Paard drinkt niet in de wei!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Paard drinkt niet in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:01

Mijn paard drinkt niet in de wei, helemaal niet!
Nou drinkt hij zo wie zo al weinig maar nu hij thuis staat en water uit emmers krijgt ipv een electrische waterbak, zie ik pas hoe weinig hij eigenlijk drinkt.
Als hij 10lt p/d drinkt mag ik in mijn handen klappen...
Wie weet een oplossing??

Hij krijgt al electrolyten voor bovenstaand probleem...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:44

Waar drinkt hij uit en waar staat zijn waterbak? In de zon/schaduw? Of begrijp ik goed dat hij enkel uit emmers drinkt? Staat je paard al lang thuis? Is dit ander water dan toen hij nog elders stond? Paarden kunnen daarin heel erg mutsen, willen alleen 'eigen' water drinken. Je zou wat appelsap door het water kunnen mengen?

Zelf heb ik gewoon een speciekuip voor mijn ponies, 2 van 90 l, maar toen ik er nog 1 had, deed ik met een 65 liter bak. Die staat in de schaduw, en dagelijk schoonschuren met water en vers water erin.

Overigens, als je een redelijk normale weide hebt, neemt je paard daar ook aardig wat vocht mee op. Gras bestaat grotendeels uit water. Al blijft 10 liter weinig, zeker voor zo'n groot paard als jij hebt. Met dit weer zitten die van mij nu ook op zo'n 20-30 liter per dag, maar dat zijn ponies.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:55

Mijn shetlanders drinken overdag in het weiland ook helemaal niks
of samen een kwart van een normale emmer... heeel erg weinig
dus. Ze hebben wel gewoond e kans om te drinken.. maar
heel vaak tref ik nog gewoon de hele volle emmers aan.
Niks uit gedronken de hele dag. s'nachts staan ze op de paddok
en dan drinken ze meestal na het hooi gegeten te hebben.
Ze drinken echt heel weinig voor mijn gevoel. Maarja ik kan ze
moeilijk dwingen te dringen , als het heel warm is buiten dan
drinken ze wel heel veel.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:59

Hij staat nu een week thuis, heb hem eerst met kleine uurtjes een stukje kaler laten eten. Hij drinkt nu uit een emmer van 20lt. Komt nog een grotere hoor, maar voor nu is het die even.
Het is indd ander water.
De emmer staat uit de zon, in een schuilstal op de wei, heb hem vandaag verplaatst naar de zon, in de hoop dat hij dan wel drinkt.
Hij krijgt elke dag een emmer vers water.
Overigens heb ik geen groot paard maar ook maar een pony van 1m48...
Na een (endurance-)training drinkt hij wel ineens een lt of 10 weg...
Als hij vandaag nog niet gedronken heeft ga ik het indd eens proberen met appelsap er doorheen, ook maar in de stal doen?
Maar went hij dan nog wel aan het water van waar hij nu staat??

Hij drinkt ook niet meer nu het zo warm is overigens...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:07

Toen ik de paarden net aan huis had schrok ik ook toen ik merkte hoe weinig de paarden dronken met gewoon weer.

In de winter moest ik meer bij vullen dan nu met dit weer.

Maar toen het gras droger werd vorig jaar juli/aug, kon ik ineens bijna niet meer bijhouden met vullen

Ik denk dat ze gewoon genoeg hadden aan het vocht in het gras.

Nu hebben ze een automatische bak en ze zoeken het maar uit

Klinkt hard, maar als ze dorst hebben gaan ze wel drinken
Uiteraard wel kijken of ze gewoon fit blijven, is dat zo, niets aan de hand.
Had je een automatische bak gehad, had je er ook niet bij stil gestaan

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:08

Hij drinkt inderdaad weinig, maar je weet helaas niet of het veel minder is dan op zijn vorige adres.

Zoals Maya aangeeft zou het aan de smaak kunnen liggen. Wat smaakjes door het water doen is een idee. En wennen zal hij heus wel doen, heeft hij eerder toch ook gedaan....

Kan me goed voorstellen dat je je er druk om maakt. Hoe zit hij verder in zijn vel? Wel levenslustig nog?

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:12

Als ik het goed begrijp drinkt je pony alleen vers kraanwater? Staat ie 's nachts op stal dat ie dan drinkt? Ik kan me niet voorstellen dat ie echt maar 10 liter in totaal per 24 uur drinkt. Ik zou zorgen voor een gevulde kuip met daarin weet ik wat voor water. Als je één keer begint met smaakjes toevoegen dan is denk ik het einde zoek (wat moet je dan op wedstrijd of als ie een keer naar de kliniek zou moeten).
Zoals Runningkawa ook al zegt: als ie dorst krijgt zal ie echt wel gaan drinken als er maar wat staat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:27

Even een verduidelijking...
Als hij zo goed als heel de dag op stal staat drinkt hij ongeveer 10lt p/d. Gelukkig is die tijd nu voorbij en kan hij lekker naar buiten, daar drinkt hij (incl. de nacht op stal dus) in totaal maar een lt of 3.
Alleen als ik een training gereden heb drinkt hij meteen bij thuiskomst een lt of 10 weg.

Hij drinkt nu dus over 24 uur (als ik geen training rijd) een lt of 3 p/d...

verder ziet hij er goed uit, is wel wat afgevallen na een rit van 62km maar is weer aardig bijgekomen. Zijn ribben zijn nog lichtjes te zien als de zon erop schijnt, maar volgens arabierenkenners ziet hij er nu goed uit. De ribben zouden van mij nog wat minder zichtbaar mogen zijn.
Verder is hij net verhuist, staat hij voortaan alleen op stal (mijn merrie komt er later dit jaar nog wel bij) en dat vindt hij echt heel erg. Ja hij is dus veranderd, hij is rustiger, maar of dat door het water is, of omdat hij voortaan zo lang buiten staat, of omdat alleen staat is weet ik dus niet. Kan ik ook niet echt zeggen na zo'n korte tijd denk ik...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:36

Djilan, zou je ook in mijn topic op het END forum willen kijken??
Jij kent hem ook een beetje namelijk...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:00

Heb er al wat gepost

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:04

Ga nu kijken

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:25

Hoe is zijn turgor? Als die goed is, is er niks aan de hand.

Mijn paarden drinken ook weinig op de wei, Gorino in het begin idd ook maar een paar liter per dag, de rest komt uit het gras.

Wat ik ook merkte is dat ze in het begin vrijwel niet dronken, maar dan na een tijdje (dag of 4-5) op de wei geleidelijk aan meer begonnen te drinken. Mijn paarden staan met z'n zessen 24 uur per dag buiten. Ik vul op dit moment 1x per anderhalve dag een bak van ongeveer 100 liter, vorige week deden ze met diezelfde hoeveelheid nog 3 dagen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:30

Ok, zijn turgor is altijd rond de 2. Ik ken hem niet anders als die turgor.
Ik hoop maar dat hij vandaag wat gedronken heeft, want hij staat al vanaf half 8 buiten en ik kan hem pas om 18u binnen halen

Ik heb al een tip gekregen op het END forum om hem van de electrolyten af te halen, maar weet nog niet waarom... Het enige wat ik kan bedenken is omdat hij slecht drinkt, maar dat is juist de reden dat ik hem van Jannet op electrolyten moest zetten...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard drinkt niet in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:46

mijn pony drinkt in de weide ook maar 5-10 liter

net als mensen verschillen dieren onderling ook in hoeveel ze drinken.


als je dier in redelijk gras staat halen ze daar namelijk vrij veel vocht uit zodat ze minder drinken...
enige waar je wel op moet letten als het straks heel erg warm gaat worden dat je dier dan wel goed in de schaduw kan staan.

mijne heeft doordat hij iets te weinig drinkt eens een zonnesteek opgelopen, en als t nu erg warm weer is geef ik hem altijd water met een paar brokjes biks erin..( en ja dit mag, was zelfs het idee van de veearts) gewoon een twee liter water, 10 brokjes biks erin oplossen en klaar

doordat het water dan een lekkerder smaak heeft drinkt hij op die manier een paar liter extra erbij en gaat alles nog steeds goed....

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:23

Electrolyten hebben alleen nut als je paard er een tekort aan heeft. Aangezien hij niet zweet, zal dat niet het geval zijn.

Elektrolyten voeren om de dorstprikkel op te wekken werkt alleen als er een tekort aan elektrolyten is.

Elektrolyten geven terwijl een dier eventueel 'ondervuld' is, maw te weinig vocht in zich heeft, zorgt ervoor dat de concentratie Na en K in je paard te hoog zou kunnen worden. Dus dan is het niet erg verstandig iets te geven waar hij vermoedelijk geen gebrek aan heeft, en waarvan te veel in principe kwaad kan.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:27

Ok, dank je voor de uitleg! Ik stop per vandaag met de electrolyten, alleen in de VETgate dan geven of gewoon helemaal niet meer?
Na de VETgate begint hij trouwens goed te drinken...

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Paard drinkt niet in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:31

Mijn pony is ook zo'n klier met water drinken
In het land krijgt ze water uit de sloot ( waar ik zelf niet zo'n voorstander van ben) en dat drinkt ze dus ook niet..
Als ze uit het land komt geef ik haar altijd kraanwater, anders drinkt ze gewoon niet..

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:32

Mijn paard drinkt in de zomer, zeker met heel warm weer ook heel erg slecht. Ik heb daar iets op bedacht wat goed werkt. Ik doe in een grote emmer water wortelen en wat stukken appel. Dat vindt hij helemaal te gek, en hij doet er alles aan om ze te pakken te krijgen. Dus ook de emmer leegdrinken. Of in ieder geval bijna leeg. Maar de appels en wortelen zorgen ook voor vocht. Het is misschien wat omslachtig, maar het werkt prima.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:45

Welke kleur is de emmer waar hij uit drinkt? Een pony van ons wil nl. niet uit de witte badkuip drinken maar wel uit de zwarte speciekuipen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Paard drinkt niet in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:52

Die van ons houden niet van kraanwater, juist wel van grondwater. Je hebt zeker geen put in de buurt?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:03

Charos schreef:
Welke kleur is de emmer waar hij uit drinkt? Een pony van ons wil nl. niet uit de witte badkuip drinken maar wel uit de zwarte speciekuipen.


Hij drinkt zowel op stal, in de wei, en op wedstrijden uit witte emmers...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard drinkt niet in de wei!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:03

WendyBZ schreef:
Die van ons houden niet van kraanwater, juist wel van grondwater. Je hebt zeker geen put in de buurt?


nope...

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:52

HE ff of-topic, lees dat je een nieuwe woning gevonden hebt!!!!
VErtel vertel.....

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:10

je zou miss ook zn hooi nat kunnen maken met water.. als hij zn hele leven al zo weinig gedronken heeft, zou ik me niet zo heel veel zorgen maken...
alleen met warm weer zou hij wel iets meer mogen drinken.. het is wel belangrijk dat hij uit de zon kan, maar dat kan hij.. (of hij moet niet binnen durven?)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:56

Jawel hij gaat regelmatig in het schuilstalletje staan...
Ik had de emmer in het schuilstalletje staan ivm de zon en beestjes maar toen dronk hij dus niet. Nu staat de emmer pal in de zon en drinkt hij wel, toeval?? Geen idee, maar hij drinkt nu in elk geval dus de emmer blijft daar staan hihi...