ruiteretiquette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 14:18

iedereen weet wat het is en repecteerd ze ook Schijnheilig (als je op je paard zit Haha! ) je weet dat je elkaar in stap passeerd en zo zijn er nog wat regels, maar wat zijn de andere regels?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:20

elkaar de ruimte geven
vragen of je kunt inhalen

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:26

niet roken ivm brandgevaar. wandelaars passeer je in stap. niet door jong aanplant rijden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:30

ook op ruiterpaden je hand uitsteken, voor de andere ruiters achter je.
Zoals je zelf als zegt in stap paseren, en dan niet meteen als je voorbij bent wegcrossen, maar pas als je de bocht om bent. Of als je een heel stuk verder weg bent.
Ook moet je rekening houden met eventuele fietser of wandelaars op het pad langs het ruiterpad. Als het pad waar je op rijdt bijvoorbeeld heel modderig is of juist heel droog, dan moet je daan niet overheen galoperen. OMdat de fietsers of wandelaars dan onder de modder of zand komen. Als mensen je op een kruispunt voorlaten, moet je ze daar voor bedanken, niet iedereen heeft begrip voor een ruiter en zijn paard.
Kruisingen in stap oversteken. Mensen schrikken als er opeens een dravend of galoperend paard uit een zijpad komt.
En nooit met iemand in discussie gaan als hij neit voor je aan de kant wilt op een ruiterpad. (maar je kunt mensen er natuurlijk wel op wijzen dat een ruiterpad niet het meest veilige pad is om op te wandelen)
Afstappen als een tereinbeheerder of politieagent iets van je wilt weten. het staat namelijk niet zo netjes als jij 'hoog op je paard'blijft zitten, dat wordt als arrogantie beschouwt.
(bron: mezelf met behulp van ruiterbwijsboek! Haha!)

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:30

Linkerhand heeft voorang Knipoog

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:11

honden in stap passeren vind ik er ook bij horen.
als je voorbij een hond scheurt, wil die hond 9 van de 10 keer achter je aan. als hij los loopt is het voor jou en de eigenaar lastig, en als hij aan de riem loopt, heeft de eigenaar het vaak lastig.
als je gewoon rustig passeert, blijven de meeste honden gewoon rustig en hebben baasjes de tijd om hun hond bij zich te roepen, wanneer dat nodig is.

moet er wel even bij zeggen dat ik het erg jammer vind dat sommige hondeneigenaren het normaal vinden om hun hond luidkeels blaffend tussen de benen van je paard door te laten rennen als jij rustig probeert te passeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:16

vanja schreef:
iedereen weet wat het is en repecteerd ze ook Schijnheilig (als je op je paard zit Haha! ) je weet dat je elkaar in stap passeerd en zo zijn er nog wat regels, maar wat zijn de andere regels?


Niet iedereen weet dat blijkbaar Boos!
[VvdD] Ik ben dus echt BOOS!!
Wat ik zelf nog wel eens mis, geen troep achterlaten in het bos.
Vind regelmatig snoepwikkels en lege blikjes op het ruiterpad

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:19

Ik zal even eerlijk zijn:

Op het strand passeer ik wandelaars ook in galop of draf, passeer ik honden in draf of stap en soms wil ik ook nog wel andere paarden in draf passeren.

Dit uiteraard alleen als er voldoende ruimte is (lees minimaal 3 meter). Mocht een hond achter me aan komen dan ga ik naar stap. Ruiters roep ik altijd aan en ik vraag of ik kan passeren.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:39

Annetje schreef:
Afstappen als een tereinbeheerder of politieagent iets van je wilt weten. het staat namelijk niet zo netjes als jij 'hoog op je paard'blijft zitten, dat wordt als arrogantie beschouwt.


Ja daaggg, blijf lekker zitten, moet al zo vaak op en afstappen bij die hekjes. (plus dat je er sneller vandoor kunt als er om je vergunning/ruiterbewijs gevraagd wordt Schijnheilig )

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:53

Pff het is al zo lang geleden dat ik mijn ruiterbewijs gehaalt heb dat ik een gevaar op de weg zou zijn Haha!
Weet de helft van de regels niet meer, dat van alleen in stap passeren nog wel (of ik het doe is een tweede Schijnheilig )

Verder kan ik me herinneren dat je vooral om de natuur moet denken. Als je paard wilt eten mag dat?:

a) nee, de planten kunnen giftig zijn
b) nee, zo kan het paard de natuur beschadigen
c) ja, waarom niet?

Deze vraag kan ik me nog goed herinneren. Het antwoord was dus B..
Terwijl ikzelf voor A zou gaan.

Ps, dit was de ouder versie van het ruiterbewijs

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:02

Citaat:
niet door jong aanplant rijden.

Wanneer je toch in jong aanplant komt, ga dan achteruit weer terug, of iig zoveel mogelijk dezelfde weg weer terug. Zodat je zo min mogelijk beschadigt.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:35

van de politiemoet je het maar hebben. je mag als je met je paard op straat loopt met je hand een sein geven dat de desbetreffende auto langzamer moet.

zo deed ik dat ook toen ik op de weg reed met mijn paard. komt er een politie busje aan karrenmet 80!!!!!!!!!!1 km per uur en gewoon mijn sein negeren en vervolgens me aan kijken, te lachen en nog maar eens gassen om zo de hoek om te verdwijnen..

zoiets snap ik nouw niet he, tegenwoordig is alles maar asociaal, je zou bijna de weg nie meer opdurfen.

of terwijl ik op me paard net een bruggetjeover ging, een luidkeels blaffende hond tegen komen. mijn paard scheet in zijn broek, dus begon te steigeren enzo, lag bijna van het bruggetje af. ik roepen naar die mensen en geen reactie. ik nog harder roepen. met veel moeite kom ik van me paard af, ik geleid hem(looptnu braaf achter me aan) en zeg tegen die mensen dat als er geroepen wordt, dat er reactie gegeven moet worden.

kijken ze me dom aan, zeggen ze.. kan ikniets aan doen dat mijn hond blaft roept de hond bij zich en hij is stil , hij ging alleen maar tekeer tegen de eenden in het riet.

zulke mensen snap ik niet hoor en mij vervolgens uitschelden

moeten wij dan nog netjes zijn tegen zulke mensen?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:43

daniel79"]
[quote="Annetje schreef:
Afstappen als een tereinbeheerder of politieagent iets van je wilt weten. het staat namelijk niet zo netjes als jij 'hoog op je paard'blijft zitten, dat wordt als arrogantie beschouwt.


Ja daaggg, blijf lekker zitten, moet al zo vaak op en afstappen bij die hekjes. (plus dat je er sneller vandoor kunt als er om je vergunning/ruiterbewijs gevraagd wordt Schijnheilig )
[/quote]
Maakt mij neit uit want ik HEB mijn ruiterbewijs, daarom weet ik die regels ook. Ik stap er dus wel af, hekjes kun je trouwens gewoon vanaf het paard doen hoor!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 18:50

Annetje schreef:
want ik HEB mijn ruiterbewijs, daarom weet ik die regels ook. Ik stap er dus wel af, hekjes kun je trouwens gewoon vanaf het paard doen hoor!



Waarom zou ik m'n ruiterbewijs halen? Geldklopperij imo. Beetje logisch nadenken en je weet/kunt het ook, toch?

Niet alle paarden zijn zo lomp als de mijne wbt hekjes Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:33

Waarom ruiterbewijs halen? Dan heb je meteen een ongevallenverzekering (geloof ik) en bij sommige maneges, kun je dan zonder begeleiding een paard mee krijgen in de bossen (heb namelijk geen eigen paard) Voor mij was het ook zodat ik weet wat ik moet doen en gewoon kennis krijgen. Leren springen, want dat kon en durfde ik niet (durf ik nog niet maar oké) en als ik mijn ruiterbewijs wilde halen moest ik wel springen. In sommige natuurgebieden is het al verplicht om je ruiterbewijs te hebben omdat er wilde beesten rondlopen (weet niet waar hoor) en ze willen het ook verplicht stellen op de openbare weg.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:22

gekke_koei schreef:

moeten wij dan nog netjes zijn tegen zulke mensen?


ja, anders gaan mensen ons helemaal niet meer respecteren..

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:14

Ik heb geen ruiterbewijs ga het ook nooit halen(red het al 25 jaar zonder...of t moet verplicht worden)maar met een beetje gezond verstand en/of fatsoen kom je ook al een heel eind Lachen .
Ik kan dus pisnijdig worden op mensen die in draf/galop rakelings voorbij komen terwijl ik daardoor op een bommetje zit...en dan de opmerking "moet tie maar tegen kunnen" als ik liefelijk Haha! roep waar ze nu mee bezig zijn........

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:09

Weet je wat het probleem op het strand is als je elkaar in stap passeert en je gaat dezelfde richting uit? Dan kom je niet meer van elkaar af Haha! Je blijft op elkaars lip zitten en kan beiden niks meer. Vandaar dat ik meestal gewoon vraag of het erg is als ik ga draven als ik voorbij ben, en ik heb daar nog nooit een nee als antwoord op gehad Haha!

Wandelaars op het strand met genoeg ruimte passeer ik niet in stap, ik scheur er ook niet in rengalop langs, maar met 20 meter ruimte ertussen moet een handgalopje toch makkelijk kunnen.

Tenzij er honden bij zijn, dan draaf ik rustig, stap vind ik niet prettig dan omdat ik dan te lang bij de hond en wandelaars blijf plakken zodat de hond langer de kans krijgt om om Flair haar benen heen te gaan hangen.

Op het ruiterpad in de duinen ben ik eigenlijk nog nooit andere ruiters tegengekomen nu ik erbij nadenk Verward Wandelaars lopen daar op het voetpad.

Verder de bakregels... sja dat weet iedereen toch?
Draf voorrang op stap, linkerhand op rechterhand, zijgangen vrije baan, roepen wanneer je erin en eruit gaat of stilstaat op de hoefslag enz.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:00

flair schreef:
Vandaar dat ik meestal gewoon vraag of het erg is als ik ga draven als ik voorbij ben, en ik heb daar nog nooit een nee als antwoord op gehad Haha!

*LOL* Volgens mij moet die nee een ja zijn, zoals je het nu zegt. heb je van andere ruiters nooit van ze weg mogen draven. Haha!