Wat voor auto voor 1paardstrailer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:44

Je shet mag max. 265 kg wegen. Dus .... Dat is de grens.
En je auto gaat er niet van de mallemoer. Hoewel, zo'n oud ding Verward


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:53

Kunnen trekken? Tja, we hebben met een Eend wel eens de vrachtwagen aangetrokken, dat ding weegt leeg 3600kg, die Eend heeft dat gewoon navertelt. Ik heb ook wel eens een Ifor achter een Opeltje Kadett gehangen, 1800kg achter een autootje van 900 kg, d'r is niks gebeurt hoor.
Je auto zal van een keer niet overlijden, dat niet, maar mijn neef heeft nooit verteld wat de boete hem heeft gekost omdat de auto de trailer niet mocht trekken, dus dat is een fors bedrag geweest. Bovendien ben je NIET verzekerd als blijkt dat de auto de trailer niet mocht trekken en ja, de politie zet je gewoon op de brug, daar doen ze helemaal niet moeilijk over. Ben dus slim en zet de trailer met pony zelf op de brug, dan weet je precies wat ie weegt, briefje meenemen en je hebt bewijs.
Pegasus, ik weet 100% zeker dat die Fjord 250kg woog, hij is namelijk gewogen toen ie in Utrecht gecastreerd werd, ik baseer me dus ergens op.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 00:05

Dit is vast een stomme vraag, maar ik ben van plan om samen met mijn vriend een Ford Focus Trend (3-deurs) 1.8 TDdi 90 pk te kopen. Ik heb een Paint veulen gekocht waarmee ik volgend jaar wil gaan halteren. Hij heeft behoorlijk wat massa (nu al), maar ik heb geen idee hoe zwaar hij is. Zou ik hem in een eenpaardstrailer mogen vervoeren achter deze Focus? Het is wel een redelijk klein autootje, dus ik ben bang van niet, maar jullie weten vast op welke websites het te vinden is en ik dus totaaaal niet. Als het onverantwoord is, dan huur ik voor die dagen gewoon een dikkere auto, maar als het wel kan dan is het uiteraard mooi meegenomen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 00:16

Whow, dat mijn kleine vraagje zo'n topic zou worden had ik niet verwacht. Verward

Ik ga morgen even naar de garage om te vragen of het kan/mag/wil/lukt etc
Zij kennen mn ma's auto, verhuren trailers, dus zullen het hopenlijk wel weten.

Ik geef jullie dan de uitslag Knipoog Weten we het allemaal zeker.

Heb namelijk ook niet zo'n zin aan een dikke boete

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 00:54

even waar je de info munt halen die je wilt weten:
oa www.rdw.nl
telefonisch met een antwoord op je vraag (en lees dan voor caravan aanhanger/trailer):
Tot hoeveel kilo mag ik mijn caravan beladen?
De autoriteiten letten zeer streng op mogelijke overbelading van de caravan. Op uw kentekendeel I of op het aanvullingsblad staat precies hoeveel uw auto mag trekken. In alle gevallen geldt dit trekgewicht, en dus NIET de totale capaciteit van uw caravan. Dus als er op uw kentekendeel I staat dat u 950 kilo mag trekken, maar de caravan kan beladen worden tot 1050 kilo, dan mag u de caravan dus slechts beladen tot 950 kilo. Van belang is tevens wat de categorie op uw rijbewijs is, bovenstaand voorbeeld geldt alleen als u de categorieën B/E heeft. Meer informatie kunt u krijgen via telefoonnummer 0900 07 39 (€ 0,10 p.m.) vanuit Nederland.

Verder vwb termen:
ledig gewicht voertuig : gewicht voertuig.
max massa voertuig: ledig gewicht vermerd met mlaadvermogen.
max toegestane massa: max. massa voertuig + max massa aanhanger.

In inderdaad: de politie laat je zo het spul wegen indien ze vermoeden dat je boven je genzen uitkomt.
Kosten bekeuring: 180 euro als je met het verkeerde rijbewijs onderweg bent.
Kosten bekeuring indien je onderweg bent een auto die het totale gewicht aanhanger niet mag trekken: ?????? + vervangend vervoer regelen.

Mijn mening: bij twijfel, zorg dat je de juiste auto voor de trailer hebt staan. En de remmen dan, die zijn ook niet berekent om zo'n last tot stilstand te brengen (ja, ik weet geremde trailer, maar hoeveel zijn er die zeer regelmatig de remmen controleren van hun trailer?) Het stuur gedeelte van de auto en de motor..... Ik bedoel je praat niet over een rit van 10 minuten......

Vwb de Focus:
Kijk op de site van de fabrikant en zoek even naar de technische specificatie van de auto, dan weet je de gewichten al van wat hij mag trekken, trek daar het gewicht van de (lege) trailer af en voila (vergeet even niet dat ht lege gewicht trailer dus ook excl. reserve wiel en andere accesoires is die op/in of aan de trailer gemonteerd zijn, hetzelfde geldt voor de auto) dan weet je wat je paard max. mag wegen om en verzekerd en volgens de wet te mogen vervoeren, rijbewijs even buiten besschouwing gelaten. (voor vragen over rijbewijzen: www.cbr.nl )

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 16:04

Nou na veel heen en weer gebel bleek het dus toch wettelijk niet te mogen.
Als mijn ma 1 keer nee hoort is ze meteen over de streep en krijg je haar ook niet anders, dus er moest wat anders gezocht worden.
Eerst nog geprobeert een ponytrailer te huren maar die hebben ze blijkbaar niet hier in het noorden.

Maar nou kwam onze heldere ingeving dat mijn broer een bus heeft die het natuurlijk wel zouo kunnen en mogen doen.

hem gebeld en broerlief haalt morgen met mij mijn pony op.

Dus alles is opgelost, ik krijg morgen mijn pony, joehoe!!! ( ikke is heel erg happy Haha! )

Allemaal bedankt nog trouwens voor het reageren, ik ben iig weer een heel stuk wijzer geworden over gewichten en andere technische oliebol over auto's Knipoog Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Kimmej en 122 bezoekers