Wat is voor acceptabel in het winterweiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Wat is voor acceptabel in het winterweiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:57

Naar aanleiding van dit [url [VN] Groot alarm om paardenleed in Nederland]topic

Ben ik benieuwd hoe nou jullie top winter wonder weiland er uit ziet.

Het is niet de boedeling mensen onder uit te halen of wat dan ook maar ik wil gewoon jullie mening weten.

wat is voor jou must en wat is voor de grens?

Ik heb mijn paardjes over dag buiten staan van 7 tot 6 ongveer soms wat eerder binnen of later buiten.
Binnen staan ze op een dik pak vlas en hebben ze een enorme berg kuil
en krijgen ze natuurlijk krachtvoer.
Ik heb 2 paarden 1 pony en 2 ganzen.
Paarden hebben aparte boxen pony loopt met ganze samen. in een ruime box en kunnen eventueel apart.

Ik heb ze in het weiland lopen wat voor in inderdaad wat modderig is.
verder is het weiland een weiland waar in gelopen wordt en wat dus kapotte stukken heeft.
Ik heb 2 delen weiland wat ik elke 2a3 maanden wissel waar door het kan herstellen.

Ik heb voor de stallen een harder stuk waar vroeger puinlag en nu gras over gegroeit is dit is dus zo goed als droog.
Ik beschik over een nette bak die met een beetje regen val redelijk te doen is maar nu toch wel behoorlijk blubberig wordt.

Voor het idee wat foto's van mijn situatie.

De stal met de berg kuilgras
Afbeelding
Oja ze hebben een kale hoek achter in daar mesten ze en ligt dus geen vlas.

De paddock/bak zo als hij zaterdag was.
ik had ze toen het weiland+de bak+ de stallen open ze konden dus gaan en staan waar ze wilde wat resulteerde in spelende paarden in de modder die ook aan het rollen waren in de modder.
Ja mijn paarden zijn geschoren Nee ze lopen niet zonder deken alleen laat ik ze altijd een half uurtje tot een uurtje luchte en buiten spelen zonder deken zo dat hun huid niet verstikt.
Afbeelding
Paard heeft heerlijk vrijwillig in de modder liggen rollen...
Afbeelding

Weiland vandaag voorste gedeelte modder
achter in is het nog mooi groen. loop overigens door achter mijn bak en nog een stuk op zei maar de foto vertekend een stuk kleiner.
Afbeelding

En het modder stuk
Afbeelding
Overigens als het enorm gaat vriezen zet ik dit af met stroomlind zo dat het geen slagveld wordt waar ze de benen op breken.

Ik weet dat dit stuk ideaal zou zijn met nog een schuilstal er op..Helaas mogen we dat niet plaatsen van de gemeente.
en in de zomer staan er voldoende bomen om onder te schuilen.
nu gaan ze in de avond lekker naar binnen om op te drogen en ze staan elke ochtend te springen om weer naar buiten te mogen.
binnen zetten is eerst vangen anders komen ze mooi niet.

Nou barst los!

japielover

Re: Wat is voor acceptabel in het winterweiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:56

Niemand een meening?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:58

Als je de stallen open kan laten waarom zou je dan nog een schuilstal nodig hebben?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:59

tamary schreef:
Als je de stallen open kan laten waarom zou je dan nog een schuilstal nodig hebben?

Omdat ik dat alleen doe als ik er zelf ben.
Het gang pad is te smal voor 2 paarden en ik heb daar alles staan voertonnen mest vorken dus als ik er niet bij ben vind ik dat niet veilig.

daarbij heb ik achter in de staal een aanrechtblad met een smal gangpad met zadel steunen ik moet er niet aan denken dat daar een paard vast komt te zitten

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:07

Mijn oudste paard staat in een gigantisch weiland, waar er altijd nog droge stukken zijn,kunnen normaal in een schuilstal, en hebben verschillende schuilmogelijkheden in de vorm van struiken,bomen etc.
die krijgt dagelijks krachtvoer en voordroog (dat ze niet wil eten trouwens)

Mijn kleine staat in een grote modderpoel, met een klein stukje beton van 2*3, en een stukje met concasse van het beton naar de stal toe. dus dat is het enige verharde stuk, waar ze niet in de modder staan zeg maar.
de weide varieert van lichte modder naar kniediep
wél hebben ze een schuilstal van 4*8, met een ruif die altijd vol zit met hooi van vorig jaar, en een strolaag tot aan de knieen, iedere dag wordt de stal uitgemest en dik bijgestrooid.
Daarnaast krijgen ze nog dagelijks elk een hooizak met goed smakelijk hooi, elk een grote schep brok, een kilo winterpenen, en oud brood, soms een appeltje, etc.
Ideaal? Belange niet
Goed? toch wel redelijk
Slecht? nee

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:14

Waaraan een wei moet voldoen, en waaraan mijn wei voldoet, dat zijn twee dingen. Het regent in de winter nu eenmaal asociaal veel, onophoudelijk en het water kan daardoor nooit weg. Dus staan ze altijd en eeuwig in de blub. Niet mijn wens. Maar ik kan nu eenmaal niet maken dat het stopt met regenen. Ben blij met de vorst. Nu staan ze droog en dit is ook veel gezonder voor mens en dier.
Mijn merrie staat het liefst dag en nacht buiten, maar in die blub kan dat natuurlijk niet. Daarom gaan mijn paarden om 18 uur naar binnen en gaan ze 's ochtends vroeg er weer uit.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:16

wij hebben onze locatie aangepast zoals het principe van paddockparadijs: een gang rond de weide waar ze heerlijk kunnen rondcrossen, grote openstal, altijd hooi en water en een hoger gelegen, altijd droge paddock. Onze paarden kunnen gaan en staan waar en wanneer ze willen, met uitzondering van de weide. De weide sluiten we af als het groeiseizoen is en als er fructaangevaar heerst. (zie http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm )
Je zegt dat je het hobbelig stuk afsluit als het vriest, wel benen breken hebben wij nog nooit geweten. Zelfs mijn "wilde" arabiertje gaat er heel voorzichtig stapje voor stapje over. Uiteindelijk maken ze hun eigen begaanbare paadjes. Het ziet er eng uit in het begin, maar als je paard elke dag buiten komt, weet die zich wel aan te passen :-) Beter zo, dan gek worden in de stal. :D

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:17

Mijn merrie staat in een kudde 24/7 buiten.
Mega groot weiland waar alleen op een paar plekjes wat modder is maar ze zakken er nog niet eens in weg.
We hebben geen schuilstal maar een bomenrij waar de paarden onder kunnen staan om uit de wind/ regen te staan.
Krijgen zo goed als onbeperkt ruwvoer vooral met dit weer.
Er is mogelijkheid mijn paard binnen te zetten maar is eigenlijk niet nodig.

2 weken terug:
Afbeelding
onze "modder"
Afbeelding

Deze wei voldoet eigenlijk wel helemaal aan mijn eisen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:04

Ik heb een hectare weiland. Vooraan ligt een mestplaat en beton om op te staan. Van daar af is het wat baggeren naar het weiland. Paarden lopen er hun eigen route in. Zodra het droger wordt, wordt dat stuk gedraineerd en zand erop en dan heb ik een paardenbak! De wei is droog en er staat zelfs nog gras op. We hebben dit jaar één keer gehooid en daarna de wei geleidelijk aan groter laten worden. Ze lopen er van 10 tot 5 op en 's avonds in fijne stallen binnen met voordroog en brokkies. Zo'n hek wil ik ook om de wei!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:16

Geef mij dat weiland maar! Dat hek vind ik minder van belang ;)

Ik heb geen winterweiland omdat mijn land dan kniediep modder wordt.
Ik gebruik mijn land zo lang het kan en zo snel als het kan, maar probeer te voorkomen dat ze de zode erg kapot gaan lopen omdat het dan echt een moeras wordt waar de paarden en jijzelf in vast zuigen en de benen in zouden kunnen breken.
Mijn weide ziet er dus groen uit, of groen met water er op, en hoogstens wat glijsporen of enkele kleine modderplek die per ongeluk ontstaan is.

Mijn paddock is zand of zand met water er op. Soms een beetje, soms staat hij ineens voor 3/4 onder water. Gelukkig heb ik direct aan de zandpaddock bestrating en de (inloop)stal en kleine overkapping, dus ze kunnen droog en schoon staan. Modder wordt het niet doordat het schoon zand is wat 3x per dag uitgemest wordt, maar vrijwillig een waterballet uitvoeren kan dus wel als het flink hard en lang regent.

Ik pomp het nu weg naar een sloot, hoop dat volgend jaar met drainage en een bredere en diepere sloot voldoende buffer ontstaat om te voorkomen dat het onder loopt.

Als het weer droog is, dan drogen paddock en bak ook weer vlot op, dus de natte momenten zijn echt momentopnames en kan van dag tot dag ineens weer heel anders zijn. Een modder weiland blijft heel lang een modderweiland, maar een goede zandpaddock herstelt echt snel van wateroverlast...

Zal kijken of ik nog wat foto's droog en nat kan vinden straks.
Hier alvast een indruk van einde van deze natte zomer en tussen de flinke buien door afgelopen regenperiode met wateroverlast

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:43

Mijn paarden staan eigenlijk in de winter niet op de wei.
Ik heb een rijbaan met open stallen en straatwerk en ze kunnen dus zelf kiezen waar ze willen staan.
Op stal heb ik verwarmde drinkbakken en ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Hooi of voordroog.
Alleen als het mooi zonnig is met dik pak sneeuw mogen ze soms uitrazen in een stukje wei wat ik "opgeef" en ze kapot mogen lopen.
Ben er erg voorzichtig mee omdat ik een blessure gevoelig paard heb wat ook nog HB is.... dus in de winter bij uitzondering op de wei.

De stallen die open staan, straatwerk ervoor en de rijbaan:
Afbeelding

De doorgang naar de wei bij de bak waar ze soms even in mogen bij mooi weer:
Afbeelding

Vorig jaar in de sneeuw, vaak staan ze gewoon vóór de stal, beetje beschut en toch buiten:
Afbeelding

En bij beter weer:
Afbeelding