spuitje of naar de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

spuitje of naar de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 18:13

Naar ik heb begrepen zijn de meningen nogal verdeeld over wat nou beter is voor het paard, of een spuitje, of (hard gezegd) een kogel door de kop.
Ik heb nog nooit meegemaakt (met eigen ogen gezien dus) dat een paard in werd geslapen of wat dan ook, maar naar ik begrepen heb wordt (als het paard een spuitje krijgt) er een bloedverdunner in het paard gespoten waarna het hart opgeblazen wordt, het schijnt geen pretje te zijn voor het paard, maar aan de andere kant, een kogel door de kop, dat vind ik weer niet dierwaardig.
Wat is nou waar en wat is jullie mening hierover, waar geven jullie de voorkeur aan?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:16


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:17

Heb mijn menig ondertussen hier al honderd keer over gegeven. Zonder er verder op in te gaan. De Kogel!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 18:18

okay, heb ik over het hoofd gezien :S maar dan blijft altijd nog mijn vraag, klopt dat nou van dat spuitje? is dat nou een bloedverdunner en is dat nou zo vervelend voor een paard? (aangezien naar zeggen het hart opgeblazen wordt)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:22

Buiten dat er paarden zijn die vreselijk vechten tegen die injecties (een afschuwelijk gezicht) is het voor de eigenaar ook verre van fijn om het dode paard 3 dagen dood langs de kant van de weg te moeten zien liggen. Als het enigzinds mogelijk zou zijn zou ik voor de kogel kiezen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:26

Er is onderzoek gedaan wat het meeste stress geeft voor het PAARD. (niet de eigenaar dus Knipoog ) Daar kwam uit dat het schietpistool de minste stresshormonen gaf. Als een paard eerst verslappers krijgt waarna hij door zijn benen zakt etc geeft dit veel meer stress. Hoe moeilijk het ook is tzt kies ik toch voor de manier die mijn paard de minste stress geeft.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:29

cornelie schreef:
Er is onderzoek gedaan wat het meeste stress geeft voor het PAARD. (niet de eigenaar dus Knipoog ) Daar kwam uit dat het schietpistool de minste stresshormonen gaf. Als een paard eerst verslappers krijgt waarna hij door zijn benen zakt etc geeft dit veel meer stress. Hoe moeilijk het ook is tzt kies ik toch voor de manier die mijn paard de minste stress geeft.


Als dit waar is, zou je hem eigenlijk alleen voor jezelf een spuitje geven, omdat je er dan beter mee kan leven... Want het paard heeft er echt geen last van als het opgegeten wordt hoor! Hm dat formuleer ik niet zo leuk Verdrietig... Ikzelf ben er nog steeds niet uit eigenlijk, maar khoop ook nooit een keuze te hoeven maken natuurlijk

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:31

Mijn paard is ingeslapen dmv een kogel. Ik heb daar vrede mee, omdat ik gehoord heb (was er zelf niet bij omdat ik dat niet mee wilde maken) dat ze heel rustig bleef en er waarschijnlijk niets van gemerkt heeft. Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies met een spuitje zit.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 19:59

Kiamyd schreef:
Mijn paard is ingeslapen dmv een kogel. Ik heb daar vrede mee, omdat ik gehoord heb (was er zelf niet bij omdat ik dat niet mee wilde maken) dat ze heel rustig bleef en er waarschijnlijk niets van gemerkt heeft. Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies met een spuitje zit.


ik zou eigenlijk ook wel willen weten wat er nou presies zit met een spuitje, ik heb een heleboel verzorgpaarden en dr zijn al een aantal dood gegaan dmv een spuitje, maar ik zet er dus mijn vraagtekens bij of dat nou wel zo paardvriendelijk is, ik heb namelijk uitleg van iemand gekregen hoe een paard KAN reageren als die ingeslapen wordt, ze heeft het zelf gezien :S vandaar ook deze topic...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:41

Ik heb gehoord dat het met een spuitje afwachten is tot het paard een hartstilstand krijgt. En ja, bij jonge paarden gaat dat laaaang duren... Ik ken een verhaal van mensen die hun paard op de Faculteit in Utrecht lieten inslapen. Ze gingen afscheid nemen en het dier lag onder een zeil, wandelt dat beest er zo onderuit! Ze hebben hem toen weer mee naar huis genomen. Een jong paard zou ik de kogel geven, maar ik zou hem niet laten slachten, van mij mag hij dan verbrand worden. Niemand eet mijn paarden op! Ik heb een oude pony gehad, die is wel naar de slager gegaan (heb ik later gehoord).

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:06

ik ben pas meegeweest om een pony (van een vriendin) naar de slacht te brengen en heb met eigen ogen gezien hoe het daar aan toe gaat. Het ging zo verschikkelijk snel dat de pony niet eens door kon hebben waar hij was en wat er ging gebeuren. Ik denk dat het alles bij elkaar zo een seconde of 15 heeft geduurt (uitladen, naar binnen lopen, kogel, halster afdoen en naar buiten).
Ik vind het veel humaner om hem naar de slacht te brengen dan een spuitje want dan liggen ze langs de weg en worden met een grote grijper opgehaalt, voor mij niet echt plezierig.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:30

Ik heb vroeger 1 paard met een kogel af laten maken,en 3 met een spuitje,ze waren wel allemaal over de dertig.
Ik heb verschrikkelijke taferelen mee gemaakt in het slachthuis,het paard rook toen de bloedgeur die daar natuurlijk hangt,en raakte helemaal in paniek,in al die jaren dat ik haar had had ze nog nooit gehinnikt,maar dat deed ze toen wel,nou dat ging bij mij door merg en been,dat kan ik je wel vertellen.

De paarden die ik met een spuit af heb laten maken,dat ging een stuk beter,ze zijn allemaal in de wei afgemaakt,en gelijk die zelfde dag opgehaald met een speciale trailer die geen gebruik maakte van een grijper.
Ik vind een spuitje humaner dan naar het slachthuis gaan voor de kogel,als ze die kogel gewoon thuis in de wei zouden geven,dan zou ik daar misschien wel vrede mee hebben.

Paardentaxi Zeeland

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:43

Wat ik weet van een spuitje geven is dat ze eerst een verdovingsspuitje krijgen. Hierdoor kalmeren ze, en worden ze uiteraard verdoofd. Zou zelfs zo kunnen zijn dat ze in slaap gebracht worden (narcose). Daarna krijgen ze nog een spuitje waardoor de dood intreed. Hierdoor zou het paard er dus niets naars van merken. Ik ben nog steeds voor een spuitje.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van het hart opblazen Verward ?! Als ik zelf afgeslacht moest worden heb ik ook liever een spuitje dan een kogel in m'n kop. Zeg niet dat het de beste oplossing is, maar ik zou niet aan het idee kunnen wennen dat hij een kogel door z'n kop zou krijgen.
Denk ook wel dat ze het kunnen ruiken id. die bloedlucht.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:46

Maar feit blijft dat in het bloed het minste stresshormoon zit na afmaken met een schietmasker. Dus daarom zal ik toch daar voor kiezen tzt.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:56

Tessebes schreef:
Ik kan me herinneren dat we hier vorige week nog een topic over hebben gehad: [VMR] Paard helpen met overlijden. Hoe??


Als je dit topic (en alle andere die al over dit onderwerk geweest zijn) even rustig doorleest van a tot z dan kan je alles lezen over de voors en tegens van de verschillende manieren van een spuitje geven, schietmasker, slager etc. etc.

Over dat opblazen van het hart, dat klopt volgens mij niet. Volgens mij is het gewoon een overdosis slaapmiddel wat gegeven wordt. Zowiezo maakt de werking van de dodelijk spuit niet zoveel uit als het paard eerst onder narcose wordt gebracht.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:14

Het spuitje, tja daar zijn verschillende verhalen over, dat paarden liggen te spartelen e.d. Meestal (ik zeg niet altijd) komt dit omdat er een spuitje overgeslagen wordt.

Ik heb zelf mijn verzorgpaard in laten slapen. En dat ging harstikke netjes en mooi, in de wei. De veearts kwam. Er werd een infuusnaals ingebracht en ze kreeg eerst een spierverslapper zodat ze rustig ging liggen. Toen ben ik bij haar hoofd gaan zitten en toen ze rustig lag, kreeg ze een spuitje met een narcose (bij goede dosis gaan ze lekker slapen). Er werd gecontroleerd of ze goed onder narcose was. En toen werd het definitieve spuitje geven waardoor het hart stopte... En weg was ze, heerlijk gaan slapen, alleen dan voor altijd.

Tja als je gelijk een narcose geeft, gaan ze spartelen e.d. omdat ze niet ontspannen zijn (vandaag spierverslappers).

Als je gelijk het definitieve spuitje toedient, tja dan krijg je ook enge en rare tafarelen.

Iedereen moet voor zichzelf beslissen.

Maar meestal laat je een paard/ pony alleen inslapen als het echt niet anders kan.

Zelf kies ik ervoor om in eigen omgeving het paard een spuitje te geven en haar/hem zelf te begeleiden tot het eind. Dit omdat dat vertrouwd is voor het paard.

Ik heb met dit zelfde paard gezien, dat toen zij een spierverslapper kreeg om opgevoeld te worden voor koliek, dat ze tegen de stalwand aan ging hangen, door de achterbenen heen ging. Er werd mij toen verteld dat ze aan de shock die dit spuitje veroorzaakt had, kon overlijden.

En dat was alleen maar een spuitje om te kijken wat er aan de hand was. De dosis was zo laag, dat ze er niet van zou gaan liggen, alleen haar darmen zouden moeten ontspannen...

Zo zie je maar dat het tijdens een behandeling bij de veearts ook zo kan gaan.

Maar meestal in een rustige omgeving, zonder stress, gaat het gewoon diervriendelijk. Honden, katten e.d. laat je toch ook inslapen en als het baasje erbij is, is er minder stress.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:28

Ik ga ook voor de kogel. Minste stress en minst paardonterend.

Bij een spuitje moet je weer met de trekker je paard naar de weg slepen, komt de destructor met zo'n grijper en dat lijkt me ook geen prettig gezicht....

Toos paardloos

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:33

Ik denk niet dat het zo paard onterend is hoor, wat is het verschil tussen het dode karkas, waar de ziel al uit is, aan de weg te leggen, en dat er dus mee gesleept wordt.

Of deze een kogel geven, ze er op de slacht mee laten slepen en het aan stukken laten snijden.

Je hoeft het ophalen niet te zien, ik zou je ook aanraden om daar niet bij te zijn, en er niet naar te kijken.

Maar er zit geen verschil in hoor... Of het nu naar de destructie gaat, of op de slacht. Is meer wat je eigen gevoel daarbij is.

Maar een spuitje veroorzaakt niet altijd meer stress. Sommige paarden worden namelijk al gestressed door de trailerrit... en het ruiken van bloed bij de slachterij. Lekker, kom je daar aan, iets te vroeg. Hoort je paard het vorige paard hinniken wat naar binnen is gebracht.... hoezo nou minder stress. Is gewoon afhankelijk van de persoonlijke situatie, welke slacht je hebt etc...

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:35

Ik vind het een beetje raar, dat er in dit topic de mensen die hun paard in laten slapen veroordeeld worden omdat het meer stress zou veroorzaken en daardoor paardonwaardig zou zijn.

Ik denk dat iedereen daar gewoon zijn persoonlijke keuze voor moet maken. Want iedere situatie is anders. Soms is het een en soms het ander een betere oplossing.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:37

Ik ga voor een spuitje ik heb een keer een paard in laten slapen en dit ging allemaal heel rustig. Als je een paard ook de kogel kon laten geven gewoon thuis zeg maar zou ik misschien wel daarvoor kiezen. Ik weet alleen niet of dat dat kan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:44

ik ga ook voor t spuitje mijn paard is nu 31 en t zal niet lang meer duren, mn vorige 2 paarden hebben wel kogel gehad heel eng idee heb ze ook zien vallen en bebloede halsters terug gehad. Mocht je toch vor slager kiezen kunje zn neus met sinaasappel inwrijven voor de lucht

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:36

Een spuitje, dat ik dat zag ging het prima, paard langs een pad laten inslapen in de wei waar ze het kende, helemaal geen stress en geen gesleep. Je moet gewoon niet kijken wat er daarna mee gebeurd, da is nooit prettig, ook niet in een slachthuis.

Zoals eerder gezegd, geen Joris op jullie boterham Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:48

De situatie waar het paard in verkeerd speelt ook een grote rol vind ik.

Een paard met zware koliek of gebroken been zet je niet meer op de trailer, die laat je ter plekke inslapen.

Maar een paard met een tumor is denk ik beter af met een kogel.

Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat ik pas kan beslissen als het moment daar is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:20

Dat is een waar woord, ik zou zelf voor de kogel kiezen maar dan wel als hij nog op een gewone en mniet te vervoeren is!!!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:32

bij paarden die nog een gezond hart hebben, kan het heel lang duren voordat ze zich overgeven als ze een spuitje geven en blijven ze lang vechten (zoals hierboven ook staat). Een vriendin had dat ook met haar paard, dat paard was bijna niet weg te krijgen - was heel zielig. Soms kan de kogel op een andere manier: bijv. in de buurt van Dordrecht dacht ik. Daar kan je met je paard grazen en krijgt hij de kogel; dus hij hoeft geen ruimte in waar hij bloed ruikt. Iemand heeft dat daar gedaan en was heel goed bevallen (voor zover van toepassing natuurlijk). Het paard heeft er niets van gemerkt en het was binnen 1 sec. over.
Als paarden al slecht qua gezondheid zijn (slecht hart) is het geven van een spuitje een minder probleem en geven ze zich er vaak snel aan over (als ze het kalmeringsspuitje gehad hebben blijven ze rustig en weinig reactie op de uiteindelijke spuit), dan vind ik het op zich wel paardvriendelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wendyh en 120 bezoekers