Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-15 17:28

Even een vraagje, kon hier niet echt een duidelijk onderwerp over vinden.
Vanaf 1 januari gaat het stalbeleid bij mij op stal veranderen, van onbeperkt stro voor een vast bedrag naar betalen per baaltje. Aangezien dit ongunstig is qua kosten, wil ik mijn paarden overzetten op vlas.

Nu zijn er zoveel soorten, dat ik even niet meer weet hoe en wat. Dus: wie kan wat licht in de duisternis scheppen? Mijn vragen zijn als volgt:
- Kosten per baal?
- Levering?
- Hoeveel nodig per week?
- Schadelijk? (bij opeten)
- Stoffig?
- Makkelijk te mesten?
- Vochtopname?

Ik wil GEEN houtmot, maar twijfel tussen vlas, vlasvariant, koolzaadstro en hennep (hempbed) Bedankt!

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:46

Ik heb jarenlang koolzaadstro gebruikt (nu niet meer ivm uitloopstal met paddock en track). Ik maakte er een potstal van, waardoor ik minder gebruikte en toch een schonere stal had dan stalgenoten die niet potten.

- Kosten per baal?
Afhankelijk van merk (Rapsodie) of merkloos, tussen €6 en €9 per baal. Ik heb ooit een pallet laten komen (ik meen ca 40 pakken) voor €5,75 per pak.

- Levering?
Mogelijk via fabrikant (Rapsodie, ben bedrijfsnaam even kwijt, maar zitten in Winschoten), maar mijn voerleverancier kwam ook brengen.

- Hoeveel nodig per week?
Start met 3 pakken per stal, dan bijstrooien afhankelijk van paard. Mijn merrie 1 heel pak elke 8 à 9 dagen, mijn ruin 1 heel pak elke 6 à 7 dagen.

- Schadelijk? (bij opeten)
Nee, maar ze hadden ook niet de neiging om het op te eten.

- Stoffig?
Bij het opstrooien van een nieuw pak wel. Ik zette mijn pony's tijdens mesten en opstrooien buiten en wachtte dan even tot het stof gedaald was. Bij gewoon door de stal lopen niet echt last van stof.

- Makkelijk te mesten?
Ja, mest eruit halen, dan glad harken. Natte plekken deed ik niets mee (als het nattig werd, strooide ik bij). Dan één keer per jaar (einde stalseizoen) helemaal leegscheppen. Daar ben je dan wel even mee bezig, overigens.

- Vochtopname?
Daar was ik erg tevreden over. Wel zorgen dat er voldoende in de stal ligt en dat er een bodem kan ontstaan. Als je vervolgens de opgepotte laag gaat wegscheppen, is het onderin gewoon droog (wel gebruikt / vies, maar niet kletsnat).
Een vriendin gooide altijd maar één pak in haar stal, en kon dan elke twee dagen de stal leegscheppen en een nieuw pak instrooien. Bovendien stonken die stallen altijd naar urine / ammoniak.

Op mijn stagebedrijf hadden ze vlas. En een paard met vochtige wond op z'n voorknie. Kon ik elke dag de vlassprietjes uit de wond gaan zitten peuteren met een pincet. En dan zijn die kleine vlasjes ineens met heel veel. Koolzaadstro is grover. Bovendien heeft het wat meer structuur, waardoor het een stabielere laag vormt. Vlas is, zeker als het vers is opgestrooid, vaak vrij glad.

Oy with the poodles, already

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:47

Houd er wel rekening mee dat er verschil zit in het gewicht van de balen van bijv. vlas en Hemp.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-15 17:59

@Hilary: Thnx! Dat is een duidelijke uitleg. Twijfelde ook al over vlas. Is wel de goedkoopste maar hoor van meer mensen dat het zo glad is.

@Hoogendroog: Maar maakt dat dan ook uit qua opstrooien? Las ergens dat je voor de start bijv 3-5 balen vlas nodig hebt, maar las hetzelfde over hempbed. En bij beiden staat ongeveer 1 baal per week

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

duikpaardje

Berichten: 1473
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:49

Moet je het zelf gaan inkopen of wordt het straks groter ingekocht door de stalhouder.
Weet niet hoeveel paarden er staan en wat voor opslag er is.
Onze paarden staan al jaren op vlas. Eerste keer aantal pakken in de box elke dag mest er uit en dan 1 of 2 keer per week de natte plekken en dan een nieuw pak mengen.
Wij vinden het niet stoffig (alleen even met nieuw pak erdoorheen mengen).
Eten doen ze het niet als je zorgt voor voldoende ruwvoer.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:00

Ik ben bekend met Vlas en Hennep. Eerst een tijd vlas gebruikt, maar uiteindelijk overgegaan nadat het in de buurt verkrijgbaar was.
heb vlas en hennep naast elkaar gezet.

-Kosten per baal?
Vlas €5,50 en ik dacht voor hennep €5,95.
- Levering?
Hennep koop ik bij de welkoop, vlas bij de diervoeder. Wel heeft de welkoop vaak niet zo veel aan voorraad liggen. In tegenstelling tot een diervoeder, die hebben juist een enorme voorraad.
- Hoeveel nodig per week?
vlas 1 pak, bij hennep 1 tot 1,5.
- Schadelijk? (bij opeten)
beide niet gezond voor paard als ze het opeten.
- Stoffig?
Hennep is absoluut niet stoffig. Vlas toch wel een beetje
- Makkelijk te mesten?
Met mest is er niet zo'n groot verschil, bij urine vind ik het wel makkelijker. Want mijn paard kan nog wel eens onrustig zijn op stal en bij vlas liep ze alles vies. En bij hennep heb ik daar minder last van.
- Vochtopname?
bij vlas vind ik de vochtopname minder goed dan bij hennep. Hennep zet dan een beetje uit en vormt een soort "plak" en bij vlas blijft het los liggen.
Daarbij vind ik persoonlijk hennep nog frisser ruiken in de stal.
Ik ben dus zeker een voorstander van hennep, ondanks dat het iets duurder is en ik daar ook wat meer van gebruik.

Anima Del Cacciatore Z v. Air Force HH x Oramé x Nimmerdor x Voltaire In opleiding
Trijntje Op rust
[PP] [VOLG] Anima weer in training!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:02

- Kosten per baal?
Ik heb vorige week een pallet vol laten bezorgen, was 5 euro per baal kwijt exclusief 6% btw, bezorgkosten bij in begrepen. Heb dit keer gekozen voor de merkloze variant van koolzaadstro.
Voordeel van koolzaadstro t.o.v. vlas is dat het geen problemen geeft als ze er van gaan eten.
- Levering?
Je kunt het per pak kopen bij een voerleverancier maar dan ben je aanzienlijk duurder uit, heb je de ruimte en het geld liggen dan zou ik per pallet bestellen.
- Hoeveel nodig per week?
Ik ben begonnen met 5 pakken in een lege stal (4x3), dagelijks mest er uit. Nu in de winter gebruik ik 1½ pak per stal per week. In de zomer niet eens een baal per week omdat ze dan veel meer buiten staan. In de winter haal ik 2x per week de natte plek er uit, in de zomer is dat maar 1x per week, stal ziet er droog en netjes uit en heb een mooie dikke laag er in liggen. Ruikt ook absoluut niet naar amoniak.
- Schadelijk? (bij opeten)
koolzaadstro niet , vlas kan wel problemen geven
- Stoffig?
In principe niet, iets met opstrooien maar daarna niet meer
- Makkelijk te mesten?
Vind ik wel, is zeker wennen als je van stro af komt maar met een speciale stuk gereedschap krijg je er al snel handigheid in en verspil je niet onnodig schoon koolzaadstro of vlas.
- Vochtopname?
Vind ik goed, het koolzaadstro en vlas wordt rood van kleur als het verzadigd is en dat haal je er uit, dan doe je de oude bovenlaag als onderlaag en strooi je er nieuw overheen als bovenlaag

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Spenk
Berichten: 21740
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:05

Thuis gebruikte ik altijd vlas

- Kosten per baal?
5,50
- Levering?
Ik haalde het gewoon op bij voerleverancier
- Hoeveel nodig per week?
1,5 per paard ongeveer. beginnen met een baal of 5. Dan elke dag mest eruit en wekelijks plasplek dan krijg je een mooie laag. 3/4 keer per jaar haalde ik de hele stal leeg.
- Schadelijk? (bij opeten)
Genoeg hooi geven, ze eten het alleen als ze te weinig hooi krijgen. Maar het is niet gezond om te eten
- Stoffig?
Nee, maar heb wel buitenstallen
- Makkelijk te mesten?
Ja 10 minuten per dag
- Vochtopname?
Goed, vormt door de mooie bodem een laag waarin het direct wegtrekt = altijd droge stal

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:36


Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:42

Hier gebruiken we vlas.

- Kosten per baal?
Gezien we 3 paarden hebben en last van ratten/muizen bestellen we maar een klein aantal per keer. Daardoor komen we op 5,25 per stuk. Is wel eens goedkoper geweest, maar op dit moment hier in de buurt het goedkoopste wat gebracht wordt.

- Levering?
We bestellen bij de Fouragehandelaar en die komt het gratis thuis brengen, afhankelijk van wanneer hij bij ons op de route langs komt.

- Hoeveel nodig per week?
Mede afhankelijk van hoe lang je paard per dag in de box staat. Onzen staan regelmatig 12 uren buiten waardoor we minder vlas nodig hebben dan als ze 4 uren buiten zouden staan. Ik kom dus op 1/2 - 1 pak per week en dan heb ik een mooie schone droge box met een goede bodem.

- Schadelijk? (bij opeten)
Opeten is niet aan te raden, hier nog nooit last van gehad.

- Stoffig?
Een nieuw pak wel. Maar de stof slaat snel neer en de hoester heeft 10 minuten na het opstrooien nergens last van.

- Makkelijk te mesten?
Als je goed pot (en je paard mee helpt) is het heel makkelijk mesten. Drollen eruit, box recht trekken en je bent klaar. Afhankelijk van je eigen systeem heb je meer of minder werk met de natte plekken, ik pot bijvoorbeeld al enkele maanden op dus heb er amper natte plekken uit gehaald. Als je eenmaal de natte plekken eruit gaat halen ben je wel even bezig...
Nieuw pak vlas merk je de volgende dagen altijd dat je de drolletjes zal moeten zoeken want in het losse vlas verstoppen ze gemakkelijk. Dat is dan iets meer werk.
Gladheid heb ik nooit last van, maar ik start ook nooit met een volledig nieuwe vlasbox, ik behoud altijd wat oud vlas. Dat is beduidend minder glad waardoor er ook sneller een nieuwe bodem vormt.

- Vochtopname?
Heel tevreden over. Mooie bodem, komt niet snel omhoog.

"Een draver, is gaver" :D

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-15 13:05

Iedereen super bedankt voor het antwoorden! Vlas was voor mij langzaamaan al aan het afvallen, en heb nu besloten om hennep te gaan proberen. Ben heel benieuwd, ga per 1 januari over, dus zal nog even afwachten worden. Ik ga uit van 2 balen per paard per week in de winter, dan kan het alleen maar meevallen.
Paarden hebben beiden een slowfeeder met voordroog en krijgen daarnaast nog 3x per dag een grote hooizak, dus als het goed is hebben ze genoeg te knabbelen. Daarnaast wil ik per stal een hooinetje met wat stro ophangen, mochten ze daar echt trek in krijgen (de ene eet echt nooit stro, de andere heel soms een beetje).

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:29

Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen!
Het zal wel even wennen zijn want het mest heel anders uit dan stro.
Kan je aanraden om die mestvork uit de link (of iets soort gelijk) te gebruiken, kan je goed de ballen mest er uit zeven en verspil je geen hennep.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-15 13:31

@Meggiemeg. Dank je! Ik heb een aantal jaar al vlasboxen gemest van verzorgpaarden, maar het zal inderdaad wennen worden om het bij mijn eigen paarden te doen. Die mestvork van je ziet er handig uit, ik twijfel alleen nog tussen die en een metalen variant.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:08

Nadeel van de metalen variant is dat ze snel krom gaan als je er tegen aan stoot, dan zijn het in mijn ogen ondingen, die ik gebruik (van de link) is wel wat duurder dan de anderen van kunstof maar je doet er ook jaren mee, heb die van mij nu 3 jaar in gebruik. Wordt nu wel minder maar dat mag ook wel met dagelijks gebruik. Heb voorheen wel eens die goedkope gebruikt maar de tanden braken snel af of hele vork was ineens overmidden :n en dat gebeurde natuurlijk altijd als je er niet een op reserve had of op een zondag.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:52

Mijn paard staat op vlas, met hennep heb ik geen enkele ervaring!:

Kosten per baal?
5 euro, aak is het bij afname van een pallet a 21 stuk (geloof ik) goedkoper.
- Levering?
ik haal het zelf met de trailer, kan het ook lten brengen maar dit zal ook werr afhankelijk zijn van hoeveel je er besteld en hoever ze ervoor moeten rijden.

- Hoeveel nodig per week?

ik begin met een volledige stal met 3 a 4 baaltjes, in ieder geval een flinke laag, ik haal iedere dag de mestballen eruit en ongeveer 1x per week de natte plek (mocht hij een keer flink gesmeerd hebben, haak ik tussendoor ook wat nat weg) Dan is de vlas goed vol gezogen. Op de dag dat ik de natte plek eruit haal gooi ik een nieuwe baal erin. (Doe trouwens max 1 baal p/w erbij!)
K vind persoonlijk een vlas stal er ook altijd schoner uitzien (uitzonderingen daar gelaten) dan stro. Vlas neemt ook veel meer vocht op dan stro.
Vlas is de 1e dag in een compleet nieuwe stal beetje glad, na dag 1 a 2 merk ik hier niks meer van, bij 1 nieuw pak p/w mix ik het nieuwe door het oude en heb ook geen last van gladheid.

- Schadelijk? (bij opeten)

vlas kan verstoppingen veroorzaken als ze er veel van eten, mijne eet gelukkig niks. Maar zou zeker een aandachtspuntje zijn voor een paard wat weinig ruwvoer op stal krijgt od zich heel snel verveeld.

- Stoffig?

Als je een volledige stal vult is het even stoffig, maar zakt snel, het bijvullen 1x in de week eigenlijk geen last van stof alleen als ik net de zak op de kop heb gezet, daarna mix ik het met de oude vlas in de stal en is het stof weg.

- Makkelijk te mesten?

Ik ben per dag ongeveer 10 min kwijt om te mesten. Met natte plek eruit halen ben ik 5 a 10 min langer nodig. Ik heb per dag nog geen halve kruiwagen met mest, gebruik zo'n handige vork waardoor het vlas er door geschud wordt en je echt alleen mest over houdt.

- Vochtopname?

De vochtopname van vlas is veel hoger dan bij stro! De stal ruikt ook eigenlijk nooit naar ammoniak, wat ik bij mijn buurpaard wel ruik (die staat op stro).
Bij stro zal het ongetwijfeld ook aan het stal management liggen, maar ik vind het persoonlijk rottig uitmesten en heb altijd het gevoel best veel schoon stro weg te gooien als ik zo'n stal uit mest, ik ben dus echt een vlas fan!

Kerstmuts

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:36

Vooruit, ik help ook even door te reageren:
Ik gebruik hier al ruim 15 jaar vlas van Lavor, Langwerden

- Kosten per baal?
Dagprijzen, gemiddeld rond 5,30-5,50 per baal

- Levering?
Langwerden levert aan huis zonder meerprijs. Ik laat 21 pak op een europallet per keer leveren. Bevalt me erg goed, ze komen op afroep en mijn regio ligt eens per 14 dagen op de route.

- Hoeveel nodig per week?
Per box ongeveer 1 per week.

- Schadelijk? (bij opeten)
Die van mij eten het niet. Maar een vorig paard at het wel en toen was het niet schadelijk. Tenminste, geen probleem mee gehad. Bij dat paard husselde ik het nieuwe spul met wat ouder spul, dan was het eten helemaal niet lekker meer.

- Stoffig?
Nee, het vlas van Lavor is minimaal stoffig en duidelijk minder stoffig als koolzaadstro of rhapsodie

- Makkelijk te mesten?
Ja. Ik gebruik zo'n kunststof balenvork voor het dagelijks weghalen van mestballen. Eens per 14 dagen graven we de natte plek op en halen die weg.

- Vochtopname?
Je leest het al, eens per 14 dagen hebben we een natte plek om te verwijderen.

Mijn ervaring met hennep is dat het binnen een week nat is maar dat het dan ook meteen heel donker en vies van kleur wordt. Vlas dat al wat langer heeft gelegen, krijgt een blond-bruine kleur en voelt veel droger aan. Koolzaadstro vond ik kwa vochtopname een drama.
Opvallend bij vlas: amper vliegen in de stal.
Je leest het al: liefhebber van vlas hier. Ik stap waarschijnlijk nooit weer over op iets anders.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:18

Dees schreef:
Mijn ervaring met hennep is dat het binnen een week nat is maar dat het dan ook meteen heel donker en vies van kleur wordt. Vlas dat al wat langer heeft gelegen, krijgt een blond-bruine kleur en voelt veel droger aan. Koolzaadstro vond ik kwa vochtopname een drama.
Opvallend bij vlas: amper vliegen in de stal.
Je leest het al: liefhebber van vlas hier. Ik stap waarschijnlijk nooit weer over op iets anders.


Hennep geen ervaring mee, wat je aangeeft van kleurverschil heb ik niet, ook geen verschil met vochtopname. Afgelopen jaar op vlas de stallen gehad en daarvoor koolzaadstro. Nu dus weer koolzaadstro puur omdat de prijzen per pak voordeliger zijn op dit moment bij mijn leverancier.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:55

Ik lees hier een aantal keer dat koolzaadstro niet schadelijk is bij op opeten maar juist koolzaadstro veroorzaakt verschrikkelijke verstoppingen. Dus als je twijfelt of hij het gaat eten zou ik koolzaadstro zeker niet doen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:17

Koolzaadstro wordt juist als voeding gebruikt, als het schadelijk is zullen ze dat vast niet zo promoten lijkt mij. Zal het eens navragen bij onze leverancier.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:43

Ik ken koolzaadstro alleen bij de koeien. Bij paarden is haverstro om te voeren het beste en kunnen gerstestro en tarwestro ook wel gevoerd worden.

Edit: koolzaadstro wordt in heel kleine hoeveelheden wel gebruikt vanwege het zeer hoge vezelgehalte. Bij een hoog brokrantsoen is het belangrijk dat de brokken voldoende vezels bevatten omdat anders de spijsvertering helemaal naar zijn grootje gaat.

Het is hetzelfde zeer hoge vezelgehalte dat de verstopping veroorzaakt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:21

Mizora, het gaat hier niet over voeding. Het onderwerp gaat over stalbodemstrooisel waarbij het mogelijke risico van ervan eten ook in kaart wordt gebracht :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:51

Dat weet ik. Maar als het paard de stalbedekking eet gaat het al snel over een kg of meer per dag en dat is levensgevaarlijk bij koolzaadstro.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vlas? Hennep? Koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:53

Het mooie van koolzaadstro is dat het voor paarden een zeer onaangename smaak heeft (net als vlas) en dat paarden het daarom zelden zullen eten. Zeker geen kilo's.
Koolzaadstro is daarom prima veilig te gebruiken als bodembedekker welke goed vocht op zal nemen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-15 14:23

meggiemeg schreef:
Nadeel van de metalen variant is dat ze snel krom gaan als je er tegen aan stoot, dan zijn het in mijn ogen ondingen, die ik gebruik (van de link) is wel wat duurder dan de anderen van kunstof maar je doet er ook jaren mee, heb die van mij nu 3 jaar in gebruik. Wordt nu wel minder maar dat mag ook wel met dagelijks gebruik. Heb voorheen wel eens die goedkope gebruikt maar de tanden braken snel af of hele vork was ineens overmidden :n en dat gebeurde natuurlijk altijd als je er niet een op reserve had of op een zondag.


Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:26

Als mensen aangeven dat vlas gevaarlijk is vanwege het verstoppingsgevaar dan is het niet handig om te zeggen dat koolzaadstro dan niet gevaarlijk is. Sommige paarden eten alles (lekker sabbelen op vers jkk bijvoorbeeld) en dan is koolzaadstro echt af te raden.

Daarom heb ik in mijn eerste bericht ook gezegd dat als je twijfelt of hij het gaat eten, dan niet doen. Het is op zich fijn spul, hoewel ik zelf het liefste hemperade gebruik.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annick96 en 118 bezoekers