Peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dewylara

Berichten: 72
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Heemskerk

Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-03 14:42

Wie van jullie gebruiken allemaal peesbeschermers? En gebruiken jullie dit altijd of bijv. alleen met een buitenrit?

En waar zijn peesbeschermers precies voor?

Groetjes Dewy


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:48

Hier is nog wel een leuk topic over:
[VMR] Altijd peesbeschermers bij het rijden?

Ik gebruik ze tot nu toe bijna nooit, maar wil ze wel graag voor Trix, voor het springen en (lange) buitenritten. Ik heb er toto nu toe nog maar een keertje mee gereden, dat was tijdens een endurance. Haha!
Peesbeschermers zijn er gewoon voor om de pezen te beschermen, toch? Net zoals strijklappen. Er zijn ook mensen die beweren dat ze een ondersteunend effect hebben maar ik weet niet wat ik daarvan moet geloven. Verward

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:26

ze zorgen ervoor dat de achterhoeven niet tegen de achterkant van de voorbenen aantikken,verder is het bescherming voor de pezen natuurlijk,ik gebruik ze altijd..

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:57

Ik gebruik ze eigenlijk nooit...alleen als ik mij voorneem om te gaan springen ofzo.
Straks bij mijn jonge pony ga ik ze wel gebruiken, omdat hij nog veel uit balans zal zijn en dan de kans veel groter is dat ie zichzelf aantikt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:49

ik gebruik ze altijd omdat mijn paard nog weleens zichzelf aantikt , dus puur voor bescherming

Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:58

Ik gebruik ze eigenlijk ook altijd, maar dat komt ook omdat micheal wel met zijn benen bij elkaar langs strijkt, en zichzelf wel eens aantikt. maar zelf geloof ik ook niet dat ze stevigheid geven aan de benen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:52

Ik rij al mijn paarden altijd met vierkante bescherming. Meestal betekent dit voor Peesbeschermers en achter strijklappen.

Het is puur voor bescherming voor de benen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:59

Ik gebruik ze bijna voor alles.

Ik rij ermee, zet hem ermee op het land, en losgooien.

Ik heb dus altijd peeskappen en strijklappen om.

Ik heb hem altijd vierkant in de bescherming

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 00:34

Als Fleur ijzers heeft altijd rondom in de peesjes, zonder ijzers alleen bij longeren.
Ze mag er absoluut niet de wei mee in, ben veel te bang dat ze er drukkingen van krijgt.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:52

hallo

Ik gebruik peesbeschermers altijd als ik ga rijden, als ik mijn pony naar buiten doe.
De peesbeschermers zijn er voor zodat ze net hun achterbenen niet hun voorbenen raken, en die van mij sprint nog wel eens weg en dan komen de achterbenen wel eens tegen de voorbenen maar met die beschermers beschermt ze haar voor benen tegen haar achterbenen
ik hoop dat je het een beetje snapt
-x-x--x leoni Vingers aflikken

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:04

Dat was ik nog even vergeten erbij te vermelden: ook in de wei en met longeren hebben mijn paarden bescherming om. Ik heb een keer een paard gehad die zich in de wei lelkijk had bezeerd aan zijn pees doordat hij geen peesbeschermers om had, voor mij dus nooit meer een paard in de wei zonder beschermers.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:37

Ik gebruik ze vooral voor springen. *LOL* Voor dressuur doe ik ofwel geen of wanneer ik echt ga wijken enzo achtergetten aan (strijklappen) maar ik heb gehoord dat dje best zo min mogelijk met getten of bandages moet rijden, omdat het de pezen en spieren een beetje zou verzwakken, weet niet of het waar is, maar ik vind het best logisch klinken,...

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:07

Vierkant peesbescherming en springschoenen tijdens de training en in het land. Ik wil geen onnodige risico's nemen met mijn sportpaarden.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:13

Ik gebruik ze zo goed als nooit, alleen tijdens springen.
En springen doe ik niet zo heel vaak.

En ik vind het juist risico's nemen als je de paarden altijd met die dingen om laat lopen, omdat je dan de pezen e.d. juist verzwakt.
Hetzefde gebeurd bij de mens als die te stevige schoenen dragen (krijg je zwakkerder enkels van).

En als je dan zonder rijd/loopt heb je naar mijn idee een groter risico op blesures.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:42

MrMagic schreef:
Ik gebruik ze zo goed als nooit, alleen tijdens springen.
En springen doe ik niet zo heel vaak.

En ik vind het juist risico's nemen als je de paarden altijd met die dingen om laat lopen, omdat je dan de pezen e.d. juist verzwakt.
Hetzefde gebeurd bij de mens als die te stevige schoenen dragen (krijg je zwakkerder enkels van).

En als je dan zonder rijd/loopt heb je naar mijn idee een groter risico op blesures.


Dus ik had ook gelijk Schijnheilig .

Als je ze heel regelmatig gebruikt, en dan is een keertje vergeet, heb je heeeeeellll veel kans dat je paard mank gaat lopen, of zijn spieren of pezen overbelast, ja toch? Verward

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:56

Naar mijn idee wel.
En wat mij ook is opgevallen binnen de endurance is dat je relatief weinig mensen daar ziet die wel met peeskappen e.d. rijden.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:07

ik gebruik over het algemeen altijd peesbeschermers en meestal ook nog strijklappen, dit is puur ter bescherming.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:07

OP lange afstanden en buitenritten word het ook ten zeerste afgeraden. Vooral omdat vuil (zand e.d.) kan gaan schuren, Verward dus heel lastig voor je paard, en het kan zelf de beentjes van je paard blesseren! (Dit zijn de woorden van een veearts, niet uit m'n duim gezogen dus) Schijnheilig

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:16

Het grootste risico van het inpakken van de pezen is het risico op oververhitting van de pezen.

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:32

blancatje"]
[quote="MrMagic schreef:
Ik gebruik ze zo goed als nooit, alleen tijdens springen.
En springen doe ik niet zo heel vaak.

En ik vind het juist risico's nemen als je de paarden altijd met die dingen om laat lopen, omdat je dan de pezen e.d. juist verzwakt.
Hetzefde gebeurd bij de mens als die te stevige schoenen dragen (krijg je zwakkerder enkels van).

En als je dan zonder rijd/loopt heb je naar mijn idee een groter risico op blesures.


Dus ik had ook gelijk Schijnheilig .

Als je ze heel regelmatig gebruikt, en dan is een keertje vergeet, heb je heeeeeellll veel kans dat je paard mank gaat lopen, of zijn spieren of pezen overbelast, ja toch? Verward
[/quote]


Volgens mij al heeeeeel vaak hier gezegt: Peesbeschermers beschermen de benen maar geven GEEEN steun. Tenzij je ze zooooo strak doet dat alles opzet eronder. Mijn paard loopt er al 5 jaar mee en loopt echt niet kreupel zonder hoor. Fabeltje.

Ik doe er alles mee en het wordt vergeten als bescherming paard gaat niet op. Met een peesblessure ben je verder van huis.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:35

blancatje schreef:
OP lange afstanden en buitenritten word het ook ten zeerste afgeraden. Vooral omdat vuil (zand e.d.) kan gaan schuren, Verward dus heel lastig voor je paard, en het kan zelf de beentjes van je paard blesseren! (Dit zijn de woorden van een veearts, niet uit m'n duim gezogen dus) Schijnheilig


Dat klopt wel idd met zand moet je oppassen. Er zijn als het goed is ook speciale voor die wel bescherming geven maar niet schuren.

De benen goed koelen na een rit is ook erg belangrijk.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:06

baad het niet dan schaad het niet!! je moet gewoon kijken of jou paard dus zich zelf aantikt zo ja dan gebruikje ze zo nee nou dan niet

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:07

baad het niet dan schaad het niet!! je moet gewoon kijken of jou paard dus zich zelf aantikt zo ja dan gebruikje ze zo nee nou dan niet

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:17

Ik gebruik ook, gewoon omdat Zilvia nogal ruim loopt en aantikt, dus gewoon als bescherming!!

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:43

Ik gebruik ook altijd peesbeschermers tijdens het rijden/longeren. En tis inderdaad puur voor bescherming bedoelt. Na het rijden spoel ik in ieder geval altijd z'n benen af. Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Delaja, Jussem, LauraDB, Marjaxox, ramasso, rover_ en 73 bezoekers