Kan ik in januari mijn paard gaan beleren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Kan ik in januari mijn paard gaan beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:56

Hallo!

Ik heb een paard dat in maart 3 wordt. Het is een kruising KWPN.
Hij ziet er al erg volwassen uit met vrij veel spieren.
Nu heb ik wel geduld genoeg om tot maart te wachten, maar hij is op het moment zo vervelend en barst van de energie. Ik doe wel vanalles met hem, maar het maakt niet veel uit.
Nu vraag ik me af of ik hem in januari al kan gaan beleren. Hij is er zelf al wel aan toe, dat merk ik aan alles.Maar kan het lichamelijk ook? Wanneer weet je dat?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Bedankt!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:06

Ik zou in elk geval al beginnen met longe werk. hem gewoon aan de longe al aan het werk zetten. eventueel al met zadel op en bit in. Gewoon dat hij associeert zadel op en bit in tijd om aan het werk te gaan.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 21-10-03 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:06

je kan er best mee beginnen, maar niet overdrijven! Gewoon rustig aan, zadeltje er opleggen en zo verdergaan, laat hem in het begin niet te lang werken! Ga gewoon rustig aan en geef hem de tijd om te volgroeien

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:11

Ik was zowieso al van plan om het heel rustig op te bouwen. Ik heb geen haast. Longeren doe ik al en dat gaat redelijk goed. Ik doe het 1 keer in de week 10 min. Voor de rest doe ik grondoefeningen en freestyleoefeningen. Aan het zadel en hoofdstel is hij al helemaal gewend. Vanaf het begin vond hij het prima.... Longeren doe ik met halster. Kan ik hem nu al een beetje bij gaan zetten? Er wordt heel verschillend over gedacht.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:16

Tja, dat is iets dat jezelf moet oordelen of hij hier al klaar voor is. Al moet je ook bedenken dat jonge hengsten die voor de keuring worden klaar gemaakt ook al bijgezet worden om de spieren in hun hals te trainen. Dus normaal zou het geen kwaad kunnen als je niet overdrijft. Maar ik zou het wel opdrijven van 1 keer in de week naar 3 keer. wel misschien niet altijd bijgezet en voor de rest de afwisseling blijven behouden ofwel op de wei plaatsen in de tussentijd indien je kan natuurlijk.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:22

Hij staat elke dag overdag in de wei met meerdere paarden. 's avonds ga ik met hem aan het werk. Je zou dan zeggen dat hij zich genoeg uit heeft kunnen leven, maar hij blijft een energiebommetje. Hij krijgt niet teveel voer ofzo. Ach, het zal wel zo zijn omdat hij nog jong is en best temperamentvol....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:31

Ik vind het zelf geen probleem om in januarie vast te beginnen met 2 a 3x per week eens te longeren en je paard zadelmak maken.

Tegen die tijd dat hij netjes aan de hulpen staat is het wel maart /april en kun je erop.

succes ermee.