Haat en afgunst onder paardenmensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:56

Bekend spreekwoord: Paardevolk is pokkevolk. In veel gevallen klopt dat wel. Ik vind vooral dat mensen die een Warm of volbloedje hebben erg neerkijken op mensen met een pony. (fjord, Haf enz. ) Vind ik nergens op slaan. Ieder vind zijn eigen paard het leukst, maar dan moet er niet zoveel gezeurd worden! Dat geeft de paardensport nog meer een slecht naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:00

Zelf heb ik het idee dat de pony ruiters denken dat wij paardenruiters erop neer kijken.
Ik hoor dat heel vaak zeggen door de ponyruiters, terwijl er nooit iemand tegen mij zegt van "hey, kijk daar die pony eens"
Dus ik denk dat dat een vooroordeel is.

Ieder zijn plezier, met zijn haar soort paard/pony.
Zou maar saai zijn als we allemaal hetezelfde wilde.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:40

Uiteraard ken ik het ook, het is ook zo, hoe beter je paard is en hoe beter je rijdt, des te meer mensen een "hekel" aan je hebben (helaas).

Ik sta nu op een unieke stal wat dat betreft, mensen laten ekaar in hun waarde, hebben oprechte interesse in jou en je paard en zijn betrokken. En dat op een redelijk grote stal waar de meeste pensionklanten wedstrijdgericht trainen en rijden! Hier wil ik voorlopig niet meer weg!!!

Ik durf ook te zeggen dat ikzelf zo niet in elkaar zit, ik gun ieder mens zijn pleziertje, of je nu een paard hebt met minder aanleg voor het een of ander of juist een toptalent. Zolang je er samen maar plezier in hebt!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:53

Ze staan thuis, geen luxe stal maar gewoon 3 boxen in een oude varkenstal.
Op de club merk ik wel eens dat ze me minder vinden, omdat ik geen wedstrijden rijd en omdat ik een oudere pony heb (is er tijdens het rijden niet aan te merken)
Het kan me eigenlijk weinig schelen, ik ken ook mensen die wel normaal tegen mij en anderen doen, met die mensen ga ik om en dan is het gewoon supergezellig tussen de paardjes! Laat die kakkers maar in de stront zakken!

wickedjazzJarig

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:55

Pff, ik sta op een stal van 140 paarden (en dus ook mensen en een hele grote banketstaaf kantine...) en je wilt niet weten hoe sommige mekaar daar afzeiken zeg. Over het algemeen is de sfeer wel geinig, maar mij vind je dan ook nooit in de kantine. Ik ga slechts met een beperkte groep (recreatieve) ruiters om, en dan vooral de wat oudere (boven de 17 iig.). Vooral de jonge ruiters op de manege met eigen pony weten het allemaal wel hoor.

We hebben zo bijvoorbeeld 1 persoon op de manege lopen die vind dat alle andere paarden zielig zijn (plukt ze gewoon uit stal en loopt op iedereen te **&*#&$*!). Maar haar eigen paard, die wordt bijna nooit verzorgt. En als ie al verzorgt wordt is het meer in de trand van uitschelden, schoppen, slaan etc etc. Oe wat zou ik dat kind graag wat aan doen. Een grote muil hebben over anderen maar ondertussen... ~~}> Stoom uit je oren

Tsja, en dan hebben we de overbekende 'ik weet alles beter'ers. Deze mensen vallen onder de categorie dat zij denken overal voorrang te hebben (dus ook op de rechterhand en in stap) en zomaar midden op de hoefslag mogen halthouden. Nou dus echt niet he! >;) Meestal zeg ik daar iets van, en dan kan ik over het algemeen een grote muil verwachten. Maar O wee als ik een keer op de hoefslag stap, dan gaan ze me toch te keer.

En dan hebben we nog de 'alles-banketstaaf' . Iedereen is slecht, dat paard is lelijk en die heeft vage poten. Maar ach, iedereen vind mooi aan zijn paard wat hij mooi vind, en dat is ook de reden waarom je je paard hebt gekocht. Zeg niet dat je een paard lelijk vind, houd je mening liever voor je als je er mensen mee kwetst. Ik zeg toch ook niet tegen jou dat je lelijk bent? Knipoog

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:09

ik sta gelukkig op een boederij bij een hele lieve vrouw.
samen met mn 2 beste vriendinnen Haha!
ik heb dus gelukkig nergens last van Lachen
maar toen ik nog op de manege reed en stond was dat ook heel erg maar ik ging gewoon met iedereen om en hielp de kleintjes ind e les dus ik had nergens last van maar ik denk dat het op een manege meer is dan op een boerderij of kleine pensionstal

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:27

Ok, nu doe ik mijn mond ook weer open...... Bloos!

IDD er is heel veel jaloezie in de paardenwereld.
Kijk naar mij.Ik run BM Stables.
Ik doe voornamelijk in "gewone paardjes "en ponys.Normaliter geen toppers qua rijpaarden.Als we deze wel hebben , verkopen we ze vaak "in de handel"
Puur om het gezeur dat je krijgt, het soort mensen dat je krijgt, op dat soort paarden.
Veel poeha, maar geen contant geld op zak.... Schijnheilig

Omdat wij in gewone paarden doen, wordt er vaak minachtend gedaan over ons.
Maar ook omdat veel mensen jaloers zijn.Denken dat ik het toch maar mooi voor elkaar heb: van mijn hobby mijn beroep gemaakt.
Dat is ook zo, ware het niet dat je met mensen te maken hebt. Paardenmensen.
Mensen die het paard of de pony van de pensionklant geheel afbreken als ze met t bij ons aangekochte dier, thuiskomen.
Manegehouders of pensionhouders die zelf ook wel ergens een paard te koop hadden of wisten ( lees: winstbejag).

Eigelijk ben ik ook te gevoelig voor dit vak, maar de dieren, en de omgang met de dieren, maakt alles weer goed........

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:22

Bij mennen!!! OK dan! wat een sfeer, iedereen wenst je succes. En geeft je advies en gewoon harstikke gezellig.
Geen geroddel en gewoon vet gezellig. Lachen

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:53

Ik heb er meestal gelukkig geen last van. Ik heb onze paarden bij huis en dus aan niemand verantwoording verschuldigd. Ik rijd hier gezellig met onze kids, mijn bijrijdster, mijn buurvrouw/vriendin, dus eenzaam is het niet. Maar op onze club is een jaar of twee geleden de sfeer geheel veranderd. Die was altijd heel goed maar door toedoen van een aantal 'nieuwen' die afgunstig zijn op alles en iedereen, is de sfeer enorm verziekt. Mijn vriendin heeft gisteren haar lidmaatschap opgezegd, ik weet van een aantal die erover denken, inclusief mijzelf, maar ik laat mijn plezier in het paardrijden er niet door verpesten. Er zijn ook nog genoeg leuke mensen over om mee om te gaan!
Toen ik Jumper net had gekocht kreeg ik commentaar dat mijn 'springknol' niet kon dressuren (niemand had hem nog gezien...). Nu blijkt dat het een 'superdressuurknol' is (:-)) zeggen ze: 'ja, geen kunst, met zo'n paard kan ik het ook'. Kortom, er zal altijd commentaar zijn, maar daar sta ik maar boven. Ik doe gewoon mijn best voor mijzelf, om te kijken wat ik er van kan maken (hoop ooit een kur op muziek te mogen rijden, lijkt me supergaaf) en lach in mezelf als ik weer met een leuk resultaat thuis kom.
Trouwens ik ben zaterdag voor het eerst L1 gestart en ik moet zeggen, daar reden inderdaad een paar mensen met air rond op het losrijdterrein... Ik moet ook maar eens oefenen met mijn neus in de lucht geloof ik....

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:47

stagave schreef:
Bekend spreekwoord: Paardevolk is pokkevolk. In veel gevallen klopt dat wel. Ik vind vooral dat mensen die een Warm of volbloedje hebben erg neerkijken op mensen met een pony. (fjord, Haf enz. ) Vind ik nergens op slaan. Ieder vind zijn eigen paard het leukst, maar dan moet er niet zoveel gezeurd worden! Dat geeft de paardensport nog meer een slecht naam.


nou wat is dit nou vind ik niet hoor bij ons staan er echt veel fjorden/tinkers en haffies die privepaarden zijn en manegepaarden en de
eigenaren zijn ook net zo leuk en aardig als de andere die een arabier/kwpner etc etc hebben sommige zijn zelfs leuker!

ik vind niet dat je idereen over 1 kam mag scheren want ik heb een warmbloedje en is eigenlijk nog een pony ook en niemand kijkt op mijn neer hoor en ik kijk ook echt niet neer op mensen met een tinker,haf of fjord, het zijn mijn type pony/paard niet maar daar gaat het niet over want ook kwpn is mijn type niet iedereen vind zn eigen paardje het leukst daar geef ik je weer gelijk in!!!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:21

Ik zie he took veel op mijn werk.
Iedereen vind zichzelf beter dan een ander, en vaak hebben ze het zelf ook nog niet door word daar wel een beetje moe van. Best leuke mensen opzich maar als je dan iets hoort in de trant van "door heb je die ook weer met dat.... "vul zelf maar in!!

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:25

Ik moet zeggen dat ik altijd redelijk gespaard ben gebleven van opmerkingen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet merk dat er geroddeld wordt. Ik merk wel degelijk dat er achter elkaars rug om dingen gezegd worden of opmerkingen gemaakt worden als iemand voorbij komt rijden o.i.d. of omdat iemands rijstijl hen niet aanstaat.
Ik voel totaal niet de behoefte om een ander omlaag te halen omdat iemand misschien wat minder goed rijdt of omdat ik iemand anders het succes niet gun. Soms heb je weleens van die roddelende vriendenclubjes op de manege, maar er zitten veel onderlinge verschillen in. Vaak merk ik, dat bij de jongeren (ong. 12 - 20 jaar) meer geroddeld wordt dan bij de wat oudere ruiter. Kan ook toevallig zijn, maar het is bij beide maneges waar ik gereden heb het geval.
Ach en als er wat over me gezegd wordt wat niet fatsoenlijk onderbouwd kan worden, dan lap ik dat gewoon aan mijn (rij)laars.
Ik ben als het om paarden gaat een knokker en ik ga gewoon door. Ik kan me tijdens het rijden gelukkig goed afsluiten voor mijn omgeving, ook al staan er 30 mensen te kijken als ik aan het rijden ben.

Ik denk dat hoofdoorzaak nr. 1 hiervan is:
Jaloezie.

Tuurlijk denk ik ook weleens, "Hé hem/haar lukt het wel, waarom lukt het mij dan niet?" Maar dan ga ik urenlang zitten denken en proberen tot het mij ook lukt. Ik zal niet zo'n persoon bij mijn omgeving te kakken zetten door bijv. te zeggen dat hij/zij niet rijden kan, simpelweg omdat ik jaloers ben dat het hem/haar wel lukt en mij niet. Dit bovenstaande voorbeeld gebeurt in de praktijk vaak wel, maar is natuurlijk een erg kinderachtige manier van doen. Iedereen wil de beste zijn, ik ook (ben het bij lange na niet, maar mag wel graag dromen), maar dan niet over de rug van een ander.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:50

Quellian schreef:
Ik word er zo onwijs moe van!! Altijd die haat en afgunst van paardenmensen onder elkaar! Altijd dat eeuwige geroddel en dat minderwaardige. Anderen zijn altijd beter en proberen alles om je het leven zuur te maken! Waarom gunnen paardenmensen elkaar het licht in de ogen niet? Dit begrijp ik gewoon niet!!! Ik zit er echt serieus over te denken om te stoppen met paarden. En dan niet om de paarden (ben helemaal gek van mijn paardjes), maar dan wel om de mensen. Wie ervaart dit ook zo? Graag ervaringen!


OH, wat herken ik dit!! Ik had bijna mijn paard verkocht. Nu, weer wat jaartjes verder ben ik blij dat ik dat toen niet gedaan heb. Heb nu eindelijk weer echt plezier ervan!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:53

Ik denk dat het sowieso goed is voor echte paardenmensen om er gewoon eens een tijdje uit te stappen en de boel te gaan relativeren. Het heeft bij mij geholpen en overal hoor ik van mensen die hetzelfde hebben gedaan ook deze geluiden. Het is gewoon een té klein wereldje...

Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de paardensport. Sporten zoals kunstschaatsen en turnen (ook jurysporten) hebben hier ook mee te maken.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:56

Sily schreef:
Gekregen van een vriend:

Heeft ge wat te zeggen over het mijne,
gaat naar huis en bekijke de zijne.
Vindt zijn oog daar geen gebreken,
komt ge terug dan mag gij spreken Haha!

Zou alleen in iets meer stalletjes opgehangen meoten worden ben ik bang

*weet trouwens niet of ik hem helemaal goed heb maar schoot me opeens te binnen.*


Geweldig Die mogen ze bij ons op stal ook wel ophangen Knipoog Tong uitsteken

Ik word er soms ook niet goed van hoor... Ze hebben altijd wel wat op te merken.. maakt niet uit hoe goed je voor je paard bent en hoe je je best doet.. anderen weten het altijd beter Scheve mond Ik probeer me er niets van aan te trekken en luister naar mijn instructeur en naar een paar goede paardenvriendinnen en volg mijn gevoel. Ik kom voor mijn paard en niet voor de mensen. Okay een leuke sfeer op stal is ook belangrijk en gelukkig hebben wij die ook op stal maar helaas zoals overal zitten hier ook wat rotte appels tussen Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:58

Het is allemaal pure geldingsdrang. En dat begint bij onzekerheid. Je hebt veel onzekere mensen en die onzekerheid verhalen ze op andere mensen, of beter gezegd, ze kuren ze uit op anderen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:12

Ik had eerst een tijdje een haf. Mensen vroegen wat voor paard ik had, zeg ik een haf, dan is het o, leuk.
Nu heb ik een kwpner en dan zeggen ze oooooooooo, mooi.
Verward
Onzin toch. Ik had een hartstikke mooie haf.
Trouwens iedereen zijn eigen smaak. Stel je voor dat er op stal 30 dezelfde paarden staan, das toch ook niet leuk meer. Ik vind zelf nogal weinig paarden echt mooi, maar een ander vind die weer prachtig.
Ik ga echt niet lopen katten op iemands paard. Kijk ik ben heeeeeeeel trots op mijn paardje, maar ik ga niet zeggen dat ze beter is dan een ander.

Daarom heb ik ook haar afstamming niet in mijn profiel gezet. Dat is het eerste wat mensen vragen en daar baal ik van. Alsof mijn paard leuker is als ze een bekende papa heeft.