Is paardrijden nou echt zo slecht voor je..??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Is paardrijden nou echt zo slecht voor je..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 19:55

Lang leve artsen als je bij hun op de stoep staat met een hernia.

Niet dat ze mij kunnen weerhouden om te rijden maar de neuroloog bij wie ik onder behandeling sta heeft al 2x gezegd dat paarden rijden slecht voor je is.

Zou hij daarom zelf gestopt zijn met rijden??? Ik weet dus dat ie zelf veel gereden heeft. Uit zijn verhaal te horen maakte hij vele km , Endurance??

Maar zou het nou werkelijk zo schadelijk voor je zijn als paardrijden ook als therapie wordt gebruik?

Gehandicapten die na regelmatig paardrijden weer rechtop konden zitten of eindelijk rechtop konden zitten na hun leven lang te hebben moeten liggen.

Of zou paardrijden slecht zijn voor gezonde mensen die veel meer doen zoals springen, hoge dressuur, bos crossen en endurance rijden.

Ik weet wel dat mensen niet gebouwd zijn om paard te rijden net zo goed als dat paarden niet gebouwd zijn om ons te dragen.
Maar volgens mij kan je een zeker een stukje bijdragen om gezond te paardrijden door een goed passend zadel aan te schaffen, zitlessen neemt, en je paard goed aan het lopen hebt zodat je er recht boven zit en de rug ontspannen is zodat je kan zitten.

Ik heb het niet over het vallen van een paard, dat dat slecht kan zijn weten we allemaal, het gaat dus echt over het rijden zelf.

Ook heb ik wel stukjes gelezen van mensen die door hun arts geadviseerd werd om gangenpaarden te gaan rijden.

ja wat is nou slecht????
Roken is ook slecht en van brood krijg je ook al kanker Verward

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:58

Naar mijn idee zijn er verschillende mensen, verschillende klachten en evenzoveel verschillende meningen en remedies.
Als jij er baat bij hebt paard te rijden, waarom niet?
Ook al is het alleen mar om de narigheid van het 'ziek zijn' even te kunnen vergeten.
Bij een juiste zit gebruik je spieren die je heel goed kunt gebruiken in het dagelijks leven als je niet op je paard zit.
Persoonlijk krijg ik door het paardrijden onder andere sterkere buikspieren (helaas nog geen wasbordje.. Knipoog ), die mij tijdens het zitten en lopen op mijn werk (werk met kleine kinderen) goed van pas komen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:23

Ik mag met mijn hernia juist weer wel rijden, mijn chiroprakter zegt altijd dat het juist mijn rug soepel houd, mits het redelijk verantwoord gebeurd en men al kan rijden natuurlijk.
Juist het kantelen van het bekken en het ontspannen vindt hij heel belangrijk.
Andere moeten weer zwemmen en dat mag ik dus weer niet veel doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:30

Vriendin van mij is juist begonnen met paardrijden om te revalideren.

Jaar of 10 geleden had ze met skieeen haar bovenbeen gebroken. Tijdens de revalidatie is haar toen aangeraden om te gaan paardrijden omdat je dan de bovenbeenspieren gebruikt.

En ja, nu rijdt ze nog steeds (en skieen doet ze ook weer).

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:34

kun je niet een second opinion aanvragen ?
en wat zijn de consequenties als je wel blijft rijden ? wil de arts je dan niet meer behandelen ?
je voelt denk ik zelf wel wanneer iets zeer doet
ik heb artrose in mijn nek en moet bepaalde fitnessoefeningen met mijn armen beslist niet doen, daar heb ik zelf later last van
Een paard dat niet te zwaar opggoit en waar je lekker mee kunt rijden lijkt mij juist beter, omdat je rug en bekken soepel blijven

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:53

Let op dit heeft wel een hoog pennymeisjes gehalte:

3 jaar geleden ben ik van de trap gedonderd met een glas in mijn handen, het glas was nog heel, mijn rug niet meer! Kon mijn hoofd nog maar naar 1 kant bewegen. Via huisarts bij een kraker terecht gekomen. Deze kwakzalver had de theorie dat de sterke wervels het probleem aan de zwakste zou doorgeven, dus volgens hem zat het eigenlijke probleem in mijn bekken, dat zou hij wel even rechtzetten. na 2-3 mnd wekelijkse "behandelingen" kon ik zelfs niet meer uit bed komen!, kon mijn benen niet meer optillen, zo'n pijn wens je je ergste vijand niet. Terwijl dit allemaal gaande was heb ik een huis gekocht in Belgie. Het huis moest nog verbouwd worden (stallen maken, nieuwe badkamer, schilderen etc.) Ik heb toen mijn paarden (2-die ik dagelijks reed) "vakantie" gegeven omdat ik elke dag (en weekend) na mijn werk in het nieuwe huis bezig was (autorijden was ook verschrikkelijk trouwens)
DAt de wervels scheef zaten kon iktrouwens duidelijk voelen (met je hand langs de ruggengraad) Gelukkig ben ik toen naar een kraker gegaan in Breda (en dat was wel een goede) Die is verschrikkelijk kwaad geworden op de vorige kraker omdat zijn theorie totaal niet klopte. Normaal zei hij dat als hij me niet na 1-3 behandelingen kon helpen, het geen zin had. Gelukkig had hij medelijden met mij-als ik bij hem vandaan kwam dan zat alles weer goed, geen pijn en kon weer bewegen. Maar op een gegeven moment zag deze kraker het ook niet meer zitten, ik was zijn ergste patient (hij heeft een wachtlijst van 5 mnd!) Hij zei ook dat mijn rugspieren helemaal weg waren en wilde mij in een revalidatiekliniek stoppen! Toen ik dat hoorde moest ik echt janken, 29 jaar en in een revalidatiekliniek. Inmiddels was ik verhuisd. Ik heb toen besloten gewoon weer paard te gaan rijden, jankend van de pijn zat ik op die knol (op het begin alleen die bruine omdat die veel rustiger is) daarbij ging ik gewoon balen kuil verplaatsen (auw!) pijn had ik toch al constant. Ondertussen bleef ik terug gaan naar die kraker, en langzaam (3mnd ongeveer) kwamen er steeds langere tussenpozen tussen de behandelingen (ging alleen als ik het ECHT niet uit kon houden-als ik dan belde kon ik dezelfde dag nog terecht) hoe meer spieren ik opbouwde, hoe beter die botten op de plaats bleven zitten. Nu 3 jaar later, heb ik nergens meer last van, geen pijn, geen hoofdpijn meer (vrat een groot pakje paracetamol 500 per week, gecombineerd met diclofinax en nog wat ...die grote roze pillen, ben de naam kwijt- echte knock-out cocktails)

Dus, in mijn geval heeft het wel degelijk geholpen, moet dus verplicht heel mijn leven blijven paardrijden Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:59

Mist schreef:
Dus, in mijn geval heeft het wel degelijk geholpen, moet dus verplicht heel mijn leven blijven paardrijden Haha!

Wat een straf! Knipoog
Ondanks het penny-meisjes-gehalte een duidelijk verhaal waarin paardrijden een zeer prominente rol speelt!
Die grote roze pillen heten overigens ibuprofen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:09

Van wege mijn rug heeft de arts ook gezegt dat ik moest stoppen met paardrijden.
Ik heb zelf al gezegd: stoppen? NOOIT!
Tijdens het rijden heb je hier en daar verschrikkelijke pijnscheuten en na het rijden kan een bepaalde beweging ook meer pijn doen als anders.

Maar over het algemeen voel ik me de halve dag na een uur rijden toch wat frisser en vrolijker dan normaal...

Nee, ik kan niet zeggen dat het slecht voor je is

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:13

oh ja Ibuprofen....(om er nog een schepje bovenop te doen)...wist het niet meer..al zo lang niet gebruikt (wel de waarheid!)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:14

Ik zou officieel ook niet mogen paardrijden, heb een afwijking in de wervelkolom.
Op een paar plaatsen tussen de wervels heb ik haast geen kraakbeen meer. Dat kraakbeen is je stootkussentje zeg maar, dus als het misgaat zitten m'n zenuwen klem en dat voelt echt niet prettig Huilen
Ik moet toegeven dat ik niet op alle paarden kan rijden, ze moeten makkelijk zitten anders krijg ik gruwelijk veel pijn.
Maar zoals eerder al gezegd is, is het rijden wat ik wél doe in principe juist goed voor me denk ik vanwege de training van je buikspieren en de houdingscorrecties.
Soms gaat het echt niet, en dan heb ik pech.
Er zijn ook mensen met dezelfde rontgenbeelden als ik die in een rolstoel zitten, dus dan mag ik nog van geluk spreken.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:15

ik heb dus al 9 jaar reuma,en alle artsen hebben gezegd dat paardrijden harstikke goed voor me was,omdat ik er alle spieren mee gebruikte enzo?
alleen krijg ik er soms ook de nadelen van mee... :/

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 21:19

Toevoeging.

Mijn arts heeft niet gezegd dat ik niet meer mag rijden hoor.
Hij heeft alleen gezegd dat het slecht voor je is . Ik moet er nog een keer heen in November en dan zal ik eens eens een toelichting vragen.

Er zijn genoeg hernia patienten die gewoon weer rijden dus..

Enne stoppen met paardrijden?? Dacht het niet ik, stap straks gewoon weer te paard Haha! OK dan!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:22

ik ben al naar een ostheopaat geweest, die heeft een werveltje verplaatst.
het paardrijden deed nooit pijn, het gewoon rechtop staan wel.

vanmorgen gaan rijden, een kwartier volle bak gegaloppeerd in een 60x80 piste, en gestrekte draf, beetje showen en de paarden laten dollen in feite. oh, ja zij had het naar haar zin. enorm! ik daarentegen...
zij heeft zo tuigerbloed, en man die gooit op! en ik kreeg zooo'n pijn in mijn rug, toch doorzetten. een uurtje na het rijden was het over.

maar nu (was vanmorgen) kan ik niet meer normaal lopen. ik ben pas 15! ik wil niet stoppen met rijden, maar pijn hebben komt mij rij'kunsten' niet ten goede.

ik weet ook niet wat ik moet doen. het risico lopen van mijn rug echt naar de donder te helpen, of paarden laten... natuurlijk het eerste, maar zal ik daar later nog zo op terugkijken????

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 21:33

Tuigpaarden rijden is in mijn ogen zowieso niet goed.
Ik reed vroeger wel een ouderwetse fries en toen kreeg ik wel eens last van mijn rug, dat dier was gewoon niet te rijden.

Ponyzotje: Rijd voortaan rustiger, geen wilde galopades meer en doe bij pijn een stapje terug. Pijn is een teken dat er iets aan de hand is, zeker als je niet weet waar het vandaan komt.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:36

een tuiger lijkt me nou niet het aangewezen paard om met jouw klachten op te rijden
Je zult rekening moeten houden met het feit dat je iets mankeert, hoe jong je ook bent
Heel sneu overigens, daar niet van
Rijd op paarden die makkelijk zitten, dan kun je lang mee

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:59

ja, daar rijd ik ook op, maar ik moet om bep redenen wel degelijk op die tuiger. maar dat is denk ik niet het probleem. ik zei het al (sorry, niet duidelijk genoeg) dat ik daarvoor nooit pijn heb gehad in mijn rug bij rijden. enkel nu. dat vind ik zo vreemd.dus ik zit even met een moment van angst over later enzo.

sowieso doen we niet elke week van die galopades. maar ik heb het wel al vaak gedaan, nooit last gehad. heel vreemd echt.

ik ga het de komende weken sowieso rustiger doen qua galop. maar ik geloof dat ik nog maar eens naar de ostheopaat ga...
kan het dat een teruggezette wervel ineens weer weggesprongen is ofzo?

en met die tuiger, ik rijd vaak op haar, maar ook vaak op andere paarden, die veel gemakkelijker zitten. haar rijd ik meestal dressuur en wandelingen, nu was het een galopade na een wandeling.
maar jullie hebben absoluut gelijk, het zou nu wel eens heel snel kunnen gaan. bedankt alleszins. ik geloof dat ik die ostheopaat toch eens ga opzoeken, dit voelt niet als spierpijn!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:04

Ik loop al eenjaar bij de fysio voor mijn rug en haar en zijn advies zijn...
Rijden met die hap.... wel verantwoord maar goed voel je zelf wel hoever je kan gaan......

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:20

Ik kreeg idd ook tegenstrijdige adviezen. Ik heb al 14 jaar chronische rugklachten,moest stoppen met rijden.Na 5 jaar heb ik revalidatietherapie gehad en zij adviseerden me juist om weer te gaan rijden. Moet zeggen dat tegenwoordig mijn rugpijn minder wordt als ik rijd.
Tijdens mijn zwangerschap had ik bekkenklachten,ntobene mijn therapeute vertelde me dat rijden juist goed zou zijn omdat dat de stand van mijn bekken veranderde waardoor mijn bekken meer onlast werdt Verward
Zoveel mensen, zoveel meningen....
Ik denk dat je het beste zelf kunt proberen wat je aankunt, ik hoop dat het je lukt en je weer met plezier kunt rijden.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 23:56

ik heb ook de nodige blutsen opgelopen en kan inmiddels niet meer zonder het rijden. Nee zonder gekheid, als ik langer dan 2 weken niet rijd ( min 1x pw) worden mijn gewrichten etc.stijf en duurt het wat langer dan kan ik amper lopen.
Ik ben dus verplicht vrijwillig paardrijverslaafd Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 00:05

Het kan zijn dat paardrijden (voor sommigen) fysiek niet goed is.....maar feit blijft dat paardrijden voor de psyche supergezond is (ontspanning, uitdaging, een doel hebben, zelfvertrouwen krijgen etc). Dat is soms meer waard dan je lichamelijke klachten *LOL*

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:37

als je paardrijd op de goede manier kan het volgens mij weinig kwaad hoor!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:13

Mijn fysio + dokter zeggen beiden: Luisteren naar je lichaam, voel je dat je rugklachten erger worden door het rijden, dan moet je stoppen zo niet, kan je lekker doorrijden.

En met rugklachten alleen rijden op een fijnzittend paard waarop je makkelijk met de bewegingen mee kan gaan.

Nou heb ik een hobbelpony die vreselijk zit en krijg ik wel degelijk meer last van mijn rug na het rijden... maar goed wat moet, dat moet Tong uitsteken

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:54

Als ik pijn in mijn rug heb, ga ik lekker paardrijden. Dan gebruik ik al die spieren weer eens goed en door het kantelen van mijn bekken, worden de spieren in de onderrug( mijn zwakke plek) ook flink gebruikt. Dan is mijn rugpijn gewoon over! Maar luister vooral naar je lichaam!