Hoelang wachten met hoefschoenen na ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Hoelang wachten met hoefschoenen na ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 14:57

Ik wil waarschijnlijk binnenkort over gaan op hoefschoenen bij mn paardje, ben er nog niet helemaal uit welke. Maar ik zit nu dus te bedenken hoe ik dat moet gaan doen, ik heb m nu sinds januari en toen stond ie niet op ijzers, na de 1e keer bekappen gingen zn hoeven heel erg brokkelen, en dat konden we met vijlen niet meer goed krijgen. Omdat we ook veel de weg op gaan heeft ie toen ijzers gekregen.
Zn hoeven bleven afbrokkelen, hele stukken gingen los en er kwamen steeds meer scheuren in enzo. Hij moest steeds heel snel al weer nieuwe ijzers eronder. Ik ben toen biotine gaan geven en hoefvocht gaan smeren, dat echt heel goed heeft geholpen, zn ijzers zitten er nu al veel langer onder als normaal en er zit geen scheurtje of iets in zn hoef.

Ik wil dus van de winter over gaan op hoefschoenen, met sneeuw en modder vind ik ijzers maar niks en hoefschoenen zijn beter voor zn voetjes. Moet ik dan nu al zn ijzers eraf halen, zodat zn hoeven weer een beetje hun eigen vorm aannemen of nog even wachten en als zn ijzers eraf zijn dan meteen schoenen laten maken?

Het eerst is t beste, maar ik ben bang dat als ie zonder ijzers staat dat zn hoeven dan weer gaan afbreken en dan ben ik weer terug bij t begin... Maar aan de andere kant, de schoenen heeft ie ook niet altijd aan, dus loopt ie ook een groot deel op zn blote voeten. Alleen op de weg niet, en dat zou ie dan die tussen periode van ijzers naar schoenen wel moeten doen. Het is eigenlijk pas sinds de laatste keer beslaan dat zn hoeven niet meer afbrokkelen, dus ik vraag me af of ze zonder ijzers nu ook al niet meer brokkelen. Kan ik beter nu nog een keer nieuwe ijzers eronder doen en dan bv over 1,5 maand zn ijzers eronder vandaan halen en dan een tijdje op blote voeten laten lopen?
Hoelang heeft een hoef nodig om een beetje bij te groeien en zn eigen vorm terug te krijgen? M.a.w hoelang moet ik wachten tot ik de schoenen kan kopen?
Help me Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 20:09

Niemand die t weet?

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:14

Ik heb geen idee of je moet wachten.Ik ben zelf ook van plan hoefschoenen te gaan aanschaffen en heb hem nu ongeveer drie maandjes zonder ijzers staan.In het begin was het afbrokkelen echt vreselijk en heeft de smid hem na twee weekjes alweer moeten bijvijlen.
Hij word nu ook op een hele andere manier bekapt als wanneer hij ijzers had en het valt mij op dat z'n hoeven iets breder zijn geworden.
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met je hoefsmid die weet dat vast wel of je neemt even contact op met de leverancier van de hoefschoenen.Iig veel succes!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:47

in principe kun je gewoon gelijk overstappen, er hoeft geen overgangs termijn te zijn

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 01:51

Je kunt echt meteen overstappen. Het voordeel is namelijk dat je ze alleen omdoet bij het rijden. Ik ben begin juli overgestapt. Achteraf denk ik dat ik beter in het voorjaar over had kunnen stappen. De hoeven groeien dan zo snel dat ook alle zwakke plekken veroorzaakt door de nagels er sneller uit zijn, ook nemen de hoeven dan sneller hun eigen vorm weer aan. In de herfst stopt de groei zo'n beetje en dat lijkt me dus niet de handigste tijd.

Je zult wel merken dat de vorm anders wordt, sommige hoeven worden ovaler andere ronder. Bij It zijn de stralen en straalgroeven veel breder geworden. Ook heeft hij niet meer van die rare brokkels en kreukels in de kwartieren. Blijkbaar zat zijn voetje steeds in te kleine schoentjes.

Ik vijl wekelijks de hoefwand een klein beetje bij zodat er een mooie afronding is. Ook zet ik bij droogte It elke dag een kwartiertje in de modder zodat zijn hoeven genoeg vocht op kunnen nemen en dus elastisch blijven. Dit voorkomt brokkelen. It heeft alleen voor schoenen omdat hij platvoeten gekregen heeft. Na een bevangenheid jaren geleden is hij beslagen gebleven en heeft de hoefwand nooit de kans gekregen weer goed vast te groeien. Als de witte lijn te los is krijgt een paard platvoeten en gaat hij dus gevoelig lopen.Als je je paard van de ijzers afhaalt kun je hier wel een tijdje last van hebben, maar met schoenen kun je wel gewoon blijven rijden.
Ik hoop in elk geval It's hoeven hiermee te verbeteren, lees ook maar eens op www.paardnatuurlijk over het natuurlijk houden van hoefjes...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 15:54

Ja ik heb Smit uit Rijssen gemaild maar nog niks terug gehad.. ik denk dat ik er nu nog maar een keer nieuwe ijzers onder doe, het is wel deze week nodig..