Hengstigheid/Moodymare???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Hengstigheid/Moodymare???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 11:28

Als Luna hengstig is valt er nix mee te beginnen.
Ze trekt me mee richting hengst gaat stil staan met dr kont naar een hengst.
Met rijden is het gewoon een draak, schiet alle kanten op en ziet overal spoken.
En dat terwijl ze normaal altijd braaf is.
Ze staat constant te piesen, reageert heftig als je aan haar buik komt of in de buurt van dr achterwerk.
Ze is gewoon niet uit te staan als ze hengstig is.
Nu zag ik bij de paardendrogist Moody mare staan, met de volgende text:
Moody Mare
Een zeer succesvol product voor merries die door de hengstigheid prikkelbaar, rusteloos en/of snel geïrriteerd zijn. Heeft absoluut geen effect op de vruchtbaarheid en kan het hele seizoen of hele jaar gegeven worden. De samenstelling van Moody Mare is enigzins gewijzigd; in plaats van Valeriaan bevat Moody Mare nu IJzerhard en is daardoor ook geschikt voor wedstrijdpaarden
Nu zat ik te denken misschien is dit iets voor Luna.
Heeft iemand ervaring met zulk overdreven gedrag tijdens de hengstigheid en/of met Moody mare?
En weet iemand of je het alleen tijdens de hengstigheid moet voeren of gewoon de hele tijd door?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:29

ik zou de paardendrogist even mailen, dan krijg je altijd een uitgebreid antwoord~
succes!

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:43

Ik heb ervaring met zo'n merrie, en wij hebben haar ook een poosje Moody Mare gevoerd. De Moody Mare moet elke dag gevoerd worden en begint pas na een langere periode te werken. De merrie waar ik op reed heeft het nu minder maar ze krijgt geen Moody Mare meer dus of het werkt? Op het moment dat ze het kreeg werkte het niet (in het voorjaar) en toen het zomer werd had ze geen last meer van de extreme hengstigheid maar toen kreeg ze ook al geen Moody Mare meer. Er zijn meerdere middels tegen extreme hengstigheid (en de gevolgen ervan) dan moet je even zoeken op Bokt want er zijn vaker Topics over geweest.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:19

hengsten uit de buurt houden is waarschijnlijk de beste oplossing. Merries reageren veel heftiger als er hengsten in de buurt zijn, meestal tenminste.
Laten dekken is ook een mogelijkheid, natuurlijk *LOL* *LOL*

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 18:09

ikke schreef:
hengsten uit de buurt houden is waarschijnlijk de beste oplossing. Merries reageren veel heftiger als er hengsten in de buurt zijn, meestal tenminste.
Laten dekken is ook een mogelijkheid, natuurlijk *LOL* *LOL*

Hengsten uit de buurt houden gaat beetje moeilijk, ik sta in (tijdelijk) pension en er zijn daar meerdere hengsten waarvan 1 ook gedekt heeft.
Die dekhengst daar moet ik langs als ik Luna uit de wei haal.
Thuis hebben we alleen maar merrie's en ruinen in de buurt, maar dan gaat ze dit gedrag tegenover ruinen vertonen.
Tijdens rijden is er nooit een hengst in de buurt en dan doet ze ook heel irritant.
Ik betwijfel of de hengst (of Luna) weghalen iets veranderd, denk het eigenlijk niet.

Laten dekken wil ik misschien volgend jaar laten doen.
Maar als ik haar laat dekken wil ik er zeker van zijn dat ik de mogelijkheid heb het veulen te houden.
Ik had dit jaar (april) al een veulen maar die heb ik moeten verkopen, kan dat niet nog een keer aan.
Bovendien lijkt een veulentje in september mij ook niet echt een goed idee.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:02

Wat ook wel heel goed werkt is Hormonise van www.jordenshippo.nl dat brengt de hormoonhuishouding een beetje in balans, werkt bij merries, ruinen en hengsten.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:27

Ik heb de moody mare besteld en binnen.
Ik had gehoord dat je het gewoon altijd moet voeren en niet alleen tijdens de hengstigheid en dus krijgt ze vanavond de eerste dosis over haar voer.
Iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voor ik iets zal merken (als het werkt)?