deken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 18:50

hai
wat voor deken doen jullie je paard op met dit weer??
hij staat op stal......
groetjes karin

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:58

staldeken en als hij buiten loopt een gevoerde regendeken
als het van de winter echt koud/nat wordt dan kun je ze over elkaar heen omdoen, lekker warm.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:58

Mijn paard staat in een buitenbox en heeft zijn dikke winterdeken op.
Die heeft hij al een week of 3 op. Stal is niet geisoleerd of zo vandaar.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:09

Mijn paard heeft een dunne onderdeken op en een BR 350 grams termovulling.
Staat in een binnenstal vooraan en is altijd wel erg koud!!
En is niet geschoren.

Nog niet maar is wel de bedoeling!!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:13

De mijne is wel al geschoren en heeft een 200 grams dekentje op en hij heeft het er lekker warm mee. Ik wou eerst me 370 grams deken op doen maar die bleek toch iets te warm Tong uitsteken

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:26

mijn paarden hebben nog geen deken op. Haflinger krijgt er ook geen op, en andere wel, maar wil de wintervacht zo dik mogelijk hebben...zodat ze zelf wat weerstand opbouwd enzo. Als het dadelijk echt gaat vriezen en nat en koud is..dan krijgt ze natuurlijk wel een deken op. Ze kan zelf in en uit de stal..maar ze staat nog dag en nacht buiten! Is alleen met rijden een nadeel dat ze zo lang nat blijven, maar dan gaan ze wel op stal!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:16

De meeste dekens zijn voor watjes, niet voor paarden. 70-80% van de paarden heeft volstrekt onnodig een deken op en in een aantal gevallen is de deken zelfs oorzaak van gezondheidsklachten.
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.
Als een paard is afgekoeld hoef je er ook geen deken meer op te leggen, ook al is het paard nat aan de buitenzijde; de huid is volledig droog, controleer maar. Voorwaarde is wel dat het paard niet op de tocht staat, maar dat is eigenlijk een standaardvoorwaarde.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:18

ik ben het met ikke eens, zolang het goed gaat krijgt mijn arabier zeker geen deken om, behalve met langdurige regen en wind als ze buiten staat, en mijn merrie is nooit maar dan ook nooit ziek.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:45

ikke schreef:
De meeste dekens zijn voor watjes, niet voor paarden. 70-80% van de paarden heeft volstrekt onnodig een deken op en in een aantal gevallen is de deken zelfs oorzaak van gezondheidsklachten.
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.
Als een paard is afgekoeld hoef je er ook geen deken meer op te leggen, ook al is het paard nat aan de buitenzijde; de huid is volledig droog, controleer maar. Voorwaarde is wel dat het paard niet op de tocht staat, maar dat is eigenlijk een standaardvoorwaarde.


Ik ben het ook met je eens, maar in mijn geval kan het niet anders, hij heeft 2 jr zonder deken gestaan en heeft bijna z'n leven gekost, nu denk ik ja wat oliedom zeg, maar was ook van mening een paard kun je beter zonder lsaten lopen en aangezien mijn paard de laatste jaren alleen recreatief gereden werd vond ik dit een goede oplossing.
Heb er veel spijt van gehad, hij heeft nm. bronchitus en in zijn geval bied een deken ZEKER uitkomst.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:18

Ik heb er nu eentje geschoren die staat op stal met een 550 grams deken de andere 2 ongeschoren staan met een 300 grams deken, in de wei krijgen ze er een 0 grams waterdicht dekentje overheen. Zodra het echt koud wordt komen de onderdekens er onder...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:53

's nachts een canvasdeken, hoeveel grams weet ik niet precies. Overdag in de wei meestal niets, tenzij het echt guur is. In de winter houden ze de deken in de wei wel op. Wordt het echt koud, dan komt er soms nog een dunne deken overheen. Als je nu al met hele dikke dekens moet beginnen, wat wil je je paard dan opdoen als het -10 is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:57

chantal_cs schreef:
Ik heb er nu eentje geschoren die staat op stal met een 550 grams deken de andere 2 ongeschoren staan met een 300 grams deken, in de wei krijgen ze er een 0 grams waterdicht dekentje overheen. Zodra het echt koud wordt komen de onderdekens er onder...


is dit niet een beetje overdreven veek wol???? Volgens mij bouwen die paarden zo tataal geen weerstand op, hoe moet het als het straks min 15 wordt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:58

Mijn paardje moet ik wel dik inpakken. Ze staat nu al met 2 dekens op.
Ik heb al een paar jaar geprobeerd om een wintervacht te kweken, maar dan staat ze rond november gewoon te trillen van de kou. Ze krijgt gewoon geen dikkere vacht. Wel makkelijk dat ik niet hoef te scheren, maar verder.... Verward

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:07

De mijne heeft een 150 grams op sinds zaterdag, daarvoor had ze en zomerdeken op op stal en een gevoerde regendeken buiten.
Nu gooi ik de regendeken over haar staldeken als ze naar buiten gaat.
Er staat een gloednieuwe 350 grams deken klaar voor als het straks echt gaat vriezen Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:23

De mijne (tinker) staat 's-nachts op stal en als het regent mag ze geloof ik ook niet meer dan 2 uur naar buiten. Ik heb een rambo rhino lite deken die om gaat als het regent en koud is. Op stal staat ze nog zonder deken. Ze heeft een hoekbox die uitkijkt op het erf dus lekker veel frisse lucht. Ik heb vandaag een badstof deken gekocht die onder de rambo deken kan na het rijden of als het echt koud wordt. Een 200 grams deken wil ik nog kopen als onderdeken mocht het enorm gaan vriezen. Mijn tinker heeft het namelijk niet graag heel koud. Vorig jaar heb ik haar zien rillen in de wei en ben toen gelijk naar de ruitershop gereden om de rambo deken te kopen. Maar ik vind ook dat je een paard niet gelijk onder een 400 grams deken moet zetten. Liever dan laag voor laag. Zweterig op een warme stal is al helemaal niks.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:09

ikke schreef:
De meeste dekens zijn voor watjes, niet voor paarden. 70-80% van de paarden heeft volstrekt onnodig een deken op en in een aantal gevallen is de deken zelfs oorzaak van gezondheidsklachten.
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.
Als een paard is afgekoeld hoef je er ook geen deken meer op te leggen, ook al is het paard nat aan de buitenzijde; de huid is volledig droog, controleer maar. Voorwaarde is wel dat het paard niet op de tocht staat, maar dat is eigenlijk een standaardvoorwaarde.


En die dikke haren dan?? Vind het verder wel een interessant theorie!

groetjes!!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:18

ikke schreef:
De meeste dekens zijn voor watjes, niet voor paarden. 70-80% van de paarden heeft volstrekt onnodig een deken op en in een aantal gevallen is de deken zelfs oorzaak van gezondheidsklachten.
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.
Als een paard is afgekoeld hoef je er ook geen deken meer op te leggen, ook al is het paard nat aan de buitenzijde; de huid is volledig droog, controleer maar. Voorwaarde is wel dat het paard niet op de tocht staat, maar dat is eigenlijk een standaardvoorwaarde.


Helaas gaat deze stelling niet op bij mijn paardje.
Die heb ik geprobeerd zonder deken te laten staan het eerste jaar, mooi niet dus he.
Hij was helemaal koud en had z'n hele box overhoop gehaald, van de kou.

If you Always try to be normal, you will never know how amazing you can be....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:21

siko schreef:
En die dikke haren dan?? Vind het verder wel een interessant theorie!

groetjes!!


Wat bedoel je met die dikke haren?
Het feit dat ze lang nat blijven komt omdat er geen temeratuursverschil en dus geen verdamping is van het vocht. Onder deze natte toplaag zijn ze echter kurkdroog, kijk maar eens.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:59

Ik ga het maar niet uitproberen want volgens mij is hij dan binnen no time verkouden. Ik denk dat ponies die het gewend zijn best zonder dek kunnen maar als ik zijn oren voel en die zijn steenkoud vindt hij niet echt prettig denk ik.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:26

ikke schreef:
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.

Zou een ruimvallende, ongevoerde regendeken dan de beste optie zijn, wanneer je toch kiest om een deken op te leggen?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:39

De mijnes staat onder een 300 grams... Staat in een buitenstal..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:44

opala"]
[quote="ikke schreef:
Met een deken op maak je de regulerende werking van de vacht ongedaan. Zonder deken kan een paard de haren opzetten en daarmee een grotere luchtlaag creeren. Onder een deken werkt dit niet meer, daarvoor is een deken te zwaar, dat drukt gelijk alle haren plat.

Zou een ruimvallende, ongevoerde regendeken dan de beste optie zijn, wanneer je toch kiest om een deken op te leggen?
[/quote]

ik heb een ruim vallende deken met alleen voor een buiksingel, de haren liggen wel plat valt me op dus werkt die theorie niet!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:45

op de trailer, als ze nat is, een zweetdeken met hals, en dan op stal een winterdeken. Weet niet hoe dik die is. EN als annebel na het werken thuis nat is, kruijgt ze altijd een deken op. Maar verder niet.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:58

Bij mij op pensionstal staan iets van 15 of 16 paarden en het viel me vanmiddag op dat alleen mijn Sox en een Haflinger geen deken op hebben. De rest allemaal wel! En Sox staat nog wel in de hoekbox van de kapschuur, gelijk aan de ingang dus heel veel frisse lucht. Ik was dus gelijk aan het twijfelen, wel of geen deken maar als je op stal nu al begint met een deken, voor een tinker dus, waar eindig je dan. Vorig jaar stond ze veel in het land en ik heb haar echt zien rillen na een dag in de ijzel en regen. Toen ben ik gelijk mijn waterdichte rambo rhino lite gaan kopen en daar heeft ze veel plezier van gehad. Maar dat was voor buiten. Nu is het nog droog en niet beneden nul. Toch moet ik bekennen dat ik word meegesleept door de stal, ik zit nu ook al in diverse catalogi te kijken voor een onderdeken voor als het ècht koud wordt. Heb gisteren een badstof deken gekocht die ik onder de rambo kan doen voor na het rijden, en werd helemaal gek van al die mooie kleurtjes bij divoza van de staldekens. Ik zag zelfs op de Zuidlaardermarkt vandaag paarden met dekens op. Ik denk dat ik toch een 200 grams onderdeken erbij ga kopen, voor als het ècht koud wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:11

dat is de pest volgens mij, je maakt elkaar gek, maar de boer doet ook geen dek op bij zn paarden en die weet het gerust wel, tuurlijk zet je niet een nat en warm paard zo op het land, dat is vragen om problemen, maar ik vindt het allemaal zeer overdreven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Lucia88, Vagabondo en 132 bezoekers