Haar overeind bij inspanning/warmte?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Haar overeind bij inspanning/warmte?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 13:49

Ik ben eens benieuwd of er bokkers onder jullie zijn waarbij het paard ook zijn haren overeind zet bij inspanning en warmte.
Odin doet dat namelijk als het warm is en ik longeer hem. In het begin is er niks te zien, maar voordat hij begint met zweten zie je vooral op zijn kont en bij zijn flanken, en soms later ook op zijn hoofd, dat hij zijn haren overeind zet, waardoor hij een soort zijde-achtige gloed krijgt. Als je dichtbij kijkt zie je echt al zijn haar daar overeind staan.

Zou hij de enige zijn met deze vreemde "afwijking" of hebben jullie ook zo'n paard (of kennen er een die het ook heeft).

Ben gewoon nieuwsgierig!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:34

die van mij staat al met de haren overeind als ik hem ga poetsen Haha!
hij heeft nu al een berevelletje en met dat warme weer van het weekend verhaard hij als een gek. hij lijkt net een teddybeertje zo pluizig ziet dat er uit als de haren omhoog staan.

die van mij krijgt alleen doffe gloed ipv een glanzende.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 15:50

Hoi,
Die van mij deed dat gisteren inderdaad ook. Hij stond in het zonnetje (warm..) en met poetsen stond zijn haar dus ook rechtovereind, vooral bij de kont en flanken. Aan de schaduwzijde deed hij dit niet.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 17:56

Verder geen paarden die dit ook hebben?

Het is trouwens meer een soort van fluweelachtige gloed die je ziet als hij zijn haar overeind heeft dan zijde, ik legde het verkeerd uit.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:24

De huid van een dier (ook bij mens) is een orgaan. Bij heel heet weer of 'heat exhaustion' gaan de haartjes soms recht staan om zo het lucht aan de huid oppervlakte te kunnen zodat er wat afkoeling kan gebeuren. In rust stand of in schaduw gaan de haartjes weer liggen.

Een andere kijk: het recht staan van haren op een plek waar een orgaan ligt, bijv. de nieren, kan een indicatie zijn dat deze orgaan overbelast of ziek is. Voorbeeld: kijk naar je paard, zie je op zijn flanken op ongeveer een handbreedte van de ruggengrat een donkere 'verkleuring' of schaduw effect. De 'schaduw' ziet eruit als een hoefijzer : deze liggen heel vaak op de hoogte van de nieren links en rechts en duiden op een overbelasting van die orgaan.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 19:34

Peterina schreef:
De huid van een dier (ook bij mens) is een orgaan. Bij heel heet weer of 'heat exhaustion' gaan de haartjes soms recht staan om zo het lucht aan de huid oppervlakte te kunnen zodat er wat afkoeling kan gebeuren. In rust stand of in schaduw gaan de haartjes weer liggen.

Een andere kijk: het recht staan van haren op een plek waar een orgaan ligt, bijv. de nieren, kan een indicatie zijn dat deze orgaan overbelast of ziek is. Voorbeeld: kijk naar je paard, zie je op zijn flanken op ongeveer een handbreedte van de ruggengrat een donkere 'verkleuring' of schaduw effect. De 'schaduw' ziet eruit als een hoefijzer : deze liggen heel vaak op de hoogte van de nieren links en rechts en duiden op een overbelasting van die orgaan.


Bedankt voor je heldere uitleg Peterina!
In het geval van Odin staat het haar voornamelijk overeind op zijn kont, dus echt de achterhand. Ik weet welk gebied je bedoelt met het gebied waaronder de nieren zitten. Bij sommige paarden zie je een soort verdikking aan weerszijden van de ruggengraat op de flanken (dezelfde plek als jij bedoelt denk ik). Ik heb wel eens van een alternatief genezer gehoord dat dit ook duidt op nierproblemen. Maar dit zit er dan altijd, dus ook in rust.

Bij Odin gaat het haar alleen maar overeind als hij in de zon behoorlijk aan het werk is, en dan dus op zijn kont en ook op zijn hoofd. Het ziet er apart uit, met die fluweelachtige glans. Ik heb zelf dus niet het idee dat het in zijn geval met zijn nieren te maken heeft.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:41

als een paard in de volle zon staat of loopt dan gaan de haren ook vaak rechtovereind staan, er komt dan een luchtlaagje tussen de haren, en dat isoleert, en wat isoleert tegen de kou, houd ook de warmte tegen of die warmte nou van binnen komt (lichaamswarmte) of van buiten (zon)

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:33

Hm nooit gezien, toch eens op letten. Lijkt me wel een grappig gezicht