Stal met uitloop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Stal met uitloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:54

Wie heeft er een stal met uitloop? En die uitloop bv. voorzien van betonplaten (zo'n 15 m2 ofzo). Wij willen de manegehouder voorstellen om voor enkele pensionklanten zo'n verbouwing te doen, maar...
Wij willen alvast voorrekenen wat het ons gaat kosten. In de huidige stal moet een extra deur in (achterkant) voor de toegang van het 'pleintje'. Er moeten dus tegels geplaatst worden en een hekwerk...
Hoe hebben jullie dat? Was het bij julllie al gedaan of heb je er ook om gevraagd?
Zomers staan onze paarden gewoon in het land, maar vanaf nu mag dit niet meer, vandaar dat we het voorstel willen doen voor een uitloopstal uiteraard tegen een meerprijs van de stalling.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:10

Bij mijn vorige verzorgpony's was er een uitloop van eerst tegels (die allemaal wegzakten) en daarna zand (bagger), dat kan ik je dus niet echt aanraden. Bij de opfok waar mijn veulen staat hebben ze een uitloop met houtsnippers en zand, daar zakt het water zo doorheen. Bij m'n vroegere verzorg Haf was er een uitloop met stelconplaten (betonplaten). Dat was erg handig.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:12

Ga eens kijken bij stal Wennekers in Aalsmeer, die stal bestaat voor het grootste gedeelte uit uitloopstallen.
Je kan ook een pb sturen naar Niels, de zoon van de eigenaar van die stal, hij heet hier op Bokt Leins.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:13

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar is het niet beter om zand oid als bodem te gebruiken in plaats van betonnen tegels? dan krijg je een beetje het paddock-idee Lachen
zoek eens naar wat bedrijven op internet die hekwerk leveren en zand storten. succes iig, het is wel een leuk idee om te maken!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:17

Ik heb thuis een stal met uitloop. Echt ideaal! We hebben dit aangelegt toen een vorige pony een peesblessure had, en niet meer op gras / zachte ondergrond mocht komen.

Het is er nu zo'n 5 jaar. Wij hebben dus sierklinkers eronder. Erg mooi, maar ze verzakken wel wat.

Het paardje dat ik nu heb (Adventure dus) kan er niet in zonder toezicht, want die springt over het hek heen (hek is 1.10)

Als je echt je paarden erin wilt hebben zonder toezicht, moet er een flink hek omheen staan, omdat ze eerder uit een uitloop zullen springen als uit een weiland.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:23

Mijn pony heeft ook een stal met uitloop.
Deze was er al, ik betaal overigens net zo veel stalgeld als degenen die een stal zonder uitloop hebben.
De uitloop is het eerste stuk betegeld, daarna gewoon zand (wat dus flink nat kan worden als het goed regent). Het is gewoon afgezet met breed schriklint.
Een uitloop van 15m2 is niet veel trouwens, een gewone box is al 9m2.
Ik denk dat de uitloop van Jordy zo'n 8 meter lang is en 5 meter breed, dan zit je al op 40 m2.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:10

De paps van mn paard staat ook in een uitloopstal. Op de grond liggen er betonstenen met gaten, waardoor water snel wegloopt. Ze zakken niet weg. De grootte van zijn uitloop is ongeveer 2,5 bij 3 a 4 meter.

Oja, de kosten. Denk dat het qua kosten best wel meevalt. Palen voor in de grond, schriklint/planken.... tegels op de grond (je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:43

Mijn pony's hadden eerst een uitloopstal met zand daarin, maar mijn merrie plaste altijd in de uitloop, heel handig, dan hou je je stal goed schoon, maar na een paar jaar was het 1 vieze bende.. Dus had de eigenaar van het stalletje besloten dat er maar stenen in moesten komen. Gewoon van die stoeptegels. Ik was er niet echt blij mee, want ze gingen daar ook gewoon liggen en rollen (jaa, hele gekke pony's) ze verkozen dat boven hun stal. Met gevolg dat er op hun sprong kale plekken ontstonden en wondjes.
Nu sta ik ergens anders en hebben ze een uitloop met houtsnippers. Dus dat wordt nog even afwachten hoe dat deze winter wordt.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:17

Zeg maar tegen je staleigenaar dat uitlopen hem veel stro zal schelen Knipoog .
Misschien helpt dat hem over te halen Haha! .
Paarden staan graag buiten waardoor ze dus minder in hun stro 'omwalsen' en met een beetje geluk ligt er ook nog eens een deel ontlasting buiten Lachen .

Alles is beter dan alleen een box maar de maten die je opgeeft zijn natuurlijk vrij minimaal.
Misschien een ander verbouwideetje is om van 2 boxen één te maken en de uitloop te verdubbelen ?
Als je dan zorgt dat je twee maatjes bij elkaar zet hebben ze dubbel vreugde en ruimte !

Wij hebben de paarden 's winters ook twee bij twee (en één maal drie tijdelijk) op stal (heel eenvoudige stalletjes), bestrating om de stal van ongeveer 20/25 m2 en de rest zand ongeveer 6 bij 10 m.
Alleen hebben we dan ook nog een strook van het land afgezet waardoor ze een sprintje kunnen trekken en swinters kunnen blubberlopen Haha! .
Maar ik begrijp dat jij afhankelijk bent van de goodwill van de staleigenaar dus een bestrate uitloop is al heel fijn toch ? (voor eerst Knipoog )

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:40

Op de stal waar Mander staat zijn er idd ook boxen met uitloop. In principe is er per 2 boxen 1 uitloop, dus om en om.
Het was er al toen Mander daar kwam staan en ik vind het ideaal!

Hier wat fotos om even te laten zien hoe het eruit ziet:
Afbeelding

Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:44

Mijn paard staat ook in een stal met uitloop, voor zijn deur een stukje betegeld, daarna zand.

Omdat het in het duingebied is en water snel wegzakt is het nooit een modderboel. ideaal!

Je moet wel de mest en stro consequent uit het zand halen anders wordt het wel modderig. Aangezien de paarden er vaak voor kiezen om buiten te staan scheelt het aanmerkelijk in het stro.
Wij hebben 4 boxen op stal met een uitloop. Eerst is geprobeerd twee bijelkaar, maar dat ging niet, ze gingen met z'n tweeen in de box ed. Ze staan nu met een schrikdraad ertussen en dat werkt goed. Daarnaast staan ze nog overdag op het weiland in de kudde.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:47

in amerika hadden ook alle stallen een uitloop. Was echt perfect. S'ochtends na het voeren en water geven deed je de schuiven open en alle paarden konden naar buiten...... echt perfect

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:11

Superduidelijke foto's zijn het niet, maar hier is het een beetje op te zien.

Hier staat Jordy nog in zijn oude uitloop, hij staat nu waar de grijs-bonte staat op de foto.
Afbeelding

Dit is de uitloop waar hij nu staat van de andere kant gezien.
Afbeelding

Wat ik ook wel fijn vind, is dat als de uitloopjes aan elkaar grenzen, ze ook contact hebben met andere paarden, meer dan als ze alleen naast elkaar op stal staan.