Hoe denken jullie erover...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoe denken jullie erover?

Mijn paard staat elke jaar een paar maanden op het land
20 (37%)
Mijn paard staat het hele jaar op stal
6 (11%)
Anders..
28 (51%)

Totaal aantal stemmen: 54


Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Hoe denken jullie erover...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 23:10

Ik ben gewend om mijn paard een paar maanden in het jaar op het land te zetten, meestal in het voorjaar/begin zomer. Gewoon ergens in een kudde waar ze dag en nacht buiten staat.
Kortom, ze mag lekker paard zijn en krijgt de kans om alles te kunnen verwerken wat ze de afgelopen maanden heeft gedaan.
Persoonlijk vindt ik dat deze regel niet alleen voor jonge paarden geldt, maar ook voor paarden die regelmatig wordt gereden en lange periodes op stal staat.

Hoe denken jullie erover?

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:17

Als je een paar maanden je paard op het land laat staan, kun je niet meer rijden Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:23

Bij mij staan ze de hele dag buiten, althans, mijn merrie en grote ruin staan van smorgens vroeg tot in de avond buiten en dan staan de 2 hengstjes en een ander ruintje binnen (in een mega loopstal) en die gaan in de avond en nacht buiten als de merrie en grote ruin binnen zijn. Ze staan dus allemaal 12 uur per dag buiten en dat het hele jaar door.
Zo ben je je paard tenminste niet een maand of langer kwijt en komt hij toch voldoende buiten met vriendjes maar ja, ik heb wel alles aan huis staan dus het is voor mij vrij makkelijk, op een pensionstal lijkt het mij een stuk moeilijker, de meeste hebben in de winter geen weidegang dus dan zit je al.......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:23

mijn paarden staan aan huis, 's nachts op stal, overdag heel de dag in de wei(van 8-18 ongeveer) en in de zomer staan ze overdag binnen(ivm horzels etc) en heel de nacht buiten.

op de pensionstallen waar ik heb gestaan kwamen de paarden iedere dag ee paar uur in de wei, en bij heel slecht weer los in de bak, en altijd in de stapmolen

dus beweging genoeg, en iedere dag dus een paar uurtjes lekker spelen in de wei!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:34

Op de pensionstal staat mijn paard dagelijks (tenzij het echt de hele dag hoost) met een groepje in de wei. Ik zie het nut van een echte lange vakantie ook niet in, hoewel ik het na een zwaar wedstrijdseizoen wel zou overwegen. Maar om nou te zeggen, God, die beesten werken zo hard, nu maar een paar maanden vakantie, nee.

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 00:24

Een paar maanden vakantie krijgen ze niet. Alleen zwangerschapsverlof. Anders is het zo: ikke vakantie (weg), hun ook vakantie. En in de wintermaanden gaan ze nog wel eens in het vorstverlet. Ze lopen dan de hele dag in het land (als het weer het toelaat, maar elke dag wel eruit) Ze worden er absoluut niet minder van, soms zelfs beter. Zeker in de winter weer lekker 'fris'in 't koppie.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:16

Die van mij staan ook een paar maanden per jaar op het land.. Van april tot minimaal november. Dus minimaal 7 maanden en als het weer het toelaat nog langer. Er is geen schuilstal hierdoor moeten wij toch een beetje rekening houden met het weer. Als het in de winter hard vriest mag hij ook de wei op.
Als ze op de wei staan staan ze dus dag en nacht buiten maar hij heeft dan geen vakantie ik blijf gewoon rijden.
Alleen als ik op vakantie ben heeft hij ook vakantie.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:28

Mijn paard staat in de zomer alleen overdag buiten en komt 's nachts naar binnen.
Helaas mogen ze bij ons in de winter niet de wei in.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:50

Ik zie het altijd een beetje als een wanhopige manier om 'de schade' in te halen,
ik geloof niet dat paarden enorm te kort komen wanneer ze voornamelijk op stal staan. Maar heb ze zelf het hele jaar door overdag zoveel mogelijk buiten, bij ons komt dat neer op minimaal 8 uur in de winter, zomers tot 14 uur.
Oudere paarden heb ik liever ook niet in kudde verband, bij mij staan ze meestal gewoon 2 aan 2.

prompter

Berichten: 10855
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:13

Mijn paarden staan 's zomers overdag buiten, niet dag en nacht. De merrie wil dat sowieso niet (hebben we meerdere malen geprobeerd, maar ze raakt tegen donker helemaal in paniek - lekker natuurlijk, dat paard Haha!) en de hengst moet in conditie blijven, die moet gewoon elke dag zijn beweging krijgen en dan is het handiger als hij binnen staat. Mijn merrie wil ik ook rustig in beweging houden, die is met 17 jaar niet meer in conditie te krijgen denk ik wanneer ze een paar maanden niks doet, 8 uur in de wei per dag vind ik een mooie tussenoplossing. Lang stilstaan doet ze in onze ervaring op de lange duur niet echt veel goed.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10855
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:17

Gracy, ik keek trouwens net even in je profiel, maar jij hebt ook al hele rijen //////////// erin staan, zodat het kamerbreed en onleesbaar is geworden Haha!. Kun je die ////////// weghalen Lachen?

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:27

Onze paarden overwerken we niet, zodat ze ook geen lange herstelperiodes nodig hebben. Lijkt me een veel betere manier, maar da's persoonlijk.
In de zomer staan ze overdag buiten, 's nachts op stal zodat ik zelf ook rustig kan slapen Haha! en we een bepaalde regelmaat houden qua voeren, contact en controle.
Dit jaar heb ik voor het eerst een maandje of drie niet serieus doorgereden in de zomer (heb haar nu 4 jaar) en dat is goed geweest, maar voornamelijk voor mezelf. Had er geen zin meer in, had geen lol meer in het lessen en het rijden. Nu staan ze opgestald en 'moet' ik dus weer elke dag wat met haar doen, en ik heb er weer 100% zin in.
Of Mileen het nodig had, die vakantie? Hmmmm ik heb niet de indruk. Ik was alleen niet tevreden over haar eigen conditie, dus heb haar ook niet anders dan onder het zadel belast. Ze liep immers toch 12 uur per dag in de wei, dus dan vind ik dat ook niet nodig.
Ik heb haar nu weer twee weken 'opgepakt' en we zijn al weer terug op het rijtechnische niveau van voor onze brake. Nu alleen de conditie nog wat verder opschroeven, maar dat komt ook vanzelf wel weer als we straks het bos als achtertuin hebben.

Sting

Berichten: 12850
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:45

Sting staat nu altijd buiten gelukkig, hij krijgt af en toe een paar dagen vakantie, maar ik zet hem niet in een wei om hem dan maanden niet te gaan gebruiken, want ik heb maar 1 paardje en ik kan hem dan niet zo lang missen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:45

zoals vermoedelijk bij de meesten staan mijn paarden overdags vaak buiten en 's nachts binnen. En daar voelen ze zich goed bij.

De hond is de betere mens

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:51

wij hebben ze aan huis staan en voor zover mogelijk gaan ze naar buiten overdag en s'nachts altijd binnen. Wij hebben nl. geen goed zicht op de weide, dus staan ze s'nachts op stal.

In de winter lopen ze wat minder buiten, maar wel dagelijks, behalve bij ijzel of zware storm, dan moet je wel eens concessies doen.

Net wat Sjuimpje al zei, ik kijk wel goed wat goed met elkaar omgaat en wat niet, om onnodige beschadigingen te voorkomen. Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:58

Ik vind het zonde om een paard weken zo niet maanden stil te zetten.
Af en toe een tijdje wat minder intensief is prima, maar stilzetten, dan raak je alle spieren kwijt en kan je weer opnieuw beginnen.

Treasure staat waarschijnlijk volgend jaar zomer ook weer gewoon op het land, maar ik denk er wel aan om haar 's nachts buiten te zetten en overdag binnen i.v.m. de vliegen en dergelijke. En ook gewoon bijvoeren en berijden.

Buitenlopen, afwisseling en beweging hebben ze altijd nodig, paard zijn ook. Niet alleen in de zomermaanden!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:19

Altijd overdag buiten en zodra het gaat schemeren naar binnen.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:00

Citaat:
Oudere paarden heb ik liever ook niet in kudde verband, bij mij staan ze meestal gewoon 2 aan 2.


Mag ik vragen waarom je je paarden liever 2 aan 2 zet en waarom oudere paarden niet in een kudde kunnen?

Ik denk persoonlijk dat voor een paard een kudde de fijnste leefomgeving is. Dit doen ze nou eenmaal van nature al. En in een kudde staan ook oudere paarden, ik zou niet weten waarom die er niet bij zouden kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:10

Overdag staan ze buiten 's nachts op stal.
Het hele jaar door.
En nu zijn er groepjes van 2, 3 of 4 paarden.
In de winter staan ze met een stuk of 8 samen.
En de leeftijden varieren van 3 tot 16 en een oude pony van 28 Lachen
Merries en ruinen door elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-03 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:13

Bij ons staan de paarden overdag enkele uren buiten en de rest op stal. Ik heb dus de keuze: "anders" aangeklikt.
In de zomer laten we ze wel eens het 's nachts buiten en dan overdag op stal.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:21

Ik zou het best leuk vinden voor mijn paard de gehele dag buiten
in de zomermaanden.

Maar helaas is dat bij ons op de manege NIET mogelijk.

Het weiland is ingedeeld op dagen en ruinen / merries.

En dan mogen ze 1 uur buiten op het land staan.

Is niet veel, maar beter iets dan niets

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:42

mijne staat overdag in de wei en gaat savonds naar binnen als het regent soms ook als de mensen er optijd bij zijn maar anders niet...
Duss eigenlijk wel ideaal en ik vind het zeer fijn voor de pony Haha!

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:18

Helaas hebben we niet de luxe dat we weiland bij onze stal hebben. We zijn niet lang geleden van stal veranderd en weiland wilde we er ook zeker bij hebben. Dit was ons ook beloofd, maar zit er dus niet bij.
Alleen is de stal op dat na gewoon perfect, dus weggaan doen we liever niet.

Dit jaar hebben we Magic daarom een maand bij Esme_27 op het land gehad, mede omdat ze geblesseerd was. Volgend jaar willen we dit eigenlijk weer gaan doen.

Het liefst hebben we haar ook het hele jaar buiten, maar dit zit er gewoon niet in.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:38

de afgelopen twee jaren heb ik Andrew steeds een aantal maanden (van mei tot oktober) dag en nacht op het land gehad. Voor hem is dit geestelijk en lichamelijk gewoon het beste. Op stal wordt hij snel druk, en gaat dan staan zwaaien met het hoofd (rondjes draaien, variant op weven denk ik Knipoog ) en kribbebijten. Ook gaat hij staan hupen en bokken in de stal. Maf beest... Buiten is het gelijk over!
Bovendien heeft hij een stofallergie en deze dingen wegen op tegen zijn zomereczeem waar hij nu een dek voor heeft, dus: zo lang mogelijk dag en nacht naar buiten. Wel met anderen!

Soms staat hij in een weiland een par minuten lopen van stal, maar dat neem ik voor lief. Ik reed hem wel steeds door en eventueel voerde ik hem dan bij na het rijden. 's Winters staat hij dan minimaal een aantal uren buiten (meestal op zijn minst tussen 9 en 15.30) ik hoop dit jaar nog wat langer. Ik kan niet met hem rijden omdat hij kreupel is i.v.m. spat. dus houdt hem zo lang mogelijk dag en nacht buiten zodat hij voldoende beweging kan nemen.

baudyh

Berichten: 4247
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:53

teddy staat nooit s'nachts in de wei.Daar hou ik niet van.Ik wil hem gewoon in een stal s'nachts.Meestal staat ie van april tot oktober wanneer het weer het toelaat overdag in de wei.Meestal van 10 uur tot een uur of 5 s'middags.Ik doe niet aan vakantie voor mijn paard.Hij loopt 4 a 5 dagen per week onder het zadel,half uurtje per dag.volgens mij heeft ie al een luizen leven.Ik doe mijn paard ook geen plezier om hem vrij te geven,hij voelt zich lekkerder als ie werkt.

Op naar nieuwe veulens in 2024!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, jitskenienke, XladyX en 26 bezoekers