben ik idd
vergeten. Bloos! Wat bedoel je met financiele steun van pa en ma?? Verward Blond

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:10

Dat als je het niet redt dat je ouders je geld geven!

Ik ben 16 betaal 2 paarden zelf maar als ik het niet heb krijg ik het geld!
Je moet nooit op je 14e ofzo alleen aan een paard beginnen een vriendin van mij had dat ook en haar ouders stonden er niet achter en zij heeft dat paardje toen ook maar 9 maanden ofzo gehad.
Zij moest teveel werken waardoor zij weinig tijd had voor het paard zelf.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:17

Ik zou als ik jou was wel een winterdeken, zweetdeken(met hals) nemen. Mijn pony heeft als bijnaam in de winter teddybeer( zijn vacht is egt idioot dik en zacht, tis net een shetlander, terwijl hij een sierlijke newforest hoort te zijn :S) en als ik vorige winter een half uurtje had gereden, kon ik vervolgens ( met een zweetdeken op) 2 uur !!!!! droogstappen.. dus weet wat je zegt over dat ie wel een dikke vacht mag krijgen... je krijgt zo´n paardje niet meer droog en hij krijgt ook nog eens kou op zijn spieren!!!!!!!!!!!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 23:18

miesie schreef:
Dat als je het niet redt dat je ouders je geld geven!

Ik ben 16 betaal 2 paarden zelf maar als ik het niet heb krijg ik het geld!
Je moet nooit op je 14e ofzo alleen aan een paard beginnen een vriendin van mij had dat ook en haar ouders stonden er niet achter en zij heeft dat paardje toen ook maar 9 maanden ofzo gehad. Zij moest teveel werken waardoor zij weinig tijd had voor het paard zelf.


Ik ben niet van plan om alles zelf te betalen. Misschien wel een beetje maar 9 van de 10 keer mijn ouders.
Het is alleen nog te hopen of ik een pony mag enzo. Heb ik je verteld op msn.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 23:31

Dus wat ik als basis nodig zal hebben:
- zadel
- hoofdstel
- 2 sjabrakken
- zweetdeken
- winterdeken
- wormenkuur
- EHBO spulletjes
- hoefolie
- longeerlijn + zweep
- peesbeschermers
- borstels
- 2 halsters + touwen
- zadelzeep
- leervet
- voer
- hooi
- stro
- stalling
- inentingen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:21

Ik vind de hoefolie niet zo boeiend.
Het ligt er echt helemaal aan wat jij met het paard wil gaan doen en wat het paard/de pony allemaal kan en gewend is.

Verder is het altijd fijn om te weten waar je op stal komt te staan en wat je allemaal eventueel kan lenen. Ik heb altijd gedacht, als je het meer dan 3 keer moet lenen, dan heb je het zelf nodig. Dan hoef je niet alles onnodig te kopen en niet steeds te lenen. Deze regel heb ik van batje gekregen toen ik Treasure kocht.

Ik mis de poetsspullen in je lijstje.
2 schabrakken vind ik minimaal. Zeker als je het paard een wintervacht wil geven. Dan zweet het eerder, dan is je schabrak natter, dan is het vaak nog niet droog na 1 dag en omdat het schabrak zo nat wordt moet het ook veel vaker in de was. Ik zou dan toch echt voor minimaal 3 schabrakken gaan.

En waar staan de spullen die je voor jezelf nodig hebt? Pleisters, jodium voor jezelf, een schaar, een mes, een cap en een zweepje?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:23

Kleintje schreef:
En waar staan de spullen die je voor jezelf nodig hebt? Pleisters, jodium voor jezelf, een schaar, een mes, een cap en een zweepje?


En ook en vooral (naast de cap) voor jezelf: goede schoenen of laarzen. Paardrijden op gympen is misschien wel stoer maar beslist niet veilig!

Ik maar ook op dat je wedstrijden wilt rijden (waarom anders twee halsters?). Heb je al bekeken hoe duur dat is? Vervoer naar de wedstrijd, inschrijfgeld, consumpties ter plekke? Dat wil op den duur ook aardig oplopen...

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:30

Kleintje"]
Ik mis de poetsspullen in je lijstje.
[/quote]
Staat er wel bij.

[quote="Kleintje"]
2 schabrakken vind ik minimaal.
[/quote]
Staat er ook in.

[quote="Kleintje schreef:
En waar staan de spullen die je voor jezelf nodig hebt?

Dat is niet de basis van de pony.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:34

Cassidy"]
[quote="Kleintje"]
En waar staan de spullen die je voor jezelf nodig hebt? Pleisters, jodium voor jezelf, een schaar, een mes, een cap en een zweepje?
[/quote]

En ook en vooral (naast de cap) voor jezelf: goede schoenen of laarzen. Paardrijden op gympen is misschien wel stoer maar beslist niet veilig!
[/quote]
Al eerder gezegd, heb ik. Nogmaals... Ik heb een veilige cap, laarzen en een rijbroek.

[quote="Cassidy"]
Ik maar ook op dat je wedstrijden wilt rijden (waarom anders twee halsters?).
[/quote]
Ik wil idd wedstrijd rijden. Een halster erbij en een dekje erbij is niet zo heel duur. Kleding voor mezelf heb ik al.

[quote="Cassidy schreef:
Heb je al bekeken hoe duur dat is? Vervoer naar de wedstrijd, inschrijfgeld, consumpties ter plekke? Dat wil op den duur ook aardig oplopen...

Ik wil alleen onderlinge wedstrijden rijden. Later misschien een echt wedstrijdje maar dat zie ik dan wel weer.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:12

Elke schreef:
Ik zou toch ook maar een zweetdeken nemen, en vooral in de winter. Net zoals Stef als voorbeeld geeft. Maar je kunt ook makkelijk een zweetdeken zelf maken dat is waarschijnlijk goedkoper dan er eentje kopen Lachen

ik ben gaan kijken naar de kosten voor een zelfgemaakte zweetdeken, maar je kunt tegenwoordig op vele site's zweetdekens kopen voor 25 euro, voor die prijs kun je geen zweetdeken maken. wat je nodig hebt om een zweetdeken te maken voor een paardje van +- 150 hoog.
* fleece stof +- 4 meter (€5,00 de meter) = € 20,-
* afwerk band +- 3 meter = € 5,-
* gespen = € 5,-
totaal 30 euro en de tijd die je er aan moet besteden.
je kan wel op www.ruitersportoutlet.nl of www.zadelmarkt.nl en zelf bij www.divoza.nl kijken voor goedkope zweetdekens!!
winterdeken is niet echt nodig! paarden die krijgen niet voor niets een wintervacht om zich warm te houden. zeker als je paard gewoon op stal staat is het niet nodig, een zweetdeken kan dan wel heel erg goed van pas komen omdat een dikke vacht toch meer en langer vocht vasthoudt dan een korte vacht. maar dat is net wat je zelf lekker vindt. bij mij op stal staan er ook 4 paarden zonder deken, dus dat behoort zeker niet tot de basisuitrusting.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:58

EstherSi schreef:
winterdeken is niet echt nodig! paarden die krijgen niet voor niets een wintervacht om zich warm te houden. zeker als je paard gewoon op stal staat is het niet nodig, een zweetdeken kan dan wel heel erg goed van pas komen omdat een dikke vacht toch meer en langer vocht vasthoudt dan een korte vacht. maar dat is net wat je zelf lekker vindt. bij mij op stal staan er ook 4 paarden zonder deken, dus dat behoort zeker niet tot de basisuitrusting.


En als je nou vooral dressuur gaat rijden (1 uur les en dan nog vrijrijden erbij), en 1 uur per week springles.
Ook wil ik met onderlinge wedstrijden meedoen. Dus dat staat niet echt met een dikke vacht denk ik. Scheve mond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:02

Als je je paard echt lang in het vachtje wil hebben, dan zou ik voor 2 zweetdekens gaan. Die dingen zijn zo nat en met een natte deken op vat het paard ook weer kou. Dus dan moet je zorgen dat je een tweede zweetdeken op kan leggen.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:05

Relliej schreef:
En als je nou vooral dressuur gaat rijden (1 uur les en dan nog vrijrijden erbij), en 1 uur per week springles.
Ook wil ik met onderlinge wedstrijden meedoen. Dus dat staat niet echt met een dikke vacht denk ik. Scheve mond


als je zo wilt gaan rijden is het wel erg makkelijk om een goede winterdeken aan te schaffen, maar dan behoort het nog niet tot de basisuitusting van het paard. als ik jou was zal ik dan een 200 grams waterdichte winterdeken aanschaffen en een staldeken die je eronder kunt dragen bij de echt winterdagen. dan kan je de waterdichte winterdeken ook al opleggen als het wel al wat frisser begint te worden, maar nog niet heel erg koud!