Wat heeft mijn CAVIA?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:22

Lepeltje schreef:

Ja klopt, sorry.. Scheve mond Ik las net een stukje terug en moet je wel gelijk geven dan.. Knipoog
Maar ik blijf erbij dat ze beter snel naar een DA kan gaan.


Dat probeer ik haar nu al een topic lang duidelijk te maken maar ze mag niet. Zie hierboven Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:27

ThePast03"]
[quote="Lepeltje schreef:
En als je cavia vieze oortjes heeft kan het zijn dat hij mijten heeft. (krijgen ze schurft van Knipoog ) Dat kan je behandelen met Bogena anti mijt, maar ga gewoon langs de DA als je je cavia levend wil houden. Ze takelen erg snel af. Scheve mond


Dat heb ik ook al gezegd maar volgens haar dierenwinkel is het alleen maar mijt als je cavia van achter tot voor onder zit
Ik heb ook al meerder keren gewaarschuwd dat cavia's heel snel achteruit gaan maar ze mag niet naar de DA van haar moeder die dierenartsassistente is geweest.
Misschien toch handiger om alles te lezen, hoef ik niet zoveel te typen Haha!
[/quote]

Hihi, eigenlijk zit ik je gewoon over te typen. Knipoog Nee geintje, beetje dom om niet alles te lezen maar ik wilde het even melden. Haha!
Nou ja, weet ze iig zeker dat wat we zeggen de waarheid is, toch? Ik was allang zelf op de trein gestapt ofzo, als je zelf gaat dokteren met je dieren gaat het toch vaak niet goed. (ook al is je moeder dierenartsassiatente geweest)

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:33

Sorry hoor, maar als je moeder dierenartsassistente is geweest lijkt mij dat ze ook wel weet dat een cavia die niet eet naar de dierenarts moet, en anders gewoon doodgaat. Op deze manier tekent ze het doodvonnis van je cavia. Als je niet gaat, gaat hij dood. Neem het maar van mij aan.
En wat ThePast03 al zegt, waarom neem je in godsnaam een huisdier als je de dierenarts te duur vindt? Jij hebt gekozen om dat beestje te houden, dus als het ziek is moet je ervoor zorgen. Daar heeft dat beestje recht op. Als je moeder niet naar de dierenarts wil dan ga je op de fiets met je cavia in een doos (tochtvrij) en betaal je het van je eigen centen. Mijn cavia heb ik zelfs een keer in de kliniek op laten nemen omdat hij ziek was!

Kom op, ga nou naar de dierenarts met je cavia, want binnen een paar dagen is hij dood als je er niets aan doet. Hoe langer het duurt dat hij niet eet (als ze stoppen met hooi eten zijn ze echt heel erg ziek), hoe kleiner de kans is dat hij het redt. Ik vraag me nu al af of hij het overleeft....

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:22

een cavia kan heel erg weinig hebben. Ziek=(vaak) dood, zeker als je zo lang wacht omdat je te beroerd bent om naar de dierenarts t gaan.

Ben blij dat jouw moeder mijn dierenarts assistente niet is zeg! Hart voor dieren wordt hier hard voor dieren.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:33

hoi wat je misschien ook kan doen is naar www.google.nl gaan en dan intypen cavias google is een zoekmachine en kan dus heel wat informatie voor je opzoeken!!!1
misschien heb je er wat aan!!!!
Groetjes Anneloes

succes

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:34

hoi wat je misschien ook kan doen is naar www.google.nl gaan en dan intypen cavias google is een zoekmachine en kan dus heel wat informatie voor je opzoeken!!!1
misschien heb je er wat aan!!!!
Groetjes Anneloes

succes

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:21

Wat kan het zijn? Ik denk dat je goeie kans maakt op een algehele slechte weerstand met een vitamine C gebrek eroverheen en eventueel nog een virusje.
Wat moet je doen? Eigenlijk als een haas naar de dierenarts, want zieke cavia betekent vaak dode cavia.
Is dat echt geen optie? Begin dan met het beestje fatsoenlijk te voeren. Dagelijks groenvoer (niet overdreven veel), altijd hooi beschikbaar, kwalitatief goed voer en eventueel aanvullen met vitamine C pilletjes voor mensen en het water regelmatig verversen (van dat laatste weet ik niet of je dat al deed). Dat is absoluut geen grote moeite, ook niet heel duur en je bent het je cavia gewoon verplicht. Een huisdier nemen betekent verantwoordelijkheid ervoor dragen.

Voor verzorgingssites:
cavia.pagina.nl (vanaf deze site kun je zo verder klikken)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:29

(ik zeg meteen maar even dat ik niet de hele topic gelezen heb) Maar ik had die caaf nooit maar dan ook nooit gekocht daar. Mijn caafjes (jongen van dit jaar dan) zijn nu respectievelijk 720 en 680 gram (4 maanden oud en vrouwjtes). Een beer mag sowieso nooit onder de kilo zitten. Dat ie afvalt is niet goed en ga daar ajb mee naar de DA beter een keer teveel dan te weinig. ALs je voer hebt waar vit C hebt, altijd bijvoeren en dagelijks die vit C druppels geven. Want dat de tanden afbreken duidt inderdaad op een vit C gebrek. Als het een peruvan is moet zijn haar glad aan een gesloten liggen en zijn oogjes moeten helder staan en als een caaf 1 dag niet eet is het niet goed, want dan kunnen de darmen stil komen te liggen en dan gaat ie zeker weten dood. Geef hem desnoods dwangvoeding (zelf zo gemaakt, men neme fruit een staafmixer en sinaasappelsap, mengt het door elkaar en klaar is fruithapje en een stuk goedkoper) en met een spuitje achter in de bek spuiten. Dwing hem om per keer dat je hem voert 3x een spuitje te geven (zo'n klein spuitje dan). En dit meerdere keren per dag.
Ik heb een keer gekeken naar caafjes in een dierenzaak en deze hadden allemaal mijt..... sindsdien koop ik ze gewoon weer bij fokkers waar ik de andere caafjes ook zien kan. Bevalt mij een stuk beter namelijk.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 17:49

Weet iemand hoe duur die vitaminetabletjes zijn?
En hoe duur de dierenarts is (als je uhm laat nakijken, je-weet-wel)?

Ik probeer het anders wel zelf te betalen!!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:14

Relliej schreef:
Weet iemand hoe duur die vitaminetabletjes zijn?
En hoe duur de dierenarts is (als je uhm laat nakijken, je-weet-wel)?

Ik probeer het anders wel zelf te betalen!!


Die tabletjes zijn een paar eurotjes bij de Kruidvat (eigen merk).
Een consult voor een knager kost bij onze DA 7,50 euro
Wel even bellen wat het bij jouw DA kost, want dat wil nog weleens verschillen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 18:21

gelukkig is mij pa niet zo moeilijk als mijn ma
me vader wilt de helft van de DAkosten betalen *LOL*
ik ga alleen morgen tot vrijdag op kamp van school
moet ik dan wachten tot vrijdag?? ik wil er graag zelf bij zijn

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:23

Relliej schreef:
gelukkig is mij pa niet zo moeilijk als mijn ma
me vader wilt de helft van de DAkosten betalen *LOL*
ik ga alleen morgen tot vrijdag op kamp van school
moet ik dan wachten tot vrijdag?? ik wil er graag zelf bij zijn


Dierenarts bellen en gelijk een afspraak maken voor vanavond!
Vrijdag is echt veel en veel te laat!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 18:25

en als ze 's avonds niets doen?? Verward

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:28

Relliej schreef:
en als ze 's avonds niets doen?? Verward


Als jij uitlegt dat je cavia al een tijdje niet meer eet en het nu echt kritisch wordt (en dat wordt het!!) dan laten ze je echt wel komen hoor.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 18:47

maar mijn cavia heeft het sinds zondag (is niet zo héél lang)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:56

Relliej schreef:
maar mijn cavia heeft het sinds zondag (is niet zo héél lang)


Dat is voor een cavia extreem lang!

Pebbels

Berichten: 216
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:11

Als je vitamine C wilt geven kan je ook van die flesjes kopen. Daar zit van dat gelige vloeibare spul in en dat moet je in het waterflesje of bakje doen. Omdat je cavia wel groenvoer eet,maar geen hardvoer kan het zijn dat hij misschien iets met zijn kiesjes heeft. Onze cavia heeft daar ook last van gehad. Mijn advies: toch maar even naar de dierenarts.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 19:26

Dat flesje heb ik Pebbels. Party!!
Dit mag oud topic worden.
Ik ga vanavond naar de dierenarts. (waarschijnlijk)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 20:16

Fijn, we gaan gvd niet naar de DA. Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:21

Appel en wortel zit nauwelijks vit.C in.
Goede vit.C verstrekkers zijn: (mg vit. C per 100 gr product)
Aarbei (60)
Boerenkool (100/125)
Bloemkool (70/80)
Paprika (100/150)
Spruitjes (150)
Witlof (114)
Peterselie (172)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 20:25

Thnx Lachen

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:09

Die druppeltjes viamine c kan je beter niet kopen. Je caaf moet nl al het voer opeten om dan de voldoende vit. c binnen te krijgen. En als je het in zijn drinkwater doet moet hij zijn hele fles water leegdrinken, elke dag weer. Het slimste zijn dus toch de vitamine c pilletjes.

Hee, maar bel nou gewoon zelf de dierenarts. Hup, een afspraak is zo gemaakt. Een consult voor knaagdieren was bij ons 8,50, maar daar komen waarschijnlijk nog kosten overheen van de medicijnen en injecties die hij waarschijnlijk krijgt.

Maarre...je wacht echt te lang.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:13

ik gok dat ze afhankelijk is van haar ouders..... (wil niks goedpraten, maar heb werkelijk geen idee hoe oud ze is)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 22:06

Ik heb vanavond de DA gebeld. Alles kon ik niet meer bereiken. Boos! Ik heb nu een tabel gemaakt, zodat mijn ouders de cavia bijhouden hoe het met hem gaat. Zien ze er (te veel) veranderingen in dat het slechter gaat, dan gaan ze naar de DA. Ik ga morgen tot vrijdag namelijk op kamp. Huilen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:18

Tja, ben het helemaal met de rest eens dat je al bij de DA had moeten zitten. Maar goed, daar heb je verder niets aan.
Waar ik aan denk, is idd te lange kiezen, of misschien een oorontsteking (kunnen ze heel ziek van zijn).
ThePast03, cavia's niets anders geven omdat ze 'verwend' zijn, moet je absoluut niet doen (!), cavia's zijn namelijk zo eigenwijs dat ze zich doodhongeren. Verder dwangvoeren is geen slecht idee als hij zo vermagert. Wat je daar heel goed voor kan gebruiken (hebben wij op advies van DA voor verschillende cavia's gebruikt) is Nutrilon Soya, verkrijgbaar bij de drogist.