hoe lang met zoutblok? En meteen een nieuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

hoe lang met zoutblok? En meteen een nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 20:35

Op stal krijg je vanuit stal gewoon een nieuw zoutblok ( 10 kg blokken) als hij op is.
Ik was benieuwd hoelang jullie paarden met een zoutblok doen.
Want ze zeggen altijd een paard eet zoveel als dat hij nodig heeft.
Maar een paard dat 10kg zout in 3 weken weg werkt, grotendeels door verveling, in onze ogen, moet je die dan meteen weer een nieuw blok geven?
Hij werkt er gewoon aan een stuk blokken weg, en als hij flink gezweet heeft, dan kun je het zout er wel afschrapen...

Dus paard meteen weer een nieuw blok geven of een paar weken niet, en dan weer wel?
Paard staat alleen snachts op stal, en krijgt dan al veel hooi, maar zodra dat op is, begint hij meteen met het zoutblok

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:52

Mijn pony doet eeuwig met zo'n blok, die vind hem niet lekker. Terwijl het voor hem best goed zal wezen volgens mij.
Ik zal denk even wachten telkens, want 3 weken is wel erg kort.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:57

De hengst bij mij op stal komt niet aan zijn zoutblok, dus ik heb geen idee.. Zou dit ook wel graag willen weten, maar ik denk dat je beter wat wacht

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:04

Ik vind het erg snel om zo'n klok op te maken en lijkt mij ook niet gezond (voor het paard).
Als het komt door verveling, is het dan niet een idee om een bal (ofzo) op te hangen, zodat hij wat meer afleiding heeft Lachen
En normaal gesproken likken ze alleen wat ze nodig hebben (dus zout tekort in heb voer...)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:08

maar plast dat dier niet ongelooflijk veel? Haal anders een horslyx voor hem. Kan ie zich suf likken aan vitamientjes en dergelijke. En je doet er iets langer mee (hoop ik)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 21:14

Plast niet absurd veel, staat ondertussen wel met zijn water te spelen, bakje vol laten lopen, lippen er in...
Bal intereseerd hem niet echt, en zo'n voerbal is niet toegestaan op stal.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:34

Ik heb bij mijn fjord de zoutblok weggehaald,hij deed er ook ongeveer 3 weken mee[niet uit verveling]hij dronk er heel erg veel van met als gevolg dat hij in een aardige laag urine stond en dat terwijl ik iedere dag een heel strobaal erin deed.
Ik heb nu een andere gekocht voor hem en daar gaat het veel beter mee,hij plast veel minder,en deze is volgens mij ook veel gezonder.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:39

Sharif likt niet aan het blok maar hij zet echt zijn tanden erin en schraapt het zout eraf, doet ie vooral als ie zijn zin niet krijgt (gnagna)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 10:29

Een mineralen blok, zo'n baksteen verdwijnt ook in no time