Altijd water in de stal of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:21

Werkt ook niet maar bedankt!
Heb hem net in de stal van zijn buurman gezet en daar heeft hij een half uur staan spelen met de drinkbak OK dan! . Zijn eigen drinkbak is eng Verward maar die van de buurman heeft geen metalen lepel maar een rubberen palletje. Hij stond dat hij net op stal kwam hier in een andere box, ook drinkbak met metalen lepel, ook eng. Heb net nieuwe drinkbak besteld, met rubber Knipoog .

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 02:26

Arsen schreef:
Arsen was niet anders gewent in Polen en hij heeft het er altijd goed op gedaan hoor. Ze hadden daar wel overdag een badkuip in het weiland. Nu hier in NL heeft hij sinds anderhalve maand een automatische drinkbak en hij weigert er nog steeds uit te drinken. Toch maar weer met emmertjes aan de gang dus....


Dus Arsen heeft anderhalve maand niet gedronken ? of is het hem/haar gewoon te gemakkelijk gemaakt gemaakt ondertussen door op een andere manier drinken aan te bieden. Flinke dorst wint het doorgaans wel van eng.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 06:04

Als vrouwen zo in elkaar staken, dan was jij nog geen 3 geworden. Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:37

Ik wil niet voor mijn paard bepalen wanneer hij mag drinken. Hij heeft dus altijd water tot zijn beschikking.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:43

lageveld schreef:
Dus Arsen heeft anderhalve maand niet gedronken ? of is het hem/haar gewoon te gemakkelijk gemaakt gemaakt ondertussen door op een andere manier drinken aan te bieden. Flinke dorst wint het doorgaans wel van eng.


das dus niet waar, Wij verkochten ooit een jaarling die niet uit de sloot durfde te drinken, we hebben het gezegd bij verkoop maar het waren van die eigenwijze mensen die dat ook dachten. Toen het paard het land weer op ging was hij binnen 3 dagen dood. Gewoon door uitdroging.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:14

lageveld"]
[quote="Arsen schreef:
in NL heeft hij sinds anderhalve maand een automatische drinkbak en hij weigert er nog steeds uit te drinken. Toch maar weer met emmertjes aan de gang dus....


Dus Arsen heeft anderhalve maand niet gedronken ? of is het hem/haar gewoon te gemakkelijk gemaakt gemaakt ondertussen door op een andere manier drinken aan te bieden. Flinke dorst wint het doorgaans wel van eng.
[/quote]

Het is hem makkelijk gemaakt toen hij uitdrogingsverschijnselen begon te krijgen. Hij had toen al 2 dagen (bij 30 graden) niet gedronken. Zodra je de lepel van de waterbak indrukt staat hij in de andere hoek van zijn stal. We probeerden het nog wel steeds maar lieten het niet zover meer komen. Heb van de week oplossing gevonden: een andere bak waar hij wel uit durft te drinken, niet met een metalen lepel maar een rubberen staafje. Maakt minder geluid, hij was dus echt bang en niet alleen maar eigenwijs.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:09

Zie ook dit topic, maar dan over water in de wei: [VMR] Wel of geen water op de wei

Ik ben er zelf niet zo voor om een paard slechts op drie momenten per dag water aan te bieden. Mijn argumenten heb ik op pagina 2 van bovenstaand topic genoemd.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:38

op onze stal hebben ze altijd drinkwater maar de manege hier in de omgeving hebben dat in de winter niet.
dan zijn e leidingen bevroren en krijgen dan dus ook 3 keer per dag water.
het is denk ik niet echt slecht voor ze zeker in de winter niet maar ik denk dat sommige paarden misschien meer behoefte hebben om vaker kleinere beetjes te drinken.
het gebeurt wel vaker hoor op pension stallen en maneges.
dus zo slecht zal het niet zijn denk ik.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:47

scoobydoo schreef:
het gebeurt wel vaker hoor op pension stallen en maneges.
dus zo slecht zal het niet zijn denk ik.


Daar ben ik het niet mee eens. Het een is geen argument voor het ander: dat het vaak gebeurt wil nog niet zeggen dat het niet slecht is. Er zijn ook heel veel mensen die roken of vet eten, dat is ook slecht voor een lichaam. Ik kan me iig niet voorstellen dat het gezond is voor een paard om maar drie keer per dag water te krijgen.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:51

ik wet het ook niet zeker hoor.
ik heb er zelf nooit nare berichten over gehoord.
ik weet wel dat ik het niet graag bij mijn paard zou willen gewoon voor mijn gevoel.
maar voor zover ik weet is het nooit bewezen dat het slecht is MITS het paard wel genoeg krijgt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:27

Botervlieg schreef:
Als vrouwen zo in elkaar staken, dan was jij nog geen 3 geworden. Haha!

Hahahahahaha!!!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:32

alle paarden bij ons op stal hebben de hele dag door water tot hun beschikking. Als ze overdags buiten staan in de paddock of wei hebben ze dit ook,. Overal zijn automatische drinkbakken,.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:37

Een paard drinkt zelfs 40-60 liter op een dag!!
Ik ben er dan ook voorstandere van, als ze ten alle tijden schoon water tot hun beschikking kunnen hebben!
Helaas hebben we geen verwarmde drinkbakken, dus dat betekend dat we ´s winters met emmertjes slepen in de weer moeten Scheve mond .
Ze krijgen allemaal een grote speciekuip in de box en die vullen we dan bij. Op de paddock water bij vullen is wel een gedoe; die is verder weg en daarvoor vullen we jerrycans met water en brengen we met een kruiwagen naar de paddock.
Bij een uurtje op de wei, ga ik niet met water zeulen, vanaf een uur of drie (of langer) vul ik ook op de wei de drinkbak!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 23:56

Esther schreef:
Ik vind dat een paard de hele dag de beschikking moet hebben over vers water. Als dat mogelijk is dan tenminste wel de tijd dat hij op stal staat.
Veel paarden vinden het prettig om voer of hooi even te soppen in de waterbak voordat ze het eten, die kans ontneem je hun dan. Mega sopt regelmatig zijn hooi even of hij drinkt tussen het hooi eten door.


Juist, dat doet die van mij ook Haha! Echt een soppert eersteklas. Wel hebben wij een plat steentje onder de lepel van de drinkbak liggen zodat er niet al te veel water in 1 keer uitkomt omdat hij anders zijn hele stal onder water zet