Suikerbieten en voederbieten voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Suikerbieten en voederbieten voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 14:29

Wij hebben bij onze stal op het erf nu een gigantische berg suikerbieten staan, maar ik heb er wat vragen over:
Hoe kun je het verschil tussen en voerder en een zuikerbiet zien?
En als je voeder/zuikerbieten voert, moet je dan ergens mee oppassen of iets speciaals mee doen?

Het verhaal met de 2e vraag zit namelijk zo; ik had vanochtend de paarden allemaal 1 hele kleine zuikerbiet gegeven, maar vanmiddag was ik daar dus en Norman z'n buik was helemaal opgeblazen!! Ik heb 'm even laten lopen in de bak, want vanwege de regen staat ze nu binnen, en nu vertelde me vriendin dan je een zuikerbiet eigelijk een nachtje in het water moet leggen omdat het zich dan volzuigt met water en het niet in de buik gaat uitzetten.
Ik wist dit dus helemaal niet.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:15

Suikerbieten zijn kleiner dan voederbieten en wittig van kleur. Voederbieten hebben een rodere kleur. In voederbieten zit veel water...is goed voor de darmhuishouding etc en ik gaf ze mijn paarden zodat ze even wat te doen hadden! Je moet ze wel goed schoonmaken, zit meestal nog veel zand aan. Suikerbieten zit veel suiker in (Dûhh!! Scheve mond ) Ik geeft ze mijn paarden eigenlijk niet vaak. Maar of je ze een nacht in het water moet leggen?? Nooit gehoord eigenlijk!!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:15

Ik denk dat jouw vriendin een beetje in de war was met bietenPULP. Dat moet je namelijk eerst een nacht in het water zetten voordat je dat voert. Met de suikerbieten zelf maakt dat niet uit. Wij voeren al jaren suikerbieten en de paarden zijn er dol op. Ze krijgen er (vanaf het najaar, na de oogst tot ze op zijn) een per dag (een grote, van ongeveer 1,5 kg). Problemen hebben we er nooit mee gehad. Wel even opletten dat er geen blad meer op de biet zit (dat is niet goed voor een paard) en dat er niet teveel grond aan zit. (Ik maak ze altijd schoon van tevoren)

Dan nog even het verschil tussen suiker- en voederbieten: suikerbieten zijn vaak wat kleiner dan voederbieten en bovendien zijn ze veel zoeter. (Als je twijfelt kun je dus altijd even proeven Knipoog



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers