Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:17

Mijn paard staat in volpension. Ik betaal 200 ex BTW p/mnd. Nu laat ik binnenkort i.v.m. een operatie mijn paard doorrijden bij mijn instructrice, waarbij ze tijdelijk ook daar op stal komt (een week of wat). Met mijn huidige stalhouder heb ik dit besproken en ook aangegeven dat ik er van uit wil kunnen gaan dat mijn "plekje" beschikbaar blijft voor als ik terugkom (je hoort zoveel rare verhalen, ik kan me niet veroorloven dat in het ergste geval mijn plek vergeven zou zijn; niet dat ik ze daarvan verdenk, maar je kunt het maar beter duidelijk gecommuniceerd hebben).
Nu gaf hij aan dat ik dan maar een voorstel moest doen voor de huur in die periode. Aan de ene kant vind ik het raar dat ik een bedrag zou moeten betalen als mijn paard niet bij hun staat en ik dus geen euro aan kosten maak voor hun, aan de andere kant snap ik ook dat zij een soort van "borg" willen voor de box die ik daar huur ("want stel dat het langer dan een aantal weken gaat duren"....). Hellup ! Wat vinden jullie ? En wat zou een acceptabel voorstel zijn ? Ik dacht zelf aan iets van 30 euro.....p/mnd...

Buddy87

Berichten: 777
Geregistreerd: 05-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:20

Het is toch logisch hij heeft een stal leeg waar niet voor betaald word?! Het is voor hem 200 excl. per maand minder inkomsten, ik zou het logisch vinden als je gewoon de volledige kosten moet betalen voor de stal.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:20

ik vind het acceptabel dat je het hele bedrag moet betalen. Je wilt immers niet dat hij de box aan een ander verhuurt. Hij moet de box dus voor jou houden terwijl hij ook het hele bedrag aan die stal kan verdienen aan iemand anders.

Heel aardig dat hij een voorstel vraagt. Ik zou zeggen 100 euro p.m. en hopen dat hij daarmee akkoord gaat. 30 is erg weinig. Hij loopt inkomsten mis!

Hij maakt wel kosten om die stal te hebben, los van het feit of er een paard instaat.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:21

Bij ons op stal is het 50% van de normale stalling, dus 162.50 p.m. Als mijn paard een week weg is, betaal ik gewoon de volle pond door, en liggen er aan 't einde van de week 3 balen stro te wachten.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:21

Ik vind dit toch wel heel normaal! Hij moet de stal voor jou vrij houden en anders zou hij hem aan iemand anders kunnen verhuren.
Zelf zou ik denken aan de helft van je kosten, aangezien de 200,00 volpension is.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:21

Het kost ze wel wat, want als jij geen stalhuur betaalt, krijgen ze dat niet binnen, maar mogen hem ook niet verhuren.

Ik vind het lastig om er een bedrag op te plakken, maar ik zou het wel doen. 30 euro vind ik in ieder geval erg weinig. Ga eerder richting de helft van het stalgeld eigenlijk.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:22

Je hebt kans dat ze dat toch erg weinig vinden. Reken even uit hoeveel stro en hooi/kuil en brok je nu niet gebruikt. Haal die kosten van de stalling af. Dan zou je een redelijke prijs hebben voor een kale box denk ik.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:22

Reken eens uit wat het de stalhouder bespaart aan voer en strooisel (hooi/voordroog, stro/vlas/zaagsel en eventueel krachtvoer). Haal dat af van je normale huurprijs en je zit op een acceptabel bedrag.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:23

Wij vragen een gedeelte van de stal, we reserveren hem immers. Echter hebben we er geen werk aan, en er wordt geen stro en voer verbruikt.. Ik denk dat je uitkomt op de helft..

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:23

Ik vind het niet meer dan normaal dat je reserveringskosten doorbetaald. Half geld is vrij normaal imo dus dan kom je op 100 ex btw. Kosten voor arbeid, voer en vloerbedekking heeft de stalhouder niet, maar de stal staat er gewoon. Dus dat je daar huur voor betaald vind ik niet raar. :)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:24

Ik vind het ook niet meer dan logische dat je doorbetaald. Je mag van geluk spreken dat je niet het volle pond hoeft te betalen. 30 euro vind ik echt een onacceptabel voorstel. Ik denk dat je toch minimaal aan 100 euro moet denken.

Buddy87

Berichten: 777
Geregistreerd: 05-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:25

Leonoor schreef:
Reken eens uit wat het de stalhouder bespaart aan voer en strooisel (hooi/voordroog, stro/vlas/zaagsel en eventueel krachtvoer). Haal dat af van je normale huurprijs en je zit op een acceptabel bedrag.

pas mijn post aan en ga hierin mee :D

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:26

Mijn vorige paad heeft een maand op een africhtingsstal gestaan en ik had gewoon dubbele kosten hoor! Mijn normale stalgeld en nog eens 500 er overheen!

Wat ik persoonlijk zelf redelijk vind is om het stro, hooi en brok er af te halen (vd prijs) mits dit natuurlijk inbegrepen zit!

vwmissy

Berichten: 1484
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: dordrecht

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:29

ik heb hetzelfde meegemaakt , en ik moest gewoon de volle mep betalen.
ik mocht wel voer enz meenemen voor die 2 weken.

maar goed de helft vindt ik wel reeel.

laura1987

Berichten: 7135
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:33

Zelf ga ik mee met de kosten uitrekenen van hooi,stro,biks en dit aftrekken van je stalgeld...
30 vind ik persoonlijk een belachelijk voorstel, €100 komt meer in de buurt

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:35

Ik zou zeggen dat je dan de stalhuur - materiaalkosten betaald. Dus je stalling min alles wat bij de prijs inzit wat je dan niet verbruikt. Hooi, stro, brok etc.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:37

Als de stalhouder de box verhuurd heeft hij inkomen, staat de stal leeg dan heeft hij dit niet van deze stal.

Tja, als jij je stal wilt aanhouden, vind ik het niet meer dan logisch dan dat je zelf de huur blijft doorbetalen. Toen mijn 1e paard wegging had ik nog geen nieuw paard, maar het nieuwe paard wilde ik wel in dezelfde box krijgen als waar mijn oude paard stond. Ik heb toen 5 maanden lang de helft van de normale huurprijs betaald, dit kwam neer op 100 euro. Had ik dat niet gedaan, was de box verhuurd en had ik op zoek gemoeten naar een andere stal. Laat de stal waar ik sta nou net de beste stal zijn in de omgeving (altijd weidegang, bij echte paardenmensen, goed voer, goede verzorging, goede buitenbak, mega grote weides..), dus ik wilde daar heel graag blijven staan. Dus tja, die 500 euro heb ik er wel voor over gehad.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:39

Ik heb er even een rekensommetje van gemaakt en kom dan voor een paard op verbruikskosten (hooi/stro/krachtvoer/water/licht etc.) van grofweg zo'n € 30 à € 35,- per week, als ze er daar tenminste een beetje knap bij staan en genoeg te vreten krijgen.

De € 200,- die je betaalt is excl. BTW. Pensionstalling = dienstverlening = hoogtarief, dus dan zit je als het goed is incl. BTW op ca. € 240,- per maand. Betekent dat zijn zuivere winst op de box zo'n € 100,- à € 120,- per maand is, als je voor het uitmesten, opstrooien, etc. ff geen arbeidsloon rekent. Als je dat wel doet kan het al niet eens meer uit, dan legt ie er geld bij.

Het lijkt mij dus redelijk als je voor zou stellen om, per week dat je paard daar niet op stal staat, € 30,- in mindering te brengen op het bedrag dat je normaliter per maand incl. BTW betaalt.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 18-10-10 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:41

Ik zou zeggen 100 euro per maand. Dat is een mooi gebaar en hij heeft geen verdere kosten aan strooisel en voer en arbeid. Lijkt me zeer redelijk. Succes!!

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:44

Tja, ik heb hier ook geen ervaring mee. Ik wil ook best wat betalen voor de stal, maar ik wil ook wel even kwijt dat ze echt niet van mijn huurkosten hoeven te leven.
Er is ook nog zoiets als onderling vertrouwen, althans, zo werkt het in een dorp wel. Ik wil ze ook best betalen voor het "reserveren" van mijn box, maar het is ook weer niet zo dat de klanten in de rij staan te trappelen of dat er een wachtlijst is. Ze hebben feitelijk maar 2 of 3 pensionplaatsen voor rijpaarden, de rest is opfok voor jonge paarden. En die andere boxen zijn ook allemaal verhuurd. Persoonlijk vind ik het raar dat je de volle mep zou moeten doorbetalen als je geen gebruikt maakt van voer, strooisel, rij-faciliteiten etc. etc. Dan maken ze pas écht winst, want die stallen strijken het geld op zonder dat ze kosten hebben. .... Lekker commercieel gedacht.

Maar goed, ik zal ze een passend voorstel doen. We komen er vast wel uit. Het was gewoon even om de meningen te peilen. Dus bedankt voor de reacties.
@ EricPrast: ik betaal geen hoogtarief, maar laag tarief (dus E 225, incl BTW per mnd). Ik heb echt geen idee wat de kosten zijn voor hooi en kuil, 2x per dag brok, stro in de stal, gas/water en licht. Ik betaal een allin tarief, maar heb nooit om een specificatie gevraagd ;-)

Silviaatje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-08-10
Woonplaats: Ergens in het oosten

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:45

Ik vind het logisch, zoals hier al vaker gezegd, dat je de huur moet door betalen.
Desondanks vind ik het netjes dat de stalhouder ruimte biedt om het over het bedrag te hebben (ondanks dat hij er geen werk aan heeft, maar aan de andere kant er ook niet zomaar een ander paard neer kan zetten voor een paar weken).
Wat een redelijk bedrag is, laat ik even in het midden, maar daar zijn al reacties over gegeven.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:48

Ik denk dat je ook zo moet denken dat.. als je paard na 3 weken terug komt.. en je box is verhuurd.. waar ga jij dan je paard op stel en sprong stallen? Je zal net zien dat er dan ineens 3 aanmeldingen zijn. De boxen worden verhuurd met reden. Als het niet om geld ging waren ze wel gratis geweest. Persoonlijk vind ik het niet meer dan netjes om in ieder geval de helft te betalen... maar dat ben ik. Als je op vakantie gaat zeg je ook niet tegen de huurbaas of je hypotheek verstrekker dat je tijdelijk even weg bent dus dat je 3 weken minder wenst te betalen. Dit is je paard zijn huis, en daar horen nou eenmaal lasten bij.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:51

Ik vind je redenatie erg kort door de bocht :j. En of ze nu wel of niet van jouw boxhuur moeten leven doet imo ook niet ter zake.

Het punt is dat jij daar een box huurt. Jij gaat weg, maar de stalbaas mag de box niet verhuren. Kortom, je wilt eigenlijk wel die plek opeisen, zonder ervoor te willen betalen. Tja..zo werkt het niet :).
Dat is hetzelfde als je een parkeerplaats huurt (vergunning) voor je huis en je gaat op vakantie om dan de parkeerplaatskosten niet willen betalen, omdat je dan niet gebruikt maakt van de parkeerplaats. Maar in de tussentijd is de parkeerplaats wel voor jou gereserveerd....


Jij gaat weg, jij wilt de stal, dus moet je ook betalen :j. Vind ik niet meer dan normaal :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:52

MariekedH schreef:
@ EricPrast: ik betaal geen hoogtarief, maar laag tarief (dus E 225, incl BTW per mnd). Ik heb echt geen idee wat de kosten zijn voor hooi en kuil, 2x per dag brok, stro in de stal, gas/water en licht. Ik betaal een allin tarief, maar heb nooit om een specificatie gevraagd ;-)
Voor opfok, wat als ik je laatste post zo lees zijn "core-business" is, klopt inderdaad dat dat onder laagtarief valt. De "leverantie" van hooi, stro en misschien krachtvoer, kun je aan de blauwe-enveloppen-criminelen ook nog wel voor 6% verkopen, maar de verhuur van de box zelf en het werk dat ze aan je paard doen (uitmesten/opstrooien/voeren/binnen en buiten zetten, etc.) valt onder dienstverlening en daar zou ie echt hoog tarief voor moeten rekenen. Puur jouw mazzel dat ie dat niet doet.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Paard verhuist tijdelijk, huur doorbetalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:56

bij ons 100 euro
want hij verdient mischien 100 euro minder
maar er gaat ook niets in geen voer.
geen kuil hooi stro
niet uit te mesten