endurance en interval training?

Moderators: Just_Sannee, Amaryllis, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hobbelheks

endurance en interval training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 08:38

Annabel is weer terug van de fysio en is weer helemaal goed gelukkig.
Volgens de fysiotherapeut moest ik haar goed aan hetw erk zetten en was endurance geen probleem voor haar en als we dat beiden leuk vonden moesten we dat zeker doen. Wel raadde hij mij aan om de conditie via interval training op te bouwen. Hiermee bedoelde hij tien minuten hard galloperen dan weer stappen om op adem te komen en dat drie keer achter elkaar.
omdat ik dus niet bekend ben met deze manier van trainen vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zo trainen, zo ja hoe bevalt het en werkt het ook echt?

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:50

Nou ik wil je eerst even feliciteren met je paard dat weer beter is,en omdat je zolang heb moeten wachten heb je wel zin in een heerlijke training met je paard..
Ik wens je heel veel plezier samen..wie weet win je de wedstrijd nog wel eens..

have fun

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:59

lijkt me een beetje heftig om zo te beginnen hoor! er staat op de site van of de sprengenrit of op die van Wanroij een trainingsschema wat mij wat meer aan te bevelen lijkt!
Je kunt ook beginnen, als je een intervaltraining doet met eerst eens 1 minuut hard te galopperen en dat op te bouwen...meteen 10 minuten keihard galoppperen lijkt mij een vreemd advies eerlijk gezegt!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:19

Heeej top dat ze weer "goed" is.....
Interval kun je ook langzaam opbouwen, bv 500m stap, 1km draf, 500m stap, 1km draf en zo opbouwen. Persoonlijk vindt ik 10 minuten hard galoperen voor een paard wat net een blessure achter de rug heeft (en daarmee weinig heeft gedaan denk ik zo) je paard vernachelen, zo werk je spierblessures in de hand lijkt mij (spierbevangenheid).
Maargoed neem aan dat je fysio dat wel in ogenschouw heeft genomen....

Sterkte met trainen en tot spreeks...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:29

Ik ben een intervalschema aan het opzetten voor komende lente en dat begint met 5 min stap, 5 min draf. Week daarna: 5 stap, 10 min draf. week 3: 5 min stap, 10 min draf, galopje. en zo opbouwen.

Je kan ook intervallen binnen een gang - beginnen in verzamelde draf, uitruimen naar middendraf, en na een minuut weer terug naar verkorte draf. Binnen de galop kan dit ook.

Maar met een ongetrained paard 10 minuten lang hard galopperen zou ik nooit doen, en al helemaal niet met een herstellend paard. Dan jaag je 'm gewoon over de kling. Als 'ie helemaal op de top van z'n conditie zit red 'ie dat misschien, maar nu absoluut niet. Zoals ik het hierboven bespreek kan je best beginnen, rustig opbouwen, en vooral naar je paard luisteren natuurlijk. Lachen

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

MrMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:37

Ik zou zeker veel rustiger aan doen.
Zelf doe ik nooit aan zo'n interval training (niet met dat soort intervallen).
Ik werk zelf voor de endurance liever aan conditie opbouwen om het lang vol te houden, dan snel hard te kunnen. Want daar lijkt dit op en dit sloopt het paard (naar mijn idee).
En voor endurance moet je juist het uithoudingsvermogen trainen. Snelheid is minder belangrijk dat het goed kunnen uitlopen van een wedstrijd.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:15

zo is het!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 14:30

bedankt voor jullie advies.
wat ik dus niet in het eerst berichtje heb gezet maar wat wel de reden van plaatsen is dat het naar mijn idee ook veel te zwaar zou zijn.
mazzeltje bedankt voor de tip van het trainingsschema en vippie we spreken elkaar!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie