strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:51

Net een lading houtmot (of houtvezel) ontvangen, en de fouragehandelaar waar ik het altijd koop zei al dat er moeilijker aan te komen was, hij was vrijdag al voor niets naar zijn leverancier gegaan. Door de hoge stro en vlasprijzen is nu ook al de prijs voor houtmot gestegen....

Maar goed, ik heb een redelijk grote stal op glad beton zonder afvoer dus er gaat bij mij aardig wat van dat spul door heen. Dus nu ben ik toch eens gaan nadenken of ik bijvoorbeeld niet van die rubberstalmatten neer kan leggen om zo minder strooisel nodig te hebben.

Maar is het uberhaubt wat die rubber matten? En werken stalmatten/tegels zonder afvoertje?? Want ik ben bang dat ze zonder afvoer niet echt goed werken??

Of iemand andere nuttige tips? Die staltegels zag ik ook al dat ze rond de 45 euro per vierkante meter kosten, dus dat is wel een aardige investering.

xxStitchxx

Re: strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:54

Ik heb rubbertegels en bevalt mij super.
Moet wel zeggen dat er bij mij zand onder ligt en geen beton.
als je optijd uitmest en laagje bodembedekking er op legt lijkt het mij geen probleem.

Kijk anders op marktplaats en zoek dan naar rubber (speeltuin) tegels.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:57

zijn die speeltuintegels ook goed? Want vind de 'originele' wel erg aan de prijs...

En het is dus echt zo dat je minder strooisel nodig hebt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:58

Op mijn vorige stal had ik rubber matten onder fijn zaagsel. Ik verbruikte daardoor de helft van wat de anderen op stal verbruikten. Ze lagen op beton, eens in het half jaar haalde ik alles eruit en spoot het schoon. Geen klachten gehad van stankoverlast o.i.d. . Het is wel een investering maar over langere tijd verdien je dat wel weer terug!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:55

Die speeltuintegels zijn net zo goed hoor!

ik heb dan 2 shetjes en gebruik eigelijk helemaal geen bodembedekking, gaat super en tot nu geen slijtage of wat dan ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:08

Zonder afvoer moet je zeker elke 6 maanden die matten er uit halen en schoonspuiten (hogedrukspuit) Dat is een rotklus, maar wel nodig. Ook zal zonder afvoer de urine onder de tegels blijven liggen en dat vreet je tegels kapot.

Je kan ook overwegen om dan die hitaktief matrassen aan te schaffen en daar een strookje houtmot/vlas/hennep naast te leggen als toilet. Voordeel van die matten is dat ze geen vloeistof doorlaten en dat je er geen strooisel op hoeft (wil) gebruiken. Ze mesten er dan ook niet zo snel op en blijven schoner. Doordat je dan alleen een toiletstrookje strooisel ernaast hoeft te leggen verbruik je ook minder.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:16

Wij hebben rubberen matten in de stal, en doen er pook weinig vlas overheen :) we doen ongeveer een week met een grote pak voor 2 paarden

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:17

Wij bezuinigen niet op vlasstrooisel, de paarden moeten wat mij betreft zacht kunnen liggen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:23

ik ben per jaar gezien met rubberen matten zeker goedkoper uit, heb geen echte afvoer eronder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:04

Ik heb zelf rubberen tegels in mijn stal met daaronder zand. Vroeger had ik beton. Maar de rubber is wat zachter en sowieso minder koud, dus je zult wel minder strooisel nodig hebben, ik heb nu in de helft van de stal strooisel liggen, zodat ze wel een plek hebben om zacht te liggen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:57

Speeltuintegels kun je soms gewoon bij de gemeente ophalen.
Want de tegels moeten vernieuwd worden, en de oude gooien ze dan zo de container in.
Terwijl die heel goed bruikbaar zijn.
Je moet vaak bij gemeentewerken zijn. Dus ook via hun vragen en regelen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:06

Ik lees even mee. Zit een beetje met hetzelfde probleem. Paard staat op vlas maar momenteel gaan er 2 balen per weer door heen, ondanks dat ze hele dagen buiten staat. Paard is een ontzettende smeerpot en het wordt het nu wel heel erg kostbaar. De rest van de stal staat op stro (is ook bij de prijs inbegrepen en vlas betaal ik zelf). Paard heeft stofallergie, dus vandaar dat zij op vlas staat. Zit nu te denken om haar toch weer op stro te zetten en maar te kijken hoe het gaat.

Zijn die speeltuintegels echt net zo goed als een hit- actiefmatras? Want dan vind ik dit zeker wel een optie.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:36

Bij mij had ik in de stallen ook rubberen matten....heb ze eruit gehaald.
Werd gek van die dingen.
Het mot ging er continue onder zitten en maakte elke keer bergjes eronder.zodat de punten omhoog gingen staan.
Paarden schrapten ze ook telkens van de plek.
Ik denk als je wilt investeren doe dan de tegels idd.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:49

bedankt voor jullie reacties!

Paard is wel een enorme schraper, dus @Roosa, het zal er bij mij dus wel strak in moeten als ik jouw reacties lees?

Wat is een hitactiefmatras? Ga vanavond even struinen op i-net, zit nu op mijn werk even snel te bokken.

Maar wat ik begrijp zijn speelgoedtegels net zo goed als die echte staltegels?

En er gaat dus echt minder strooisel doorheen?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:54

ik heb net afgelopen zaterdag grote rubberen matten vervangen door speeltuintegels, die van 50 x 50 cm.
gekocht op marktplaats.
mijn man is betonboorder, dus die kon mooi 2,5 bij 2 meter uit de tegels zagen,
ik heb ze dus gewoon 'in' de tegels liggen, op zand.
het is ideaal, want de matten verschuiven, komt veel troep onder, soms lag de mat dubbel omdat het paard ging schrapen.
ik heb er nog wel een laagje vlas overheen, maar in principe hoeft dat niet, zo zacht zijn ze.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:58

Ik heb ook rubberen tegels (4.5-5 cm dik) in de stallen liggen. Tegels liggen ook op een betonvloer zonder afvoer. Toen ik de tegels erin legde was het uitgangspunt dat de paarden warmer en met meer vering konden liggen. Besparing op strooisel was voor mij niet eens een issue.
Nu een jaar later bespaar ik op 10 boxen 400 baal stro per jaar. Gezien de huidige stroprijzen een flinke besparing.
Waar je ook nog op bespaart zijn ijzers. Paarden lopen bij mij nauwelijks op de straat maar elke 8 weken hadden ze toch altijd nieuwe ijzers nodig. Nu kunnen ze vaak 2x verlegd worden.

Kortom, ik kan het je aanraden.
PS heb ze overigens 2e hands van MP opgespeurd. Nieuw waren ze me veel te kostbaar.

@Liss; maar iets moet toch het vocht/urine opnemen. Ik gebruik een normale hoeveelheid strooisel het hoeft alleen minder vlug vervangen te worden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:01

het vocht gaat door de tegels heen.
mijn andere stal heeft ook rubberen tegels, maar dan andere,
daar ligt eigenlijk niets in omdat mijn haflinger alles opeet, ook vlas.

de hoeven slijten ook minder snel inderdaad.
en het is er minder koud in de winter, omdat de kou niet van de grond komt

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:24

ik vond de matten juist helemaal niks! ben blij dat die van mij als onderlaag gewoon beton heeft

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:31

Mijn staleigenaresse heeft nu pakken met gehakselt stro. Was iets goedkoper dan een gewone baal stro. Hoeveel goedkoper weet ik niet. Is best fijn spul moet ik zeggen. Is een beetje vlasachtig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:33

Bij gewoon oppotten (dus nooit de stal leeghalen)gebruik je niet veel stro. De eerste onderlaag moet dik zijn, maar daarna haal je gewoon dagelijks alleen de drollen weg, eventueel een urine plek als hij een duidelijke heeft, en een beetje schoon stro erover. Wij hadden stallen van 3 x 4 en gebruikten maar 2 kleine balen per stal per week. Wel hadden we niet de hele bodem bedekt, maar een 3x 2.5 matje ongeveer. Om te slapen is dat genoeg.
Hoe dikker de onderlaag, hoe meer het opneemt en hoe minder vers stro je er bovenop nodig hebt.

Het is dus verkeerde bezuiniging om dunne lagen stro te gebruike, want dat wordt dan helemaal vuile ne moet er ook weer bijna helemaal uit en vervangen.

Twee maal daags of vaker drollen rapen helpt ook enorm om de boel schoon te houden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:36

waar gaat het vocht dan naar toe? Dit moet toch ergens blijven? Ik heb nu aan de voorkant een grote rubber mat over de hele breedte van de box, en gebruik ongeveer 5 pakken vlas per maand. Vlas laat ik erin liggen, doe gewoon alleen de drollen eruit halen en nieuw vlas erbij. Na een week of vier ga ik de boel dan omspitten en komt de onderste laag vlas als een grote dikke natte plak eruit. Nu neemt dus het vlas het op. Maar wat dus als je geen of nauwelijsk vlas gebruikt?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:42

Hier ook rubber matten op een ondergrond van beton. Loopt iets scheef af (is niet te voelen of te zien) waardoor urine etc. makkelijk weg loopt. Natuurlijk zijn de matten niet kurk droog, maar er liggen ook geen plassen urine op. Verder strooien we er elke avond wat vlas over heen zodat dit de grootste mest- en urine opvangt en de paardjes nog iets comfortabeler liggen. In de ochtend haal ik alles eruit zodat de matten weer kunnen drogen en 's avonds komt er weer vlas in. Swinters komt er wel nog stro bij, zodat de ergste kou niet teveel omhoog trekt wanneer ze 's nachts gaan liggen. Maargoed, wij gebruiken dus ook bar weinig strooisel. Ideaal, rubber matten.

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:42

mijn paard blijft zodra ze op stal staat rondlopen. Zij staat op vlas maar na enkele rondjes staat ze weer op beton en de vlas ligt tegen alle hoeken van de stal. heb er over na zitten denken om ook rubbere tegels op het beton te leggen en daarovereen weer een laag vlas alleen maar voor het idee dat ze niet op het beton ligt te slapen zou ze zich willen gaan liggen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:00

Ik heb rubberen matten met daaronder zand. Als het straks kouder wordt dan begind het oppotten weer.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:47

in speeltuintegels zitten aan de alle zijkanten gaten, waar je plastic houders in duwt, waardoor
je ze aan elkaar kan vastmaken. ( bij hout heten die dingen deuvels oid).
Zo blijven ze op hun plaats liggen.