Gehakseld stro - gewoon stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Gehakseld stro - gewoon stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 09:59

Mijn nieuwe paard eet heel veel van haar stro. Hierdoor is haar stal dagelijks écht vies. Met het oog op gevaar voor koliek wil ik haar op een andere bodem hebben.
Het liefst kies ik persoonlijk liever voor zaagsel, maar de staleigenaresse wil haar op gehakseld stro zetten.
Ik begrijp de problemen rond de afvoer van zaagsel en ben bereid om het eerst met gehakseld stro te proberen.
Echter, ik heb geen ervaringen hiermee. Ik heb gevraagd wat het is en het schijnt gewoon heel fijn (dus gehakseld) stro te zijn.
Ik vraag me dan af of mijn paard dat niet ook gewoon gaat eten.
Alleen, logischerwijs, lijkt het gevaar op koliek me dan nóg groter, omdat het heel fijn materiaal is?

Wie kent dit spul en graag positieve en negatieve ervaringen melden?

Weten jullie anders misschien wel nog een ander alternatief?
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 09-10-03 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:02

Ik gebruik koolzaadstro, ben er erg tevreden over. Mijn stallen blijven langer schoon omdat het veel vocht opneemt.
Wel eten mijn paarden ervan, tot op heden heb ik nog geen koliek geval meegemaakt (en dat wil ik graag zo houden) *afkloppen*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:06

Wij hebben gehakseld stro op stal gehad. Het werd bij ons voornamelijk als onderlaag onder het gewone stro gebruikt.
Ikzelf was er niet echt tevreden over maar dat had meer te maken met het feit dat mijn paard er rotstraal van kreeg. Dat kreeg hij ook van zaagsel trouwens.
Verder neemt het wel goed vocht op en de meeste paarden eten er niet van.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 10:12

Okay, dus gehakseld stro zou wel goed zijn om iig te proberen?
Als mij dit niet bevalt, wil ik haar toch écht graag op zaagsel hebben.

Over schoon blijven van de stal is geen sprake, want ze eet écht alles op. Ze heeft amper nog een (schoon) strootje op de grond liggen. Ik vind dat gewoon zielig en een heel armoedig gezicht.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:15

Bij de friezen die ik verzorgd heb stonden ze ook op gehakseld stro. Ik vond het wel prettig werken. Ze bleven schoner, aten het veel minder als gewoon stro. Voordeel boven zaagsel is, dat als ze van zaagsel gaan eten, de kans op koliek nog veel groter is dan bij een verwoed (normaal)stro eter en dat de kans op zoolkneuzingen etc bij zaagsel groter is dan bij gehakseld stro.
Wij strooiden er meestal een plakje gewoon stro overheen, zodat ze daar alsnog van konden eten en de 'vloerbedekking' dus echt met rust lieten. Dat deden ze eigenlijk toch wel, maar zo had je ook nog wat tegen de verveling.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 10:26

Marije_jiplover schreef:
Bij de friezen die ik verzorgd heb stonden ze ook op gehakseld stro. Ik vond het wel prettig werken. Ze bleven schoner, aten het veel minder als gewoon stro. Voordeel boven zaagsel is, dat als ze van zaagsel gaan eten, de kans op koliek nog veel groter is dan bij een verwoed (normaal)stro eter en dat de kans op zoolkneuzingen etc bij zaagsel groter is dan bij gehakseld stro.
Wij strooiden er meestal een plakje gewoon stro overheen, zodat ze daar alsnog van konden eten en de 'vloerbedekking' dus echt met rust lieten. Dat deden ze eigenlijk toch wel, maar zo had je ook nog wat tegen de verveling.


Thanx, over de zoolkneuzingen had ik nog niet eens nagedacht!!