Jaarling fries erbij kopen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Concorde

Jaarling fries erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 22:24

Ik heb uiteraard Eldien (die ook nog lang niet weggaat).
Maar ik heb nou eenmaal ook een onzettende Friezen-tic...(mensen die al wat langer bokken kunnen zich misschien een voorgaand topic over ongeveer hetzelfde onderwerp herinneren, toen had ik Eldien nog niet, maar t blijft gewoon kriebelen)
Ik wil er echt heel erg graag een Fries bij...
Ik studeer nu, en kan nu gewoon geen 2 rijpaarden houden, ook qua tijd niet. Een veulen erbij zou kunnen...
Mijn plan was dus om er over een tijdje een fries jaarling hengstje te kopen, die kosten de wereld niet (1500-2000 euro), dan heb ik ook niet ineens de hele hoge aanschafkosten, en tegen de tijd dat t beestje volwassen is heb ik waarschijnlijk een baan en verkoop ik héél misschien Eldientje, ligt eraan hoe t loopt.
Ik weet dat t een risico is qua 'je-kan-niet-weten-wat-t-wordt', en ivm eventuele blessures.
Ik heb wel ervaring met veulens en jong spul, das ook geen punt.
Wil het beestje dan waarschijnlijk wel in de opfok zetten, wat kost zoiets nou? Zomers kan ie het land wel op hierzo, maar swinters vind ik het 'veulen-systeem' hier 3 x nix... En wat vinden jullie dat t mag kosten om een jaarling met een groep op t land te doen (zomers)?
Zijn er hier bokkers die er een veulen bij hebben gekocht?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:44

Ik denk dat je per jaar zo'n 1000 / 1200 euro kwijt bent aan opfokkosten.
Het klinkt heel leuk, en zo'n friesje wordt vaak alleen maar meer geld waard als ie leuk uitgroeit en als hij gezond blijft.
Het is natuurlijk een risico en het gaat je geld kosten, maar als je het geld ervoor hebt, waarom niet? Want je weet: Een mens met paarden heeft een hemel op aarde, maar als ie komt te sterven, valt er niets te erven.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie