hackamore vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

hackamore vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 11:36

kan iemand mij vertellen hoe een hackamore nou precies werkt?
wat is de bedoeling daar van.

wat is het verschil tussen lange en korte scharen

ik weet er echt niets van, behalve dat ik het er een beetje ingewikkeld uit vind zien in de winkel

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:02

Een hackamore werkt op de neus ipv in de mond. Hoe langer de scharen hoe meer hefboomwerking (dus scherper) hij is.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:11

Sorry voor deze zijweg. Ben mij nl. ook wat aan het oriƫnteren over een bitloze optoming. Maar wanneer ik druk geef op de mondhoeken of op het neusbeen van mezelf, vind ik de inwerking op het neusbeen te verwaarlozen, wat een pijn moet een bit in de mondhoeken veroorzaken. En volgens mij moet je toch wel erg veel druk zetten op de teugel wil je het neusbeen breken, hetgeen altijd wordt aangevoerd om zo'n hackamore niet te gebruiken. Of zie ik het nu allemaal verkeerd Verward .

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:17

Ja maar Opala, door de scharen aan de hackamore is er nogal een flinke hefboomwerking. Door een kleine ophouding met je hand krijg je veel druk op het neusbeen.
Een kleine ophouding met mijn hand bij een normaal trensje komt veel minder sterk door.

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:18

Ik denk dat je verschil moet maken in 'druk geven' en 'pijn'.
Een netjes luisterend paard heeft genoeg aan 'druk', luisterd hij minder snel dan zal er in oplopende mate sprake zijn van 'pijn'.

Persoonlijk vind ik dat je met een bitloze optoming toch in bepaalde situaties minder te vertellen hebt dan met een bit. Je bent dan met een neus-optoming eerder geneigd om harder in te grijpen, dus zal er eerder 'pijn' zijn. Zeker gezien de lange scharen die een hackamore heeft wordt de druk van je handen als snel eerder in 'pijn' omgezet als met een bit.

Verder heb je ook in neus-optomingen heel veel verschil in gebruikte materialen en dus ook in inwerking, net als met bitten trouwens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:27

Val allemaal wel mee. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van de kinketting (noem het even zo, kan ook gewoon een leertje zijn natuurlijk). Lange bomen met een losse kinketting heeft nagenoeg weinig effect, terwijl een nauwsluitende kinketting met een korte schaar wel weer heel scherp inwerkt.

Ik vind dat een correct zittende hackemore nog altijd een betere oplossing is dan het zoveelste scherpere bitje in onkundige ruiterhandjes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:42

Sugarmiss schreef:
Een hackamore werkt op de neus ipv in de mond.

en op de kin en achter de oren.

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:13

Maar dat doen bepaalde bitten ook Lachen

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:38

Wat de scharen betreft: de hoek mag nooit groter worden dan 45 graden....Dat is waar veel ruiters met een hackemaore met lange scharen de boot mee in gaan omdat die hoek meestal al rond de 35 graden zit en met de minste druk op de teugels heb je dus al een hoek van 45 graden....een hoge druk dus.

Kim

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:25

Ik rij sinds 2 weken met een Hackamore. Dit allemaal wegens omstandigheden (zie profiel), anders was ik niet aan een Hackamore begonnen. In eerste instantie omdat het me toch wel een eng idee leek om 'zonder' bit te rijden, ten tweede wist ik niet zo goed hoe de boel in elkaar stak en hoe het te gebruiken was en ten derde ging het met bit toch ook best aardig. De eerste keer dat ik met Hackamore reed, ben ik naar buiten gegaan. Stan is in de bak onwijs braaf (buiten wat minder), dus dat was de ultieme test om te kijken hoe hij erop reageerde. Toen hij (zoals gewoonlijk) ervan tussen wilde vliegen om mij vervolgens vliegles te geven, gaf ik links een korte ophouding en meneer stond stil! Met bit was ik inmiddels als 2 km verder geweest met keelpijn en zonder stem van het HOOOO schreeuwen. Mijn ervaring is dus prima, maar ik weet niet wat hij gaat doen als hij eenmaal gewend is aan de druk op zijn neus. Als een paard voor de eerste keer een bit inheeft, reageert het paard ook prima, wat minder kan worden doordat het paard het gewend wordt.
Wel heb ik hele enge verhalen gehoord over dat je de paardenneus kan breken. Ik ben dus echt onwijs zacht met mijn handen, gewoon uit angst dat ik iets kapot maak. Mijn ervaring met de Hackamore is nog vers, dus ik weet niet wat de toekomst voor mij in petto heeft...
Alleen vind ik het wel jammer dat je met een Hackamore geen wedstrijden mag rijden...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 16:40

we hebbenvandaag ff gekeken naar het gebit van mijn paard, schijnt niet zo best te zijn. ze knarsetand ook constant, speelt niet met het bit en is bovendien ook heel gevoelig.
we gaan er een tandarts bijhalen.maar we willen de mond ook rust geven.
en omdat ze zo hyper reageerd(hoofd constant omhoog, teveel druk is steigeren) heb ik als tip gekregenom een hackamore tegebruiken.

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:28

Een Hackamore ziet best wel strak om het paard zijn neus heen. Als hij dus haken op de kiezen heeft dan kan ook een hackamore daar langs schuren en dus irritatie geven.
Bitloos is dus niet altijd een vervanger voor een paard met een mondprobleem.

Een tandarts lijkt me iid een goed idee.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 18:28

tis niet zo zeer dat ze haken heeft, dat viel op zich wel mee, maar het is afgesleten. het enige wat ze op der bit doet is knarsetanden en flink hard ook. het zag er zo uit alsof ze rotte kiezen had.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:34

gijsenkim schreef:
Val allemaal wel mee. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van de kinketting (noem het even zo, kan ook gewoon een leertje zijn natuurlijk). Lange bomen met een losse kinketting heeft nagenoeg weinig effect, terwijl een nauwsluitende kinketting met een korte schaar wel weer heel scherp inwerkt.

Ik vind dat een correct zittende hackemore nog altijd een betere oplossing is dan het zoveelste scherpere bitje in onkundige ruiterhandjes.


Naar mijn mening moeten ''lange scharen'' en ''korte scharen'' verwisseld worden in dit verhaal.

En dan met de toevoeging dat het materiaal over-de-neus ook van groot belang is.

Bij een standaard Hackamoortje met korte scharen loopt er een breed (zacht onderlegd) leertje over de neus , dat verdeeld de druk dus over een grotere oppervlakte op de neus. En is bovendien zacht en soepel materiaal.

Dat is dus heel wat vriendelijker met dezelfde druk , dan een Hack met lange scharen
(= grotere hefboomwerking) waarbij er een smal en hard neusdeel aanzit.
Soms zelfs een stuk fietsketting..of gewoonweg staal.

Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:32

voor jullie met een hackamore of andere bitloze optoming de openbare weg op gaan, lezen jullie je verzekeringspolis er ff goed op na. Er zijn namelijk verzekeringen die niets uitkeren als er een ongeluk(je) gebeurt en je paard heeft geen bit in!

Petri
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:39

Deze zomer heb ik een trektocht gemaakt in Frankrijk. Cool
Daar werd ook met een hackamore gereden en een hele losse teugel.
Het is echt een heel ontspannen manier van rijden, voor ruiter en paard.
Ik vond het in ieder geval wel heel fijn en de paardjes volgens mij ook.
Je moet de kinketting alleen niet te strak doen, ongeveer een paar vingers ruimte ertussen.
En als je voorzichtig omgaat met de teugels, kan er niets mis gaan.
Wel moet je dus zelf stevig in het zadel zitten en niet aan de teugels houvast zoeken.
Succes.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:15

Ik heb pas geleden ook 2 weken met een hackemore gereden, omdat mijn paard 3 hechtingen had in haar mond. Eerst viel het best tegen, en is het best moeilijk te "sturen". Maar na een tijdje wen je eraan, en gaat het wel steeds beter. Ik had een hackamore met korte scharen en lederen neusstuk (je hebt ze ook van touw, en die werken heel sterk in)
Ik had nou niet echt het idee dat het scherper inwerkte dan bij een bit. Ik vind juist dat het bit scherper inwerkt.
Maar nu rijd ik weer met bit, en dat bevalt eigenlijk ook wel weer....Lachen