Is ze ziek? Help me en reageer alsjeblieft!

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

YvonneAa

Is ze ziek? Help me en reageer alsjeblieft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 21:02

Ik weet niet, maar ik heb een raar voorgevoel over Jasmijn Verward:

Jasmijn is een Engels Volbloed, en dus een vlug paardje die houdt van rennen. Nu doet ze sinds 3 dagen een beetje vreemd..! Ik had de afgelopen week vrij veel van galop naar stap en van stap naar galop geoefend. En ze bleef heel geconcentreerd en rustig en ze reageerde heel goed! Ik was dolblij en dacht dat ze eindelijk eens 'volwassen' was geworden, en zich eens niet zo kinderachtig gedroeg enzo Haha! Maar donderdag begon ze al wat slomer te worden. Uit zichzelf van galop naar draf te gaan, terwijl ze anders juist alleen maar harder wil! En ik moest haar blijven aandrijven en alles Scheve mond Maar ik dacht dat dat kwam omdat ze vast nog moe was van die dag ervoor..
Vrijdag in de les was het nog iets erger, ze was al een beetje sloom maar ze begon ook maar haar hoofd in de lucht te lopen en ze was niet vooruit te branden!! En ze zweette/dampte abnormaal veel, en veel meer dan de andere paarden uit de les..
En vandaag (zaterdag) gaf ze weer dezelfde reactie als gisteren: ik moest haar blijven aandrijven, en ze viel de gehele tijd naar binnen heen, sneed de bochten af, zweette abnormaal veel vergeleken wat ze anders deed

Ik weet niet, maar komt het misschien omdat ik jasmijn altijd buiten rij en nu ineens op vrijdag binnen, en omdat ze haar wintervacht heeft? Ik rij verder altijd op vrijdag binnen, maar het weer is wel omgeslagen he Verward! En dat ze het hierdoor ineens heel warm had in de les? Maar hoe komt het dan dat ze thuis ook zo vreemd doet Verward ? Ik hou het zeker in de gaten, maar weet iemand van jullie misschien wat het is?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik begin me echt zorgen te maken !!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 21:33

* een klein schopje *

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:40

Hier zou ik toch ook ongerust van worden,het kan alleen stress/wintervacht zijn maar er kan zeker ook meer achter zitten.Vooral omdat het juist kouder word.
Als ik jou was zou ik er zeker op z'n minst eens een telefoontje naar de DA aan wagen.

Reactie was naar aanleiding van je onderschrift,ben niet zo'n klein beetje nieuwsgierig!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:46

heb je haar temperatuur al opgenomen?

als die aan de hoge kant is zou ik even een DA laten komen, en anders kan het best zijn ivm het weer, de wntervacht en het rijden in de binnenbak.

en anders, ja een paard kan zich ook weleens niet helemaal fit voelen, net zo als wij!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

gast361

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:02

Ik zou de da bellen en het voorliggen, kost niks en ben je wat geruster gesteld! gezond klinkt het iig. niet!

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:05

Ik zou ook bang zijn dat er iets niet goed is.
Een paard dat altijd van zichzelf loopt en dat ineens niet doet, is niet fit.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:11

Bovendien heeft een volbloed over het algemeen niet erg veel last van dat het te warm zou zijn. Meestal worden ze alleen maar heter als het warm is..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:11

Ik zou gewoon de v.a. even laten komen, dan heb je tenminste een beetje zekerheid, nu zit je toch niet lekker op je paard...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:13

Hartslag en temp opnemen... en als die ook maar iets buiten normaal zijn de DA bellen. Hartslag in rust is tussen de 30 en 50, hoewel ik hoger als 45 al vrij hoog vind als ze bv lekker rustig in de wei staat. Temp ligt normaal tussen de 37.5 – 38 graden Celsius.

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:28

vanaf het moment dat ik me ook maar een klein beetje ongerust maak over het gedrag van mijn paardje; omdat ze slomer is of minder goed eet of... Neem ik onmiddellijk haar temperatuur op. Ik vraag me af waarom je dat niet gewoon al gedaan hebt wanneer je je voor het eerst ongerust begon te maken?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 08:42

temperaturen
eet ze goed
mest ze goed, ruikt ze anders ?
het kan rijtechnisch zijn hoor, datze hier helemaal neit s aanvindt en liever buiten wil crossen, maar sluit een virusje niet uit !

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 08:46

misschien heeft ze spierpijn?
als je haar flink aan het werk hebt gezet kan dat zomaar....
en na het werk niet te snel laten afkoelen...

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 13:35

ok, ik temperatuur haar zometeen direct op!

En waarom ik niet eerder he getemperatuurd? Ik heb geen idee, heb er niet echt aan gedacht Verward

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:24

Wat bij mij opkwam was maandagziekte. Stom (want 1 van mijn paarden heeft dit lang geleden gehad) dat ik niet weet of je dat aan haar temperatuur kunt zien. Wel herinner ik me dat de ogen (ooglid) dan veel roder is dan normaal. Misshcien toch even de DA laten komen ? als het dat is kun je veel schade aanrichten door te blijven rijden.
Sterkte

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:28

Ik dacht hetzelfde omdat mijn paardje nu al weer 2 maanden geleden hetzelfde is overkomen, heel veel zweten niet vooruit te branden ed.

Hij bleek dus spierbevangen te zijn gelukkig waren we er optijd bij en is hij er nu langzaam van aan het opknappen.

Gewoon de dierenarts bellen denk ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, veel xfull spullen te koop en meer

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie