zouden jullie een paard kopen ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zouden jullie een paard kopen die luchtzuigt of kribbebijt?

jah ,waarom niet?
30 (16%)
neeh nooit van me leven
43 (23%)
mischien.
91 (50%)
ik weet het niet
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 181


carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:37

Een paard dat luchtzuigt heeft OOIT in zijn leven een hele nare periode mee gemaakt. Dus ik zal twijfelen aan de geestelijke gezondheid van het dier, en daar ook goed naar kijken.
En de kans op kolieken is natuurlijk een stuk groter.

Maar toch zal ik het niet laten als ik zo een goed paard voor weinig geld kan krijgen. De prijs moet er wel naar zijn, anders zal ik het niet doen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:42

liever niet. Ik heb nu al een "probleempaard" gekocht, want Apollon trapt gewoon alles in elkaar wat haar niet aanstaat...niet leuk, alle houten wanden onder de spijlen zijn gescheurd! en het is nog wel zo'n mooi hout...
dus liever niet. Dan wil ik gewoon een paard dat geen afwijkingen heeft.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:50

carola schreef:
Een paard dat luchtzuigt heeft OOIT in zijn leven een hele nare periode mee gemaakt. . .


Waar baseer je dat in godsnaam op?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:00

Samsam"]
[quote="carola schreef:
Een paard dat luchtzuigt heeft OOIT in zijn leven een hele nare periode mee gemaakt. . .


Waar baseer je dat in godsnaam op?
[/quote]

Heel simpel: de cursus Ethologie van paarden die ik tijdens mijn studie heb gehad. Het is een universitaire studie, en van een professor die er heel wat verstand van had, dus dat zal echt wel kloppen! Ik heb het in een wetenschappelijk engels boekwerk staan, dus als je het wilt inzien ben je welkom.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat ie op jonge leeftijd veel op stal heeft gestaan, veel alleen heeft gestaan, ernstig ziek en een tijd op een kliniek heeft gestaan, enz...
Een luchtzuigend paard kan het nu super hebben, maar OOIT heeft ie een nare periode mee gemaakt.

Luchtzuigen is ook niet 'overdraagbaar' zoals veel mensen denken, maar paarden kunnen er wel 'ideeen' door opdoen als ze het een ander paard zien doen en als ze zich vervelen en ongelukkig voelen.

Een vrolijk, geestelijk gezond paard kun je dus prima naast een luchtzuiger zetten, en het gezonde paard zal echt niet ook gaan luchtzuigen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:19

Als ik weg van het paardje ben, zou ik het zeker niet laten staan omdat hij/zij luchtzuigt of kribbebijt, ik heb in de poll 'misshcien' gestemd.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:05

Het hoeft niet echt een probleem te zijn, want sommige paarden bij ons op de manege zuigen ook lucht en die hebben er geen last van, liever niet natuurlijk, maar als het een leuk paard is, dan zou ik het wel doen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:13

carola"]
[quote="Samsam"][quote="carola schreef:
Een paard dat luchtzuigt heeft OOIT in zijn leven een hele nare periode mee gemaakt. . .


Waar baseer je dat in godsnaam op?
[/quote]

Heel simpel: de cursus Ethologie van paarden die ik tijdens mijn studie heb gehad. Het is een universitaire studie, en van een professor die er heel wat verstand van had, dus dat zal echt wel kloppen! Ik heb het in een wetenschappelijk engels boekwerk staan, dus als je het wilt inzien ben je welkom.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat ie op jonge leeftijd veel op stal heeft gestaan, veel alleen heeft gestaan, ernstig ziek en een tijd op een kliniek heeft gestaan, enz...
Een luchtzuigend paard kan het nu super hebben, maar OOIT heeft ie een nare periode mee gemaakt.
.
[/quote]

Ik ben het dus niet met je (en je professor) eens

Lijkt mij wat kort door de bocht (zelfde om te zeggen dat alle mensen die psychische probleme een slechte jeugd hebben gehad o.i.d.)

Mijn democraat is bij ons geboren, heeft direct na het spenen met een vriendje in de wei gelopen. heeft altijd dagelijks weidegang gehad, nooit alleen gestaan, kon neuzen met zijn buurman, kon met zijn koppie over de deur naar buiten kijken, op stro gestaan, voer in veel porties verdeeld, mee naar het bos, concours, springles geweest, heeft nooit iets naars meegemaakt, maar had nog wel de neiging om wat lucht te zuigen, niet heel erg, maar toch in enige mate. Hij was wel een wat ril, snel gespannen type en ik denk dat het daar ook zeker mee te maken had!

Oja, hij heeft nog nooit koliek gehad en loopt bij zijn nieuwe baas nu ZZ-licht.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:55

als het een paard of pony is wat ik ook zoek, dan zou ik hem niet om die reden laten staan hoor. Ik heb ook een pony gereden die af en toe, meestal na het eten van brok, lucht ging zuigen. Maar ik heb daar nooit 'last'mee gehad.

Loendri
Berichten: 196
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Heist-op-den-Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:21

Als het echt mijn droompaardje is zou ik hem zeker niet laten staan omdat ie luchtzuigt. Heb ook al op paardjes gereden die luchtzuigen en daar merk je nix van onder het rijden.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:46

Samsam: natuurlijk heeft het karakter van een dier er ook mee te maken. Een wat nerveuzer dier is er veel gevoeliger voor als een ander, en kan het al krijgen door het 'trauma' van het afspenen bijvoorbeeld.

Zelf heb ik er ook geen onderzoek naar gedaan, maar die professor is er al 30 jaar mee bezig, dus ik denk dat die wel weet waar hij het over heeft.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 17:53

sophie_kurk schreef:
Het hoeft niet echt een probleem te zijn, want sommige paarden bij ons op de manege zuigen ook lucht en die hebben er geen last van, liever niet natuurlijk, maar als het een leuk paard is, dan zou ik het wel doen.


De tanden slijten er heel sterk van, bij ons op de manege staat ook een luchtzuiger waarvan de voortanden zover zijn afgesleten dat de snijvlakken nu gelijk lopen met het tandvlees.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:19

Zou er heel goed over nadenken omdat een vriendin (Ricoh hier op bokt)van mij ook een luchtzuiger had, maar bij mij op de manege staat ook een luchtzuiger en die heb niks, geen afgesleten tanden of koliek of wat dan ook! Maar ja het heeft ook met het paard zelf te maken he.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:21

carola schreef:
Samsam: natuurlijk heeft het karakter van een dier er ook mee te maken. Een wat nerveuzer dier is er veel gevoeliger voor als een ander, en kan het al krijgen door het 'trauma' van het afspenen bijvoorbeeld.

Zelf heb ik er ook geen onderzoek naar gedaan, maar die professor is er al 30 jaar mee bezig, dus ik denk dat die wel weet waar hij het over heeft.


Maar het hoeft dus echt niet dat jemoetl twijfelen aan de geestelijke gezondheid van het dier, zo gestresst was mijn democraat ook weer niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:39

Nee, zou ik niet doen omdat niet veel mensen zo;n paard op stal willen hebben omdat de andere paarden het dan ook gaan doen.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:47

als er voor de rest niets mankeert en hij/zij helemaal toppie is en het klikt goed, zou ik er geen punt van maken. je hebt er toch zon speciale dingen voor?

boemel

Berichten: 8450
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:30

nee, ik weet wel dat het op zich helemaal niet zo erg hoeft te zijn, maar ik stoor me er gewoon gigantisch aan. De aankoopsprijs is er over het algemeen wel naar, maar zo'n paard blijft toch moeilijker verkoopbaar.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 00:07

Als het werkelijkwaar het perfecte paardje is en ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om het te laten staan....dan zou ik het doen.

Maar in principe niet.
Er zijn zat gewoon prima afwijking-loze paarden dus ondeugden en twijfelgevallen zou ik er al uitfilteren voordat ik er naar ga kijken.
Dan moet je even hard zijn...

Is de ondeugd minimaal en het paardje in alle opzichten meer dan je gedroomd had (en dan heb ik het echt niet over een prijzig wedstrijd-niveau) ,
dan neem je het voor lief en probeer je het gedrag te laten verdwijnen door aanpassingen in het huisvesten van het paard.

Ben je van plan het dier vele uren per dag binnen te houden dan moet je er nog eens EXTRA goed over nadenken wat je je op de hals haalt Scheve mond

Het is een gebrek , het is een teken van een bepaalde ''gestoordheid'' ,
en het is bovendien ZEER irritant om steeds tegen dat neurotische gedrag aan te moeten kijken , en dat geluid van dat luchtzuigen is al helemaal strontvervelend....

Net of je een junk op stal hebt Lachen

En dan natuurlijk nog dat je tegen mensen aan loopt die er niet van gedient zijn op stal.....

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:38

Bij ons staan er op stal nu twee met een band om en het zijn twee superpaarden en zeer populair.Een daarvan Idensi, ga ik hoop ik vanaf 1 oktober leasen. Geweldig leuk en koel paard. Had ik de mogelijkheden, en zou verder goed gekeurd zijn zou ik haar zo kopen. Maar ja manlief wil nog steeds niet zucht. Dus dan maar leasen. Ik zou het dus wel doen.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 13:57

licht er ook aan hoe erg ze het doen, mijn pony heeft het even gedaan omdat ie zich verveelde nadat ze op de manege het raampje waardoor ie altijd aan het kijken was dichtgetimmerd hadden, nu staat ie in een buitenbox en heeft nu zoveel aflijding dat hij het niet meer doet...
maar het moet wel een erg goed paard zijn voordat ik zo een zou kopen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:25

ArwenLune schreef:
Ik niet. Ik wil een paard dat lichamelijk en geestelijk 100% is en ook alle kans mee heeft om dat te blijven. Omdat ze bij mij een tamelijk zware en lange belasting krijgen (trektochten, endurance, heel veel loopuren) wil ik gewoon een gezond paard met een gezond hoofd, en een paard met een stalondeugd heeft naar mijn mening dus een karakterprobleem of een zenuwtrek.


En hier sluit ik me volledig bij aan

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:16

Samsam"]
[quote="carola schreef:
Samsam: natuurlijk heeft het karakter van een dier er ook mee te maken. Een wat nerveuzer dier is er veel gevoeliger voor als een ander, en kan het al krijgen door het 'trauma' van het afspenen bijvoorbeeld.

Zelf heb ik er ook geen onderzoek naar gedaan, maar die professor is er al 30 jaar mee bezig, dus ik denk dat die wel weet waar hij het over heeft.


Maar het hoeft dus echt niet dat jemoetl twijfelen aan de geestelijke gezondheid van het dier, zo gestresst was mijn democraat ook weer niet
[/quote]

Nee, daar heb je gelijk in. Heel veel luchtzuigers zijn (nu) prima in orde. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Vaak kun je daar al duidelijkheid in krijgen als je praat met de eigenaren en ziet hoe het paard gehouden wordt.
Het is ook absoluut geen aanval op mensen die een luchtzuiger-paard hebben gefokt oid.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:31

Ik heb misschien ingevuld in de poll. Alleen wanneer het een geweldig paard is en de prijs ernaar is.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:18

Ik word er altijd zo moe van om mijn luchtzuiger te verdedigen. Ik vind dat ieder dat voor zichzelf moet beslissen. Als je knettergek word van het geluid, vooral niet kopen dus! Als je een paard (min of meer) voor de handel hebt, niet kopen dus! Maar als je zoals ik, een beperkt budget hebt, toch een goed paard wil waar je vol trots mee op een wedstrijd kunt verschijnen en je stoort je niet aan het gedrag. Dan kun je een prima paard voor een klein prijsje kopen. Ik heb mijn paarden thuis, kan dus zelf een prima huisvesting regelen (overdag altijd buiten, open stal, contact met buurpaarden etc.), bovendien weet ik precies hoe Jumper het gehad heeft voor ie bij mij kwam en daar zou menig paard jaloers op kunnen zijn tegenwoordig. Het is een vriendelijk, betrouwbaar en rustig paard dat wel een eigen karakter heeft, maar ten alle tijde toch rustig en vriendelijk blijft en voor mij was het destijds liefde op het eerste gezicht en moest ik het over doen, zou ik geen seconde twijfelen.
En ik weet dat als Jumper geen luchtzuiger zou zijn geweest, zijn prijs minimaal 4 keer zo duur zou zijn geweest en dat had ik nooit of te nimmer kunnen betalen...

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:20

alleen als ik hem hgelemaal te gek zou vinden, en als hij er geen koliek van zou krijgen

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:18

Nee, als het vantevoren gemeld wordt ga ik niet kijken,
melden ze het bij het proefrijden en ben ik helemaal verkocht, dan alleen als de prijs er na is, en het echt een topper is.