Paardrijden=fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is paardrijden fout?

Poll eindigt op

Ja, daarom doe ik het ook niet
Geen stemmen
Ja, maar het is zoo leuk
6 (7%)
Nee, wat zou er fout aan moeten zijn?
76 (92%)

Totaal aantal stemmen: 82


Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Paardrijden=fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:18

Eigenlijk heb ik soms wel een beetje een schuldgevoel omdat ik steeds maar weer op een paard ga zitten. Het paard ziet vast niet in wat er nou zo leuk aan is om rondjes door de bak te lopen. Buitenrijden is dan wel leuk voor hem, maar zou hij niet gewoon blij moeten rondhuppelen zonder te moeten werken? En ik doe ook nogal eens wat fout... Dan doe ik iets wat het paard niet begrijpt, doet hij niet wat ik wil en dat word ik boos ofzo (zomaar een voorbeeld). Dus mijn vraag is: Vinden jullie paardrijden niet een beetje dierenmishandeling?
Laatst bijgewerkt door Kieffertje op 14-09-03 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:18

Ik mis een optie: NEE, wat zou er fout zijn aan paardrijden?

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 23:19

Ja, die zou er idd wel moeten staan (had ik ook gemaakt) maar de compu deed het niet. Nog maar eens proberen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:22

Uh, ik vind het eigenlijk geen dierenmishandeling maar daar kan je niet uit kiezen. Verward
Gewoon lekker rijden kan ook voor het paard leuk/ontspannend zijn, is maar net hoe je rijdt denk ik.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:23

Echt heel leuk zal het voor het paard niet zijn, ze zullen liever in de wei staan Lachen. Maar je kunt het wel zo leuk mogelijk maken, door consequent en eerlijk te zijn, en nooit meer te vragen dan het paard aankan. Dan kan het paard wel plezier in zijn werk krijgen/hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:27

Slecht paardrijden kan dierenmishandeling zijn.
Maar de paarden die ik ken en die goed gereden wordden genieten echt van het werk. Mijn paard werd chago en kwam heel lelijk in het haar te zitten toen hij 2 jaar terug geregeld stilstond met wisselende kleine blessures. Afgelopen jaar is hij iedere dag in beweging gebleven en hij is nog nooit zo happy geweest en heeft nog nooit zo lekker in zijn vel gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 00:37

Zolang ik zelf moet werken voor mijn brood zie ik niet in waarom mijn paarden dat niet zouden moeten.

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 07:51

nouw ik vind er niets mis mee. af en toe als ik een beetje moe en ben ietsje minder doe met buddy wil ie echt niet de bak uit Haha! pas als hij het diee heeft klaar te zijn Knipoog
dus nee heb niet het idee dat ik hem zwaar mishandel..

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:14

Ik denk dat als je op een paardvriendelijke manier rijd en niet te grof bent met allerlei hulpen enzo dat het voor een paard ook goed is, neem die prof. springpaarden, die gaan met de oren naar voren over de hindernissen, je ziet gewoon dat ze het leuk vinden, en al die aandacht die de paarden krijgen vinden ze ook wel leuk hoor, ondanks dat niet alle paarden dat laten merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:16

De mijne wordt keichagarijnig als ze niet werkt, dus zo erg zal ze het niet vinden Verward

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:05

Ik denk niet dat het paardrijden verzonnen is door de paarden zelf Haha!
Maar ik denk ook dat veel paarden niet goed gereden en/of begrepen worden.

Op zich is er met rijden dan ook niet zo veel mis zolang je wel open blijft staan voor het paard. Dus bv geen wedstrijden rijden met een paard wat daar enorm gestressed door raakt, niet eerst allerlei hulpmiddelen uit de kast trekken als je paard iets niet meer wil terwijl later blijkt dat hij ergens pijn had.

Onze 'doorgefokte' paardjes zouden op een gemiddelde steppe niet lang overleven. Ik ben er van overtuigd dat paarden het heus wel leuk vinden om met ons mensen samen te werken, zolang we de behoeften van het paard niet uit het oog verliezen.

Waar ik me meer zorgen over maak is de manier van huisvesten/houden van onze paarden. Hmm misschien tijd voor een nieuwe poll 'waarom houden we onze paarden in een box?'

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:56

je zalnooit kunnen denken voor eenpaard. maar jekan wel een beetje zien of hijhet leuk vind of niet.
waarom zou paardrijden fout zijn, je houd toch ook eenhond? die hond zou ook liever met soortgenoten in het bos ravotten dagen lang, maar ja daar kiezen ze verder ookniet zelf voor.. en zo is het met al die dieren. wij als mensen vinden het leuk om ze te houden.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:13

Sonja schreef:
De mijne wordt keichagarijnig als ze niet werkt, dus zo erg zal ze het niet vinden Verward


die van mij ook ! ook al staan ze de hele dag in de wei

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:20

Ilindra"]
Zolang ik zelf moet werken voor mijn brood zie ik niet in waarom mijn paarden dat niet zouden moeten.
[/quote]

Die vergelijking is typisch menselijk. Een paard kent het concept 'werken voor de kost' niet en een mens wel.

[quote="Jippie schreef:
Slecht paardrijden kan dierenmishandeling zijn.
Maar de paarden die ik ken en die goed gereden wordden genieten echt van het werk.


Daar kan ik me heel goed in vinden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:22

Alsmaar rondjes hobbelen door de bak is voor je paard niet erg leuk, denk ik. Ik doe juist mijn best om mijn paard zoveel mogelijk paard te laten zijn en probeer veel afwisseling in het rijden te houden. Op die manier blijft het voor ons beiden leuk.
Maar nee, fout vind ik het niet.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:12

Stees maar hetzelde, net als Yorghos al zegt, zal niet zo leuk voor ze zijn. Maar als ze echt geen zin hebben zullen ze toch heus niet hun mond open doen voor het bit of jou op laten stappen, toch?

En zolang jij redelijk ben tegen over je rijdier is er (vind ik) niets mis mee).

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:16

ikvind dat als het paard er geen plezier in heeft of iets dergelijks dan is ij heus wel sterk genoeg om je af te werpen als teken van ik wil dit niet meer.
ik bedoel zon machtig beest... een kopstootje en je ligt knock out op de vloer en dan kan hij zo weg rennen waar heen hij maar wil of zich neit meer laten vangen.. en dat doen de meesten niet.. die hebben plezier in alle aandacht..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:21

Nou mijn paard vind ut soms geweldig!
Toen ik haar laatst ging rijden, ik poets zadel en rijd in het land,
toen begon ze keihard te hinnekken toen ze het zadel zag,
en wanneer ik haar mee naar voren neem, gaan de oortjes ook helemaal
naar voren en begint ze harder te stappen als ze de rijspullen ziet liggen.
Rijd nu momenteel in het weiland, omdat de bak en stallen in aanbouw zijn, en dat vind ze volgensmij wel leuk dus.
Groetjes Bar

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:24

De mijne doet alles toch met haar oortje's naar voren heeft er duidelijk toch wel heel veel zin in. Maarja we rijden ook allemaar buiten dat schild.

Ik vind het pas zielig als een paard dat veel kan, een beetje rondje moet sloffen en totaal niet aan het werk word gezet die zoveel meer kunnen.

Ook zagen, slof vind ik toch wel zielig en hard schoppen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:29

zolang je eerlijk tegenover je paard bent en respect voor hem hebt vindt ik het niet fout,als je misbruik van hem maakt of hem pijn doet vindt ik het echt niet kunnen...ik vindt het ook altijd zo hard klinken in zo'n manege waar je dan hoort over een paard: ga maar op die,hij is vandaag toch nog niet "gebruikt"...alsof het een voorwerp is

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:59

Lianne007 schreef:
zolang je eerlijk tegenover je paard bent en respect voor hem hebt vindt ik het niet fout,als je misbruik van hem maakt of hem pijn doet vindt ik het echt niet kunnen...ik vindt het ook altijd zo hard klinken in zo'n manege waar je dan hoort over een paard: ga maar op die,hij is vandaag toch nog niet "gebruikt"...alsof het een voorwerp is


mee eens
waar ik nog bij wil aanvullen dat het duidelijk aan een paard te merken is of hij/zij er plezier in heeft. als mijn paard 3 dagen op het land heeft gestaan doet ze er alles voor om weer aan het werk te mogen Lachen

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:04

Lianne007 schreef:
zolang je eerlijk tegenover je paard bent en respect voor hem hebt vindt ik het niet fout,als je misbruik van hem maakt of hem pijn doet vindt ik het echt niet kunnen...ik vindt het ook altijd zo hard klinken in zo'n manege waar je dan hoort over een paard: ga maar op die,hij is vandaag toch nog niet "gebruikt"...alsof het een voorwerp is


Helemaal mee eens, ik heb eigenlijk best medelijden met manegepony's, die lopen elke dag hetzelfde rondje..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:09

Greg vind het iig wel fijn denk ik, vooral scheuren en springen dan Haha! (hij is met "pensioen" en mag lekker doen waar hij zin in heeft Knipoog zolang het binnen de perken blijft)

Als je gaat dressuren daar heeft ie nooit echt een hol aan gevonden, tja je hebt zo je voorkeur hé, die heb je als mens ook ... Knipoog

Maar als je gaat buitenrijden/springen dan gaat ie al aan het "werk" (lees trachten en soms ook slagen in weg spurten *LOL* ) vooraleer je er goed en wel op zit, dan gaat ie als een trein en heb je heel veel moeite om hem goed bij je te houden (heeft ie zelf ook veel moeite mee want hij wil toch oh zo verdomd graag en wel NU! Haha!)

mijn andere/vorige pony's zijn overigens een heel pak beter opgevoed Bloos

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:51

als je goed paardrijdt heb jij er lol aan en je paard zelf ook geen gezaag of gehang in de mond geen slof enzow als je je paard naar beneden wil rijden neem dan fatsoenlijk les inplaats van al die troep je verpest je hele paard ermee