HELP....pony sleurd me mee!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:50

en heeft iemand haar wel eens gemend , gewoon droog?
tuig in, liverpoolstang in en dan mennen?
als dat wel goed gaat, kun je misschien er zelf naast gaan lopen en kijken hoe dat gaat

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:50

Sakkia: Ik vind het niet zielig want wat zij doet kan gewoon niet.
Dat heb ik ook gedaan maar als ik dan die zweep omhoog doe dan draait ze haar hoofd weg en weg is ze. En ondertussen als ze wegrent kan ik haar wel een mep verkopen maar ze draait haar hoofd gewwon weg.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:51

Er is wel met haar 'droog; gement.
Doet ze heel braaf. En maakt echt geen aanstalte om weg te lopen.
Dat vind ze niet vervelend.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:54

dus het heeft dan volgesn mij echt met jezelf te maken, ze heeft geen respect voor je.....
tja dan toch iemand anders vragen naast haar te lopen en eventueel zelf erop rijden.....

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:54

IcePrincess: We hebben het al gedaan met iemand erop.
Ze loopt dan niet weg want ze weet dat ze dan niet weg kan lopen als er iemand op zit. Het is wel ongeveer met openbaar vervoer te bereiken maar het is wel in Utrecht, in de meern.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:56

Als het met mezelf te maken heeft wat doe ik dan verkeert.
En wat moet ik dan anders doen. Maar ze trekt niet alleen mij mee ook andere (lichte) mensen. Bij volwassenen loopt ze niet weg. En met mij erop doet ze het heel goed.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 22:57

Ik ga nu weg.
Morgen ben ik er weer.
Allemaal super bedankt dat jullie willen helpen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:59

je bent te licht, en ze voelt aan dat je haar niet aan kunt. haflingers zijn superslim, die merken aan kleine dingetjes al dat je haar niet houdt of als je onzeker bent.
ik ben bang dat je het niet red met je veertig kilos, of je moet haar zo aanpakken dat ze geen enkele kans maakt. eens flink haar aanpakken mag best. en met zn tweeen heb je meer kracht. eventueel een scherper bit gebruiken.
Laatst bijgewerkt door missnynke op 28-09-03 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:59

utrecht centraal is van rotterdam een half uurtje/20 min. dus dat valt best wel mee (en doordeweeks is het gratis met ov Tong uitsteken )
en zonder zadel iemand erop en aan halster ernaast?

misschien ook een idee, cursus natural horsemanship (ben ik een groot voorstander van)

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:49

hey, klinkt best wel als mijn verhaal toen ik mijn haflinger net had. die sleurde me ook altijd mee, liep voor zijn part gewoon over me heen als ik hem de wei in wilde zetten enzovoorts..
wat ik heb gedaan is het touw een beetje los laten hangen en met mn rechterhand beetgehouden (en het uiteinde met mn linkerhand). mijn rechter elleboog hield ik lichtjes tegen zn borst, zodat ik hem daar een stoot mee kon geven als hij me mee wilde gaan en dan voel je het ook als die zn spieren gaat spannen om ervandoor te rennen, zodat je al vantevoren in kunt grijpen. wat ik deed als ik merkte dat hij ervandoor wilde, of al bezig was om te gaan, was hem een stoot met mn elleboog geven en een paar meppen met mn halstertouw of zweep geven (als je die zweep gebruikt, in je linkerhand houden). en net zo lang blijven rukken en meppen tot hij helemaal stil staat en verbaasd staat te kijken van jouw reactie, want pas dan is hij onder de indruk van je!! en dat is wat je moet bereiken, want dan pas zal hij gaan inzien dat jij de baas bent!
bij mij heeft dit goed geholpen. na een hele tijd (want dit is niet iets wat zomaar over gaat) kon ik gewoon met los lijntje lekker op het gemakje met hem lopen. dit wil nog niet zeggen dat hij meteen met iedereen braaf mee zal lopen, want die van mij liep met mij braaf, maar met anderen durfde die er nogal eens vandoor te rennen.
ik hoop dat je er iets aan hebt!!!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:51

owja, als je rukken geeft, moet je ze niet recht naar achter geven, maar naar links, zodat je je pony zeg maar tegelijkertijd een beetje omtrekt. en ik zou het touw gewoon normaal aan je halster vastmaken, want dan hebben die rukken meer effect.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 15:57

Hoe moet ik haar dan eens goed aanpakken. Ik ben zo streng geweest met een zweep tikken geven en rukken enz. Maar dan rent ze alleen nog maar eerder weg. En als ik met twee mensen haar vast heb loopt ze niet weg ,maar met een iemand wel.
mijn zusje had Amber laatst beet aan een hoofdstel. Amber gaat er vandoor. Amber gaan op de teugels staan en hoofdstel in een paar stukken en m`n zusje bijna in de sloot. Het word steeds erger. En als er iemand zonder zadel opzit dan trekt ze me ook mee als ze aan het halster loopt met een hoofdstel niet maar ik kan niet altijd iemand er op zetten. Hoe werkt een cursus van natural horsemanship eigenlijk? Ik weet niet precies wat het is. Kost het veel geld en moet ik ergens heen???

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:02

Miekie: Ik ga dat zo even proberen maar amber draait haar hoofd helemaal weg en dan kan ik helemaal geen ruk geven en als ik mijn elleboog tegen haar nek hals aan hou dan heeft het geen nut want ze draait zich gewoon om en als ik dan een stomp of ruk geef rent ze alleen nog maar harder weg.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:09

Je moet idd proberen te voelen wanneer ze het gaat doen zodat je OP TIJD (dus voordat ze kan gaan rennen) een flinke mep kan uitdelen. Leg je arm of hand tegen haar borst aan en hou een zweep duidelijk in de buurt, zodra ze dan ook maar aanstalten maakt om iets te doen gewoon heel hard aanpakken. En dan ook *elke* keer bij je hebben, er goed op letten en doen! Want als je haar 1 keer aanpakt en dan vervolgens 10 keer niet werkt het als nog niet..
En ik raad je ook aan om het vaker met iemand samen te doen die dan aan de andere kant loopt: dan kan ze haar hoofd niet meer wegdraaien.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:38

Ik weet wel wanner ze het gaat doen als ze haar hoofd de andere kant op draait en ineens in galop zit. En dan valt er niets mee aan te stoppen.
En als ik een mep geef voordat ze ervan door gaat dan is dat voor haar een aanleiding om nog sneller weg te gaan rennen.
En zodra ze merkt dat ik een zweep vastheb dan rent ze meteen weg Huilen terwijl ik zeker weet dat ze niet bang is voor een zweep. Als er iemand anders naast loopt dan rent ze sowieso niet weg.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:45

Denk dat jullie als combinatie zo te horen volledig naast elkaar functioneren in de plaats van met elkaar. Veel meer dan werkelijk een cursus volgen SAMEN of afscheid nemen van haar en een pony kiezen die wel klikt met jou zit er dan niet meer op . Het doet pîjn, ik het vorig jaar het zelfde moeten doen! M'n pony is veel gelukkiger waar ze nu is!

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:54

Het lijkt nu wel alsof het niet klikt maar dat valt reuze mee.
Ik heb Amber al 4 jaar. Toen we haar kregen was ze behoorlijk verwaarloosd en had twee maanden alleen maar in een vieze stal gestaan. Toen wij haar hadden gekocht heel goed verzorgt en zo is ze heel lief geworden. Ik heb geleerd om voetjes te geven en ik rij erop. Ze wil alles voor me doen zoals knielen en liggen en zitten. En als ze los loopt in de bak en doe ik met haar kunstjes dan toen ze alles voor me met veel plezier. Ik rij zonder zadel en wil gaan wedsrtijden rijden enz.
Er is alleen een ding en dat is dat ze me meesleurd. Ze heeft ook wel respect voor mij maar als ik met haar vast loop dat niet. Voor de rest wel.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:55

Waar heb je je pony staan?? Ik woon in De Meern, misschien kan ik je helpen??? Ik wil het best proberen...

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 20:43

Ze staat ergens op de Rijerscop.
Weet je waar dat is. Maar Amber zou jou nooit meesleuren.
Alleen mij en andere LICHTE of KLEINE mensen.
Volwassenen durft ze niet mee te trekken.
Ik heb wel eens hulp van een volwassenen gehad. Amber dee helemaal niets en toen die erbij bleef was ze ook nog lief maar toen die wegging toen trok ze me snel mee.
Maar misschien weet jij wat ik moet doen.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:16

Vraag eens raad aan emiel voest.
www.emielvoest.nl geloof ik.
Het probleem ligt volgens mij in de dominantieverhouding tussen jou en je paard. Je gewicht heeft hier niets mee te maken, je houding tegenover een paard wel. Als het met je gewicht te maken heeft, hoe zwaar moet je dan zijn om een shire de baas te kunnen? en ik ken volwassen mensen die een shetlander niet de baas konden.
Die trucken met de zweep en de hengstenketting en scherpere bitten lijken mij niet werken.
Als je moet kiezen tussen wegdoen of een cursus natural horsemanship dan wist ik het wel. Het is even sparen, maar ik denk dat je er veel baat bij hebt.
Trek je stoute schoenen aan en mail hem gewoon een keer met je probleem.
Succes

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:42

Citaat:
Het probleem ligt volgens mij in de dominantieverhouding tussen jou en je paard. Je gewicht heeft hier niets mee te maken, je houding tegenover een paard wel


Ja ik heb dat probleem ook gehad met mijn ouwe verzorg pony ook een haffie.
De eerste keer dat ik haar uit de wei haalde wou ze me aanvallen, als ik wou dat ze omging duwde ze me net zo hard weer terug, als ik er een tik gaf kon ik een trap terug krijgen, tot op een zeker moment dat ik het zo zat was, heb het drie maanden met liefde geprobeerdt, maar geen verbetering. Dus heb ik me eens dominant opgesteld naar haar en eve hard aangepakt en toen was het over.

Je moet gewoon wel de baas blijven over je paard en je paard niet over jouw, dus aanpakken.


Hoofdstel in en hengstenketting eraan en zweep voor haar hoofd, en als ze je voorbij gaat of harder gaat lopen geef je eerst een ruk aan de ketting en als dat niet werkt een tik op haar neus. Gewoon volhouden Ach gut

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:07

Ze schrijft dus dat een zweep en een hengsteketting niet helpen omdat het paard dan al weg is.
Dan zal je toch op een andere manier aan die dominantieverhouding moeten werken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:20

Misschien een laatste optie:

Laat iemand meelopen met een longeerlijn, loop zelf naast je paard en laat die persoon er desnoods 5 meter achterlopen.
Op het moment dat ze er weer vandoor wilt, kan ze jou misschien omver rennen, maar die persoon die er achter loopt niet.
Als jij haar niet meer kan houden, trekt die persoon achter jullie mee, en dan maar hopen dat ze het niet snapt Haha!
Dat ze dnekt dat jij wat meer spinazie hebt gegeten.

Sowieso niet toestaan haar hoofd de andere kant op te trekken, lang lijntje en als ze haar hoofd omdraait *en jij dus weet dat ze wat van plan is* kort terugtrekken, meteen, en een harde nee erbij.
Wees zelfverzekert, je bent nu alleen nog maar aan het wachten op het moment dat zij er vandoor gaat.
Desnoods ga je voor haar lopen en je blijft voor haar lopen, zij mag je niet omver lopen.
Ze kan neit door je heen, dus gewoon achter je houden en daar laten blijven.
Klinkt te simpel voor woorden en zal heel erg moeilijk zijn Haha!
Maar als ze achter je loopt kan je sowieso als zij gaat versnellen en met haar neus tegen je aan gaat duwen, snel een tik op haar neus geven.
Zolang zij niet weet dat jij de baas bent loopt ze maar lekker achter je in plaats van naast je.

Natuurlijk neit doen als je het risico te groot vindt he.

Succes

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:50

Hoi! sta je bij van de Arend soms of bij van der Gun?? Mijn paard staat ook op Reyerscop, bij de fam. Brouwer. grappig dat we zo dicht bij elkaar in de buurt staan!
Ik heb bij van der Gun deze zomer wel een haflinger zien staan helemaal ingepakt met een vliegendeken...is dat die van jou??? Groetjes, Saskia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 03:36

Ik had zelf laatst iets bedacht voor mijn paard, want die flikt soms hetzelfde kunstje. Een hengstenbit helpt meestal wel, maar soms trekt hij me daarmee ook omver. Momenteel gaat het heel goed, maar ik heb nog een plannetje in petto voor als het ooit nog eens misloopt:

Longeersingel om en hoofdstel in. Longe aan de rechterbitring en dan door de linker, daarna door een oog aan de linkerkant van de singel en weer terug door de linkerring van het bit naar je hand. Trek wel handschoenen aan. Volgens mij moet je hem dan wel redelijk dubbel kunnen vouwen. De hefboom-techniek doet het werk en zelf heb je dan bijna geen kracht meer nodig.

Ik ga dit trucje dus alleen gebruiken als het echt niet anders kan, want mijn paard heeft de neiging tot omtrekken veel minder met alleen een halster om. Het nadeel is alleen dat ALS het dan gebeurt, je er niets aan houdt.