Welke deken op voor lange trailerrit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Welke deken op voor lange trailerrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 08:43

Morgen gaat Fie voor het eerst mee naar de achterhoek, als we naar de ouders van mijn vriend gaan.
Ik heb een plekje voor haar gevonden op een manege net buiten Aalten en daar mag ze 4 daagjes logeren.

Maar het is voor het eerst dat Fie zo lang op de trailer moet staan (ik verwacht wel zo'n 3 1/2 uur...).
Ik vind het een beetje moeilijk wat voor deken ik haar op moet doen. Ze is niet geschoren, maar ze staat op stal wel onder een 300 grams deken.

Ik zat zelf te denken om haar dunne zomercooler op doen, met daar overheen een fleecedeken. Of zou dat te koud zijn?
Ik ben zo bang dat ze met haar gewone deken op gaat staan zweten...

Iemand nog tips?
Of verder nog tips voor zo'n lange trailerrit?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:20

Ik kan je niet precies zeggen hoeveel je op moet doen, maar ik weet wel dat het vaak best warm kan worden in de trailer. Het is de wind die het koud maakt en, als het goed is, heeft je paard daar op de trailer geen last van. Verder is het een kleine ruimte, dus best snel op temperatuur.

Neem anders gewoon nog een reservedeken mee in de achterklep van de auto. Als je onderweg een pauze maakt, kun je even kijken of ze het koud heeft en dan gooi je die andere deken er nog overheen, of als je het andersom doet en ze heeft het warm, dan haal je er een deken vanaf. Veel succes en veel plezier.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:06

Hangt van je trailer af, hoe veel stress je paard heeft op de trailer. Zelf gooi ik nu al twee dikke fleece dekens op en doe alles dicht. Maar als je paard enorm uit zijn dak gaat, en dus warmte gaat produceren, kan je een deken minder doen. Zou in zo'n geval zelfs halverwege een deken gaan wisselen, omdat die er dan op ligt waarschijnlijk doorweekt is.

Pablo had ik laatst vervoerd met een 2-paards trailer. Merkte dat hij het daar kouder op had, omdat een paard zo'n grote volume niet snel op temperatuur krijgt als in een 1,5 prds trailer.

Pas goed op voor de tocht. Je ziet met deze kou vaak nog mensen met luiken en ramen open staan. Dat doe jij nu toch ook niet meer in de auto? Tocht is erger dan kou, denk daar aan.

Succes met de reis.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:05

Achterkant gesloten? Dan helemaal niks, hooguit een dunne fleece
Open achterkant? dunne winddichte deken.
verder weinig tips, gewoon doorrijden, hoe minder stoppen hoe beter.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:52

Ik vind een wollen deken in de trailer ideaal.
Lekker warm, maar als ze gaan zweten laat het het vocht door en blijft het paard zo droog mogelijk.
Ik heb een dunnere zonder hals en een hele dikke met hals, en toen ik hem nog schoor deed ik er als het erg koud was een fleece dekentje onder. Ook die laten zweet door.
Maar ik heb dan ook altijd de trailer open aan de achterkant en Jesper staat heel rustig. Bij een druk paard moet je zeker niet teveel dekens opdoen.
Staldeken vind ik zelf minder geschikt omdat ze daar toch sneller onder gaan zweten dan onder fleece of wol.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 23:03

Bedankt voor jullie tips!
Ik laat de achterkant ook zeker open. Ik heb eigenlijk het dakluikje ook altijd open op korte stukjes, maar dan kan ik dat misschien beter dichtdoen tegen het tochten.

Ik ga nu even nadenken of ik m'n wollen halsdeken op zal doen of de fleece met de cooler...
kijk morgen wel hoe het weer is.
haar staldekens neem ik mee, die doe ik daar pas weer op.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:14

Als het droog is, kun je de achterkant open laten, geen punt. Als het regent, dan slaat de regen naar binnen en krijgt je paard een natte kont, niet bevorderlijk voor de spieren. Dakluikje aan de achterkant open zetten, dan heb je geen tocht. Hoe minder deken hoe beter, ik zou er zelfs voor kiezen om er niks op te leggen, zeker als ze gewoon goed in de vacht zit, lijden ze niks van hhor. Dat deken is meer voor je gemoedsrust dan dat het paard er iets aan heeft.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:19

Mijn ongeschoren paardje staat als hij droog en koel is, en als het buiten droog is en niet vriest, bloot in de (open) trailer. Na de les krijgt hij wel een fleece-deken om. Ik zou er absoluut geen stapels dekens opleggen, voor een ongeschoren paard lijkt met een fijne fleecedeken oid prima. Het stoomt heel snel op in zo'n trailer hoor, en een beetje fris is beter als badend in het zweet.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:57

ikke schreef:
Als het droog is, kun je de achterkant open laten, geen punt. Als het regent, dan slaat de regen naar binnen en krijgt je paard een natte kont, niet bevorderlijk voor de spieren.


Ik heb nog nooit gehad dat Jesper nat was van de regen.
Met rijden kan de regen er volgens mij nooit inkomen (misschien ook omdat het dak bij mijn trailer wat verder doorloopt en er dus een soort van afdakje is)
Als we stilstaan op wedstrijd gewoon zorgen dat hij met zijn kop naar de regen/wind staat (kop van de trailer dus Haha!)
Dakraampje heb ik nooit open.