Verzorging voor en na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:36

Denkt even aan een gewone doordeweekse rijdag en niet aan een lesdag Haha!

Aankomen, uit de wei halen, zachte borstel eroverheen, hoevenkrabbertje, opzadelen, rijden.

Na het rijden lekker uitstappen, loslaten om te rollen, bakje uit, beentjes afspuiten, borstel eroverheen, hoevenkrabbertje erdoor, klaar.

Er werd mij juist aangeraden niet te veel en te lang te borstelen omdat ze overdag nog buiten staat en je met borstelen de talglaag die haar lekker warm houdt er af kan borstelen.

Dus houden we 1 keer per week een uitgebreide poetsbeurt waar dus ook haar hoefjes lekker ingesmeerd worden met hoefcreme en dan kan ze er weer tegenaan.
Voordeel is wel dat Par byzonder schoon is en blijft glanzen.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:04

Ik moet al eerst 10 minuten lopen om paard(en) uit de wei te halen.

Dan is het meestal ff snel een borstel erover heen, opzadelen en weg rijden.
Voeten uitkrabben ddeed ik al bijna niet en nu met mijn hernia al helemaal niet meer.

Na het rijden paard in de box om even te drogen(al dan niet met een deken op) en te eten en dan gaat ie weer het land op.

1x in de zoveel tijd eens lekker uitebreid poetsen, maantjes knippen en staarten wassen en uitpluizen maar dit zijn wel klusjes voor de zomermaanden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:57

stef"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ligt net aan mijn bui, maar als ik wat doe is het altijd functioneel. Mij zal je zelden (zeg nooit nooit) zien tutten om het tutten.


Dus jij zal nooit zomaar ff zeggen van goh, nou heb ik zin om Ozep (bijv.) eens lekker te poetsen?
[/quote]
Zeg nooit nooit, maar het is nog nooit voorgekomen nee... ( Bloos! zei ik toch weer nooit... )

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:39

Ik haal 'em uit het land (kan wel een poosje duren, als ze achterin staan ben ik een kwartier verder), deken eraf, even een borstel erover, evt. stro uit de staart, opzadelen, rijden.
Het interesseert me dus echt niks of bijv. z'n benen wel wit zijn of niet, ik rij daar achter het huis voor mezelf en verder maakt niemand dat toch iets uit.
Na het rijden gaat het dekentje er weer op, krijgt ze een beetje eten en als ze droog is kan ze weer het land op.

Op m'n eigen paard ben ik iets preciezer, die kan wat minder hebben. die gaat vaak wel onder 2 zweetdekens eerst de stal op, en dan na een poosje wissel ik nog een keer dekens.

Ze krijgen van mij heus wel eens een aai, maar ik ga echt niet elke dag staart uitpluizen, hoeven vetten en dat soort dingen. Daar heb ik echt niets mee en volgens mij zitten de paarden daar ook niet echt op te wachten.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:45

Ik haal hem uit het land of uit de stal (ligt eraan waar hij op dat moment door de eigenaar neergezet is)
Dan zet ik hem even op stal en ga mijn spullen halen. Even knuffen met het paard en dan de deken af. Poetsen, hoevenkrabben, staart en manen uitpluizen want het is een enorme smeerpoets.
Dan opzadelen en rijden, na het rijden afzadelen, benen afspuiten (in de zomer vaak helemaal even, bij kou ligt eraan hoe hard hij gezweet heef)
Zweetdeken erop en paard op stal met een handje muslie.
Dan mijn spul weer opruimen, gang aanvegen en even in de kantine hangen. Dan de zweetdeken weer af, even een borstel er overheen en de deken op. Hierna blijft hij op stal staan omdat hij nu niet meer onbeperkt op het land mag lopen ivm weer.
Dan nog even kletsen en dan er vandoor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:06

Sjuimpje"]
[quote="stef"][quote="Sjuimpje schreef:
Ligt net aan mijn bui, maar als ik wat doe is het altijd functioneel. Mij zal je zelden (zeg nooit nooit) zien tutten om het tutten.


Dus jij zal nooit zomaar ff zeggen van goh, nou heb ik zin om Ozep (bijv.) eens lekker te poetsen?
[/quote]
Zeg nooit nooit, maar het is nog nooit voorgekomen nee... ( Bloos! zei ik toch weer nooit... )
[/quote]

Daar kan ik me nou echt helemaal niks bij voorstellen Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:22

Poetsen doe ik op dit moment weinig omdat Yorghos zijn wintervacht hard nodig heeft. Hij staat 24/7 buiten. Voor het rijden doe ik zijn hoefjes en poets ik vuil onder zadel en hoofdstel weg.
Na het rijden zadel ik af, krab ik de hoeven uit en dan mag hij naar stal om te eten. Pas na het eten gaat hij weer naar buiten.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:59

het ligt eraan, mijn vzfjord kan ik zo een half uur poetsen en alles wat daar bij komt kijken. Ik rij ook een kwpn er die met winterdek opstaat, die poets ik vaak maar 5 min, het ligt er gewoon aan hoe vies ze zijn.
na het rijden spuit ik de benen af, en poets ik soms het haar wat onder de singel zat nog even netjes, en dan gaan ze weer op stal, met zweetdekentje als dat nodig is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:08

Tja Stef, kan ook andersom Haha!
Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen poetsen leuk vinden om het poetsen.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:26

Doordeweeks mest ik obelix zn stal,vul hooinetten en dan trek ik er 3 borstel overheen dan rij of longeer ik hem..
Na het rijden krab ik zn hoeven uit.. Evt teer ik ze even of wat dan ook..
Dan zet ik hem op stal met zweetdeken en krijgt hij zn voer..
Dan loop ik verder naar asterix..Kijk of de meiden hem gemest hebben..
Vul evt die zn hooinet een keer en dan krijgt hij nog wat lekkers ..
Daarna loop ik terug naar obie en dan ben ik eigenlijk weer klaar..
Controleer mn spullen ,of ik alles heb.Verwissel zn dekens .Hang zn zweetdeken te luchten en ga dan naar huis.. Haha!
Dit is mn winterprogramma.. OK dan! Lijkt eigenlijk best snel allemaal maar goed..Ben vaak lang bezig,vaak ook omdat je weer lekker staat te teuten met mensen enzo.. Schijnheilig Haha!
En een paar avonden doordeweeks heb ik er een paard bij v n stalgenootje die rij ik achter obelix aan .. Dus dan ben ik zowieso wat langer bezig.. Lachen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:22

ik doe er eigenlijk niet lang over... in het beginpoetste ik me een breuk, maar toen kwam hij net van de manege en daar werdie nooit gepoetst. nu ik hem elke dag bij houd heb ik toch minder onderhoud..
ik poets hem met 3 borstels, zijn hoofd, krab zijn hoeven uit en maak zijn ogen en neus schoon met een baby doekje. als zijn kontgat vies is doe ik die ook ff Haha! zijn staart kom ik weinig aan.. hij heeft een heel dun staartje, die ik ff dikker aan het kweken ben, meestal doe ik die 1 keer in de week helemaal uit de klit halen(hij is gelukkig al wat voller) en verder laat ik die met rust, alleen met een wedstrijd was ik die ff..
eens in de zoveel tijd ben ik drukker, dan krijgtie een toileteerbeurt, danmoet ik zijn manenkam weer tot een borstelkop bij knippen Haha! best lang werk om het netjes te doen
de koker maak ik maar 1 of 2 keer per jaar schoon..
dan zadel ik hem op..

na het rijden zadel ik hem af, ga iknog ff stappen als hij nog pompt en bezweet is.
ik krab dan zijn voeten uit en vaak spuit ik zijn benen af en maak ik gelijk zijn hoeven schoon. ik vet niet, mag niet van mijn hoefsmid Haha! dus elke dag natmaken is ook goed..
op het moment heeftie mok, dus smeer ik er elke dag een zalfje op en als de wond heel vies is van zijn stal of iets was ik ze met betadine scrub..
mijn tuig vet ik 1 keer in de maand in, als het al nodig is, vaak voordat ik een wedstrijd heb.. soms gooi ik hem nog los als het kan, danmest ik meteen ff uit.
ben dus niet zo lang bezig.. denk half uur voor en half uur na.. dat was wel anders toen ik nog op de manege reed Haha! toen stond ik er al 2 of 3 uur van te voren..

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:12

Ik krab als eerste de hoeven uit, leg een plakje hooi voor hem neer en ga de box mesten.
Als het zomer is, is ´ie meestal redelijk schoon en dan borstel ik hem helemaal af met de harde borstel en haal vervolgens met de zachte bortel de losse haren eruit. (dit duurt ong. 2 min Knipoog ).
´s Winters, als hij langere haren heeft en veel viezer is Rolleyes , haal ik met de "spiraal-borstel", de ergste modder van hem af en poets alleen de plek waar het zadel ligt grondig.
Omdat hij lange, dikke manen heeft, borstel ik die wel altijd even door met een harde borstel, anders gaat het vreselijk klitten, ook z´n staart bortel ik eventje door.
Gefrut aan z´n hoofd vindt ´ie niet echt leuk, daar borstel ik hem alleen maar met zo´n zacht baby-borsteltje Tong uitsteken .
Zomers ben ik voor het rijden zo´n 5-10 min. met hem bezig, in de winter 2 min. langer Clown .
Als we zomers terug komen, doe ik zadel en hoofdstel af, kontroleer de hoeven (en krab ze evtl. uit) en spuit iig z´n benen af, als het erg warm is spuit ik hem ook wel helemaal af. Dan mag ´ie even lekker in de bak rollen, voordat hij terug gaat naar paddock of wei.
Als het niet erg warm is (maar ook niet koud, zo rond de 8 - 18 C) spuit ik niet af, maar laat hem alleen rollen.
´s Winters doe ik ook als eerste zadel en hoofdstel af, doe -als het nodig is- z´n zweetdeken erop en kontroleer dan de hoeven (en krab ze evtl. uit). Totdat de deken eraf kan, laat ik hem op de poetsplaats staan en dan gaat hij terug naar paddock/wei.
In het totaal, ben ik na het rijden zo´n 10 min. kwijt, als ik afspuit een kwartiertje langer. Hetzelfde geldt ´s winters, als ik moet wachten totdat de deken eraf kan Knipoog .
Het gebeurd maar een paar keer per jaar dat ik langer bezig ben, als ik de staart en manen was Clown !