voordroogbalen/schimmel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:37

romeorowan schreef:
Het selecteren doe ik al jaren en (afkloppen) mijn paarden hebben zelden koliek. Als ik trouwens alles weg moest doen als er een plekje schimmel in zat dan had ik beter hooi kunnen voeren.
Ik snap het wel hoor, van die schimmeldraden, maar persoonlijk ben ik daar dus niet zo bang voor omdat ik al ruim een kwart eeuw paarden heb en daar nog nooit last van heb gehad. Het is maar net waar jouw paarden last van hebben of hebben gehad.

ik heb idd pech gehad dat ik er 1 had die hier gevoelig voor bleek te zijn, maar voor mij wel een duidelijk teken dat het dus echt niet goed voor je paard is. Wij zijn indertijd zelf kleine baaltjes voordroog gaan voeren, idd 1 op de 3 schimmel, dus ja, ik voer in zo'n geval liever hooi, of echt voordroog die zo droog is dat het naar hooi ruikt.

Wieze
Berichten: 70
Geregistreerd: 21-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:57

Waarschijnlijk toch te nat of met zand/slijk/water gepakt. Kan ook plaatselijk zijn. Zit er wel genoeg plastic rond? ken iemand die zo is een hele voorraad kwijt is gespeeld doordat ze er veel te weinig plastic rond hadden gedaan. Moeten toch wel zes lagen zijn

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:52

Dit pak is vrij snel na het inpakken van het land gehaald en binnen neer gezet. Water (regenwater) kan er dus niet ingekomen zijn.

Ik zal straks eens even gaan tellen hoeveel lagen plastic erom heen zijn gegaan.

Bedankt voor het meedenken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: voordroogbalen/schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:58

Kan het ook zijn dat er bepaalde plantjes in zitten die schimmel vatten?
Ik heb nog een aantal kleine kuilbaaltjes van de tweede snee van vorig jaar en daar zitten ook schimmelplekjes in, en net als bij RomeoRowan niet aan de oppervlakte, maar echt in het midden.
Dat soort balen trek ik meteen helemaal uit elkaar en dan selecteer ik ze (nog nooit problemen mee gehad gelukkig...ik voer het ook maar in kleine porties op en gemengd met hooi). Het lijkt dan wel alsof er paardenbloemen in zitten en dat die kleine schimmelhaardjes vormen.
Maar ik weet niet of dat kan hoor, in principe heeft Caira gelijk dat zolang er geen lucht bij kan, er ook geen schimmel bij kan.