Hoe laat ik mijn paard stilstaan met opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:26

Veel oefenen.
Zet haar stil, loopt ze door zet je haar weer stil en beloon je haar, loopt ze aan mopper je.
Staat ze stil beloon je weer.
je mag best rukjes aan het halster geven als ze doorloopt, als je maar niet blijft trekken.
Dramt ze heel erg door, geef haar dan maar eens een tik op de borst.

maar het belangrijkste, kom erachter waarom ze in de bak niet stilstaat.
heeft ze pijn met rijden?
Is het saaii?


Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:40

Ik denk omdat ik eigenlijk de eerste ben die echt serieus op haar rij. Ze is altijd voor de fok gebruikt en er hebben altijd kleine kinderen op gereden. ik denk niet dat ze pijn heeft, want na 3 rondjes inlopen is ze onzettend braaf, loopt goed, bokt niet enz. Ik druk ook wel eens op haar rug voor en na het rijden om te controleren of ze ergens op reageert, maar dat is niet het geval. Het is denk ik echt onwetendheid, ze snapt niet waarom ze stil moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:02

Als je dat zeker weet, mag je best wel eens streng optreden. Lachen

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:15

Nashville8 schreef:
ze kan heel goed stilstaan, behalve als ik de bak in kom... hoe kan ik dat leren?


bedoel je dan ook als je met haar ongezadeld in de bak komt? of alleen als ze denkt dat je gaat rijden?

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 15:42

Ik ben nog nooit met haar ongezadeld de bak ingegaan. Met poetsen, longeren, opzadelen enz staat ze wel netjes stil.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:09

dan zou ik die zaken een keer wat door elkaar gaan halen bij het oefenen! een keer wèl zonder zadel de bak in, en stilstaan oefenen op een plaats die ze wel met opstappen verbindt, maar dan in een andere situatie. dan kan ze zich leren koncentreren op hetgeen jij vraagt: stilstaan, en niets anders. nu zit ze gewoon vast in het gedrag 'bak in/opstappen/gaan lopen. en daar zijn paarden keien in , in die patroontjes!
en omgekeerd: ook een keer buiten de bak (met hulp) opstappen. dan is ze waarschijnlijk ook minder geneigd om er maar al vast aan te beginnen.

en wat je zegt van dat snoepje, dat je niet eens de kans kreeg om het haar te geven: daarom eerst oefenen aan de hand, waarbij ze dan wèl leert dat er een beloning aan vast zit.
en eventueel opstappen terwijl iemand ze aan de longe heeft? zodat ze gelijk terug kan genomen worden, en haar dan even stil laten staan, en dán de beloning.

Nashville8

Berichten: 41
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 16:14

super goede tip! ga het proberen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 29 bezoekers