BELANGRIJK!! HELP!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pongo
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: hilversum

BELANGRIJK!! HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 18:33

Okay ik heb een welsh pony en die is erg kreupel.. vandaag liet ik de dierenarts komen en die zei dat hij een soort van actrose(vraag me niet hoe je het schrijft ik zou het echt niet weten) maar niet de slijtage soort maar iets dat klein ponie's vaak krijgen en is iets waar bij in de sprong twee stukjes aan elkaar gaan groeien. het hoeft niet slecht te zijn maar kan wel....

wiens pony heeft het ook gehad en kan me een beetje beter uitleggen wat het allemaal inhoud en vertellen over hoe het verliep bij jou pony???

alvast bedankt
groetjes dewi

~*~Klein maar Fijn~*~....pongie is de liefste!


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:54

Bedoel je spat?
Een aandoening die veelal aan de achterbenen voorkomt en waar sommige paarden weer 'overheen' groeien en andere zoals mijn oude pony blijvend last van heeft gehad, zij heeft dit op latere leeftijd gekregen en dan is de kans op herstel ook geringer.

sommige paarden kunnen nog goed gereden worden met spat andere niet, dat is zo verschillend, er zijn ook regelijk tot goede medicijnen en beslag voor, dus er is heel wat aan te verbeteren.

Mijn oude pony had het in het achterspronggewricht en bij haar maakte het lich teweinig gewrichtsvloeistof aan waardoor de 2 'scharnieren' in de achterknie niet soepel over elkaar heen glijdde en in de loop van de jaren aan elkaar vast groeide, simpeler kan ik het niet uitleggen.
Zij heeft er altijd medicijnen voor moeten gebruiken en er kon een jaar of 2 niet op gereden worden, maar later ging dat best weer aardig (recreatief), ze heeft er niet meer last van gekregen eerder minder, maar dat kun je nalaten kijken dmv een rontgenopname.

Ik weet niet zo goed of je dit nu bedoeld omdat je zegt dat het iets is wat veel bij kleinere ponies voorkomt, voor zover ik weet maakt dat bij spat niet zoveel uit, maar ik zou het ff aan je eigen da navragen ik bedoel een beetje vreemd dat je pony iets mankeert en je weet niet eens hoe het heet, laat hem (da) het opschrijven dan kun je ook je vraag hier beter neerleggen en er evt. literatuur op naslaan.

Verder kan alleen je eigen da de juiste behandeling of prognose vaststellen, hij behandelt tenslotte je pony.
bel hem op en vraag of hij of z'n ass. het nog eens uit wilt leggen.

veel succes met je ponie
gr.cissie

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:39

ik denk wel dat ze spat bedoelt..

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:03

gebruik de zoekfunctie maar daar zul je een hoop op vinden..
Misschien bedoelt ze gewoon atrose...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:17

spat is een vorm van artrose

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:08

De pony van een vriendin van mij heeft ook artrose. De pony is ook erg kreupel geweest. Ze heeft hem een tijdje op de wei gezet en nu kan ze weer rijden. Ze gebruikt iedere dag zwavel en appel azijn. Dat helpt goed. Bij artrose is er vaak een slijtage aan de gewrichten. Bij de paardendrogist wordt dit duidelijk omschreven. Succes ermee! OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

pongo
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 23:11

ze heeft echt heel duidelijk uitgelegd wat er was alleen ik was in soort van trance ofzow nogal geschrokken... zij zei dat in het sprong gewricht drie dingentjes zaten(zoals een soort van knieschijf dingetje) en bij kleine ponie groeien soms die onderste twee aan elkaar vast wat een zeer pijnlijk process is en als ze eenmaal aan elkaar zitten is alles weer goed alleen het kan een week duren maar ook een jaar en soms groeit dat derde stukje ook mee en dan heb je een probleem...das wat zij zei

groetjes

~*~Klein maar Fijn~*~....pongie is de liefste!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers