aansprakelijk stellen koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23316
Geregistreerd: 09-04-01

aansprakelijk stellen koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 10:50

Oke ik zal even in het kort het hele verhaal doen, ik heb het erg drik dus ik ben niet zo vaak meer op bokt maar wil graag even jullie mening weten.

Sharif heeft dus al heel lang zand in zijn maag, ivm een uitgebreid mestonderzoek konden we daar niks aan doen maar sinds een week of 2 staat hij nu aan de paraffine.

Vorige week kwam ik erachter dat ie al een dag niet had gemest, sinds woensdag had ik geen mest meer gezien van hem, je gaat denken dat je het je verbeeld maar de volgende dag weer niks, hij was duidelijk "opgeblazen". Het was inmiddels donderdagavond en ik ben met Sharif naar de dierenarts geweest omdat ik het niet vertrouwde, inmiddels had hij ook verhoging gekregen.

Mijn eigen dierenarts was er niet en de vervanger heeft hem opgevoeld en constateerde dat er mest zat, ze heeft daar weinig van weggehaald. Ik moest doorzetten met de paraffine, toen hij vrijdag nog steeds niet gemest had, duidelijk krom stond en koorts had heb ik weer gebeld (zullen gek van me geworden zijn), kon niks aan gedaan worden en ik moest maar proberen om er meer paraffine in te krijgen (hij kreeg op dat momenn 0.25l per keer, meer is helaas niet haalbaar).

Intussen had het volgende probleem zich aangekondigd, namelijk de man die bij mij op het land de tuin verzorgd kwam aanlopen met de mededeling dat ik mijn paarden niet goed verzorg Verward en ze nooit voer Verward (moet er wel even bijzeggen dat ze om 6.30u 's morgens eten krijgen dus tegen tienen zal dat wel weg zijn). Hij had dus maar het heft in eigen hand genomen (de zoveelste keer deze zomer) en had Sharif en Polly even gezellig WIT brood gevoerd, redelijk vers weet ik uit ervaring.
Ik heb deze man echter al meerdere malen verzocht mijn paarden niet te voeren en al helemaal geen brood. Mijn humeur was al niet zo goed aangezien ik al dagen met Sharif liep te dwalen en hij alleen maar zieker werdt. Ik heb wel meteen de assistent van de dierenarts gebeld en die zei dus wel dat het van dat brood kon komen en nu hij geen brood meer kreeg de verstopping wel snel weg zou zijn.

Inmiddels was het weekend ertussen gekomen en hebben mijn vriend en ik er een goed gesprek over gehad (Sharif is immers van hem) en wij waren het er wel redelijk over eens dat deze rekening voor die man mocht worden, ik zou het maandag met mijn eigen dierenarts overleggen.

En daar was ik dus gisteren, daarvoor nog even met de assistente geklept en die bleef ook zeggen dat de obstipatie van het brood kwam (uiteraard in combinatie met zand, maar daarbij krijgen mijn pony's dus nooit brood en al helemaal geen witbrood). Echter, mijn eigen dierenarts geloofde daar niet zo in en dacht eerder dat het van het zand kwam wat hij in zijn lijf heeft... Dit had ik dus helemaal niet verwacht, ik dacht dat van haar kant ook de bevestiging zou komen dat het brood hier mede de oorzaak van had.

Ik sta nu heel erg in dubio, wel doorgaan met die man een rekening sturen of niet....

Stel je even voor dat je in mijn positie staat, je hebt een pony met darmen die al een tijdje geleden van de rel waren en dus nog steeds niet goed zijn, en bovenstaand verhaal komt voor, wat zou jij doen???

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:57

Ik zou die man geen rekening sturen maar wel even een hartig woordje met hem praten met een getuige erbij.

Hij heeft niet het recht om jou paarden te voeren en als tie vind dat jij ze
geen eten geeft of verwaarloosd moet hij of jou eerst aanspreken of de DB bellen en niet op eigen houtje handelen!

dat zand is vd wei waarschijnlijk dus ik zou ze uit de wei halen of een stuk afzetten waar wel genoeg gras is zodat ze geen zand binnen krijgen
want daar krijgen ze van zandkolike van en geef mijn paard ook wit brood en ik heb ook nooit gehoord dat ze daar koliek van krijgen hoor.
maar ik weet ook niet alles maar dit is mijn mening!

succes ermee!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:11

In ieder geval dit keer niet de rekening voorschotelen.
Misschien hem vertellen wat er mis is met je paardje en ook vertellen dat dat brood waarschijnlijk een mede-oorzaak is van zijn problemen.
Duidelijk maken dat de volgende keer dat zoiets gebeurd, hij wel een gepeperde rekening op zijn bord kan krijgen..... waarschijnlijk houdt hij zijn brood dan lekker bij zich....

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:38

ik zou hem wel de rekening sturen,maar niet doordrammen ermee,
gewoon even goed laten schrikken,meschien snapt hij het dan!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:47

Ik zou die man wel de rekening sturen om hem eens flink te laten schrikken maar er verder geen werk van maken

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:56

Ik zou ook in ieder geval de rekening sturen, ten eerste om die man eens flink te laten schrikken, ten tweede misschien betaalt die hem wel Haha!

Of het nou wel of niet door het wit brood komt *wat wel kan naar wat ik gehoort heb* hij hoort gewoon met zijn vingertjes van jouw paarden af te blijven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:10

Brood is wel degelijk funest. Maar ik snap iets niet...waarom gaan jullie niet met Sharif naar Utrecht? Zo te horen lopen jullie al een tijdje met dit probleem en komen geen steek verder. Er bestaan behandelingen voor en middelen, om een zandkoliek aan te pakken.
Wat die man betreft, ik zou hem wel aansprakelijk stellen voor het extra leed hij heeft aangedaan, door een "ziek"dier tegen de wil in van de eigenaar te voeren. Hij heeft daarmee het leven van het dier zelfs in gevaar gebracht. Een juist juridisch opgestelde brief aangetekend naar de man versturen, dat wil vaak helpen.
Maar nogmaals, wees verstandig en tot heil van jullie ponny , neem kontakt op met Utrecht afdeling inwendige ziekten!!

I love my Arabian horses

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:20

Ik ken een ander paard wat ook ziek is geworden van (wit) brood, dus dat is wel mogelijk, hoewel dit natuurlijjk niet altijd voorkomt en per paard verschilt (maar aangezien jouw paard al problemen met zn darmen had lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het brood het erger heeft gemaakt..ik heb hier ook even met mijn nicht over gepraat, die diergeneeskunde studeert en die heeft ook verschillende paarden gezien met (darm)problemen door het eten van brood).
Hoe dan ook, die man moet van jouw paard afblijven en *helemaal* als je hem al verschillende keren hebt gevraagd om je paarden niet te voeren en dus ook geen brood...dan zou ik hem wel aansprakelijk houden (het is nl niet de eerste keer dat hij jouw paard ongewenst voert, en je hebt het hem dus ook al eerder duidelijk gemaakt dat je dat niet wilt). De vraag is alleen hoeveel moeilijkheden je jezelf daarmee op de hals haalt en of je daar zin in hebt.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:36

Hoe en wat met deze rekening weet ik eigenlijk niet.
Natuurlijk is het hoog tijd dat die man stopt met voeren van het paard.

Plaats op verschillende punten van je weiland bordjes met verboden te voeren i.v.m. dieet paard.
en eventueel de tekst zonder dit dieet gaat het paard dood. Lekker cru maar mensen schrikken hier wel van.

Nu heb je duidelijke waarschuwingen geplaatst, als de man nog voert een aangetekende brief sturen met handtekening van ontvangst dat hij moet stoppen i.v.m. het ziek maken van je paard.

Volgens mij kan je na deze handelingen wel de man aansprakelijk gaan stellen. Je hebt duidelijk gewaarschuwd.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:50

Ik heb iets dergelijks ook mee gemaakt.De overbuurman had zijn coniferen gesnoeit en bij onze bak gegooid.Kim had daar van staan snoepen en liep hierdoor voedselvergiftiging op.Aangezien ze een half jaar daarvoor een koliekoperatie had gehad,moest ze meteen naar Utrecht.Achteraf viel alles mee.Toch heb ik de overbuurman aansprakelijk gesteld.Hij heeft via zijn verzekering de rekenig betaalt.Ik vond dat wel mooi geregeld zo.
Ik zou dus zeggen...DOEN.

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:13

Ik vind het moeilijk, je weet soms niet hoe mensen reageren. Ik denk dat ik het hem wel zou vertellen (dat het "waarschijnlijk" van brood komt) maar verder niets. Zeker als je zelf de hele dag niet thuis bent... hij hoeft maar een paar taxus takken in de wei te gooien en het is gebeurt toch ? omdat het een buurman is zou ik toch uitkijken, maar da's heel persoonlijk, misschien denk ik te ver door

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 08:04

Gister ben ik bij Sharif wezen kijken omdat Renee [Polly]zo weinig tijd heeft.Het gaat beter met hem,want hij kwam al hinnikend naar me toe draven,of zal hij gewoon heel Veeeeeeeel van mij zijn gaan houden nadat hij het weekend bij mij heeft gestaan Haha!

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:03

Ik zou een aangetekende brief sturen met een kopie van de rekening.

Dan weet je zeker dat hij hem gekregen heeft.

Het wordt steeds gekker op de wereld, als je je paarden toch NIET zou voeren zouden ze er ook niet zo goed uitzien.

En WIT brood is die van op zijn achterhoofd gevallen.
Wat een Mon**** is hij zeg Sufeerd.

Ik zou wel in de brief zetten dat er echter de volgende keer WEER wordt geconstateerd dat het (mede) door het brood komt, dat de Dierenarts rekening GEHEEL voor zijn kosten zijn.

Misschien denkt hij dan wel 2x na voor hij het weer probeerd.

Gelukkig is alles goed afgelopen, en kan je nog genieten van je paardje.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:18

Wat irritant als andere mensen met het welzijn van je paard bemoeien en dan ook nog voer gaat geven ook.

Ik zou de rechtbijstand verzekering eens bellen en informeren wat te doen en wat mogelijk is. Probeer via de DA een brief te krijgen met daarop de uitslag van de ziekte dit kan je dan bij die man onder zijn neus duwen.

Wat ik ook zou doen is bordje rond het weiland/stal hangen met daarop het een bericht het voeren. Als hij het dan alsnog doet sta je beter in je schoenen.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:02

Zou de rekening zelf betalen, maar idd die man even flink duidelijk maken waar hij het lef vandaan haalt en dattie dus nooit meer met jou paard moet bemoeien. Een getuige erbij ook en als het dan weer gebeurt dan stel je hem absoluut wel aansprakelijk!!! En hoe hij het dan betaald en oftie het betaald is zn eigen probleem, want dan kan je altijd nog met rechtbijstand gaan dreigen (misschien wel overdreven maar alstie echt niet zou willen luisteren)

In ieder geval gelukkig gaat het weer goed met je paard en veel succes verder.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:39

Wat ik mis in je stukje is of de man zelf paarden heeft? Want anders had hij nooit kunnen weten dat witbrood slecht is voor paarden. paardenmensen gaan er te snel van uit dat buitenstaanders weten hoe ze met paarden om moeten gaan! Deze man had dit goed bedoeld alleen uitte dat zich op de verkeerde manier! Overleg met hem, leg uit wat er gebeurd is en overleg dan eventueel over de rekening!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:52

Ben het met Irish_lady eens!
Ook zou ik de rekening niet aan deze man presenteren voor je er echt zeker van bent dat het idd door het voeren van het brood komt, anders sta je mooi voor paal. Je schrijft dat je paard al enige tijd last heeft van het zand, dat zou zeker een hele goede reden zijn voor de koliek, het brood ook maar probeer er zeker van te zijn wat nou precies de oorzaak is voor je stappen gaat ondernemen.
Ik zou zelf een stevig gesprek met deze man gaan voeren (idd met een getuige erbij) en hem heel duidelijk maken dat je paard wel degelijk voer krijgt en dat alles wat hij extra krijgt funest is voor hem en zeker brood! Leg hem uit wat er kan gebeuren en dus waarschijnlijk al is gebeurt, wie weet begrijpt hij het en zal hij stoppen met voeren.
Ik moet er niet aan denken dat iemand anders tussendoor even mijn paarden bij gaat voeren en zeker niet met brood!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23316
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 18:12

Irish_lady; deze man roept om het hardst dat hij zelf 30 jaar paarden heeft gehad en er dus wel mee kan omgaan.
verder heb ik hem afgelopen zomer diverse malen verzocht om NIET te voeren maar deze man is ietwat hardleers.....



Paduc schreef:
Brood is wel degelijk funest. Maar ik snap iets niet...waarom gaan jullie niet met Sharif naar Utrecht? Zo te horen lopen jullie al een tijdje met dit probleem en komen geen steek verder. Er bestaan behandelingen voor en middelen, om een zandkoliek aan te pakken.
Wat die man betreft, ik zou hem wel aansprakelijk stellen voor het extra leed hij heeft aangedaan, door een "ziek"dier tegen de wil in van de eigenaar te voeren. Hij heeft daarmee het leven van het dier zelfs in gevaar gebracht. Een juist juridisch opgestelde brief aangetekend naar de man versturen, dat wil vaak helpen.
Maar nogmaals, wees verstandig en tot heil van jullie ponny , neem kontakt op met Utrecht afdeling inwendige ziekten!!


Waarom we nog niet naar Utrecht zijn gegaan. De reden daarvan is is dat Sharif hier nog niet lang last van heeft, hij had wel zand in zijn mest maar geen overdreven hoeveelheden (wel genoeg om hem op de paraffine te zetten) hij heeft echter afgelopen zomer van alles gemankeerd, en dat waren in het begin van de zomer longproblemen en sinds een aantal weken is het zijn keel, het leek eerst een fikse keelontsteking waar hij ook voor is behandeld en goed op reageerde, de dierenarts is nu echter bang voor Verslagen Droes.
Hij staat nu onder strikte controle maar we hebben inmiddels wel besloten dat als hij hier niet overheen komt we naar Utrecht gaan. Het is dus niet zo dat we niet gaan ivm de kosten (dat wordt niet gesuggereerd maar ik meldt het even voor de zekerheid) en als het echt moet gaan we ook absoluut, maar voorlopig is hij aan huis ook nog goed te behandelen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:06

Wit brood is niet echt slim om aan een paard te voeren, verteerd namelijk niet goed, met het gevolg dat het paard last krijgt van verstoppingen...zelf geeft ik ...als ik brood geef...alleen maar bruin brood, dit is beter verteerbaar..

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, LDRD en 16 bezoekers