Wanneer scheren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:34

Ik ga Miro over 2 weekjes scheren Lachen

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**


Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 22:55

Hallo allemaal ,
daar ben ik weer , ondanks alle reacties ben ik er nog steeds niet uit Huilen .
Gisteren hebben we weer een uur in de binnenbak gereden en was ze weer drijfnat. Ze heeft daarna een uurtje d'r zweetdeken (fleece) omgehad , daarna was ze nog nat en heb ik haar 2de zweetdeken (geschoren wol) erover heen gelegd. Toen was ze na nog een uurtje wel droog. M'n instructrice zegt dat ik beter niet kan scheren omdat we dan elk jaar kunnen blijven scheren. Is dat waar ? Verward De rest van de week longeren en rijden (alleen als het kan , we hebben namelijk alleen weiland en dat is nog al vaak te nat om te rijden )we veel buiten. Ook na het longeren zweet ze al aardig , daarom doe ik dit al later in de avond (meestal tussen 8 en 9) of nog later. Dan valt het zweten wel mee. (licht vochtig)
Ik weet het nu echt niet meer ! HELP !!!!!!!
Groetjes van Sandra.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:01

Shayla schreef:
M'n instructrice zegt dat ik beter niet kan scheren omdat we dan elk jaar kunnen blijven scheren. Is dat waar ? Verward


Bedoelt ze dat de vacht dan als het ware 'onthoudt' dat-ie vorig jaar geschoren is en dat-ie dan het jaar erna zo'n dikke vacht krijgt dat je er niet onderuit komt om hem te scheren? Ik vind het heel moeilijk om dat te geloven. Ameretto is drie winters lang geschoren en nu voor de derde winter achter elkaar niet, en we hebben de laatste jaren nooit het idee gehad dat hij geschoren zou 'moeten' worden omdat hij eerder altijd wel werd geschoren.

Maar wat maakt het dan ook eigenlijk nog uit als je ieder jaar moet scheren? Als dat je helpt om het probleem op te lossen, dan is er toch niets aan de hand? Verward

Bij een paard dat zo lang nat blijft als dat van jou heb je IMO twee opties: of minder intensief trainen, of scheren. Maar een paard dat na iedere training urenlang nat blijft van het zweet lijkt me iig niet gezond.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 23:29

Dat uren nat blijven is alleen na de groepsles.(1x per week in de binnenbak) Dus 1 uur intensief rijden. Dan druipt het echt van de binnenkant van haar benen naar beneden. (Als het omhoog gaat druppelen moet je me even waarchuwen ! Haha! Tong uitsteken ) Na het longeren is ze sneller droog, als ze dan gezweten heeft, meestal na een half uurtje. M'n instructrice bedoelde (geloof ik) dat d'r vacht het volgende jaar dan weer dikker terug zou komen. We zijn pas sinds een half jaartje echt met d'r aan het trainen vandaar het vele en snelle ? zweten. Even nog voor alle duidelijkheid gaat het hier niet om een KWPNer of zoiets maar over een tinker. Dat maakt toch ook nog verschil in wintervacht ? Heb namelijk nooit een KWPN er gehad.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 08:07

Ik heb een Welsh Cob. Vorig jaar voor het eerst geschoren. Die nu nog dun in de vacht zit, maar meestal ook flinke vacht maakt. Hij staat nu al aardig in de dekens. En toch gaat hij elke dag meer zweten. Nu terwijl hij aan het wisselen is van een vacht, heeft hij vaak al een uur tijd nodig om droog te worden.
Vorig jaar werd dat meer als 6 uur, en pas toen heb ik de knoop doorgehakt laten scheren. Ik had totaal 4 zweetdekens (en nog een gewone wollen deken), maar had er niet meer genoeg aan.
Het was een grote stap voor mij, maar ik was er echt tevreden over.
Ik geloof niet dat je dan elk jaar moet scheren. Maar als je natuurlijk elk jaar hetzelfde blijft trainen, zul je misschien toch weer moeten scheren.
Mocht mijn Haflinger dit jaar ook te nat blijven na het rijden, ga ik ook hem scheren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:27

Als ik jouw verhaal zo lees, Shayla, vind ik dit net als Karin niet echt gezond. Dat paard is veel te lang nat en krijgt een enorme klap op de spieren. Als je echter niet wilt scheren zou ik die groepsles maar wat minder fanatiek meedoen, dat is dan de consequentie van niet willen scheren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:21

Maar je hoeft hem toch niet helemaal te scheren? Het is misschien wat minder mooi, maar wel heel effectief.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 36 bezoekers