Rijden zonder bandage of peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:17

Ik rijd altijd met beenbeschermers voor. In het begin deed ik het alleen omdat het van de bazin moest, maar later merkte ik wel op dat wanneer ze ze niet om had ze soms nog wel eens aantikt, dus dan toch maar liever wel als niet om!! Maar het is zeker niet voor de sier...heb ik het liever puur natuur.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:03

Gewone beschermers geven geen ondersteuning, dus zou je moeten gaan bandageren. Maarre, ik neem aan dat jij niet de enige bent die problemen heeft met de nieuwe bak. Waarom gaan jullie niet naar de staleigenaar?
Het kan zijn dat het zand in de bak 'inklinkt' en hij in korte tijd wel goed berijdbaar is (waarom zou iemand een slechte bak aan willen leggen???) en zoniet dan moet er toch iets aan gedaan worden.
Als de bak echt zwaar is dan kun je bandageren wat je wil, maar het blijft funest voor de benen van je paard.

Ik gebruikte zelf alleen beenbescherming voor (action horse) bij ons net ingereden paard, bij springen en longeren en verder gewoon blote benen hoor.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:42

Bandages zullen wel enigzins helpen in een zware bak, maar nooit genoeg. Ikzelf rijd altijd met peesbeschermers voor, maar niet vor ondersteuning, maar omdat Morespeed een knieklopper is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:49

Lautjuh123 schreef:
wat ik heb gehoord is dat als je altijd met bandages rijd dat de benen dan zeg maar zwak worden en zonder bandages dus sneller blesures krijgen.
als dit waar is dan klopt het dus dat anky's paarden goed lopen MET bandages maar zonder?


Zonder bandages zullen ze ook nog wel kunnen lopen hoor, want in de dressuurring mogen ze er niet mee rijden Haha!.

Ik geloof niet dat paardenbenen zwak worden als je veel of zelfs altijd met bandages rijdt. Of je moet zo rot bandageren dat de pezen daar schade van ondervinden op de lange termijn, maar dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Twee redenen waarom ik niet geloof dat een paard zwakke benen krijgt van bandages:

1) Bandages geven nagenoeg geen steun, want je legt er geen gewrichten mee 'vast' (in ieder geval niet als je ermee gaat rijden).

2) Een paard heeft werkbandages alleen maar om tijdens het rijden en de rest van de dag staat hij ook gewoon zonder.

Wat het paard van Fsoudan betreft. Ik zou eerder gewoon een paar goede peesbeschermers omdoen, omdat je paard zichzelf in zo'n zware bak waarschijnlijk sneller aan zou kunnen tikken.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 15:06

Lautjuh123 schreef:

wat ik heb gehoord is dat als je altijd met bandages rijd dat de benen dan zeg maar zwak worden en zonder bandages dus sneller blesures krijgen.
als dit waar is dan klopt het dus dat anky's paarden goed lopen MET bandages
maar zonder
?


Je moet niet alles aannemen wat je hoort, je moet het eerst zelf maar zien.
Ik weet niet of je wel eens een paard van Anky hebt zien lopen; dan had je die laatste zin niet opgeschreven.

guusie

Berichten: 109
Geregistreerd: 17-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:50

Hey Femke,

Mijn (verzorg) fjorden worden altijd bereden met beschermers en kogelbeschermers. Hun rijden alleen buiten, en Roza heeft al is wat aan der pezen gehad vandaar deze beschermers. Ik denk dat je beter beschermers/bandages om kunt doen.

Groetjes Christa

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:55

ik rij voor met peesbeschermers, omdat hij zichzelf raakt aan de binnenkant en daar nu al twee schiefels heeft zitten. (het is altijd al een knieklopper geweest) Pure noodzaak dus, liever zou ik met niks om rijden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:00

ik rijdt altijd met peesflappen voor. Altijd al gedaan, soms wil ze zichzelf nog wel eens aantikken, als je ziet hoeveel krassen op de beschermers zitten...
Bandages gebruik ik nooit, alleen als bescherming voor in de trailer. Ze verzwakken nl. de pezen, en peesflappen niet. Ook wordt het weleens te warm onder de bandages.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:30

Ik rijd altijd zonder bescherming. Toen hij nog jonger en minder sterk was reed ik met peesbeschermers. Het is ook niet fijn voor het paard als er zand onder komt en dat gaat schuren, daar krijg je pas vieze wonden van.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Braziliƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:32

Ik weet niet of je paarden met mensen mag vergelijken, maar alleen
bij zwakke enkels of eerder doorgemaakte enkelblessures heeft het de aanbeveling tijdens trainingen en wedstrijden een preventieve ondersteuning te gebruiken in de vorm van een zwachtel, tape of een ankle brace. Het dient wel met mate te gebeuren i.v.m. toename verzwakking van de enkel.

Daarbij wil ik opmerken dat manegepaarden ook geen bandages dragen en die lopen heel wat meer in de bak dan een gemiddeld pensionpaard. En die overleven dat ook prima.

Ben alleen voorstander van bandages als het medisch nodig is, en peesbeschermers ed. tijdens het springen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:38

euhm, dit is wel een oud topic, al 2 maanden dus best niet meer reageren zeker? of een ieuw topic openen ofzo