HENGSTEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:34

Hengsten houden is een vak appart, Een tip voor het meiske dat zo graag een hengst wil.

Kijk of je een tijdje bij een hengstenhouder kan werken. Leer eerst met hengsten omgaan. Daarnaast moet je jezelf afvragen of het het waard is om een paard hengst te houden. Ik vind dat als je een paard hengst houd terwijl dat niet functioneel is (dus voor de dek) dat je je paard toch wel een beetje mishandeld. Je paard zal moeilijk sociale contacten kunnen onderhouden en dat is voor een paard (aangezien het een kuddedier is) essentieel.

Hengsten hebben een heel andere benadering nodig dan ruinen en merries en er zijn ook genoeg ruinen en merries met heel veel uitstraling.

Wij hebben hengsten, allen even braaf. En dat heeft voor een groot deel te maken met de opvoedin en de benadering nu. Hengsten blijven altijd dieren, (hoe braaf ook) die je extra in de gaten moet houden en die je nooit kan vertrouwen. Het hoeft trouwens niet eens aan de hengst te liggen, stel er rijd iemand met een hengstige merrie een halve meter voor je langs, jouw hengst gaat dan (hoe braaf hij ook is) echt wel flippen, want zijn natuur (en instinct is altijd sterker dan kennis) zegt EROP!!!!.

Ga gewoon een tijd bij een hengstenhouder kijken voordat je aan een hengst begint


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:42

Helemaal met Gijsenkom eens!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:42

Sorry.. kim bedoelde ik Bloos!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 16:47

soooow, heel erg bedankt voor al jullie tips/adviesen/ervaringen, ik denk zeker wel dat ik er iets mee kan.
ik neem niet zomaar een hengst, heb er met heel veel mensen over gepraat en nog ben ik niet zeker, het is moeilijk om met een hengst om te gaan en op wedstrijden KAN je hengst idd problemen geven.
Ik denk er zeker nog heeeel goed over na!!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 16:24

verder niemand tips???

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:23

Ik heb ook twee hengsten gereden en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wel zijn ze vaak veel sneller afgeleid dan een ruin of merrie, maar dat is ook per hengst verschillend. Maar bij hengsten moet je tijdens het rijden toch blijven opletten al zijn ze nog zo braaf...

.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:47

ik heb zelf twee hengsten en ze zijn allebei echt superbraaf en zullen je nooit bijten of schoppen...
maar je moet bij een hengst nou eenmaal altijd op je hoede blijven!!
hou hem altijd in de gaten....
plus dat ik kan zeggen uit ervaring dat je bij een hengst veel harder moet werken om zijn aandacht er bij het rijden bij te houden, ze zijn veel sneller afgeleid als bijv. een ruin....
plus dat je toch wel enige rijervaring moet hebben, want ze kunnen weleens wat gek doen als je op vreemd terrein met ze komt....

ik zeg heel eerlijk.... met een hengst kun je omgaan of niet...
niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd.. Bloos
maar daarnaast zeg ik ook dat als je heel erg consequent bent je ook zeker wel een heel erg fijn maatje kunt hebben aan een hengst, zolang hij maar duidelijk weet wie de baas is Schijnheilig

!!de appies worden ondergewaardeerd!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers