Voetje optillen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Voetje optillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 20:46

Ik krijg het echt niet voor elkaar bij m'n verzorgpaard ik heb het op allerlei manieren geprobeerd maar in je eentje krijg je niet haar hoeven omhoog. Iemand tips????

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:39

Toen ik mijn Dikke net had, had ik hetzelfde probleem !
Ik stond op een stal met allemaal "cracks" en ik vond het altijd maar raar om anderen te vragen Bloos !
Ik had altijd een smoesje paraat (pijn in m´n rug, gekneusde pols Clown ), waarom ik Dikke z´n hoeven niet uit kon krabben!
Bij de anderen deed ´ie gek genoeg wél vrijwel altijd direct z´n been omhoog Scheve mond !
Ik heb toen eens goed gekeken hoe die anderen dat nou precies deden en ik zag al gauw, dat ze gewoon zelfverzekerd naar hem toe gingen, zonder de bijgedachte "hopenlijk geeft ´ie z´n hoef" !
Toen ik dat eenmaal doorhad, had ´ie wat dat betreft verloren: "hup Dikke, geen geleuter, hier dat been }> !!" Vanaf dat moment heb ik geen probleem meer gehad Knipoog !!
Misschien is onzekerheid bij jou ook het probleem ?? Of doet hij het bij andere mensen wel ?

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:47

Anders doe je een touwtje onder de kogel door en trek je zo het been omhoog? Heb je meer kracht, en als hij gaat slaan dan sta jij buiten zijn bereik.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:05

staverej schreef:
Anders doe je een touwtje onder de kogel door en trek je zo het been omhoog? Heb je meer kracht, en als hij gaat slaan dan sta jij buiten zijn bereik.


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk ook dat je het gaat verliezen. Een paard van 600 kg versla je nou eenmaal niet met kracht.

Een trucje is om even op de pees te duwen (een kneepje geven) met duim en wijsvinger. Tegelijk zeg je 'voetje!'. Geen reactie: iets harder knijpen. Op een gegeven moment geven ze de voet wel. Meteen belonen, ook al zet 'ie 'm gelijk weer neer. Het langer omhoog houden kun je altijd nog oefenen.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:13

Het is gewoon een handigheidje, je bent zo net wat handiger. Je hoeft niet op zo'n rare manier te staan dus je kunt het lijf alle kanten opdrukken om het makkelijker voor hem te maken om een voetje te geven.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:13

Ik duw ze altijd een beetje opzij met mn lichaam zodat ze meer op het andere been leunen. Dan krijg je dat been wat makkelijker te pakken. Schijnheilig

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:22

wkoekoek schreef:
Ik duw ze altijd een beetje opzij met mn lichaam zodat ze meer op het andere been leunen. Dan krijg je dat been wat makkelijker te pakken. Schijnheilig


Dat doe ik ook en als ie echt eigenwijs is dan wordt ik gewoon even boos en verhef ik mijn stem... tja dan wil hij wel maar zelfverzekerd zijn is veel belangrijker.....

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:33

naast haar gaan staan, met je hand over de hals naar z'n hoefje laten glijden, met jou schouder heel hard tegen de schouder van je paardje aan duwen, en aan z'n sokken of om z'n hoef vast pakken en om hoog "trekken".
ik denk dat het wel helpt.
als je met je schouder tegen zijn schouder aan duwd!
ik heb heel lang tinkers in gereden, die waren ook niks gewend.
en dat is dan na lang oefenen heel goed gelukt!!

Charlot_

Berichten: 345
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:09

Mijn pony deed dat ook niet, hoe ik het ook probeerde. Nu gaat het veel beter als ik het maar lief vraag en niet met veel geweld! Haha! Gewoon een beetje duwen en als ie hem maar even optilt belonen en nog een keer.
En altijd in een vaste volgorde. Dan weten ze het op een gegeven moment wel. Succes! OK dan! Groetjes Charlotte

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:51

Ik duw niet. Een paard duwt dan terug dus dat schiet niet echt op. Ga gewoon naast het paard staan en ga dan met de hand langs het been naar beneden. Knijpen in de pees kan maar ik pak ze altijd aan de sok als ze niet willen meewerken. (moet ie wel sokken hebben) Als ze echt hardnekkig de voet niet willen optillen kun je ook met het borsteltje aan de achterkant van de hoevenkrabber tegen de kroonrand tikken. Die is knap gevoelig en meestal snappen ze dan na een paar keer de hint ook wel...

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 19:38

Nou het ligt niet aan wel zelfverzekerd genoeg zijn want ik ben niet de enige met dat probleem bij haar. Duwen heeft inderdaad geen nut ze duwt gewoon terug. Ze is ook verwaarloosd geweest en ze is nu aan het opknappen. Dus misschien doet het haar wel pijn???????

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:48

Ik kon eerst bij mijn pony de benen niet eens aanraken. Laat staan hoeven uitkrabben. Vorig jaar ging het hardstikke goed, totdat ze op een andere stal kwam te staan, met tijdelijk een andere eigenaar Knipoog Nu ben ik weer druk bezig met overal aanraken, vooral de benen en de hoeven.

Ik oefen het vaak door telkens vanuit haar hals naar beneden te gaan, en dan haar benen aan te raken. Wil ze weer weg lopen, of weg trekken, dan stop ik weer. En zo telkens opnieuw tot ze blijft staan. Dan beloon ik haar, en ga ik weer verder bij een ander been. Als ze dat bij alle 4 d'r benen toelaat, begin ik om d'r hoef te vragen. Nu geeft ze hem zo, maar eerst wat dat ook wat anders..

Ik ga dan weer vanuit de hals naar beneden, en als ik dan bij d'r hoef ben, zeg ik duidelijk voetje. En dan geeft ze hem wel. Eerst had ze ook een ander truukje, en draaide ze gewoon rondjes. Toen deed ik het net als staverej. Toen gaf ze d'r hoef wel zo, ze stond heel raar te kijken. Ik had het met een longeertouw gedaan, en zo omhoog getrokken, omdat je verder weg kunt staan, vond ze het heel raar, dat ik het dan ook zo kon doen.

En verder veel herhalen, steeds even tussendoor een hoef oppakken.
En pas als het oppakken goed gaat, verder gaan met uitkrabben. Dat is nu bij mijn pony weer een gedonder, dan vindt ze weer het geluidje eng... Clown