Mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:03

Een slof staat niet mooi en een stang vind ik per definitie ook niet mooi staan, dus zou ik dat niet aanschaffen tot ik ze nodig heb.. (Een slof hoop ik nooit nodig te hebben en het Z zal ik denk ik nooit halen in de dressuur dus heb ik een stang en trens ook nooit nodig).. En mex daarin tegen vind ik wel wat hebben en meneer Fugers komt mij er binnenkort een brengen in de kleur van mijn hoofdstel. Mijn paard opent zijn mond niet dus last zal hij er zeker niet van hebben en ik weet hoe zielig en gemeen het is Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 00:15

Ik vind geen neusriem mooier staan dan wel een neusriem...
Elke neusriem heeft zijn werking wissel van neusriem als dat nodig is.

ik werd afgelopen zondag ook uitgemaakt voor dierenbeul: de a welsh van mijn dochter wordt gereden met een zeer brede engelse gecombineerde neusriem (geen aansnoer) En dat was volgens de passerende mensen ook een martelwerktuig....omdat die zo breed is en gecombineerd....

even offtopic:
Ik reed voeger (ahum) buiten altijd met slofteugel.... Aangezien ik altijd lange buienritten maakte was de slofteugel uitermate geschikt om er snel een halster incl lijn van te maken tijdens een stop, vergelijkbaar met de showhalstertjes die je ziet op keuringen.... ze kunnen dus nuttig zijn, ook als zoonlief de longeerlijn weer eens gebruikt heeft, kun je de slof ook tijdelijk gebruiken als longeerlijn.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:51

beautyfull_mickey"]
[quote="ZeFaNa"][quote="beautyfull_mickey schreef:
alleen zijn veel mensen helaas zo dom


HaHaHaHaHa *LOL*

En bedankt he!!

(geintje)
[/quote]

wat bedoel je hiermee?
heb jij dat dan ook gedaan?
ja kijk sommige mensen weten niets eens dat ze sterk inwerken,en tja dus die kunnen er niets aan doen en denken alleen dat het voor de mooi-heid is.
[/quote]

Oeps ik wil er ook eentje kopen voor mijn paard omdat
het hem heel leuk zal staan ik dacht dus dat het voor de sier
was en niet omdat het iets doet!!!
o mijn god gelukkig heb ik hem nog niet gekocht... zie je ik
leer elke dag dus wat op bokt!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:59

Oeps ben ik nou ook een dierenbeul omdat ik een gecombineerde engelse neusriem met aansnoerriem heb Verward het moet nou niet gekker worden zeg Haha! *LOL* wat een pennygezer Knipoog

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:02

AnneOmie schreef:
Oeps ben ik nou ook een dierenbeul omdat ik een gecombineerde engelse neusriem met aansnoerriem heb Verward het moet nou niet gekker worden zeg Haha! *LOL* wat een pennygezer Knipoog


he pssstt ik ga hem toch stiekum kopen hihiihhihi want hij staat echt zoooo
moooooi hihiihihhihhi ik ben echt een dierenbeul he!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:24

Zover ik altijd begrepen heb is een brede neusriem zachter dan een smalle, maar goed.
Gecombineerd is dan ook weer zachter als een Mexicaanse.
En idd met een aansnoer neusriem moet je oppassen dat je die niet te strak trekt.

Maar je merkt wel degelijk dat een mexicaanse scherper inwerkt, anders werd er nog steeds rondgecrosst met springen. En volgens de verhalen dan niet meer.
Wat ik nog steeds een te kortkoming vind van de ruiter, die je moet leren oplossen, niet verstoppen.
Dan leer je het toch nooit?
Lijkt we of we allemaal de weg van de minste weerstand kiezen, of er dan ook aan het paard gedacht word, betwijfel ik dan wel vaak.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:37

mango"]
[quote="beautyfull_mickey"][quote="ZeFaNa"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
alleen zijn veel mensen helaas zo dom


HaHaHaHaHa *LOL*

En bedankt he!!

(geintje)
[/quote]

wat bedoel je hiermee?
heb jij dat dan ook gedaan?
ja kijk sommige mensen weten niets eens dat ze sterk inwerken,en tja dus die kunnen er niets aan doen en denken alleen dat het voor de mooi-heid is.
[/quote]

Oeps ik wil er ook eentje kopen voor mijn paard omdat
het hem heel leuk zal staan ik dacht dus dat het voor de sier
was en niet omdat het iets doet!!!
o mijn god gelukkig heb ik hem nog niet gekocht... zie je ik
leer elke dag dus wat op bokt!!
[/quote]


Oke, slik....ik wou er dus ook een hebben, vind ze ook mooi staan!
Nooit geweten dat ze zo scherp waren, dacht juist dat ze vriendelijker waren als een "gewoon" hoofdstel....
Foutje dus! Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:40

NoaC"]
[quote="mango"][quote="beautyfull_mickey"]
[quote="ZeFaNa"][quote="beautyfull_mickey schreef:
alleen zijn veel mensen helaas zo dom


HaHaHaHaHa *LOL*

En bedankt he!!

(geintje)
[/quote]

wat bedoel je hiermee?
heb jij dat dan ook gedaan?
ja kijk sommige mensen weten niets eens dat ze sterk inwerken,en tja dus die kunnen er niets aan doen en denken alleen dat het voor de mooi-heid is.
[/quote]

Oeps ik wil er ook eentje kopen voor mijn paard omdat
het hem heel leuk zal staan ik dacht dus dat het voor de sier
was en niet omdat het iets doet!!!
o mijn god gelukkig heb ik hem nog niet gekocht... zie je ik
leer elke dag dus wat op bokt!!
[/quote]


Oke, slik....ik wou er dus ook een hebben, vind ze ook mooi staan!
Nooit geweten dat ze zo scherp waren, dacht juist dat ze vriendelijker waren als een "gewoon" hoofdstel....
Foutje dus! Haha!
[/quote]

hihhihi wat een stelletje dozen zijn we weer he het mag niet want het is
dieronvriendellijk!!!!!! Ach gut

toch ga ik hem kopen want ik vind ze dus heel mooi staan en mijn paard
loopt niet met zn mond open dus het zal wel mee vallen allemaal.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:43

bij ons andere paard worrdt gewoon enmexicaanse neusriemgebruikt.
het is ten eerste al een springpaard en ook nog eens een heelheet beesie, dus met een combineusriem werkt het echt niet.
nu doet ze tenminste haar mond niet open.
hij zitniet te strak, want het is een fullmaat Haha! en we hebben cob nodig, beetjes te groot gekocht.

en ik vind het een beetje een domme opmerking dat je als je met een mex rijd niet goed dressuurmatig kan rijden

eenvriendin van me heeft een paard, als je die ziet rijden lijkt het net een kameel. constant die mond open en danniet eenbeetje, nee gerust een cm of 3 4, heel lelijk en dan vind ik het ook niet gek dat hijniet normaal naar beneden te rijden is. voor haar zou het beter zijn met een mex te rijden, paard hoort zijnmond gewoon dicht te doen. en het hoeft toch niet meteen strak allemaal...

en idd.. tegenwoordig zijn alle paarden van porselein..
nog ff en ik mag er zelfnie meer op omdat ik zekers te zwaar zou zijn en mijn benen te veel wiebelen.. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:54

Domme opmerking?

Raar ik heb altijd jonge springpaarden gereden, hete, minder hete, van alles.
Allemaal op een gewone trens en gewoon hoofdstel.
Hey, dat ging ook nog :J

En een paard wat zijn mond open doet heeft aanleuinings problemen en dat is een rijtechnisch probleem.
Wat je op kunt lossen door meer met je zit en benen te gaan rijden en minder met je hand.

Want dat is de enige weg voor een paard om zich van die harde hand te kunnen ontwijken, doe jij dan ofwel de sperriem strak of doe je hem een mex.neusriem aan ontneem je hem zijn enigste kans aan die pijn te ontwijken.

Dat heeft niks met porselijnen paarden te maken, maar met ruiters die denken goed te rijden en erg lange tenen hebben als ze merken dat het niet zo is.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:51

niet elk paard is het zelfde.. jullie weten altijd alles goed te prate met doe dit doe dat.. maar er komt er nooit 1 daadwerkelijk op mijn paard rijden en dan maar laten zien hoe het wel moet.
ik heb een zachte hand.. aangezien ik altijd op mijn donder krijg dat ik nou maar eens iets moet vragen aan mijn paard. krijg van alle instructie te horen dat ik te lief ben.. en bij mij flikt ze het ook (gaat nu om paard van me vriend)


en dan kan je wel fijn jonge springpaarden gereden hebben.. maar die van ons is 9. al een paar verschillende eigenaren gehad, door iedereen anders bereden. het komt ernu dus op neer dat ze altijd maar mocht racen en doen wat ze zelf wilde. vakantie is nu voorbij voor haar en als wij ervoor kiezen om een mexicaanse neusriem te gebruiken dan is dat onze keus.

dan vind ik niet dat je dan iemand op zijn rijstijlmoet wijzen, terwijl je niet eens weet hoe diegene dan rijd.

magoe.. dis wel weer heel offtopic..

net als dat alle andere hulpmiddelen e.d zo ongeveer een verboden woord worden.. want je zou maar met een hulpmiddel rijden.
helaas gaat het niet altijd zonder, ookal zou je willen van wel

en niet iedereenis een aangeboren dressuurwonder in 1 klap.. tijd zal het moeten leren.. of niet natuurlijk Haha!

je hebt altijd mensen dieniet weten iets te gebruiken, gewoon door onwetendheid, of het nu expres of per ongeluk is.. dat is dan hun zaak..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:11

gekke_koei schreef:
niet elk paard is het zelfde.. jullie weten altijd alles goed te prate met doe dit doe dat.. maar er komt er nooit 1 daadwerkelijk op mijn paard rijden en dan maar laten zien hoe het wel moet.
ik heb een zachte hand.. aangezien ik altijd op mijn donder krijg dat ik nou maar eens iets moet vragen aan mijn paard. krijg van alle instructie te horen dat ik te lief ben.. en bij mij flikt ze het ook (gaat nu om paard van me vriend)


en dan kan je wel fijn jonge springpaarden gereden hebben.. maar die van ons is 9. al een paar verschillende eigenaren gehad, door iedereen anders bereden. het komt ernu dus op neer dat ze altijd maar mocht racen en doen wat ze zelf wilde. vakantie is nu voorbij voor haar en als wij ervoor kiezen om een mexicaanse neusriem te gebruiken dan is dat onze keus.

dan vind ik niet dat je dan iemand op zijn rijstijlmoet wijzen, terwijl je niet eens weet hoe diegene dan rijd.

magoe.. dis wel weer heel offtopic..

net als dat alle andere hulpmiddelen e.d zo ongeveer een verboden woord worden.. want je zou maar met een hulpmiddel rijden.
helaas gaat het niet altijd zonder, ookal zou je willen van wel

en niet iedereenis een aangeboren dressuurwonder in 1 klap.. tijd zal het moeten leren.. of niet natuurlijk Haha!

je hebt altijd mensen dieniet weten iets te gebruiken, gewoon door onwetendheid, of het nu expres of per ongeluk is.. dat is dan hun zaak..


Amen
(goed gezegd!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:29

Je mag van mij kiezen wat je wilt
Alleen weet je nu wat de werking is.
En dat het minder vriendelijk is als wat je misschien dacht.

ps, ook genoeg verpeste knollen gereden Lachen
En van de week nog iemand gedemonstreerd die met scherpe bitten en slof haar paard nog zover krijgt dat hij er met de kop eruit naait, dat hij op een dikke trens, zo naar beneden was te rijden.
Ze viel zelf om van verbazing.

En fijn vond ze het wel, want ze dacht al dat het iets medisch was, of dat het gewoon een pokke knol was, nu heeft ze weet wat om aan te werken.
(zoals je je hele paardrijleven hebt)

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:55

Goed....hier komt karnie weer over heen runningkwa. Komen elkaar wel vaker tegen de laatste tijd *LOL* . Die knol waar gekke koe het dus over heeft is dus van mij. En een mexicaanse neusriem is voor een springpaard geen overbodige luxe hoor. Dierenmishandeling vind ik het al helemaal niet want zoals eerder in topic vermeld...als die zijn mond niet open doet dan is er ook niets aan de hand. *LOL*

Het verbloemen van dresuurkunsten... lijkt me sterk al zal ik de eerste zijn die zal toegeven dak geen dresuurwonder ben . Maar zie op de hoogste plank ook zat met mexicaanse neusriem rijden. Wou je soms beweren dat die gasten ook niet kunnen rijden.

Denk dat sommige mensen zich iets beter vinden als andere...maar of ze het daadwerkelijk zijn is punt 2 natuurlijk Schijnheilig

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:19

sorry hoor, ik heb het ook alleen maar gehoord hoor Schijnheilig

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:22

Mexicaanse neusriem kan kaak in ieder geval niet breken

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:03

Karnat schreef:
Het verbloemen van dresuurkunsten... lijkt me sterk al zal ik de eerste zijn die zal toegeven dak geen dresuurwonder ben . Maar zie op de hoogste plank ook zat met mexicaanse neusriem rijden. Wou je soms beweren dat die gasten ook niet kunnen rijden.


Dan ben ik de tweede.. Ik ben absoluut verre van dressuurwonder, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:53

De kaak breken heb je mij niet horen zeggen
Beter als een ander ben ik ook niet, maar durf wel mijn ruiter fouten toe te geven.

En de grote mannen rijden er ook mee, wou jij je gelijk stellen aan hun, ik niet Lachen
Plus, als je op concours gaat kijken waar de springpaarden dat hebben bij daar de grote namen, moet je je wel realiseren dat die voor de handel zijn.
Ff vlug het Z in en goed verkopen.
En dan is er dressuurmatig ook heel wat mis.
En daar wil ik me dan ook niet mee vergelijken, misschien doe ik het graag te goed en ben ik perfectionist.
Dat zal mijn grote minpunt wel zijn.
En het minpunt dat ik rij met het idee waarom een paard doet wat hij doet en dan kom je ineens tot heel andere inzichten dan voor de tijd dat ik dat deed Lachen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:37

mango wat me opvalt jij praat je zelf wel tegen he....?
eerst ben je blij dat je hem niet hebt gekocht,dan lig je ermee te lachen,en dan heb je er opeens scheit aan en koop je hem?

maar ik lees dat ze klagen dat jullie geen dressuurwonders zijn,maar dat zegt runningkawa toch nergens?
voor de rest ben ik het toch met runningkawa eens (helaas Tong uitsteken)

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:43

Ik heb ook een mexicaan voor mn pony en mn pony loopt er het zelfde mee als zonder neusriem dus ik tijwel wel een beetje aan de inwerking er van omdat ik ik die Mexicaan altijd wel strak heb zitten Verward

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:24

[quote="Alane"]Ik vind geen neusriem mooier staan dan wel een neusriem...
Elke neusriem heeft zijn werking wissel van neusriem als dat nodig is.

ik werd afgelopen zondag ook uitgemaakt voor dierenbeul: de a welsh van mijn dochter wordt gereden met een zeer brede engelse gecombineerde neusriem (geen aansnoer) En dat was volgens de passerende mensen ook een martelwerktuig....omdat die zo breed is en gecombineerd....[quote]

De reden dat de pony van mijn dochter met een (zeer) brede neusriem wordt gereden is:
Ze deed veelvuldig haar mond open (pony is nu 4 jaar, en de neusriem is niet te strak gegespt) en begn dan te protesteren (dochter is beginner)
Ik had ook kunnen kiezen voor een mex of een combi die nog smaller was (hanoveraanse kon ik niet krijgen in die maat) en heb gekozen voor een zeer brede neusriem. En voila protest werd minder, ik heb naderhand de neusriem hoger gezet (zal kijken of ik foto's kan maken) en alle protest is verdwenen ....

Ik heb vroeger ook op idioten gezeten in het parcours, nou dan ging ik week in week uit naar oefenparcoursen om tussen de hindernissen dressuurmatig te rijden (in het begin tot verbazing van iedere toeschouwer) tot het paard dat deed wat ik wilde....

Aan den beginsel van elk springpaard hoort dressuur de fundering te zijn en niet het tuig.....
Een instructeur van mij zij vroeger:
als de ruiter het niet meer weet, komt de zadelmaker in beeld

en wat ik daarbij nog even wil vermelden: Mijn instructeur verbood niemand om met bijv.slof te rijden maar liet je juist werken als je zo'n ding aan je paard had hangen... want volgens hem kun je het verbieden in de les maar wordt het thuis juist gebruikt, hij vond dat je dan juist iemand moest leren rijden met, in dit geval, een slof zodat het paard thuis geen martelgang onderging.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 01:07

Ik vind het een stoere verschijning, zo`n mexicaanse neusriem.
Ik heb zelf gewoon een brede gecombineerde, ik weet wat de werking is van een mexicaanse. Jammer, want ik vind het er wel mooi uitzien.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:15

Het zijn mooie neusriemen hoor, maar ik heb ze nog nooit zelf uitgeprobeerd, niet nodig gehad. Behalve dat ze sterker inwerken, moet je ze ook nog goed omdoen. Ik heb een keer gezien dat de mexicaanse neusriem precies tegen het jukbeen aanschuurde. Nu kan dit ook met een gecombineerde, maar het is wel iets waar je ook nog even om moet denken.
De meeste aanleuningsproblemen zijn op te lossen door meer met been en zit in te werken (is makkelijker gezegd dan gedaan hoor).
Hoe kijkt een jury eigenlijk tegen een Mexicaanse neusriem aan als iemand hiermee in de dressuurring verschijnt? (mag volgens mij niet uitmaken)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:27

Artikel 144 discipline dressuur reglement knhs:

Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een
zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de
voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de
trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Voor de klassen Z1- en Z2 dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen
B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse
neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten
en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement
van de FEI.

Vwb de volte tijdens het rijden van een (spring-)parcours:

Artikel 122 reglement discipline dpringen
1. Onder ongehoorzaamheden worden verstaan en als zodanig bestraft (art. 236):
1.1. een weigering;
1.2. uitbreken;
1.3. verzet;
1.4. een min of meer regelmatige volte of een aantal voltes op welke plaats tijdens het parcours of
om welke reden dan ook.

2. Niettegenstaande het hierboven vermelde wordt het volgende niet als een ongehoorzaamheid beschouwd:
2.1. het rijden van voltes gedurende maximaal 45 seconden na uitbreken of een weigering (ongeacht
of de hindernis herbouwd dient te worden of niet) om in een juiste positie te komen om de hindernis te
springen;
2.2. het rijden van een volte om de laatst gesprongen hindernis of de volgende te springen hindernis.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:28

Je kunt van elke neusriem wel een martelwerktuig maken, het ligt er maar net aan hoe je hem erom knoopt.

Bijv. een mexicaanse neusriem die je heel laag doet is veel belemmerender (sp.?) als eentje die je veel hoger doet, zoals deze:
Afbeelding

Sommige paarden kun je gewoon niet veranderen, die blijven altijd heet op de sprong, en die hebben dan een scherpere inwerking gewoon nodig. Probeer een Ratina Z maar eens rustig door een parcoursje te sturen op een dikke bustrens en een Engelse neusriem Haha! Lukt niet...[/img]