van een garage box een stal maken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ManOnnetje_

Berichten: 437
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: ....

van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:23

Hai bokkers,

Wij zijn nu bezig met een huisje te kopen,
we zijn vandaag langs geweest, en hebben een bod uitgebracht!..

Nu heefd dat huis 2 garage boxen naast elkaar
ongeveer 7 meter lengte.
Nu leek me dat wel een geschikte plek voor stallen,
De garage deuren eruit halen,
en dan over lengte stallen liefst 3 stallen,
er moet ook zadelkamer hooi en zaagsel opslag komen en 2 royale konijnenhok.
Nu zit ik er mee hoe ik ze het beste kan indelen,

Hebben jullie een garage omgebouwd naar een stal? Of iets vergelijkbaars.
Een foto zou leuk zijn:)

En dan nog opzoek naar 3 voorwanden en 2 zeiwanden, jullie goeie ervaring met mensen die stallen verkoopt?..

Verder zijn alle tips welkom natuurlijk:d

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:50

De garagewand is 7 meter zeg je, als je dan 3 boxen wil maken zijn ze maar 2,3 m breed of lang, dat is een mooie maat voor shetlanders, maar voor de rest houdt dat natuurlijk al snel op dus ik vraag me dan ook af, wat is de breedte van die garages?

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:08

Om van 2 garageboxen een fatsoenlijk te gebruiken plek te maken voor 3 stallen , zadelkamer , voer , hooi , stro , konijnhokken...dat zal nog niet meevallen denk ik of de afmetingen moeten wel heel riant zijn ?

Alleen met stallen ben je er natuurlijk ook niet , beestjes moeten buiten ook rond kunnen lopen dus ik ga er van uit dat er ook weiland bij zit , wellicht kun je dan van een garagebox een inloopstal maken ? Dat scheelt al weer wat ruimte wellicht :)

Zenarijke
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-06-11

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:29

Wil je voor een winterperiode je hooi opslaan dan heb je echt wel wat ruimte nodig. Je hebt geen andere schuur die voor hooiopslag kan dienen?

_ManOnnetje_

Berichten: 437
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:40

fjordnina schreef:
De garagewand is 7 meter zeg je, als je dan 3 boxen wil maken zijn ze maar 2,3 m breed of lang, dat is een mooie maat voor shetlanders, maar voor de rest houdt dat natuurlijk al snel op dus ik vraag me dan ook af, wat is de breedte van die garages?



This een royale garage 5 meter breed ongeveer,
er moet 2d-ponys en een shetlander in.

_ManOnnetje_

Berichten: 437
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:42

pmarena schreef:
Om van 2 garageboxen een fatsoenlijk te gebruiken plek te maken voor 3 stallen , zadelkamer , voer , hooi , stro , konijnhokken...dat zal nog niet meevallen denk ik of de afmetingen moeten wel heel riant zijn ?

Alleen met stallen ben je er natuurlijk ook niet , beestjes moeten buiten ook rond kunnen lopen dus ik ga er van uit dat er ook weiland bij zit , wellicht kun je dan van een garagebox een inloopstal maken ? Dat scheelt al weer wat ruimte wellicht :)



Ja dat snap ik zelf ook wel dat er land bij moet zitten, er zit een halve hectare land bij!.
Maar het gaat nu om de stallen!

_ManOnnetje_

Berichten: 437
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:43

Zenarijke schreef:
Wil je voor een winterperiode je hooi opslaan dan heb je echt wel wat ruimte nodig. Je hebt geen andere schuur die voor hooiopslag kan dienen?


Het is voorlopig voor de zomer,
we krijgen ingesielde bhalen hooi en die blijven dan gewoon buiten

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:15

Ik ben bang dat je dit niet allemaal kunt realiseren op 35m2.
Voor je d pony's heb je minimaal 8,76m2 ruimte per stal nodig, vertaald naar werkbare maten is dat dus gewoon 3x3. Je shet (uitgaande van een stokmaat van 95 cm) heeft minimaal 3,61m2 nodig wat in praktijk neerkomt op 2x2. Dan heb je dus al
20m2 (minimaal!) in gebruik. Je gangpad is 1,5 a 2 m breed en dan heb je dus je 5 meter breedte al te pakken als je de stallen over de lengte zet. Dat lukt echter al niet omdat je 8m lengte voor je stallen nodig hebt.

Dan wil je ook nog een zadelkamer, zaagselopslag en 2 flinke konijnenhokken kwijt. Ik vraag me af: waar???

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:27

Kan je geen schuilstal buiten realiseren, waar de paarden in kunnen? Shetlanders kunnen gemakkelijk zomer en winter buiten verblijven en dan gebruik je de garage voor je konijnenhokken en opslag van hooi, stro, zadelkamer e.d.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:32

_ManOnn_ schreef:
Zenarijke schreef:
Wil je voor een winterperiode je hooi opslaan dan heb je echt wel wat ruimte nodig. Je hebt geen andere schuur die voor hooiopslag kan dienen?


Het is voorlopig voor de zomer,
we krijgen ingesielde bhalen hooi en die blijven dan gewoon buiten


Als je een hooibaal in plastic open heb gemaakt moet deze wel droog kunnen liggen. En heb je de middelen om zo'n baal naar binnen te kunnen doen? En heb je ook al nagedacht hoe je het in de winter wilt gaan doen? Is het niet veel te klein voor wat je er allemaal in wilt hebben?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:36

Als je iedere stal een deur naar buiten kan geven zou het wel kunnen passen in een hoekopstelling. Dus 2 3x3 stallen naast elkaar en dan de 2x2 stal ervoor. Dan zou je 6x5 meter gebruiken als stal. Houd je dus een pad van 1x5 over aan de zijkant en in de hoek van de stallen 2x3 meter. Erg krap lijkt mij... Helemaal als je spullen er ook nog bij moeten... Weet niet of dat allemaal erg slim is om te doen.

Kunnen je konijnen niet buiten staan met hun hok? Mooie ren eraan en dan zijn ze ook blij.

Die halve hectare, is dat jullie hele stuk, of echt buiten jullie huis en tuin? (hoewel dat niet is waar het in dit topic overgaat, wel erg belangrijk om over na te denken...)

Saphira1993

Berichten: 328
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:23

wij hebben ook van een garage een stal gemaakt, maar wij hadden echt meer ruimte nodig, zowel voor onze D pony (1.40) en E'tje (1.50) die stonden in een stal van de D 2.60x3 en de E 3x3 de D had hier zo weinig ruimte dat ze af en toe in haar voerbak poepte ;) dus als jij heb nog kleiner wil maken...? zal misschien niet passen? dan hadden wij een heel smal doorgangetje lang de D pony naar de E hier kon je net met je zadel door heen laat maar zeggen

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:26

Op marktplaats staan regelmatig stalwanden te koop!

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:28

wordt krap aan, zeker met maar een halve hectare land erbij voor 3 pony`s.
De pakken die buiten blijven staan moeten ook afgedekt worden, als een pak open is, en het wordt nat heb je de schimmel erin. ook in de zomer kun je deze pakken niet voeren, maar zul je hooi moeten geven.

maar het is wel krap!! zeker als je echte stallen wilt maken en geen schuilstal.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-06-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:29

@PriscaZ
1 meter aan loop pad is inderdaad veel en veel te krap voor een paard.

@TS
Ook al is gedacht hoe hoog het is? Hoe licht de stallen zijn, kunnen ze naar buiten kijken, enz. Krijg nu echt een 'paard op balkon' idee.

flamingoo
Berichten: 759
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:42

Kan je niet alle 3 de pony's in 1 grote ruimte zetten ?
Onze 2 D pony's staan ook in 1 stal , weliswaar zonder deur , ze kunnen in en uit , maar ze zijn toch vaak samen in de stal , een groepstal dus , dan bespaar je wel ruimte .
of mischien kan je nog een stukje buiten de garage afzetten , zodat er een soort paddockje of uitloopje aan de garage vastzit , en ook de deur openlaten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:49

Die 35 m2 ga je niet redden voor 3 pony's, zadelkamer, hooi- en zaagselopslag en 2 konijnenhokken.
Het is voldoende als (gezamenlijke) loopstal voor de pony's òf als hooiopslag, maar alles bij elkaar proppen zal echt niet gaan.

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:01

Wat zijn de precieze afmetingen van dat hok? Binnenmaten. Ik zie nu allemaal halve afmetingen voorbij komen en snap er geen fluit van. Is dat ding nu 5 meter diep en 7 meter breed? Dan ben ik bang dat het krap gaat worden om daar 3 boxen en een konijnenhoek en een zadelkamer etc. in de fabriceren.
Zo'n ruimte lijkt groter dan het is. Teken het eens uit op papier en neem dan zeker de vaak als absoluut minimum gehandhaafde 3x3 als uitgangspunt. Je weet nooit wat de toekomst brengt en het is zeker raadzaam dit soort verbouwingen niet geheel op jou specifieke situatie aan te passen, maar ook rekening te houden met eventuele wijzigingen in de situatie of verkoopbaarheid van het pand.

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:17

heel makkelijk zoals onderstaand beschreven (kan geen schets maken, dus als jullie even de lijntjes zelf willen denken haha)

stal shet 2x3m | | voerhok / zadelkamer 2x3m
--------------| |------------------
stal d 3x3m | |stal andere d 3x3m

hou je een gangpad over van 1m, dat is breed genoeg! konijnen lekker buiten laten, naast je hooi ;)
Laatst bijgewerkt door danamuts op 08-06-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:25

Hoe wou je dat doen dan? Je hebt dus qua lengte aan beide kanten 6 meter nodig, en qua breedte 5. Waar laat je dan je gangpad?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:28

Links of rechts ernaast :)

Dit kan alleen als de stallen alle 3 een directe deur naar buiten krijgen, dan hoeven ze binnen niet door een gang.

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:29

fjordnina schreef:
Hoe wou je dat doen dan? Je hebt dus qua lengte aan beide kanten 6 meter nodig, en qua breedte 5. Waar laat je dan je gangpad?



in het midden. Wij hebben een gang pad van 1.20m en daar kan ik met een hannoveraan van 1.70 makkelijk in. evt. de staldeuren voor de d-pony's aan de voorkant maken, dat je alleen met de shet (en je zadel en kruiwagen) door het gangpad van 1.20 kan.

En je hebt dan maar 3 meter aan elke kant nodig

3mtr | 1mtr | 3mtr =7mtr

en dan 5 meter diep
Laatst bijgewerkt door danamuts op 08-06-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:30

TS, 3 stallen op een afmeting van 5x7 mtr is niet reeel.

Mooie maat voor een inloopstal als dit vast aan het land zit maar niet om daar je stal van te maken.

Laat staan dat je daarnaast ook nog hooiopslag/zadelkamer oid er van maken wilt.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt de garage gebruiken voor hooiopslag, de konijnen, zadelkamer enz en een nieuwe stal zitten die aan de maten en wensen voldoen voor je pony's. Of dit dan een inloopstal wordt of niet is natuurlijk je eigen vrije keuze.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:39

Ik zou een grote inloopstal maken voor alle 3 de ponies. Dan zou ik wel óf 1 wand helemaal open laten, óf er twee ingangen in maken, zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten. Ik denk dat een ruimte van 5 x 5 wel moet kunnen, afhankelijk van hoe ze met elkaar op kunnen schieten.
Misschien kun je eerst met verplaatsbare wanden werken, zodat je de grootte van de stal kan aanpassen als nodig?
Op een niet zo'n groot stukje land zou ik een paddockparadijs maken, veel zand gebruiken zodat ze het hele jaar door erop kunnen. Dan hou je dus geen gras over, en zul je hooi/kuil moeten gaan voeren.
Ikzelf sla grote balen voordroog in, en die kun je prima buiten bewaren.
Eenmaal open moet je idd zorgen dat je het redelijk snel opvoert, of de hele baal helemaal uitspreiden in een overkapte ruimte (kost veel ruimte!), zodat de warmte eruit kan. Regelmatig keren. Zo hield ik vroeger een baal 3 weken goed.
Konijnen kunnen prima buiten met een (geïsoleerd) binnenhok en een ren op tegels bijv.
Voer kun je opslaan in tonnen of een oude diepvrieskist bijv en zadels in een afsluitbare kast. Hoef je geen aparte kamer voor te hebben. Hou het simpel.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:47

ervanuitgaande dat de garage 5 meter breed en 7 meter diep is
en de voorkant open is, kun je 2 dingen doen.
een box van 3breed 4 diep achterin en een box van 3x3 ervoor
en dan achterin naast de grote box een box van 2 bij 2.80.
Door de achterste box 4 meter diep te maken kan er nog een
deur in(1.20breed) zonder door een andere box te hoeven en blijft
de kleinste stal ook nog van enig fatsoenlijk formaat voor de shet.
Dan hou je een gangpad van 2meter breed en 3 meter diep.
Genoeg voor een voerton in de hoek.
Dan moeten de konijnen en opslag maar naar zolder :+

edit: tweede optie vergeten.
De 2e optie is 2 boxen van 3x3 en dan de deur zo dat je door de andere stal heen moet.
Lijkt me niet fijn, maar dan heb je wel een ruimte van 1x3 over aan de voorkant voor
een baaltje hooi ofzo.