ruin bespringt merrie kan dat kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 07:47

Bolivia staat sinds een paar weken samen op de wei met Rinaldo een 3 jarige ruin van Brigitte (die komt hier ook).
Ze vinden elkaar heel leuk, maar nu is Bolivia hengstig en het schijnt (wij hebben het nog niet gezien maar het personeel op de manege wel) dat Rinaldo er nu regelmatig bovenop klimt en dat zij dat goed vindt.

We hebben ze in het weekend apart gezet maar doordeweeks is er een weideprogramma en kunnen ze niet apart.

Kan het kwaad voor een merrie als er regelmatig 500-600 kilo op haar rug hangt?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 07:52

Kan op zich geen kwaad,
wel is het oppassen geblazen dat de ruin de merrie niet beschadigt.
Ze willen tijdens het "dekken" namelijk nog wel eens in d'r kont bijten en door het erop springen en eraf glijden kunnen ze ook nog wel eens wonden veroorzaken met hun voorhoeven.

Ook heb je kans dat de ruin de merrie ook nog bespringt terwijl ze niet echt meer hengstig is waardoor de ruin wat klappen kan krijgen,
vooral wanneer de merrie ijzers draagt kan ze de ruin wel eens toetakelen...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 08:55

Nimber springt ook op Dien als ze henstig is. Alleen Dien dwingt Nimber zowat en Nimber springt dan maar ziet er de lol niet van in.
Met ijzers moet je ff wat meer oppassen dat ze elkaar geen trap geven.
Bij ons is het altijd goed gegaan. Met Nimber en Dien en met Dennis en Tammy. Bij Dennis en Tammy wou Dennis juist en Tammy liever niet. En dat geeft hele lollige plaatjes. Dennis op Tammy galopererend door de bak. *LOL* *LOL*
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:03

Shadow springt ook wel op hengstige merries, tot nu toe heeft dat niet tot verwondingen of zo geleid. Maar de pony's en paarden hebben op 1 na allemaal geen ijzers.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:53

ohhh Amulet doet dat ook weleens, al een jaar lang en er is nog nooit wat gebeurd, ja hij heeft hoogstens een keer een mep gehad omdat die merrie er geen zin in had...maar verder is er nog nooit wat gebeurd dus volgens mij kan het niet zoveel kwaad...

P.s. Amulet is dus ook een ruin he...al bijna 2 jaar nu

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 10:20

Dat doen ze bij ons thuis ook wel eens. Nouja, als ze er plezier in hebben moeten ze dat vooral doen he. Oja, wij hebben ook een merrie die bovenop een ander merrie springt Verward

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 10:58

Bolivia staat dus wel rondom op ijzers. Mmmm toch maar ff goed in de gaten houden. Ik denk dat het probleem dus pas komt als ze niet meer hengstig is en hij wil er toch op. Dan gaat ze protesteren en zou hij een trap kunnen krijgen. Brigitte??

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:16

Rinaldo is begin van dit jaar gecastreerd en denkt nog steeds dat hij een hengst is. Ik heb speciaal gebeld naar de fokker van Rinaldo en deze waarschuwde mij inderdaad dat de merrie kan gaan trappen en dat de ruin/hengst dan een aardig risico loopt.

Zoals Manon al schreef is het "echtpaar" al gescheiden in de wei gezet. Ik heb met de "wei"-mensen van de stal gesproken en die zullen Bolivia en Rinaldo ook door de week apart in de wei gaan zetten (er was 's middags nog plaats over Manon).

Laten we maar afwachten tot de hormonen van Bolivia weer wat tot rust zijn gekomen en dan voorzichtig weer proberen om ze weer bij elkaar te zetten. Hopelijk kunnen ze binnenkort weer bijelkaar want ze waren echt elkaars vriend en vriendinnetje (platonisch dan).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 46 bezoekers