wat zal ik doen????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:12

Heb je wel al enige ervaring met vuelens babli???

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 15:55

ik heb een x een shetlandveulentje verzoth ging super goed alleen ik kan zelf nog wel eens bang zijn maar ik ga nu naar de manege even op de pony rijden waar ik vorige week van ben afgedonderd Verward xxxx mandy

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:04

Dan zou ik zeker geen veulentje nemen.
Je moet jezelf boven het vuelentje stellen, daarmee bedoel ik dat als je zelf onzeker bent dat dat vuelentje dat haarfijn aanvoelt en daar misbruik van gaat maken, zo krijg je een rotbeest.
Je moet direct zijn voor een vuelen, vooral voor een shetlanderhengstje.
Zelf heb ik nu 4 jaar ervaring met vuelens en weet zelf maar al te goed hoe het is met hengsteveulentjes...
1 veulentje van Ilkkah (Ungaro) die was zo verschrikkelijk bang van mensen, en ik ben zo vaak mogelijk met hem om gegaan, en ikw as dan ook de enige persoon die hij voor 100% vertrouwde.
Natuurlijk is zoiets leuk, maar er was daar zoveel tijd en geduld voor nodig...
Enne, een shetlandveulentje verzorgen is anders dan zelf een shetland veulen hebben... Dat beestje moet elke dag iemand zien anders gaat ie zich alleen voelen, je moet veel met hem optrekken en goed opvoeden...
En denk niet dat je dat al aankan als je 1 keer een veuelntje hebt verzorgd (natuurlijk kan ik dat niet vanachter mijn compje beoordelen, maar zo kom je beetje over...en dat is niet rot bedoeld hoor!)
Maar zou als ik jou was gewoon eerst een leuk verzorgpaardje zoeken en pas als dat helemaal goed gaat een eigen paardje overwegen, maar geen vuelen.....

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 21:28

ik neem dan waarschijnlijk wel een veulen maaar dan van een grote pony...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 00:41

Dat zou ik al helemaal niet doen, maar ja je moet het zelf weten.
Als je niet consequent genoeg bent op jonge leeftijd, kan je dat veulen voor zijn leven verpesten.

Hij kan er dan niets aan doen, hij weet niet wat wel en niet mag.

Denk eens na, dat kost je 3 jaar lang hartstikke veel geld ( denk aan entingen, wormenkuren, hooi, stro , weidegang etc etc )
Pas na 3 jaar kun je gaan rijden ( als dat is wat je wil , ga ik vanuit )

Koop toch een volwassen pony die al wat meer kan en waar jij nog een hele boel van kan leren, is minstens zo leuk.

Vind je het nog steeds zo leuk als dat puberale veulen op 2 jarige leeftijd bv mept met benen optillen, je meetrekt, bijt omdat hij zijn zin niet krijgt of aandacht wil ?

Een veulen opvoeden is niet zomaar even iets...
Je kan ook geen paarden met honden vergelijken en als jij al zegt dat je al moeite hebt met je hond straffen zou ik zeker niet aan een veulen beginnen!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 01:15

Nu klinkt het allemaal leuk, zown veulen. Maar je kan er weinig mee doen. En nu gaat het je mischien nog niet om het rijden, maar over een paar jaar als je wat langer rijd, wil je echt wel rijden hoor, op je eigen paardje!
Als je zelf nog niet zo zeker bent met paarden/pony's zou ik echt geen veuelen nemen!
Als je een veulen neemt (dus geen shet) komt over een paar jaar ook nog eens het inrijden aan de beurt. En daar moet je ook niet makkelijk over denken! Dat is een hele klus!
Ik zou lekker een paardje kopen die al ingereden is! Daar kan jij ook van leren! succes met je keuze! laat je even weten hoe het afloopt?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:44

Ben het helemaal een met Sanex, gewoon lekker volwassen paard nemen....
Zou het heel dom vinden als je een vuelen neemt als je pas 1 jaar ervaring hebt..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:21

Ik lees ook in je profiel dat je door angst van paardrijden was afgegaan...
Een jong ponyveulen kan je nog heel wat stressige ervaringen brengen en daar kun je ook angstig van worden ( denk aan een dwarse die je uit gaat proberen d.m.v steigeren, bokken, meesleuren, meppen, bijten etc. )

Met alle goede bedoelingen : Doe het nou niet, je bent jong zat en er komt altijd wel een keer de kans dat je nog een keer een veulen kan gaan opvoeden.
Maar doe dat als je wat meer ervaring hebt.
Een eigen pony is zowiezo als heel anders dan een manege pony, en een veulen helemaal.

Ik zou het heel onverstandig vinden als je een veulen koopt...
Ik reageer misschien wat vaak , maar volgens mij ben jij niet van je idee af te krijgen, en dat zou ik echt zonde vinden voor het eventuele veulen...