Hoe vaak per week uitgebreide poetsbeurt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoe vaak per week uitgebreide poetsbeurt (lees topic)

Elke dag
38 (43%)
4-6 keer per week
23 (26%)
2-3 keer per week
16 (18%)
1 keer per week
5 (5%)
Minder als bovenstaande keuzes, want....
6 (6%)

Totaal aantal stemmen: 88


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Hoe vaak per week uitgebreide poetsbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 19:59

Ik vroeg me vandaag af hoe vaak mensen hun paard uitgebreid poetsen... Ik merk vaak dat als ik tegelijkertijd ga op of afzadelen met iemand anders, ik dan bijna altijd laatste ben. Soms zie ik ook wel mensen allen vlug vlug met een borstel over de rug en hals gaan, en dan meteen zadel erop. T is niet dat ze haast hebben, want achteraf hangen ze nog uren op stal.

Onder dagelijkse poetsbeurt voor het rijden valt bij mij:
* beginnen met de stalen roskam over het "hele" lijf (daar waar mogelijk natuurlijk)
* met de halfharde borstel stof en losse haren van het paard afborstelen
* met een wat hardere borstel de benen van boven tot onder (met nadruk op vieze plekken op de witte voetjes Pling )
* met de zachte borstel het hoofd en de oren
* hoeven uitkrabben
* eventueel een borstel door de staart, eens per week ofzo

Na het rijden al dan niet hals ook afspuiten. Benen altijd. Eenmaal weer op stal nog een borstelbeurt met de halfharde borstel en zachte borstel over het hoofd.
Dit is dus wat ik dagelijks doe, en als ik een dag geen tijd heb om dit allemaal te doen voel ik me behoorlijk schuldig!!

Hoe vaak doen jullie een vergelijkbare poetsbeurt?


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:02

Elke dag Lachen Sowieso om hem er toonbaar uit te laten zien, wit is nogal besmettelijk Knipoog Als ik haast heb en hij is niet zo vies, dan wordt ook nog wel eens voldaan met alleen snel een harde borstel. *Maar dat komt minder vaak voor*

tiamo
Berichten: 97
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:09

Ik poets Tiamo elke dag alleen de ene dag uitgebreider dan de andere dag.
1 keer in de week was ik zijn staart en elke dag worden zijn voetjes afgespoten en ingevet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:11

Tja eerlijk gezegd ben ik meestal nogal snel klaar! Dus misschien doel je wel op mij. Tong uitsteken Meestal doe ik toch wel ongeveer hetzelfde als jou. Namelijk eerst een rosborstel, harde borstel, zachte borstel op hoofd en t hele lijf, en de hoeven uitkrabben. Maarja ik heb maar een klein ponytje, weinig te poetsen. Schijnheilig En ze is ook geen smeerkees dus meestal ben ik redelijk snel klaar. Na t rijden poets ik haar nog wel eens na als ik tijd heb. En als het lekker weer is komt het wel eens voor dat ik een uur sta te poetsen buiten in het zonnetje. Lovers
Maar meestal is het toch even alle vieze plekken weg, losse haren en zand enz van haar lijf en rijden..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:19

Dat hangt van het seizoen af. Yorghos is een buitenpaard, dus met koud weer dan borstel ik alleen zichtbaar vuil weg onder de plaatsen waar zadel en hoofdstel zitten.
Met goed weer dan krijgt Yorghos gemiddeld 1x per week een echte goede poetsbeurt.

* To Belg, or not to Belg *

Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:24

4 - 6 keer heb ik opgegeven. 7 x per week kan niet omdat ik zondags nooit naar Genderose toe mag.
Ik geef haar verder bijna dagelijks een uitgebreide poetsbeurt. In het begin helemaal niet lang poetsen, maar toen was ze nog heel anders, en vond het helemaal niet fijn (kreeg dreigementen als ik bij de buik kwam enzo). Nu geniet ze echt volop, weet niet waar ze het zoeken moet met haar lip als ik met de ros bezig ben :lol: Ik heb sinds een tijdje ook een massage borstel, waar ze ook heerlijk van geniet!

Tja, verder heb ik weinig te doen met haar, en poetsen genieten we beiden en heb ik genoeg tijd voor elke dag!

Vroeger enkel tot ze schooner was, beetje toonbaar, en dag rijden. Niets uitgebreid toen...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:28

Altijd als ik ga rijden, behalve dan dat ik een plastic roskam heb en geen halfharde borstel Knipoog. Alleen soms als ik haast heb of als ze heel erg schoon is poets ik niet zo uitgebreid. Na het rijden poets ik nooit.
Als ik niet rijd dan poets ik als ik tijd/zin heb. Als ik maar 2 uur de tijd heb, staat ze toch echt liever die tijd los dan dat ik haar nog uitgebreid ga poetsen. En als het regent of vriest vind ik het zelf niet zo fijn Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:47

elke dag.... Lachen Ik mag op Banjer's rug zitten... dus is de poetsbeurt een gedeelte van het "Dankjewel" dat ik haar elke dag geef... niet meer als normaal lijkt mij.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:49

alleen als ik er zin in heb... Schijnheilig

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:55

Ik ben ook niet zo'n fantieke poetser, vooral in de zomer niet, want dan staat hij dag en nacht buiten en je haalt toch wat van de natuurlijke beschermlaag weg bij uitgebreid poetsen.

In de winter ben ik wat fanatieker. Daar komt bij dat ik niet in het bezit ben van een paard dat denk ha lekker, een grote poetsbeurt! Dus een groot plezier doe ik hem er niet mee!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:06

Elke dag Lachen

Alleen als ze echt niet vies is doe ik alleen de harde, zachte en stofborstel eroverheen.
Hoeven uitkrabben wordt zowieso elke dag gedaan en het hoofd poetsen ook Lachen
Staart ook elke dag anders krijg je die niet meer uit de knoop.

Verder ben ik het met SmithsGirls eens Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:13

Zoiets doe je elke dag, maar 2 tot 3 keer in de week doe ik het nog uitgebreider (met zon borstelblok, echt heel uitgebreid ALLE haren weghalen, en dan ben je weer een uur vereder Haha!)()

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:16

Ik poets hem zowieso elke dag helemaal, vieze plekken wegscrobben, en gewoon dat hij er toonbaar uitziet Knipoog en geen geschuur onder het zadel ofzo Knipoog
En meestal als ik veel tijd heb naderhand lekker rosborstelen met een massageborstel.
En een keer per week zo dat ik niet weg te borstelen vlekken te lijf te ga met shampo, eventueel wat toiletteren, onderste deel staart wassen...
Maar hangt natuurlijk wel vanaf of het niet te koud is, anders alleen toiletteren en onderste deel staart.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:29

Ik poets Matje..sowieso 6 keer per week...Ze gaat een keer per week lekker de wei op...Als ik ga rijden zorg ik altijd dat ze helemaal schoon is. ik begin met de rosborstel over het hele paard en daarna met de harde borstel al het vuil en stof eraf.. Daarn ga ik met een halfharde borstel over de benen en de rest.En voor het hoofd heb ik een ander klein borsteltje. Dan doe ik het paard nog een keer met de hele zachte borstel helemaal. En ik vlecht of kam de manen uit. De staart doe ik maar 2 keer per week uitpluizen, en dan equistar erin... Dus ze wordt zo goed als 6 keer per week gepoetst..

!Update profiel!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:33

ik ga er meestal gewoon goed met de rosborstel overheen, ik heb een grote, soort van bezem zeg maar (maar dan zachter hoor), en dan nog staart invlechten, en meestal hoeven uitkrabben..
ik weet het, ik ben slecht Haha!
toen mn trainer er nog stond werden bij alle trainingspaarden nooit de hoeven uitgekrabt, alleen hoefsmid iedere 7 weken ofzo, maar die hadden ook nooit last van hoefproblemen (misschien het ras --> quarter? ofzo?), daar heb ik "geleerd" dat ik lui kan zijn en niet 2x per dag de hoeven hoef te doen.
vet/teer doe ik zoieso nauwelijks (1x in die 2,5 jaar dat ik haar nu heb), iedere dag afspuiten voldoet gelukkig, ze heeft hele goede stevige hoeven
ow en na het rijden in de zomer spuit ik haar altijd af (koud water), 's winters soms ook (warm water), alleen als het vriest niet..

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:34

Ik poets mijn paarden elke dag en 2 a 3 x per week een grote beurt zeg maar.
Dan gebruik ik alle borstels doe de hoefjes mooi schoon maken zet ze in de hoefvocht en besmeer de neus met uienzalf.
Dan als laatste een glans spray er over heen en klaar is kees.
Door de spray hecht het vuil minder aan de vacht en zijn mijn paarden minder vies.

Over zo'n poetsbeurt doe ik wel een 3 kwartier a een urr.
Maar het is wel leuk!

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:43

Sting schreef:
Zoiets doe je elke dag, maar 2 tot 3 keer in de week doe ik het nog uitgebreider (met zon borstelblok, echt heel uitgebreid ALLE haren weghalen, en dan ben je weer een uur vereder Haha!)()


je hebt nu een naaktpaard begrijp ik Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:50

Op het gevaar af dat de DB op me afgestuurd wordt Haha! , zo uitgebreid doe ik geloof ik 1 keer per jaar, in de 2 weken voorafgaand aan de keuring.
Verder haal ik regelmatig even snel een borstel over de echt smerige plekken. Verder alleen als ze in het tuig gaan even de plekken waar het tuig rust.
Als ik er elke dag zo 6 moet poetsen, mag ik wel personeel gaan inhuren Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:01

Ik poets Tamarinde elke dag uitgebreid, het liefste zowel voor als na het rijden, maar soms kan dat niet. Dan ga ik na het rijden nog uitgebreid staan poetsen, ze staat echt zelden met een "zadel" op haar rug in de stal.

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:18

als ik geen zin of tijd heb om te rijden ga ik hem meestal een poetsbeurt geven , zo ongeveer van een uur!

* rosborstel
* harde borstel
* en dan di etussenborstels
* massageborstel
* de staart uitpluizen ( is niet elke week nodig bij hem , anders houd ie niks meer over )
*hoeven uitkrabben en invetten
* en zijn manen


als k ga rijden gewoon even met de ros, en de harde en zachte borstel en de hoeven uitkrabben en de manen kammen!

OK dan!

Be My Hero Paul

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:23

als ik ga rijden borstel ik hem lekker als ik niet ga rijden dan poets ik hem ook niet zo uitgebreid want ook hij is niet echt een liefhebben van poetsen, de harde borstel vind ie wel lekker maar verder duurt het hem gauw te lang !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:26

Ik poets iedere dag, rosborstel, harde borstel, zachte borstel etc...ben ik altijd wel zo'n 20 minuten mee bezig.
2 á 3x per week als ik tijd heb en meestal als het lekker weer is doe ik het echt super uitgebreid en ben dan al wel weer een uur verder voordat ik klaar ben. Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:37

Nathalie schreef:
Tja eerlijk gezegd ben ik meestal nogal snel klaar! Dus misschien doel je wel op mij. Tong uitsteken Meestal doe ik toch wel ongeveer hetzelfde als jou. Namelijk eerst een rosborstel, harde borstel, zachte borstel op hoofd en t hele lijf, en de hoeven uitkrabben. Maarja ik heb maar een klein ponytje, weinig te poetsen. Schijnheilig En ze is ook geen smeerkees dus meestal ben ik redelijk snel klaar. Na t rijden poets ik haar nog wel eens na als ik tijd heb. En als het lekker weer is komt het wel eens voor dat ik een uur sta te poetsen buiten in het zonnetje. Lovers
Maar meestal is het toch even alle vieze plekken weg, losse haren en zand enz van haar lijf en rijden..

ja zn schoon ponytje heb ik ook
Ik poets hem altijd voor t rijden net als jij beschrijft, alleen het duurt niet superlang. Op een rustdag poets ik als ik er zin in heb.
Na het rijden overigens vaak snel een borstel eroverheen, maar niet uitgebreid, en met warm weer afsponzen/spuiten.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:44

meestal een keer in de week zo uitgebreid. voor de rest haal ik er snel een borstel over heen. bovendien heeft hij een dun velletje en zit erg kort in zijn haar dus met een harde borstel hoef ik niet aan te komen. en hij staat de hele dag buiten dus dan is veel en uitgebreid poetsen ook niet zo handig ivm beschermlaagje.
hij ziet er ook nooit echt vies uit hoogstens en beetje stoffig. poetsen doe ik elke dag maar niet zo uitgebreid.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:45

dagelijks, maar uitgebreid is niet per defenitie langzaam. ik kan mijn paard uitgebreid poetsen en toch met 20 minuten opgezadeld klaar staan . doe ik er heel lang over dan sta ik meer met mijn paard te tuttebelen, maar voor het eindresultaat maakt het uiteindelijk niet zoveel uit Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Googlebot, Miran, Miriam91 en 122 bezoekers