Paard op dieet zetten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Paard op dieet zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 12:35

Afbeelding
Heeft iemand tips voor mij, want Ushi is nogal dik en ik zou er toch graag een paar kilotjes af krijgen Knipoog
Ze stond stond altijd op de wei, en kreeg dan ook hooi, wortelen en hooi, dus daardoor is ze nu een heel klein beetje te dik Schijnheilig
Ze is sinds gisteren bij mij, voor een week op proef, maar ik wil haar zeker kopen
Ze staat nu op een manege waar ze nog niet op de wei gaat, ze moet in kudde en ben bang dat ze een trap gaat krijgen Scheve mond
Maar denk dat we haar binnen een tijdje wel gaan proberen te binnenbrengen in de kudde.
Ik ga nu 5 keer per week naar haar en rij dan wat en zet haar ook soms nog effe op de paddock.
Ze staat op stro en krijgt 3 keer per dag eten: krachtvoer, hooi en wortelen.
Nu krijgt ze op advies van de dierenarts voor een maand ook 2 keer per week slobber om verstoppingskoliek te voorkomen.
Heeft iemand tips om haar een beetje af te laten vallen?
Afbeelding

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


Farjen

Berichten: 7968
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:43

Werd ze vroeger veel gereden? Of soms maar?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 12:46

Ze heeft een hele tijd stil gestaan, maar de laatste 2 maanden werd er weer wat meer met gereden.
Maar denk nooit echt dagelijks, denk maximum 3 keer per week ofzo, maar ben niet zeker. Scheve mond

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Farjen

Berichten: 7968
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:48

Als je haar 5 keer berijd, gaat ze heus nog wel afvallen.. Camble was in het begin ook een dikkie, maar ik zie nu al een verschil.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:30

Ik zou me niet teveel zorgen maken, ze is niet schokkend dik toch ? Dat hangbuikje gaat er met dagelijkse training wel af hoor!
Ik vind het trouwens een leuk paardje met een heel vriendelijke blik !

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:53

Zorg dat ze twee keer een halve kilo krachtvoer krijgt en veel ruw voer. Verder is het enige wat je kunt doen veel beweging. ik heb er bij It ongeveer 60 kilo af moeten rijden, maar pret hadden we wel. Als het heel koud wordt wel een kilootje krachtvoer er bij want ze moet zich wel warm stoken.
Wat betreft het in de kudde plaatsen. In mijn ogen is er geen voorzichtige manier om dit te doen. ik heb ook wel eens het paard een paar dagen in het zicht van de kudde in de paddoc gehad om hem daarna in te scharen, maar heb geen verschil bemerkt bij het inscharen. Gewoon er tussen gooien. De kudde zal een paar dagen onrustig zijn en er zal echt wel hier en daar een tik uitgedeelt worden maar zo zij het ... succes

Bejaarde bokkers weten meer

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 00:06

mrie schreef:
Wat betreft het in de kudde plaatsen. In mijn ogen is er geen voorzichtige manier om dit te doen. ik heb ook wel eens het paard een paar dagen in het zicht van de kudde in de paddoc gehad om hem daarna in te scharen, maar heb geen verschil bemerkt bij het inscharen. Gewoon er tussen gooien. De kudde zal een paar dagen onrustig zijn en er zal echt wel hier en daar een tik uitgedeelt worden maar zo zij het ... succes

Vertrouw het toch niet zo, sewwes krijgt ze een raken klap en breekt ze een been ofzo
Ushi is trouwens ook nogal dominant, dus zal wss nog meer ruzie maken met de andere dominante paarden, nee?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:09

Vorige winter hebben we ze gewoon in een groep met loopstal gegooid, tussen een zestal merries en een oudere ruin. Ze stond meteen op rang twee onder de ruin, zonder dat ze er echt ruzie over hoefde te maken. Paarden hebben bepaalde manieren om elkaar duidelijk te maken wie de baas is, ze kijken meestal eerst dreigend, draaien zich wel met hun "gat" naar de andere maar het komt niet direct tot slaan. Het dominantere paard straalt iets uit waardoor de anderen blijkbaar voelen dat ze zich moeten schikken.
Toen Ushi vorige winter in die groep stond, kwam er meer rust in de groep omdat ze iedereen liet eten en liet binnenkomen, iets wat de andere dominantere merrie niet deed.
Ik bedenk echter net dat ze een hekel heeft aan pony's, die hebben haar toen in de melkstal lelijk toegetakeld en dat is ze niet vergeten, ze durft die dus wel wegjagen.
Kan je ze niet samen met haar buurman buitenzetten en zo stilaan opbouwen met meerdere paardjes?
Vanaf zaterdag dan? Haha! Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:36

ik vind haar helemaal niet te dik! ze heeft een grasbuik, maar dat is gewoon volume, heeft niets met vet te maken. zo kan ze juist zeer netjes de winter in! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, xDaylight en 86 bezoekers