Stelling: Consequent straffen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Consequent straffen is net zo belangrijk als consequent belonen

Eens
62 (88%)
Oneens
2 (2%)
Anders...
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 70


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Stelling: Consequent straffen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 17:49

Ik heb een stelling voor jullie en ik ben erg benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben:

Consequent straffen is net zo belangrijk als consequent belonen.

Ben je het daar mee eens of niet en waarom?


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:52

helemaal mee eens! ik denk zelfs dat consequent straffen belangrijker is dan het belonen.
als je 'm steeds beloont omdat het wijken goed ging hoef je dat niet elke keer te doen.
Het moet immers een normale zaak worden.

Met mijn jonge paard gaat het ook zo die prijs ik de hemel in als hij goed op het been aandraaft.
Nu is hij 3 maanden onder het zadel en vind ik het vanzelfsprekend dat hij meteen aandraaft bij iets been.

wanneer hij bijt krijgt hij altijd een dreun.
als hij niet reageerd op mijn been krijgt hij altijd een tik.
Als ik dat niet doe dan denkt hij de volgende keer dat hij wel mag bijten of niet hoeft te reageren op mijn kuit.Dus de ene keer moet hij wel reageren de andere keer hoeft het niet Verward
Draaft hij na die tik wel braaf weg beloon ik altijd weer

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:58

In principe ben ik het er wel mee eens.
Je moet een paard duidelijk laten merken wat WEL en wat NIET mag.

Dus als hij iets niet mag meteen er iets van zeggen ,
''straffen'' dus en straf al naar gelang het vergrijp Lachen

Zo hoort het.

Net als dat je het dier laat merken dat je tevreden bent als hij braaf is.

Dat ontbreekt vaak bij mensen vind ik ,
ze nemen het voor vanzelfsprekend aan dat een paard braaf is en gaan ineens ''straffen'' als hij niet braaf is.

Ik vind het ook belangrijk om af en toe tussendoor eens met een kriebeltje of lief woordje te belonen bij heel simpele dingen.

Zelf straf ik niet alles wat eigenlijk niet mag af.
Omdat ik de regels flexibel hanteer , ik ben altijd de baas en als iets niet mag dan doet ze het niet.

Soms weet ze het echter zo te brengen dat ze er mee weg komt Haha!

Maar dat ''toestaan'' doet niets af aan onze afspraken en de regels waar ze zich aan heeft te houden , dat weet ze dondersgoed Lachen .

Als voorbeeld :

wat vreugdebokjes als ze even niet bereden is , dat mag natuurlijk eigenlijk nooit , bokken onder het zadel....maar ach , dan brengt ze het zo lief en enthousiast dat ik er om moet lachen Lachen

Krijgt ze echter teveel praatjes en is het na een bokje of 4 nog niet over dan zeg ik er wel wat van en is het ook meteen voorbij.

Dus ik ben het met de stelling eens , maar pas het niet strikt toe *LOL*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:58

ik koos anders.
ik beloon ook niet consequent nl. ik laat alles afhangen van het moment waarop, de omgeving, het paard zelf.
evenzo met straffen. dat wil niet zeggen dat een paard me ooit zou mogen bijten, ge gaat dan om onder het rijden iets afstraffen.

en ik kijk ook helemaal per paard. er zijn twee paarden die ik NOOIT, nooit zou slaan. en al helemaal niet als ze klieren. zoeken ze het zelf maar uit, binnen de vijf seconden zijn ze weer 'bij mij'.
de meeste andere paarden geef ik meteen een tik als ze bokken oid. die twee paarden niet.
weigeren ze voor een hindernis? volgende keer springen ze wel. en zo weigeren beide gewoon haast nooit meer.
in het verleden strafte ik een van die paarden weleens, als ze op een lagere sprong weigerden. dat doe ik nooit meer. nu zie, of voel ik waarom ze het doen, al kan ik dat niet onder woorden brengen. ik weet dat ze de volgende keer springen.

het verschilt enorm per paard, en bij de omgeving. zowel straffen als belonen. daarom kon ik ook de eerste optie gekozen hebben, maar in belonen ben ik ook niet consequent. ik richt het naar het paard.

Enya - Daya :-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:02

helemaal mee eens. consequent straffen is net zo belangrijk als consequent belonen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-03 18:04

Met consequent belonen bedoel ik natuurlijk niet dat je continu moet belonen als ze wat braaf doen, maar meer als je vooruitgang hebt geboekt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:05

Tessebes schreef:
Met consequent belonen bedoel ik natuurlijk niet dat je continu moet belonen als ze wat braaf doen, maar meer als je vooruitgang hebt geboekt.


begrijpelijk, net zoals je wel consequent straft maar de mate van straf per paard verschilt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:12

Consequent straffen is misschien nog belangrijker. Als mijn paard iets goed doet is de beloning dat ze bij me mag zijn en niet weg gestuurd word. Natuurlijk knuffelen we ook weleens, maar ik geef nooit paardensnoepjes als beloning ofzo..

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:12

Bent het er ook mee eens, en helaas zie ik maar al te vaak dat de consequent straffen goed gaat, maar het consequent belonen vaak wordt vergeten. Beetje jammer vind ik dat....

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:19

Da's toch logisch? Ik heb een prima verstandhouding met m'n paard. Hij weet wat niet mag, dat mag dan ook nooit, en hij wil het graag goed doen, want ik maar het leuk om iets goed te doen. Niet door snoepjes (word 'ie maar bijterig van) maar door het daar lekker te maken met leuke dingen en klopjes en stambeloning.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:43

Ik denk dat belonen eigenlijk te weinig gebeurd in verhouding tot straffen. In principe doet een paard veel minder fout dan dat hij goed doet en toch wordt hij voorelke misser behoorlijk gestraft terwijl van de meeste dingen die hij goed doet gewoon wordt verwacht dat hij die goed doet. Ik vind dat je juist vaker zou moeten belonen in plaats van aannemen dat iets "normaal" is. Zo kan je ook negatief gedrag uitbannen, door positief gedrag te belonen

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:44

uiteraard moet straffen als het nodig is conseguent

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:03

Ik hou het op consequent behandelen. Dus of het straffen is of belonen, met allebei moet je consequent zijn. Wel moet je hierin grenzen verleggen. Dus als een paard in het begin water eng vindt dan al belonen als je de slang aanzet en als je het paard op den duur helemaal kan wassen dan doe je het niet meer bij het aanzetten van het water.

Net zoals je bepaalde stoute dingen eerder gaat herkennen en eerder de kop in gaat drukken, dus ook daarin heb je de grens van irritatie verlegt. Maar blijf hier dan wel consequent in.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:07

Ik heb anders gekozen, maar ga eigenlijk met Nimber mee. Mijn paard word bestraft als ze iets fout heeft gedaan, maar ik loop niet bij iedere goede pas haar te belonen. Als ze het goed doet, dan laat ik haar met rust (of beloon met mijn stem, helaas dat nog wel te vaak) en als ze stout is dan bestraf ik haar.

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:08

Mooi verwoordt Kleintje

Met voor mij dan nog de toevoeging erbij dat je bij bvb. zoals hierboven , een paard dat bang is voor de waterslang , de eerste keren uitbundig beloond , maar ook als het ''normaal'' is geworden nog best een braaf-kriebeltje mag geven.

Ik vind het altijd zo flauw als een paard al de hele tijd superbraaf is ,
dan niks te horen krijgt , en als hij een foutje maakt wel meteen de wind van voren krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:10

Helemaal mee eens

Zo leer je ze idd aan dat ze bij bv dat beetje been aan moeten draven en prijs je ze de hemel in als ze net onder het zadel zijn.
Maar als Kawa dat pas 3 passen later wil doen, heeft hij allang een flinke por van mijn benen gekregen.

Het belonen en straffen doe je op graad van africhting.
Als is bijten en trappen bij mij bij een jong paard al meteen fout.
Bij een oudere uiteraard ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:12

ja dat zeker ook pmarena

Kawa krijgt bv nog altijd een aai na het opstappen.
Toen beloont bij braaf stilstaan, zoiets blijft er dan ook gewoon inzitten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:12

pmarena schreef:
Ik vind het altijd zo flauw als een paard al de hele tijd superbraaf is, dan niks te horen krijgt , en als hij een foutje maakt wel meteen de wind van voren krijgt...

Inderdaad. Belonen hoeft niet uitbundig te zijn, maar een aai, een kriebeltje, een vriendelijk woordje met een vriendelijke stem kan al genoeg zijn.
En bij de eerste tekenen van moeilijk doen dan ga ik gewoon wat mopperen, dan voelen ze het vaak ook al aan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:18

pmarena, je hebt gradaties in bestraffen. Maar om met Pat Parelli mee te spreken: je moet je paard ook de gelegenheid geven om iets fout te doen. Dus geef hem genoeg vrijheid om iets fout te doen, en dan kun je ingrijpen. Maar als hij in die vrijheid die hij heeft geen fouten maakt, ga ik hem niet uitgebreid belonen hoor. Dan is dat op een gegeven moment gewoon normaal.

Paarden in opleiding zoals Kleintje dat beschreef natuurlijk uitgesloten. Je moet naar de ideale situatie toewerken. En dat zo consekwent mogelijk, en ja, je gaat je grenzen daarbij verleggen. Als ik mijn paard ergens parkeer (lees gewoon laat staan) dan bind ik haar niet vast. Ik zadel op en af zonder vast te zetten, en ze blijft staan. Daar heb ik naartoe gewerkt, en dat ging ook niet van de een op de andere dag. Maar als ze een pas verzet, dan corrigeer ik haar. Voorheen geduldig, en nu wat feller omdat ze donders goed weet dat ze moet blijven staan.

Je suis Charlie.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:19

Helemaal mee eens!

Ik beloon meer dan ik straf op het moment. Ben erg consequent al kan ik in sommige situaties soepeler zijn. Zo liep Tan op 3 benen met veel pijn, en zag ik veel door de vingers. Maar verder altijd heel erg consequent.
Daardoor is ze ook zon fijn en braaf paard nu. Ik hoef haar maar op weinig dingen te wijzen en te straffen, nu enkel veel belonen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:21

Nou in sommige dingen is zijn tijd om fout te doen toch meteen op.
Bij een trap heeft hij meteen lik op stuk beleid.

Maar idd bij niet stil staan, eerst gemopper (wat meestal genoeg is)
dan gemopper met een rukje aan het halster.nog meer gedram dan een tik met de zweep op de borst

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:31

Ik moet zeggen dat ik ook meer beloon dan straf, Zeker bij het jonge spul. Mensen die nieuw op stal zijn die vragen het wel eens aan me. Ik zing bijvoorbeeld liedjes, en ik merk dat ze daar rustiger van worden. Gisteren hebben we de hele boel weer ge-ent en dan ga ik er lustig op los praten en belonen en zeggen dat ik zo trots op ze ben dat ze zo stil blijven staan en dat er niks aan de hand is. Met gevolg dat alle paarden binnen no time ge ent waren en no stress at all, ook de jonkies. Ik praat altijd heel veel met de dieren op een zachte lage toon en je merkt gewoon dat ze in stressvolle situaties daar wel heel goed op reageren.

Aan de andere kant, tilt er een zn been op naar me heeft ie voordat ie het zelf al bedacht heeft een trap terug gekregen, bijten is van huis uit een rechtse directe. Doordrammen oeioeioei is echt goed voor touw tegen de neus, en zijn ze braaf zal ik ze altijd vertellen dat ik beretrots op ze ben....

Salsa moest vandaag onder de kraan, Salsa kan nogal lomp zijn en doet een beetje dingen die ze eigenlijk zelf wil. Dat resulteerd nogal eens in een stevig pak op haar sodemieter. Maar vandaag ging ze braaf mee de spuitplaats op, liet zich braaf afspuiten, goed stond niet helemaal standstil maar dat hoeft dan van mij ook niet (dat komt wel) en dan ben ik trots op haar en dat laat ik haar weten ook......... zoiets

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:35

Cassidy : helemaal mee eens hoor Lachen

Een paard mag gerust eens iets fout doen.
Maar ik ga de fout zeker niet uitlokken , ik dwing haar niet iets goed te doen maar nodig haar uit het goed te doen.
Geef haar alle mogelijkheden om iets braaf te doen , ze hoeft alleen maar logisch te reageren zeg maar.

Ik had trouwens vandaag nog een oeroud ''probleem''.
Ook wel lachen Haha!

Ik ging net naar Rena om weer een rustig ritje te maken.
Het was al verdacht , ik fluit altijd naar haar als ik aan kom fietsen zodat ik aan de enthousiaste hinik kan horen waar ze staat en ze alvast naar het hek komt Lachen
Nu zag ik haar staan en floot en zelfs de kop ging niet omhoog

Dus ik kom bij de wei , ze staan op het ''kale'' stuk en toevallig kwam net de staleigenaar achteruit de wei waar hij het hek open had gezet , de paarden stonden dus net 30 seconden op de groene wei , vreten bij het leven natuurlijk Haha!

Afijn hij wenstte me al succes met het vangen van mijn paardje *LOL*

Ik naar haar toe en ze loopt al weg Boos!
Ik haar roepen met onweerstaanbare lok-geluidjes , .... echt niet Haha!

Nog een paar minuutjes rustig de tijd genomen om haar het halster om te doen..en telkens wegpiepen.
Toen ze weer wegdraafde op het moment dat ik haar billen aanraakte heb ik haar een zwieper met het halster gegeven. Beest rennen natuurlijk *LOL*

Als zij niet komt , laat ik haar niet met rust.
Ze kan kiezen , naar me toe komen of rennen.
Grazen zit er sowieso niet in.

Dus beestje om me heen laten draven / galopperen , telkens als ze wilde stoppen om te grazen even wegjagen. Flinke wei hoor , ik kan haar bij lange na niet corrigeren als ze echt blijft staan , maar een wegjaag-geluidje en bweging vanuit de verte maakt gelukkig indruk Lachen

Na een rondje of 10 was ze best moe maar nog druk , ik zeg Whoa! en ze staat stil.
Loop naar haar toe om haar te pakken en op het laatste moment gaat ze toch maar weer weg

Nouja nog maar een paar rondjes dan , vreten zal je iig niet !! Boos!

Na nog een rondje of 5 en weer laten halthouden ,
ik door de wei naar haar toe om haar te pakken : heel braaf.

Dat vind ik ook wel een mooi voorbeeld van fouten laten maken ,
je mag gerust iets fout doen (niet laten pakken) maar dat heeft wel consequenties.... ik krijg toch wel mijn zin Haha!

Ik vind dit eigenlijk een betere oplossing dan een schep biks gaan halen , nu heeft ze ZELF echt die fout ingezien Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:39

geweldig pnmara. Dat is denk ik DE manier

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:48

Ben het helemaal eens met deze stelling! OK dan!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hwn, juval en 95 bezoekers