Talent????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:07

Zou dat perongeluk kunnen zijn.?
Misschien sprong het paard raar, had daarom een balk en was de ruiter, niet zoals het hoort niet goed mee in de beweging en rute daarom in de mond?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:08

SuperPepeijn schreef:
tja ik hoorde van de week ook een paar verhalen over zeer bekende trainingsstallen en hoe ze daar met paarden omgaan. daar gingen mijn nekharen ook van omhoog.


Precies ik ken de verhalen ook en juist van bekende trainingsstallen.

Trucjes als een paard een dag lang met zijn 'kop' omhoog aan een touw opbinden en zo laten staan op een rubber matje zonder eten en drinken (ja hij is zo vervelend op stal)

Dekens voor de stallen hangen en dan geen eten en drinken, voor wedstrijden. Ja hier gaan ze beter van presteren ( Verward niet mijn idee hoor!)

En kan zo nog wel even doorgaan. En deze verhalen gaan iig niet over amateurs.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:26

als ik al die verhalen zo hoor(ik ken er nog veel meer, want wat ik heb gehoord over andere stallen toen ik nog in de paarden wertke is echt verschrikkelijk) en vooral, als ik zie hoe het er op wedstrijd aan toe gaat, ben ik van mening dat ruim 50% van de mensen met paarden, eigenlijk geen dieren zouden mogen hebben!

ik was zondag op wedstrijd, dat doe ik voor mn lol, en als afwisseling en om te kijken of ik steeds een stapje verder kan komen, en het is een (hoop ik) leuke afwisseling, voor mij maar ook voor mn paard.

wat ik daar zag maakte me echt helemaal ziek, ik had ook spontaan geen zin meer om nog te gaan losrijden en mn 2 proeven te rijden

er was een L/M1 ruiter(iig geen M2 of Z1/Z2 dan had ik haar moeten zien rijden in mn ring of naast me) en dat paard was echt over heel zn lichaam zeiknat, compleet met laag schuim over zn hele lijf, hij liep heel zwaar te ademen(richting cornage qua geluid) en ze zat hem maar stil te trekken, en bij de prikken/slaan en dan verbaasde ze zich als ie omhoog kwam en dan werd ie heel het terrein rondgeschopt en geslagen

tot 2x toe knalde ze vol tegen mij en mn paard aan, ik zei toen nog tegen haar dat als ze zo door ging rijden er vast wel iemand was die daar een melding van ging maken, toen haalde ze uit met de zweep, met als bedoeling mn paard of mij te raken, maar gelukkig reageerde Q goed op mn kuit en ging mooi een paar passen zijwaarts waardoor ze miste,

vervolgens werd zij iets rustiger, maar het bleef een hoop ruk en pluk werk met de nodige zweepslagen erbij

ik kan daar dus echt niet tegen!

ik denk dat ze graag wilde dat het goed ging, omdat de familie Bax(wie kent Bart Bax niet Knipoog ) er ook was, en ja dan is het natuurlijk leuk als je zelf goed presteerd of zelfs boven hun eindigd(die rijden in iedere ring wel met een paar paarden mee)

maar om zo met je paard om te gaan

ik rij zelf trouwens ALTIJD na mn proef nog even door, maar dan vwnw in stap draf en galop, zodat hij goed over de rug lootp voor ik ga uitstappen(in de ring bouwt hij vaak wat spanning op) en dat is max 10 minuutjes ofzo

maar ik zag zondag dus ook nog mensen die na hun 2e proef hun zweep terugpakten(de M ruiters dus) en hun paard ff flink bij gingen werken

dan vraag ik me echt af wat er op dat moment door hun hoofd gaat, en waarom ze in godsnaam paardrijden?

oke in de staak&steiger periodes heb ik ook weleens flink gevloekt, maar ik heb mn paard nog nooit zo mishandeld

en helaas zie ik het steeds meer en steeds vaker op wedstrijd

zelfs zoals zondag, op de kleinere wedstrijden in de kleine boeren dorpjes hier, die vroeger altijd zo gezellig en ontspannen waren

soms denk ik weleens, ik stop met wedstrijd rijden, als ik dus op een grotere wedstrijd ben geweest en heel veel gemene dingen heb gezien, op die manier gaat voor mij de lol er af.

Maar zelf ga ik altijd ontspannen en relaxed naar wedstrijd, rij op mn gemak los, gaat het slecht jammer dan, volgende keer beter, gaat het goed dan ben ik zoooooooo blij!maar ik zal nooit gemeen worden tegen mn paard.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:24

Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen steeds meer willen van zichzelf en van hun paard, terwijl dat er niet in. Mensen worden ook gek gemaakt door elkaar, en niks is zo beinvloedbaar als een mens..

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:24

Bijgezet in de stal is een trucje wat ik al heel vaak gehoord heb en al heel lang ken, gebruiken doe ik het niet want volgens mij heeft het weinig zin. Stoelen gooien naar paarden ken ik ook mensen die dat doen, ken zelfs verhalen van paarden van stoelen en bezems kapot slaan op de hoofden en op het paard zelf. Zwepen met schroefjes eraan ken ik ook. Zo af en toe heb ik zelf de neiging om zoiets toe te passen, je moet wat als een paard bijvoorbeeld tegen je op blijft steigeren en levensgevaarlijk wordt. Toch blijft het altijd zaak om rustig te blijven, met echt boos worden schiet je weinig op, het lijkt dan zelfs of je ze uitlachen. Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:19

staverej schreef:
Bijgezet in de stal is een trucje wat ik al heel vaak gehoord heb en al heel lang ken, gebruiken doe ik het niet want volgens mij heeft het weinig zin. Stoelen gooien naar paarden ken ik ook mensen die dat doen, ken zelfs verhalen van paarden van stoelen en bezems kapot slaan op de hoofden en op het paard zelf. Zwepen met schroefjes eraan ken ik ook. Zo af en toe heb ik zelf de neiging om zoiets toe te passen, je moet wat als een paard bijvoorbeeld tegen je op blijft steigeren en levensgevaarlijk wordt. Toch blijft het altijd zaak om rustig te blijven, met echt boos worden schiet je weinig op, het lijkt dan zelfs of je ze uitlachen. Lachen


soow!!! inderdaad, je kunt meestal het best zo rustig moglijk blijven alleen af en toe heb ik zelf ook de neiging hoor Extreme duivel Knipoog
alleen iemand die zijn paard afrost op het losrij terrein vind ik duidelijk geen tallent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:36

Al die gefrustreerde miepjes die hun paard er van langs geven hebben allemaal stress omdat ze iets willen laten zien waar zij, of hun paard nog niet aan toe is. Als je een goede voorbereiding hebt gehad en je verwachtingen van je te leveren prestaties zijn SMART geformuleerd dan hoef je helemaal geen giga stress te maken [niet zo veel dat het ten koste van je paard gaat].
Ik snap al helemaal niet waar ruiters in de basis zich toch altijd zo druk over kunnen maken. We zijn allemaal maar amateurs en we doen het voor ons eigen plezier. Ik kan me niet voorstellen dat er ruiters zijn die zich er lekker happy en relaxed bij voelen als ze tegen hun paard tekeer gaan. Leuke hobby hebben sommige er aan NOT!
En tot slot: een goede verliezer is ook een goede winnaar!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:10

Ik heb ook weleens even doorgereden na het rijden van mijn proef en dan was ik best teleurgesteld en dan wil je toch nog een beetje goed afsluiten. Alleen ik snap die mensen niet.
Zij denken echt dat dat paard het hen moedwillig moeilijk maakt op wedstrijd.
Een paard kan geen wraak nemen, daarom vind ik het gemeen.
Hoe moet je dan trouwens verwachten dat hij dan de volgende keer wel zijn best gaat doen, want hij kan wel verschil maken tussen wedstrijd en training thuis.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:15

kawa: het was echt expres zoals ik het zag, want die ruiter bleef gewoon strak zitten bij de sprong en t beestje ging er gewoon recht over heen...kwam ook netjes neer, daarom vond ik die ruk zo onterecht

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:24

Gisteren naar Eurosport gekeken naar de Samsungs Nations Cup. Er was een Belgische ruiter flink aan het rukken en en bij iedere overgang terug werd er met zijn hele gewicht aan de teugels gehangen. Dat paard bleef nog steeds springen, braaf paard .............

Hans Eysvogel zei heel terecht een aanfluiting voor de Belgische springsport en dat zijn dan professionele ruiters ...........

Sall

Berichten: 6730
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 12:16

Crissy schreef:
Gisteren naar Eurosport gekeken naar de Samsungs Nations Cup. Er was een Belgische ruiter flink aan het rukken en en bij iedere overgang terug werd er met zijn hele gewicht aan de teugels gehangen. Dat paard bleef nog steeds springen, braaf paard .............

Hans Eysvogel zei heel terecht een aanfluiting voor de Belgische springsport en dat zijn dan professionele ruiters ...........


Ja, daar moest ik ook aan denken.... ik zat helemaal geschokt te óh'en en te ah'en... mijn vriend helemaal opgeveert, van: wat is er!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:13

wat ik ook weleens raar vind op wedstrijden is hoe mensen hun paard in de trailer doen! Ik zag een keer iemand en dat paard wou niet in de trailer, en toen pakte ze een peddel uit de auto en begon daar het paard mee in de trailer te slaan en niet zachtzinnig hoor! Dat arme dier wist niet waar hij heenmoest en sprong met een grote sprong de trailer in en gleed daarbij bijna uit. En die vrouw maar lachen Boos!

er zijn veel andere manieren om je paard in een trailer te krijgen!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:07

Crissy schreef:
Gisteren naar Eurosport gekeken naar de Samsungs Nations Cup. Er was een Belgische ruiter flink aan het rukken en en bij iedere overgang terug werd er met zijn hele gewicht aan de teugels gehangen. Dat paard bleef nog steeds springen, braaf paard .............

Hans Eysvogel zei heel terecht een aanfluiting voor de Belgische springsport en dat zijn dan professionele ruiters ...........


Heb je wel eens een belgische spring videoband gezien?? Daar schrik je pas echt van..

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:44

Ik denk dat dit zoals al eerder gezegd niets te maken heeft met het al dan niet zijn van een talent. Dit heeft puur met zelfbeheersing te maken.
Ze willen te graag dat het allemaal perfect gaat, maar dat wil dan op een bepaald moment niet lukken (bijv. op wedstrijd waar mensen het idee hebben onder druk te staan) en de frustratie wordt op het paard geuit want het paard luisterde bijvoorbeeld niet goed genoeg en dan is het het paard zijn schuld dat het lijkt alsof ze niet goed kunnen rijden om maar een mogelijk voorbeeld te noemen. Als het bij mij niet lukt en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld dan zal ik niet mijn agressie op het paard uiten. Ik ga eindeloos zitten overdenken waar het aan kan liggen. En daarnaast kijkt Caballero daarna altijd weer zo braaf uit zijn ogen dat ik onmogelijk boos op hem kan worden. Als ik een dag chagerijnig ben, zorg ik er ook voor dat ik tijdens het gewone rijden niet teveel ga vragen van het paard om dit soort situaties bij voorbaat al uit de weg te gaan. Zou niet eerlijk zijn tegenover het paard.

Ik wil ook graag zo hoog mogelijk komen, maar ik zie wel waar het schip strandt. Ik rijd in de eerste instantie voor mijn plezier en niet met de intentie om alleen maar goede prestaties te leveren. Natuurlijk streef ik er wel naar, maar wel in gezonde mate en ik ga er al vanuit dat het meer dan eens zal tegenzitten of niet geheel volgens plan verloopt. Maar daar ben ik me al van bewust dus ook tegenslagen heb ik al ingecalculeerd in mijn verdere 'paardenloopbaan' (..ahum...ik weet even niet hoe ik dit anders moet verwoorden).

Crystal1987

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:03

daar kan iknu echt niet tegen he!!!!!!!!!!!!!!!!!!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:30

Walgelijk vindt ik dat. Dat paard snapt er dan toch ook niks van Boos! Dan heb ik altijd de neiging om een zweep te pakken en die ruiter is een paar goeie meppen te verkopen. Wat denken ze dan wel niet, het is en blijft een dier!! Boos!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:41

Ik vraag me wel eens af of dat niet van die mensen zijn die min of meer gedwongen in de paardesport zitten. Omdat de ouders dat zo geweldig vinden ofzo. Maar dat die mensen het zelf eigenlijk wel gehad hebben en ergens jaloers zijn op mensen die ook wel eens lekker buiten een rondje gaan stappen.
Dat vind ik zo onterrecht in de paardensport. Mensen met veel geld komen vaak het verst.
Die kunnen goed paarden kopen, misschien wel drie. Die nemen les bij de top, die hebben het beste van het beste enz enz.
Mensen met geen geld komen nagenoeg nergens, of je moet wel heel veel geluk hebben.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:45

Mikkie schreef:
Ik vraag me wel eens af of dat niet van die mensen zijn die min of meer gedwongen in de paardesport zitten. Omdat de ouders dat zo geweldig vinden ofzo. Maar dat die mensen het zelf eigenlijk wel gehad hebben en ergens jaloers zijn op mensen die ook wel eens lekker buiten een rondje gaan stappen.
Dat vind ik zo onterrecht in de paardensport. Mensen met veel geld komen vaak het verst.
Die kunnen goed paarden kopen, misschien wel drie. Die nemen les bij de top, die hebben het beste van het beste enz enz.
Mensen met geen geld komen nagenoeg nergens, of je moet wel heel veel geluk hebben.


amen!!inderdaad

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:58

Ik vind wel dat we dit moeten relativeren. Het gebeurt regelmatig, vooral met hengsten dat ze je laten zitten in de proef. Alsof ze weten dat er dan weinig gecorrigeerd word. Ik ben het ermee eens dat je niet direct uit de proef je paard een afranseling moet geven maar met wat stevig narijden is IMO niets aan de hand. Ik rijd regelmatig nog na om weer wat dingen recht te zetten. Anders zit je volgende keer weer met hetzelfde probleem als je het niet hier en nu oplost.

En dit staat buiten talent, dit is inderdaad een soort frustatie, een druk vanaf de buitenwereld. Ze kan echt goed sturen maar zal even haar beheersing verloren zijn. Wie heeft dat nou niet ooit eens in zijn rijden? Ik wel igg, ook al ben ik er niet trots op.

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:00

Ik betwijfel ook meerdere malen het woordje 'talent'. Ik geloof niet zo in hele grote aangeboren 'talenten'.

Ik ben er wel van overtuigd dat de één het iets vlotter leert als de ander (en dus iets meer talent zal hebben of moet ik zeggen ruitergevoel), maar het meeste wat ze talent noemen is ook maar aangeleerd talent en niet omdat ze het nou eenmaal van nature hebben. Ze hebben de middelen om goede paarden en goede instructie te betalen en als de combinatie paard, ruiter, instructie goed klikt heb je denk ik al gauw een talent.

Meestal gaan talent en ruitergevoel hand in hand en daar is het volgende punt. Zonder ruitergevoel kun je praktisch niet leren paardrijden. Ruitergevoel ontwikkel je volgens mij door gewoon door goed te kijken naar betere ruiters dan jij en daarnaast kan goede instructie je ruitergevoel verder helpen ontwikkelen. Wat voel je dat het paard doet, hoe beweegt hij onder je, hoe en waar moet je ingrijpen of juist niet. Dit kan je ook gewoon op de korte of lange termijn leren. Toegegeven; niet iedereen leert even snel, maar het is wel allemaal te leren.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:42

JIPPIE: Hoe verder je komt hoe duidelijker worden je eigen tekortkomingen

AMEN OK dan!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 15:23

ik sluit me bij iedereen aan dat bijzetten in de stal geen enkel nut heeft omdat je je paard dan in mijn ogen leert om op de teugels te hangen of zie ik dat nou verkeerd?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:24

youngster schreef:
Heb je wel eens een belgische spring videoband gezien?? Daar schrik je pas echt van..


Ik vind wel dat je zoiets mag veralgemenen met een bepaalde nationaliteit. Er zitten ook een hoop fatsoenlijke Belgische springruiters tussen, en mij maak je niet wijs dat ALLE Nederlandse ruiters zich wel kunnen beheersen...
vroeger ben ik ook eens naar een Belgische springwedstrijd gaan kijken, en het paard van iemand(noem ook geen namen) weigerde op een hindernis. Wat doet hij? draaid zijn paard eerst om en geeft hem dan een keiharde zweepslag op zn kont. En dan terug volle vaart naar de hindernis toe en ervoor nog eens extra slaan...

maar enkele combinaties verder weigerde er weer een paard van een ruiter op de hindernis: die bleef kalm, gaf zijn paard een schouderklopje en ik hoorde hem letterlijk zeggen(zat tamelijk kortbij): "tis niks jong" Ach gut . en die ruiter draaide zich gewoon om sprong rustig terug aan en spoorde het paard ietsje meer aan en gaf meer vrije teugel. Dat paard sprong dus de rest van het parcours rustig en foutloos af Lachen

ook op mijn wedstrijden heb ik het het laatst gezien in de L1 ring. eerst een vrouw met het tamelijk sjiek paard. Alles ging goed, tot de galop. Ze kreeg haar paard niet op tijd stil na de middengalop, en moest dan ook nog op de diagonaal gaan waardoor ze even de ring uitvloog... Zij dus niet content met die fout en zich maar aan het opwinden en ze kwam met een gezicht op onweer terug uit die ring en dan kwaad zijn op haar pard Boos!

even later kwam er ook een vrouw af. Ik heb mij toen echt geamuseerd, het was echt leuk om te zien *LOL* . die vrouw kwam binnen(tegen haar voorlezer): "EN WAAAR MOET IK HALTHOUDEN??? TUSSEN DE X EN DE G????" voorlezer: "NEENEE? OP DE X!!! DE X!!!!
en toen ging de vrouw ook nog naar links ipv naar recht. Maar ze vond het wel grappig want ze moest er nog mee lachen ook Lachen en toen ze de ring uitging was ze haar eigen zowat aan het uilachen zovan: "stommeling dat ik ben, ik dacht echt dat ik naar rechts moest gaan Haha! " zij had dus 10 keer slechter gereden dan die andere vrouw, maar ze had er wel 1000 keer meer plezier in

Als je je niet kan beheersen op een paard, ben je geen goede ruiter. Je kan misschien piaffe, appuyeren, galopwissels..enz.. maar het allermoeilijkste van de paardrijsport is niet het fysische maar het psychische, en dat vergeten de meeste wel eens. Als het hun niet gaan, en ze hebben last van stress, moet het paard het maar bekopen Verdrietig

zelf rij ik ook niet altijd even denderend( Schijnheilig ) maar ik heb er gewoon plezier aan. als mijn paard alle oefeningen rijdt behalve degene die ik gevraagd heb, dan moet ik ermee lachen en denk ik gewoon: slechter als dit kan niet meer, dus volgende keer MOET ik wel beter zijn Haha!

en als ik ooit een dag heb dat het mij echt niet gaat en ik stress heb, dan zadel ik mijn paard gewoon af en reageer ik mij wel af aan de staldeur met mijn voet. als ik dan 3 dagen niet meer kan lopen is het mijn eigen fout, maar mijn paard heeft er tenminste niet onder hoeven lijden OK dan!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:30

xKatleentjex"]
[quote="youngster schreef:
Heb je wel eens een belgische spring videoband gezien?? Daar schrik je pas echt van..

vroeger ben ik ook eens naar een Belgische springwedstrijd gaan kijken, en het paard van iemand(noem ook geen namen) weigerde op een hindernis. Wat doet hij? draaid zijn paard eerst om en geeft hem dan een keiharde zweepslag op zn kont. En dan terug volle vaart naar de hindernis toe en ervoor nog eens extra slaan...

maar enkele combinaties verder weigerde er weer een paard van een ruiter op de hindernis: die bleef kalm, gaf zijn paard een schouderklopje en ik hoorde hem letterlijk zeggen(zat tamelijk kortbij): "tis niks jong" Ach gut . en die ruiter draaide zich gewoon om sprong rustig terug aan en spoorde het paard ietsje meer aan en gaf meer vrije teugel. Dat paard sprong dus de rest van het parcours rustig en foutloos af Lachen
[/quote]

en dat kan alletwee zeer correct opgetreden zijn. Als een paard stopt omdat het niet uitkomt of omdat hij de sprong eng vindt, stel je hem op zijn gemak, en als het gewoon een vuile stop was (en die komen voor!) heeft dat paard wat meer overtuiging nodig en dan kan een klap heel nuttig zijn.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:31

Ik kan mij ook doodergeren aan dat soort mensen. Ze behandelen hun paarden alsof het een machine is, en kunnen zich niet indenken in de gedachtengang/gevoelens van het paard. Ik zie veel liever een ruiter die naar harmonie tussen het paard en hem/haar aan het streven is OK dan! dan een ruiter die enkel naar het plaatje aan het streven is en als dat plaatje even net niet lukt alle schuld op het paard gaat schuiven en afreageren . Ik vraag mij af of dat soort mensen nog wel lol in het paardrijden hebben, of alleen maar willen patsen met hun dure paarden en spullen.