Paard dat valt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Paard dat valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 14:07

Ik kon het niet vinden met de zoekfuntie dus dan vraag ik het maar zo.

Voor de zomervakantie ben ik met een manegepaard gevallen (tijdens de galop). De bak was erg zwaar en overal lagen kuilen en juist bij een van de kuilen struikelde hij en viel dus en gooide mij gelukkig voor hem. Lag niet naast hem zodat hij niet op me viel. We hadden allebei wat spierpijn de volgende dag, maar voor de rest niets. En het paard liep ook gewoon normaal weer.
We dachten dus dat het vermoeidheid was, omdat hij heel erg hard gewerkt had de laatste maanden. Dus hebben ze hem 4 weken rust gegeven (manege ging toch ook 3 weken dicht).
Het is een tijdje goed gegaan. Hij struikelde altijd wel eens tijdens de les. Kwestie van je benen op tillen.

Maar nu ben ik gisteren weer met hem gevallen. (tijdens de galop), De bak was deze keer helemaal egaal, want ze hadden hem net helemaal gelijk getrokken, maar hij struikelde dus weer ik verloor de teugels en hij liet zich gewoon vallen. Gevolg ik lag onder zijn hals heb nu een hele grote wond op m´n knie en een aantal schaafwondjes.
Hij heeft doordat hij op zijn teugels is gaan staan een bloedlip en hij liep nog wel goed. Hij heeft na de val zo gelegen dat zijn nek dubbelging. We vielen bij de zijkant van de bak. En kreunde daardoor heel erg en daar schrok ik wel erg van.

Nu eigenlijk mijn vraag is het normaal dat een paard zo valt en nog wel 2x?

Ze laten vandaag de dierenarts erbij komen en vandaag heeft ie ook rust, want ze moeten eerst maar weten wat er aan de hand is.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:24

Jeetje wat erg!
had je zelf nix?
Wel goed dat ze het paard even na laten kijken,ben heel benieuwd of er misschien iets uit komt!
laat je het even weten?
groetjes Lundi

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 14:26

Alleen wat schaafwondjes en een pijnlijke knie die aardig blauw aan het worden is. Ik hoop alleen dat het van hem niet erger is.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:25

Hoe oud is het paard?

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:21

Hij is 12 jaar oud. Volgens de manege

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:23

Klinkt een beetje als een balansprobleem (in galop). Misschien iets neurologisch aan de hand met het dier?

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:29

Dat zou best kunnen. Hij struikelt ook vaak tijdens de galop, maar dat galopeerd of draaft ie gewoon verder. Tijdens de draf struikelt ie ook nog wel eens.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:38

Mijn bijrijdpaard struikeld ook vaak als z'n hoeven maar heel iets aan de lange kant worden. We laten de hoefsmid tegenwoordig wat eerder komen.
Het kan idd ook een neurologisch probleem zijn. Misschien een kinkje in de kabel waardoor het signaaltje vanuit z'n herenen niet op tijd of biet duidelijk bij z'n benen aankomt.
Ben ook benieuwd wat er uit komt.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:49

Ik heb hetzelfde probleem gezien bij een paard wat ataxi had.
De dierenarts kan dit vaststellen. Meestal zie je bij paarden die dit hebben weinig tot geen staartactiviteit, de staart wordt niet aangeknepen als je eraan zit en in het laatste gedeelte van de rug hebben ze geen gevoel. In hoeverre ze geen gevoel hebben hangt af van de aard van de ataxi. In feite komt het erop neer dat ze in het laatste gedeelte van de rug verlammingsverschijnselen hebben en dus de coördinastie missen die bij de galop zeker noodzakelijk is.

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 17:52

Ik laat jullie wel weten als ik wat hoor.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:52

wat erg, hou ons op de hoogte wil je?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:57

Dat lijkt me best wel eng als je 2 x met je paard valt!
Ik hoop dat het allemaal niet ernstig is en dat je Jessi gewoon kan blijven doen.
Maar ik ben er van overtuigt dat de manege er alles aan doet om hem weer op de been te krijgen.

Succes!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:31

Heey,
waardoor valt hij, doordat z'n achterbeen er niet onder komt, en het lijkt alsof hij die vergeet bij te zetten? In dit geval kan het best zijn dat het uit de rug komt. Rijtechnisch gezien moet je extra lucht geven op de binnenteugel dat hij z'n eigen weg kan maken in de bocht.
Groetjes Bar

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:48

Ik benmet 1 manege paard twee keer gevallen. Later bleek ze niet goed te zijn, alleen toen was ze weg en werd er niet verteld hoe en wat...

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 20:21

Even een updatje na al de tijd. Hij is begin dit jaar dus weer gevallen
Ze hebben er dus de vorige keer niet de dierenarts bijgehaald.

En nu begin januari dus wel hij was alleen kreupel dus kon er nog niet naar gekeken worden.
Maandag dierenarts langs geweest en ze hebben niets kunnen ontdekken.
Maar waarschijnlijk komt dit dus door de peesblesure die hij ander half jaar geleden heeft gehad.
Dus het is maar afwachten wat er nu gaat gebeuren.

Houd jullie op de hoogte